5160
Sök

Hastighetsmätare visar för lite på volvo 940.

1 231 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
har ett problem på bilen och det är att hastighetsmätarn visar fel, den visar mindre än bilen går i så när mätarn visar 70 går bilen ungefär 90 osv.. har pratat med en på volvo och han sa att det troligtvis var så att jag hade fel bakaxel på bilen och det syns att nån har vart där och pillat.

sitter en 1031 axel på bilen med utväxling 3.31 och sen nåt långt nummer som slutar på 480.. räknade kuggarna på hastighetskransen och det var 48 "kuggar" på den.. vad är det för diff jag ska ha för att få ordning på skiten?

MVH

379 Inlägg
3 december 2011
Det är kransen som skiljer, det skall va lika många kuggar som det sitter fram på dina ABS skivor innanför bromskivorna. Du behöver bara byta "kransen" på diffen. Finns på volvo för en 5 hundring. eller skaffa en begagnad. Jag har en liggande om du är intresserad. PMa isf.

5 089 Inlägg
3 december 2011
Aldrig funderat på att du kanske har ändrat rullomkretsen när du satt på andra däck?

\Lindgren

1 231 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Webrex skrev:
Det är kransen som skiljer, det skall va lika många kuggar som det sitter fram på dina ABS skivor innanför bromskivorna. Du behöver bara byta "kransen" på diffen. Finns på volvo för en 5 hundring. eller skaffa en begagnad. Jag har en liggande om du är intresserad. PMa isf.

okej då ska jag kolla upp det smile

Aldrig funderat på att du kanske har ändrat rullomkretsen när du satt på andra däck?

nee det sitter ju vinterdäck på 15" med 65 r15 så det ska stämma

Evildan
3 december 2011
Det är inte så att du bytt till ett annat instrument? Vert att det kan skilja på vissa bilmärken, vet ej hur det är med 700/900.

oftopic:
Du är nog den enda på G.org som har en 700/900 som visar 70km/h när det går 90km/h, de flesta verkar visa minst 130km/h när det går i 90km/h efterssom så många lätt gör över 220km/h.
Sorry för oftopic smile

1 231 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Evildan skrev:
Det är inte så att du bytt till ett annat instrument? Vert att det kan skilja på vissa bilmärken, vet ej hur det är med 700/900.

oftopic:
Du är nog den enda på G.org som har en 700/900 som visar 70km/h när det går 90km/h, de flesta verkar visa minst 130km/h när det går i 90km/h efterssom så många lätt gör över 220km/h.
Sorry för oftopic smile

nee det är rätt hus smile

hahaha jaa jag började bli lite tveksam till hastigheten när jag låg 110 på motorvägen och blåste om folk som om dom låg i 70-80 wink

Sök