Ska en gammal bil verkligen behöva kännas gammal?

twin_cam Smålänning
6 december 2011 · 7 877 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Men utvecklingen går ju också framåt. En "ny" bil för 20 år sen dånade o levde mer än en ny bil idag just för att utvecklingen gått framåt.

Därför kan aldrig en 740 kännas lika "ny" som en 2012 V70.

Precis. Sen en ny bil.

En 740 t.ex levde nog mindre om sig för 20 år sen än idag.

En 2012 V70 kommer säkert dåna och leva mer än idag, om 20 år, när gummilister torkat, ljudisoleringen säckat ihop, paneler m.m nötts upp runt skruvhål, clips gått sönder m.m.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 december 2011 · 1 948 Inlägg

Givetvis, men poängen är att de äldre bilarna har en sämre standard att utgå ifrån i regel. Så en "Ny" 740 dånade o levde mer 1988 när den var precis nyutplockad än vad en 2012 v70 gr om du plockar ut den idag.

Sen att bilarna som tillverkas idag kommer att leva jävel när de är gamla det är väl solklart.

Senast redigerat av AcesHigh666 (6 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 december 2011 · 7 232 Inlägg

har även jag svårt att tro att en riktigt väl hållen bil behöver kännas gammal.... men vem sköter sin bil så bra ?

Tyvär inte jag sad

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bosse-buss
9 december 2011 · 210 Inlägg

CHEEVA skrev:
har även jag svårt att tro att en riktigt väl hållen bil behöver kännas gammal.... men vem sköter sin bil så bra ?

Tyvär inte jag sad

Det flesta har bilbesiktningen som kriterium vad gäller skick på slitdelar. Går den igenom där så är bilen ok trafiksäkerhetsmässigt i varje fall och det är ju huvudsaken tycker jag.

Sen beror det ju på vad för bil man pratar om också. Sin finbil som man inte har en tanke på att sälja utan ska äga i många år kan man lägga mer på än vinterbilen som ändå har nästa hållplats bilskroten... smile

Stötdämpare och fjädrar tänkte jag byta på min sportbil trots att den bara rullat snart 14 000 mil. Den känns aningen svajig vilket den inte ska göra. Den ska ligga som en gocart i svängarna!

Senast redigerat av Bosse-buss (9 december 2011)

Atchoprosit
9 december 2011 · 193 Inlägg

Några enkla saker man behöver sköta för att behålla originalskicket på bilen:
-Underreds behandla bilen med jämna mellanrum.
-Dyker rost upp, laga det ordentligt.
-Sköt servicen.
-Sköt tvätt och städning.
-Lackförsegla bilen.
-Har du skinnsäten så behandla dom minst en gång om året.
-Stänkskydd.
-Så fort något går sönder, laga det.
-Ha inte saker inne i bilen, lägg dom istället i bagaget.
-Skrapa inte rutorna, skaffa kupé och motorvärmare.
-Plåga inte bilen.
-Kör inte fulla eller oförsiktiga människor i bilen.

Senast redigerat av Stennert (9 december 2011)

NiKeMaN Entreprenör
9 december 2011 · 1 286 Inlägg

Stennert skrev:
Några enkla saker man behöver sköta för att behålla originalskicket på bilen:
-Underreds behandla bilen med jämna mellanrum.
-Dyker rost upp, laga det ordentligt.
-Sköt servicen.
-Sköt tvätt och städning.
-Lackförsegla bilen.
-Har du skinnsäten så behandla dom minst en gång om året.
-Stänkskydd.
-Så fort något går sönder, laga det.
-Ha inte saker inne i bilen, lägg dom istället i bagaget.
-Skrapa inte rutorna, skaffa kupé och motorvärmare.
-Plåga inte bilen.
-Kör inte fulla eller oförsiktiga människor i bilen.

Och trots detta så slits både bussningar, leder, plåten, inredningen, packningar, stötdämpare, fjädrar, m.m.m.m......

// Niklas Johansson
SportPilot Ubåtsingenjör
9 december 2011 · 7 232 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Stennert skrev:
Några enkla saker man behöver sköta för att behålla originalskicket på bilen:
-Underreds behandla bilen med jämna mellanrum.
-Dyker rost upp, laga det ordentligt.
-Sköt servicen.
-Sköt tvätt och städning.
-Lackförsegla bilen.
-Har du skinnsäten så behandla dom minst en gång om året.
-Stänkskydd.
-Så fort något går sönder, laga det.
-Ha inte saker inne i bilen, lägg dom istället i bagaget.
-Skrapa inte rutorna, skaffa kupé och motorvärmare.
-Plåga inte bilen.
-Kör inte fulla eller oförsiktiga människor i bilen.

Och trots detta så slits både bussningar, leder, plåten, inredningen, packningar, stötdämpare, fjädrar, m.m.m.m......

men vad gör det om man byter ut det efter hand ? nya delar känns ju inte gammalt

inredningen slits VÄLDIGT lite om man sköter om den ordentligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Atchoprosit
9 december 2011 · 193 Inlägg

Allt det du nämnde, går det sönder eller slits tillräckligt så byter man självklart ut det?

NiKeMaN Entreprenör
10 december 2011 · 1 286 Inlägg

Näe. Jag tror knappast att du har bytt dörrpaneler i din bil Stennert. Eller kanske bagagerums-innerpaneler på sidorna? Dom slits. Ja - kanske inte nämvärt till utseendet om det är det ni jagar efter. Men i material och i "knappar" som håller dessa tighta och ann emot plåten.

Man känner skillnad på fjädrar och dämpare i en bil som rullat 0 mil, och i en som rullat 8000 mil. Byter folk efter 8000 mil? Näe dom brukar oftast få rulla 25-30 000 mil ibland även ännu längre. Likadant med bussningar osv. Folk byter inte dessa sålänge dom inte klonkar jättestörande. Men slitna blir dom ju redan efter ett par säsonger med kärran.

Allt beror så klart på hur höga krav man har. Men som svar på frågan i topicen - Ja. En gammal bil känns i dom allra flesta fallen gammal.

// Niklas Johansson
Emilius Avstängd
11 december 2011 · 1 714 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Men utvecklingen går ju också framåt. En "ny" bil för 20 år sen dånade o levde mer än en ny bil idag just för att utvecklingen gått framåt.

Därför kan aldrig en 740 kännas lika "ny" som en 2012 V70.

Just det. Skulle precis komma till det.

Först och främst är bilarna byggda på ett helt annat sätt,
tillexempel sitter grejer fast på andra sätt osv, sen så är det inte samma mängd ljuddämpning i äldre bilar.

Att köra en 50-talare i nyskick kan vara en rätt trivsam upplevelse, men den kommer ändå låta mer än en ny bil,
det är pågrund av att den har en robust och simpel uppbyggnad.

Detta gäller ju inte riktigt lite halvgamla BMW, Lexus osv, då det är lyxbilar. Att åka E34 kan vara som att åka ny bil ibland..

Med det sagt så är det även som så många säger att äldre bilar slits.
Jag brukar sitta och skruva tillbaka varenda skruv på äldre bilar när jag köper dem,
då det mesta oftast sitter löst. Hur många lägger sig under och kollar så drivlinan sitter fast?
Drivaxlarna på min Golf satt nästan helt löst tillexempel.. Folk brukar undra hur mina bilar kan kännas så fräscha,
när dem ibland ser ut som dem är färdiga för skroten, jadu.

Senast redigerat av Emilius (11 december 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2011 · 13 746 Inlägg

Emilius skrev:

AcesHigh666 skrev:
Men utvecklingen går ju också framåt. En "ny" bil för 20 år sen dånade o levde mer än en ny bil idag just för att utvecklingen gått framåt.

Därför kan aldrig en 740 kännas lika "ny" som en 2012 V70.

Just det. Skulle precis komma till det.

Först och främst är bilarna byggda på ett helt annat sätt,
tillexempel sitter grejer fast på andra sätt osv, sen så är det inte samma mängd ljuddämpning i äldre bilar.

Att köra en 50-talare i nyskick kan vara en rätt trivsam upplevelse, men den kommer ändå låta mer än en ny bil,
det är pågrund av att den har en robust och simpel uppbyggnad.

Detta gäller ju inte riktigt lite halvgamla BMW, Lexus osv, då det är lyxbilar. Att åka E34 kan vara som att åka ny bil ibland..

Med det sagt så är det även som så många säger att äldre bilar slits.
Jag brukar sitta och skruva tillbaka varenda skruv på äldre bilar när jag köper dem,
då det mesta oftast sitter löst. Hur många lägger sig under och kollar så drivlinan sitter fast?
Drivaxlarna på min Golf satt nästan helt löst tillexempel.. Folk brukar undra hur mina bilar kan kännas så fräscha,
när dem ibland ser ut som dem är färdiga för skroten, jadu.

det är dom små detaljerna som oftast avgör

jag blir galen när det knarrar och liver om
var senast under min bil förra veckan och kände och kollade att allt satt fast
så nu ska jag testa att byta stödlager och länkarmsbussningar för att få bort lite svampighet i drivlinan
hatar bara sånt det ska kännas stabilt och allt ska sitta bra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tjaarnlund
11 december 2011 · 65 Inlägg

Min MB 200 -92 känns nyare än min Skoda Oktavia RS -02. Men man kan ju inte förvänta sig mer av en "Tjeckisk kopia av en tysk lågbudgetbil"

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92
Volvo V70 (2007)
Mattman Gammal och grinig
11 december 2011 · 362 Inlägg

Oftast känns gamla bilar gamla för att folk inte tar hand om dom... Kör man enligt den hårda skolans servicehäfta ska man ju byta alla drivremmar och slangar under huven var tusende mil, byta tändkablar, fördelare och rotor, kontrollera oljan i manuella lådor, oljenivå i slutväxel, kontrollera och smörja gaslänkage, testa hela bränslesystemet, kylsystemet, avgasröret, styrningen, fjädringen, bromsarna och lite andra småsaker vid 2500 mil. Hur många har nånsin kollat allt och bytt det som behövs 4 ggr dom senaste 10 000 milen? plus att var 5000'e mil ska man kolla ventilspel, spola igenom hela kylsystemet, byta olja helt i manuell låda, slutväxel och en helvetes massa annat. Gamla bilar känns gamla, för att om en bil har gått 30000 mil, så är det ingen som har gjort allt det här 6 ggr... Man ska vara glad om man köper en volvo där folk bytt olja en gång som senaste 10000 milen...

Jag är inte bättre, men jag gör så gott jag kan, och jag tar min 245'a före morsans seat eller syrrans Aygo vilken dag som helst.

Bjornn
11 december 2011 · 749 Inlägg

Emilius skrev:

AcesHigh666 skrev:
Men utvecklingen går ju också framåt. En "ny" bil för 20 år sen dånade o levde mer än en ny bil idag just för att utvecklingen gått framåt.

Därför kan aldrig en 740 kännas lika "ny" som en 2012 V70.

Just det. Skulle precis komma till det.

Först och främst är bilarna byggda på ett helt annat sätt,
tillexempel sitter grejer fast på andra sätt osv, sen så är det inte samma mängd ljuddämpning i äldre bilar.

Att köra en 50-talare i nyskick kan vara en rätt trivsam upplevelse, men den kommer ändå låta mer än en ny bil,
det är pågrund av att den har en robust och simpel uppbyggnad.

Detta gäller ju inte riktigt lite halvgamla BMW, Lexus osv, då det är lyxbilar. Att åka E34 kan vara som att åka ny bil ibland..

Med det sagt så är det även som så många säger att äldre bilar slits.
Jag brukar sitta och skruva tillbaka varenda skruv på äldre bilar när jag köper dem,
då det mesta oftast sitter löst. Hur många lägger sig under och kollar så drivlinan sitter fast?
Drivaxlarna på min Golf satt nästan helt löst tillexempel.. Folk brukar undra hur mina bilar kan kännas så fräscha,
när dem ibland ser ut som dem är färdiga för skroten, jadu.

Håller inte med riktigt. Om vi nu ska ta jämförelsen Volvo V 70 00- och Volvo 760 88-90 Över 20 år gamla (Nu har de flesta förstås aldrig sett eller åkt en sån) men 760 betydligt  bättre isolerad överallt, och har bättre komfort framförallt i den mjuka bakvagnen.
Dessutom kostade 760 mkt mer än en ny V70 idag och har ungefär samma "tekniska utrustning".
V70 är ju en familjebil men 760 är en lyxbil som är mkt påkostad med bla effektivt rostskydd laminerat glas fr och bak, ECC, antispinn, multilink, bakhjulsdrift fjärrlås mm.

Sen går ju Volvos V70 ständigt sönder i framvagnen, Kassa länkarmslagringar, spindelleder, fjäderbenslagringar, sönderrostade bromsok, kassa styrleder, styrstag, drivknutsdamasker, drivknutar, stötdämpare, stabilisatorstag, handbromsbackar är vardagsmat på dem, även på den nyasta modellen och bidrar till missljud och vibbrationer.
Dessutom brukar oftast bromsskivorna vara rostförstörda när de stått hos bilhajen.

Emilius Avstängd
11 december 2011 · 1 714 Inlägg

Mattman skrev:
Gamla bilar känns gamla, för att om en bil har gått 30000 mil, så är det ingen som har gjort allt det här 6 ggr... Man ska vara glad om man köper en volvo där folk bytt olja en gång som senaste 10000 milen..

Så sant som det är sagt.

När jag köpte min 745 var allting under huven i samma färg, brunt.
Såg ut som ingen hade öppnat huven på 10 år ungefär och jag förfarar att det även var så,
då kamremmen hade gått av, den hade bara gått 24 tusen mil för den var bytt senast 94,
det kändes som den var gjord i plast lol
Styrservooljan var grå och detta gjorde att det kändes som bilen inte hade servo ens.
Motoroljan var väl normal, lite mörk, iofs slamrar den mer än polarens 740 med samma motor.
Kylarvattnet var brunt.
Naturligtvis läckage vid oljelocket som vanligt "Va, sitter det en packning där?"

Efter ett byte av alla vätskor och kamrem osv och en noggrann motortvätt känns den dock helt kanon,
och ser väldigt fin ut under huven.

Att den inte är skruvad med är ju en fördel på vissa sätt i det fallet då allting satt där det ska sitta,
och under lagret av skit var allt snyggt.

Men det finns ju betydligt värre fall. Och såhär ser gamla bilar alltför ofta ut.

Det folk verkar missa är att det är dem äldre bilarna som behöver intensivare vård.

Emilius Avstängd
11 december 2011 · 1 714 Inlägg

Bjornn skrev:

Emilius skrev:

AcesHigh666 skrev:
Men utvecklingen går ju också framåt. En "ny" bil för 20 år sen dånade o levde mer än en ny bil idag just för att utvecklingen gått framåt.

Därför kan aldrig en 740 kännas lika "ny" som en 2012 V70.

Just det. Skulle precis komma till det.

Först och främst är bilarna byggda på ett helt annat sätt,
tillexempel sitter grejer fast på andra sätt osv, sen så är det inte samma mängd ljuddämpning i äldre bilar.

Att köra en 50-talare i nyskick kan vara en rätt trivsam upplevelse, men den kommer ändå låta mer än en ny bil,
det är pågrund av att den har en robust och simpel uppbyggnad.

Detta gäller ju inte riktigt lite halvgamla BMW, Lexus osv, då det är lyxbilar. Att åka E34 kan vara som att åka ny bil ibland..

Med det sagt så är det även som så många säger att äldre bilar slits.
Jag brukar sitta och skruva tillbaka varenda skruv på äldre bilar när jag köper dem,
då det mesta oftast sitter löst. Hur många lägger sig under och kollar så drivlinan sitter fast?
Drivaxlarna på min Golf satt nästan helt löst tillexempel.. Folk brukar undra hur mina bilar kan kännas så fräscha,
när dem ibland ser ut som dem är färdiga för skroten, jadu.

Håller inte med riktigt. Om vi nu ska ta jämförelsen Volvo V 70 00- och Volvo 760 88-90 Över 20 år gamla (Nu har de flesta förstås aldrig sett eller åkt en sån) men 760 betydligt  bättre isolerad överallt, och har bättre komfort framförallt i den mjuka bakvagnen.
Dessutom kostade 760 mkt mer än en ny V70 idag och har ungefär samma "tekniska utrustning".
V70 är ju en familjebil men 760 är en lyxbil som är mkt påkostad med bla effektivt rostskydd laminerat glas fr och bak, ECC, antispinn, multilink, bakhjulsdrift fjärrlås mm.

Sen går ju Volvos V70 ständigt sönder i framvagnen, Kassa länkarmslagringar, spindelleder, fjäderbenslagringar, sönderrostade bromsok, kassa styrleder, styrstag, drivknutsdamasker, drivknutar, stötdämpare, stabilisatorstag, handbromsbackar är vardagsmat på dem, även på den nyasta modellen och bidrar till missljud och vibbrationer.
Dessutom brukar oftast bromsskivorna vara rostförstörda när de stått hos bilhajen.

Fast det är ju samma sak där, en 760 är ju också en lyxbil. V70 är familjebil så det skriker om det

viccoA
11 december 2011 · 3 110 Inlägg

En kompis som är pedant (Volvo 960) bytte tex rattstång, styrväxel och servopump pga ett knarr som knappt gick att höra vid nästan fullt rattutslag.
Trots det känns hans bil inte helt ny, men han tar hand om den jäkligt bra.

Senast redigerat av viccoA (11 december 2011)

OpelP1
11 december 2011 · 1 412 Inlägg

En sak som jag har noterat är att folk typ aldrig byter olja i bakaxeln på rwd bilar.

Varje bil jag har köpt så börjar jag med att byta alla oljor, och oljan i bakaxeln är oftast en gråsvart äckelsörja som verkar ha hängt med sedan bilen var ny.

xXSammy
11 december 2011 · 6 577 Inlägg

OpelP1 skrev:
En sak som jag har noterat är att folk typ aldrig byter olja i bakaxeln på rwd bilar.

Varje bil jag har köpt så börjar jag med att byta alla oljor, och oljan i bakaxeln är oftast en gråsvart äckelsörja som verkar ha hängt med sedan bilen var ny.

"Nya" Ford Ranger (09) byter man både framaxel + bakaxelolja redan vid 2000 mila servicen
Tror det är var 4000 mil efteråt

De/Dem
Atchoprosit
11 december 2011 · 193 Inlägg

Jag åker volvo och sköter dom på ett logiskt sätt.
Visst dom är inte nya men dom känns långt ifrån 23 respektive 6 år gammal, alltid lika kul när man rullar in på Volvo eller besiktningen och får beröm över det fina skicket bilarna är i! big_smile

I mina ögon är dom som nya, bortsett från förarstolarna tongue Det är det enda som har betydelse! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang