Vilken olja använder ni era bilar?

Amstaff
7 januari 2012 · 253 Inlägg

Biltema numera, kört de i flera år i alla mina bilar, byter hellre ofta / billigt än efter 1-2000mil / dyrt.

Aldrig haft några problem, inte märkt nån skillnad what so ever mot te.x Castrol Sport Edge när motorerna tagits isär.

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
phillan4
14 januari 2012 · 106 Inlägg

Mobil 1 5w30 esp formula.

Toyota Corolla "Torpeden" (2007)
Skelter
14 januari 2012 · 27 Inlägg

Uteslutande Castrol edge 0w-30, inte bara för att volvo rekommenderar den utan för att jag av egen erfarenhet vet att den funkar bättre här uppe i norr där det är -25 grader 7 månader om året.

LeafBox Lat Perfektionist
15 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Har kört Castrol Magnatec 5-40w i alla mina bilar, tycker den är skitbra, aldrig haft nå problem.
Jag byter olja varje vår. Det för mej är ca 900-1100mil.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
15 januari 2012 · 6 359 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

LeafBox skrev:
Har kört Castrol Magnatec 5-40w i alla mina bilar, tycker den är skitbra, aldrig haft nå problem.
Jag byter olja varje vår. Det för mej är ca 900-1100mil.

Vad är skillnaden? vad står 5-40w för?

5-40 är viskositeten.

Ju lägre nummer ju blaskigare olja typ

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
nesum
15 januari 2012 · 695 Inlägg

LeafBox skrev:
Har kört Castrol Magnatec 5-40w i alla mina bilar, tycker den är skitbra, aldrig haft nå problem.
Jag byter olja varje vår. Det för mej är ca 900-1100mil.

Castrol Magnatec 5-40w, alla dar i veckan.. Har alltid funkat oerhört prima.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
LeafBox Lat Perfektionist
15 januari 2012 · 6 359 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

LeafBox skrev:

RearWheelDrive skrev:
Vad är skillnaden? vad står 5-40w för?

5-40 är viskositeten.

Ju lägre nummer ju blaskigare olja typ

så min är 10-40 , så din är lite tunnare?

Well, låt oss säga såhär.
Om båda oljorna stod ute i typ -20, så kommer min olja vara aningen tunnare än din, men när dom blivigt varma så är dom lika tunn/tjock.

Kan som sagt vara bra med en lite tunnare olja i en ny motor med mindre toleranser.
Eller i en vinterbil tex, som bara startas när det är minusgrader ute.

Senast redigerat av LeafBox (15 januari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
martinn
15 januari 2012 · 2 624 Inlägg

Castrol gtx 10W40 delsyntet. wink

669kr för 5l smile

Senast redigerat av martinn (15 januari 2012)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Janneutanb
15 januari 2012 · 7 267 Inlägg

Skylinen går på Castrol Power1 Racing 10/50. Helsyntet givetvis.
Ger väl en 350kr/4L.
Den går aldrig mer än 500mil mellan byten.

Passat går på helsyntet från biltema och byts var 1500e mil.

Senast redigerat av Brains (15 januari 2012)

myran Foto/Bilnörd
15 januari 2012 · 1 541 Inlägg

Biltema i vardagsbilarna.

Alltid castrol Edge 10w60 i leksakerna/racebilara.

Detta för att det är den enda oljan som för mig hållt trycket vid extrema temperaturer vid bankörning.

Dok svindyr :S

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
RGH
15 januari 2012 · 134 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

martinn skrev:
Castrol gtx 10W40 delsyntet. wink

669kr för 5l smile

Vad är det för skillnad mellan semi och delsyntet??

Ingen.

Var på kurs hos castrol och man kan kort förklara skillnaden på hel/halv/mineralolja så här: Allt handlar om molekyler.

Om man tänker sig ett kullager med molekyler istället för kulor så har

1. Lagret med mineraloljemolekyler är kulorna inte runda, dom kan se ut lite hur som helst och därför kommer friktionen bli hög + slitaget bli högt.

2. Lagret med halsyntetmolekyler fungerar bättre, för där är alla kulor runda, men allihopa har inte samma storlek

3. Lagret med helsyntetsmolekyler funkar utmärkt för dom molekylerna är alla exakt lika runda och stora.

Svårt att förklara någorlunda vettigt men värt ett försök iaf:)

Sen finns det en hel del tillsatser i helynteten också, och en viktig del är en tillsats som förhindrar att gummipackningar torkar ut.

Castrol magnatech 5w-40 i alla bilar, funkar kanon

BMW 318iS "T" (1990)
anton_mjor
15 januari 2012 · 133 Inlägg

M-Levin skrev:

RearWheelDrive skrev:

martinn skrev:
Castrol gtx 10W40 delsyntet. wink

669kr för 5l smile

Vad är det för skillnad mellan semi och delsyntet??

Ingen.

Var på kurs hos castrol och man kan kort förklara skillnaden på hel/halv/mineralolja så här: Allt handlar om molekyler.

Om man tänker sig ett kullager med molekyler istället för kulor så har

1. Lagret med mineraloljemolekyler är kulorna inte runda, dom kan se ut lite hur som helst och därför kommer friktionen bli hög + slitaget bli högt.

2. Lagret med halsyntetmolekyler fungerar bättre, för där är alla kulor runda, men allihopa har inte samma storlek

3. Lagret med helsyntetsmolekyler funkar utmärkt för dom molekylerna är alla exakt lika runda och stora.

Svårt att förklara någorlunda vettigt men värt ett försök iaf:)

Sen finns det en hel del tillsatser i helynteten också, och en viktig del är en tillsats som förhindrar att gummipackningar torkar ut.

Castrol magnatech 5w-40 i alla bilar, funkar kanon

För att vara ett oljeföretag gav de en riktigt dåligt förklaring.
Helsyntet har längre molekylkedjor än mineral/delsyntet och därför får oljefilmen bättre bärighet.
Ojämna kulor pfft.
Tillsatserna finns dessutom i alla moderna oljor.

För att dessutom förklara lite bättre är semi- och delsyntet synonymer.

Senast redigerat av anton_mjor (15 januari 2012)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
martinn
15 januari 2012 · 2 624 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

anton_mjor skrev:

M-Levin skrev:

Ingen.

Var på kurs hos castrol och man kan kort förklara skillnaden på hel/halv/mineralolja så här: Allt handlar om molekyler.

Om man tänker sig ett kullager med molekyler istället för kulor så har

1. Lagret med mineraloljemolekyler är kulorna inte runda, dom kan se ut lite hur som helst och därför kommer friktionen bli hög + slitaget bli högt.

2. Lagret med halsyntetmolekyler fungerar bättre, för där är alla kulor runda, men allihopa har inte samma storlek

3. Lagret med helsyntetsmolekyler funkar utmärkt för dom molekylerna är alla exakt lika runda och stora.

Svårt att förklara någorlunda vettigt men värt ett försök iaf:)

Sen finns det en hel del tillsatser i helynteten också, och en viktig del är en tillsats som förhindrar att gummipackningar torkar ut.

Castrol magnatech 5w-40 i alla bilar, funkar kanon

För att vara ett oljeföretag gav de en riktigt dåligt förklaring.
Helsyntet har längre molekylkedjor än mineral/delsyntet och därför får oljefilmen bättre bärighet.
Ojämna kulor pfft.
Tillsatserna finns dessutom i alla moderna oljor.

För att dessutom förklara lite bättre är semi- och delsyntet synonymer.

"Mekonomen semi synthetic 10w-40 485kr 5L"

  "Castrol gtx 10W40 delsyntet. 669kr 5L"

Samma sak? om jag fattade rätt?

Ja det är samma typ av olja smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
martinn
15 januari 2012 · 2 624 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

martinn skrev:

RearWheelDrive skrev:

"Mekonomen semi synthetic 10w-40 485kr 5L"

  "Castrol gtx 10W40 delsyntet. 669kr 5L"

Samma sak? om jag fattade rätt?

Ja det är samma typ av olja smile

Fan, Castrol 184kr dyrare, mekonomen har ett bra pris!

Men köper jag castrol så vet jag ialafall att det är riktig kvalitetsolja jag har i motorn.. mekonomens vet jag inte smile då är det värt 184kr extra!

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
anton_mjor
15 januari 2012 · 133 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

anton_mjor skrev:

M-Levin skrev:

Ingen.

Var på kurs hos castrol och man kan kort förklara skillnaden på hel/halv/mineralolja så här: Allt handlar om molekyler.

