Äntligen var det dags för en update, och med tanke på hur små och mesiga mina tidigare updates har varit så är detta en bjässe! Jag har haft lite lugnare på jobbet nu och har då fått tid att hålla på med både oljetråg och med min spjällkroppsadapter. Och det som är ännu häftigare är att jag har faktiskt kommit ganska långt med båda två.
Vad det gäller oljetråget så har jag haft massor av idéer på hur det ska, kan och borde se ut, men det jag har kommit fram till nyligen är att så länge det handlar om en bil som inte kommer gå på bana så fungerar det bra med relativt orginalliknande konstruktioner. En god vän och kollega till mig har kört en Opel Commodore med 1100-hästars Cheva Bigblock på strippen. Vi snackar alltså om en bil som går på bakhjulen på gatan och gör 0-100 på strax under sekunden på klistrad asfalt. Detta med ett tråg som ser ut helt som orginal, fast med lite djupare sump för mer volym.
Så min slutgiltiga plan blev att bygga ett tråg som ser ut som orginaltråget fast med lite skvalpplåtar som ska underlätta oljeflödet tillbaka till sumpen, men som försvårar flödet framåt vid t.ex inbromsning. Här under följer en "How To" för mitt tråg.
Först ut, gör en mall av täckplåten
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0541-1.jpg]()
Överför mallen till lämplig plåt. Ta till lite extra i kanterna för bockning
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0572.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0573.jpg]()
Bocka upp kanterna för att ha något att svetsa i
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0574.jpg]()
Några välplacerade hål och och några rejäla smällar med slägga och körnare så har man konade återrinningskanaler ner till skvalpplåtarna
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0576.jpg]()
Sen är det bara att punkta fast i tråget och kolla frigång mot vevaxel och oljepump
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0578.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0586.jpg]()
Nu syns inte det på bilderna (glömde ta någon bra bild på det), men under plåten i oljetråget så sitter det två plåtar som formar en tårtbit-liknande form. En typ av tratt som låter oljan rinna bakåt, men när den vill rinna framåt pressas den neråt och åt sidorna istället. Tanken är då att oljan ska hålla sig i sumpen och ingen annanstans. Till sist ska tråget självklart lackas
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0584.jpg]()
Förhoppningsvis ska nu detta tråg duga åt min motor.
Sen har jag som sagt hunnit med lite på adaptern också. När jag började i måndags såg det ut såhär
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0539.jpg]()
Efter vad som känns som hundratals timmar med bandsåg, fräs, vinkelslip och roterande fil så kan det se ut såhär
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0579.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0581.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0583.jpg]()
Jag hade tänkt mig först att fräsa ur ett kylflänsliknande utseende i adapterna, men efter att ha laborerat lite med lite olika fräsningar och tekniker komer jag fram till att jag aldrig kommer kunna få det riktigt bra. Så det blir en slipad yta istället, som jag kommer försöka få att se gjuten ut och sen ska den lackas med skrynkelfärgen som jag har på bla. transmissionskåpan. Jag tror det kommer bli riktigt bra. Och nu när jag har fått klart det grövsta på utsidan så kunde jag provmontera spjällkropparna på riktigt för första gången utan att länkagearmar osv tar i. Det är med andra ord först nu som jag vet exakt hur trattarna kommer förhålla sig mot varandra.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0588.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0587.jpg]()
Jag tror det kan bli ganska bra. Det är svårt att få grepp om hur adaptern kommer se ut när den är i rå aluminium som dessutom är slipad åt alla möjliga håll, men med krymplacken på kommer de se helrätt ut... tror jag

Nu ska jag bara få armen ur och göra klart kanalerna. När dom är klara så utsidan finliras till, lackas och sen blir det till att bygga länkage.
Återkommer med mer!