3228
Sök

Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

26 Inlägg
10 april 2012
#101
quinna skrev:
CHEEVA skrev:
den här motorn förtjänar att komma ner i ett riktigt monster bygge sen ju wink ala rörram med grym väghållning mittmotor mm

Väghållning är för fruntimmer som är oroliga för att åka av!

Min streetracebyggda Volvo 360 med närmare 400hk hade orginal stötdämpare från 1988, bladfjädrar, svetsdiff och oventilerade skivor fram å de va alldeles lagom tongue Framförallt dom dagar man körde med gatdäcken på (185/65-14 köpta på lokala skroten).

GAAAAHAHAHAHAHA!!!!!!!! Gillas!!!! asbra tråd då jag själv ska sätta tänderna i en 350, men den blir nog inte strokad, men bra info här, uppskattas! Prem..

Hojta till när du är i Sundsvall nästa gång får jag kasta en öl åt dig!


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#102
K1500 skrev:
quinna skrev:
CHEEVA skrev:
den här motorn förtjänar att komma ner i ett riktigt monster bygge sen ju wink ala rörram med grym väghållning mittmotor mm

Väghållning är för fruntimmer som är oroliga för att åka av!

Min streetracebyggda Volvo 360 med närmare 400hk hade orginal stötdämpare från 1988, bladfjädrar, svetsdiff och oventilerade skivor fram å de va alldeles lagom tongue Framförallt dom dagar man körde med gatdäcken på (185/65-14 köpta på lokala skroten).

GAAAAHAHAHAHAHA!!!!!!!! Gillas!!!! asbra tråd då jag själv ska sätta tänderna i en 350, men den blir nog inte strokad, men bra info här, uppskattas! Prem..

Hojta till när du är i Sundsvall nästa gång får jag kasta en öl åt dig!

Kul att det uppskattas, även om det är glest med uppdateringar nu sista tiden. Det händer saker, men det är inget som direkt syns sen sist. Det är inte så kul att sitta och skriva om att jag letat bult med tumgänga och snygga skruvskallar i en vecka nu. Det är roligare att få mycket gjort och sen lite balla bilder och göra ett ordentligt inlägg.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#103
Äntligen var det dags för en update, och med tanke på hur små och mesiga mina tidigare updates har varit så är detta en bjässe! Jag har haft lite lugnare på jobbet nu och har då fått tid att hålla på med både oljetråg och med min spjällkroppsadapter. Och det som är ännu häftigare är att jag har faktiskt kommit ganska långt med båda två.

Vad det gäller oljetråget så har jag haft massor av idéer på hur det ska, kan och borde se ut, men det jag har kommit fram till nyligen är att så länge det handlar om en bil som inte kommer gå på bana så fungerar det bra med relativt orginalliknande konstruktioner. En god vän och kollega till mig har kört en Opel Commodore med 1100-hästars Cheva Bigblock på strippen. Vi snackar alltså om en bil som går på bakhjulen på gatan och gör 0-100 på strax under sekunden på klistrad asfalt. Detta med ett tråg som ser ut helt som orginal, fast med lite djupare sump för mer volym.

Så min slutgiltiga plan blev att bygga ett tråg som ser ut som orginaltråget fast med lite skvalpplåtar som ska underlätta oljeflödet tillbaka till sumpen, men som försvårar flödet framåt vid t.ex inbromsning. Här under följer en "How To" för mitt tråg.


Först ut, gör en mall av täckplåten
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0541-1.jpg

Överför mallen till lämplig plåt. Ta till lite extra i kanterna för bockning
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0572.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0573.jpg

Bocka upp kanterna för att ha något att svetsa i
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0574.jpg

Några välplacerade hål och och några rejäla smällar med slägga och körnare så har man konade återrinningskanaler ner till skvalpplåtarna
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0576.jpg

Sen är det bara att punkta fast i tråget och kolla frigång mot vevaxel och oljepump
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0578.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0586.jpg

Nu syns inte det på bilderna (glömde ta någon bra bild på det), men under plåten i oljetråget så sitter det två plåtar som formar en tårtbit-liknande form. En typ av tratt som låter oljan rinna bakåt, men när den vill rinna framåt pressas den neråt och åt sidorna istället. Tanken är då att oljan ska hålla sig i sumpen och ingen annanstans. Till sist ska tråget självklart lackas
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0584.jpg

Förhoppningsvis ska nu detta tråg duga åt min motor.