Om man tänker sig ett kullager med molekyler istället för kulor så har

1. Lagret med mineraloljemolekyler är kulorna inte runda, dom kan se ut lite hur som helst och därför kommer friktionen bli hög + slitaget bli högt.

2. Lagret med halsyntetmolekyler fungerar bättre, för där är alla kulor runda, men allihopa har inte samma storlek

3. Lagret med helsyntetsmolekyler funkar utmärkt för dom molekylerna är alla exakt lika runda och stora.

Svårt att förklara någorlunda vettigt men värt ett försök iaf:)

Sen finns det en hel del tillsatser i helynteten också, och en viktig del är en tillsats som förhindrar att gummipackningar torkar ut.

Castrol magnatech 5w-40 i alla bilar, funkar kanon

För att vara ett oljeföretag gav de en riktigt dåligt förklaring.
Helsyntet har längre molekylkedjor än mineral/delsyntet och därför får oljefilmen bättre bärighet.
Ojämna kulor pfft.
Tillsatserna finns dessutom i alla moderna oljor.

För att dessutom förklara lite bättre är semi- och delsyntet synonymer.

"Mekonomen semi synthetic 10w-40 485kr 5L"

  "Castrol gtx 10W40 delsyntet. 669kr 5L"

Samma sak? om jag fattade rätt?

Yep.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
RGH
15 januari 2012 · 134 Inlägg

anton_mjor skrev:

M-Levin skrev:

RearWheelDrive skrev:

Vad är det för skillnad mellan semi och delsyntet??

Ingen.

Var på kurs hos castrol och man kan kort förklara skillnaden på hel/halv/mineralolja så här: Allt handlar om molekyler.

Om man tänker sig ett kullager med molekyler istället för kulor så har

1. Lagret med mineraloljemolekyler är kulorna inte runda, dom kan se ut lite hur som helst och därför kommer friktionen bli hög + slitaget bli högt.

2. Lagret med halsyntetmolekyler fungerar bättre, för där är alla kulor runda, men allihopa har inte samma storlek

3. Lagret med helsyntetsmolekyler funkar utmärkt för dom molekylerna är alla exakt lika runda och stora.

Svårt att förklara någorlunda vettigt men värt ett försök iaf:)

Sen finns det en hel del tillsatser i helynteten också, och en viktig del är en tillsats som förhindrar att gummipackningar torkar ut.

Castrol magnatech 5w-40 i alla bilar, funkar kanon

För att vara ett oljeföretag gav de en riktigt dåligt förklaring.
Helsyntet har längre molekylkedjor än mineral/delsyntet och därför får oljefilmen bättre bärighet.
Ojämna kulor pfft.
Tillsatserna finns dessutom i alla moderna oljor.

För att dessutom förklara lite bättre är semi- och delsyntet synonymer.

Jag berättar bara vad han sa, sen är det ju självklart att han vill sälja bästa oljan.

BMW 318iS "T" (1990)
Ljepone * Studerande *
23 januari 2012 · 563 Inlägg

Har för.tlf 5w-40 - Castrol, Helsyntetisk olja.


Tänker dock testa Biltema´s Helsyntetiska motorolja 5W–40 (ca: 1 l) då jag behöver "fylla på" tills rek. oljenivå.

NoFantasy Garaget Anhängare!
23 januari 2012 · 2 068 Inlägg

Helix!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
FordRSC Los geht's, Schumacher
23 januari 2012 · 1 510 Inlägg

Ljepone skrev:
Har för.tlf 5w-40 - Castrol, Helsyntetisk olja.


Tänker dock testa Biltema´s Helsyntetiska motorolja 5W–40 (ca: 1 l) då jag behöver "fylla på" tills rek. oljenivå.

Ikke bra att blanda oljor, om det är olika klassning, vad jag hört!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Ljepone * Studerande *
23 januari 2012 · 563 Inlägg

FordRSC skrev:

Ljepone skrev:
Har för.tlf 5w-40 - Castrol, Helsyntetisk olja.


Tänker dock testa Biltema´s Helsyntetiska motorolja 5W–40 (ca: 1 l) då jag behöver "fylla på" tills rek. oljenivå.

Ikke bra att blanda oljor, om det är olika klassning, vad jag hört!

Oljan e desamma, då viskositetsklassen samt specifikationen är identiska.

Personligen utgår jag uitfrån klassifieringen, inte märke/etikett wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang