4813
Sök

SFRO godkända Coilovers

6 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Tjenare!

Jag håller på att bygga om en 240i som skall reggas som ombyggt fordon och jag vill ha coilovers på den men dom som jag hittar är inte godkända av SFRO.

Hur har ni gjort? Har ni fått några coilovers godkända av SFRO till 240i? Kom gärna med tips och idéer! smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
KHRacing
3 december 2011
Aldrig hört talas om att de skulle ha krav på stötdämparna.
Självklart skall dock fordonet ha både dämpning, retur & skälig fjädringsrörelse.

6 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Jag skickade ett mail till min närmaste SFRO besiktningsman och länkade dom här: http://www.myranes.com/Volvoframvagn.html

Å då fick jag detta svar tillbaka: I mina ögon ser den lösningen inte speciellt bra ut. Är spindeln som är svetsad överallt Volvo orginalspindel? Hur vet man att materialet har god svetsbarhet, och inte förändras vid svetsning (kan bli skört /härdat / sprickbenäget)? 2393 BK rör är klart sämre än 2393 NBK. N= normaliserat, vilket gör materialet mer tåligt för påkänningar.
Förlängningen av p-ände infästningen ger för mycket bryt! Användning av uniball som styrled rekommenderas ej!  Jag skulle avråda dig att köpa dessa, om du vill ha ett godkännande från Sfro.

Så de e så de ligger till tongue

Vad har SFRO för krav då?
http://www.kaplhenke.com/ har ju lite trevligt

Ja, dom hadde mkt trevligt där tongue

6 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
Ingen som har någon idé? smile

Fri fart för ett fritt folk!
15 012 Inlägg
17 december 2011
tror det blir svårt dom ogillar ändrade spindlar osv
och det blir det när man byter och ändrar dämparröret

så bättre att köra med några orginal grejer och sen byta efter reggning

och handlar det om att få det som ombyggt fordon så monterar du bara 740/940 ben istället så är det ändring av framvagn smile
ihop med en 940 bakaxel tex 1041 med fördel då den heter något annat än 1031 som finns som standard på 240 smile
Senast redigerat av Growe (17 december 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
de kanske e nått de du säger om 940i ben å 1041 axel ska jag ändå ha så smile

Sök