Sen har jag som sagt hunnit med lite på adaptern också. När jag började i måndags såg det ut såhär
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0539.jpg

Efter vad som känns som hundratals timmar med bandsåg, fräs, vinkelslip och roterande fil så kan det se ut såhär
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0579.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0581.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0583.jpg

Jag hade tänkt mig först att fräsa ur ett kylflänsliknande utseende i adapterna, men efter att ha laborerat lite med lite olika fräsningar och tekniker komer jag fram till att jag aldrig kommer kunna få det riktigt bra. Så det blir en slipad yta istället, som jag kommer försöka få att se gjuten ut och sen ska den lackas med skrynkelfärgen som jag har på bla. transmissionskåpan. Jag tror det kommer bli riktigt bra. Och nu när jag har fått klart det grövsta på utsidan så kunde jag provmontera spjällkropparna på riktigt för första gången utan att länkagearmar osv tar i. Det är med andra ord först nu som jag vet exakt hur trattarna kommer förhålla sig mot varandra.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0588.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0587.jpg

Jag tror det kan bli ganska bra. Det är svårt att få grepp om hur adaptern kommer se ut när den är i rå aluminium som dessutom är slipad åt alla möjliga håll, men med krymplacken på kommer de se helrätt ut... tror jag tongue

Nu ska jag bara få armen ur och göra klart kanalerna. När dom är klara så utsidan finliras till, lackas och sen blir det till att bygga länkage.

Återkommer med mer!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 april 2012
#104
Så snyggt, så snyggt tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

434 Inlägg
19 april 2012
#105
Om du har tillgång till 3d-skrivare så hade du kunnat skriva ut en färdig adapter som du sedan kunnat gjuta av och smälta ner aluminium eller någonting i

443 Inlägg
19 april 2012
#106
Härligt med update! Den där adapterplattan såg inte ut som nånting jag skulle vilja jobba med, vilket jävla slit att få till den, du skulle haft tillgång till att gjuta istället. Men fortsätt så, det är kul att se att det går framåt!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#107
Dometros skrev:
Om du har tillgång till 3d-skrivare så hade du kunnat skriva ut en färdig adapter som du sedan kunnat gjuta av och smälta ner aluminium eller någonting i

Jodå, hade jag haft tillgång till 3d-skrivare eller 5-axlig CNC hade jag inte stått där med tryckluftsslipen timme efter timme. Tyvärr så är det enda jag har tillgång till i fräsverktyg, förutom min roterande fil, en pelarborr/fräs med kordinatbord som går snett.

Härligt med update! Den där adapterplattan såg inte ut som nånting jag skulle vilja jobba med, vilket jävla slit att få till den, du skulle haft tillgång till att gjuta istället. Men fortsätt så, det är kul att se att det går framåt!

Nej, det är ett rent helvete att slipa. Det som gör saken ännu värre är att man kan bara hålla på en viss lång tid, för sen blir man vansinning av allt spån som letar sig in i kläder och upp i näsan + att man blir helt förstörd i händerna av vibrationerna. Men nu är iallafall majoriteten av jobbet gjort. Jag har gjort klart ytterligare en kanal ikväll och påbörjat dom sista två, så nu är det bara några timmar kvar. Har gett mig fan på att få klart detta nu. Det har släpat för länge, och det som jag verkligen ser fram emot att göra, gaslänkaget, kan jag inte riktigt börja med förrän detta är klart. Ser så sjukt mycket fram emot att vrida på ett gasreglage och se alla 8 spjäll ställa sig på högkant!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#108
ÄNTLIGEN!!!


http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0590.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0591.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0592.jpg


Efter ytterligare 3 timmar med tryckluftsslipen igår så är den grova formen klar. Allt som allt så uppskattar jag att det har tagit 25-30 timmar att få till den form som är idag, och under den tiden har jag använt pelarborr, fräs, vinkelslip, bandsåg, tryckluftsslip, manuell fil, gängtappar + alla mätverktyg man kan tänka sig för att få den symmetrisk. Nu ska den snyggas till och göras lite mer seriös på utsidan. Jag har lite idéer på hur jag ska få den att se "factory" ut. Sen ska den eventuellt planfräsas också för att få till packningsytorna igen. Så fort jag är nöjd med utsidan ska den krymplackas och sen blir det att bygga länkage.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
22 april 2012
#109
quinna skrev:
ÄNTLIGEN!!!


http://i50.photobucket.com/albums/f305/ … G_0590.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/ … G_0591.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/ … G_0592.jpg


Efter ytterligare 3 timmar med tryckluftsslipen igår så är den grova formen klar. Allt som allt så uppskattar jag att det har tagit 25-30 timmar att få till den form som är idag, och under den tiden har jag använt pelarborr, fräs, vinkelslip, bandsåg, tryckluftsslip, manuell fil, gängtappar + alla mätverktyg man kan tänka sig för att få den symmetrisk. Nu ska den snyggas till och göras lite mer seriös på utsidan. Jag har lite idéer på hur jag ska få den att se "factory" ut. Sen ska den eventuellt planfräsas också för att få till packningsytorna igen. Så fort jag är nöjd med utsidan ska den krymplackas och sen blir det att bygga länkage.

är impad över projektet .. men är den verkligen helt symetrisk? eller är det bilden som luras ?


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#110
Jag tror att bilden luras lite, men dom är inte helt perfekta i formen heller. Det är lite finputsning kvar men det är inget jag kan göra förrän jag har insuget. Jag ska försöka få till lite bättre bilder.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#111
Nej, jag har inte dött... Jag har inte heller sålt eller gett upp V8-projektet. Jag har däremot bytt lite arbetsuppgifter på jobbet, fått mer att göra och allmänt inte haft tid att skriva här på forumet. Det betyder dock inte att det står still. Jag har slitit vidare som en idiot med min adapter och börjar bli ganska klar. Sen har jag investerat lite. Jag har äntligen köpt mitt insug och nu börjar jag kunna göra klart hela den delen av motorn.

Här kommer en liten teaser på hur det kommer kunna se ut. Det är mycket jobb kvar men man börjar kunna få en bild av hur det blir.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0601.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0604.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0606.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0607.jpg

Lovar att återkomma med mer när jag har fått tid att fortsätta.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
19 augusti 2012
#112
Mycket trevlig tråd detta! Hur går det med projektet?

"My drinkingteam has a racingproblem"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 augusti 2012
#113
ÄNTLIGEN!!!  har saknat denna tråden länge med allt ditt nogranna jobb big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Avstängd
1 714 Inlägg
20 augusti 2012
#114
Riktigt snyggt jobb, kul att kolla här då och då smile

Gillar verkligen lösningen med insuget, ibland tror man inte det finns några som bygger själv längre,
då allt finns i kataloger nuförtiden, men då och då dyker det upp någon snubbe som gör egna insugsadapters och liknande, mycket trevligt att se.

En fråga dock, när du tänkt köra med motorn, har du några planer på luftfilter? Eftersom jag inte hade vågat starta motorn utan filter ens en gång, flugor i trumpeterna gillar ju ingen.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#116
Hej igen alla.

Ber om ursäkt för den totala bristen på händelser här på tråden. Jag har sen sista inlägget hunnit gifta mig, varit på 2 veckor utlandssemester, renoverat lägenheten och bytt arbetsplats. Med andra ord har jag inte hunnit med överdrivet mycket på projektet.

För att svara på din fråga Emilius, angående luftfilter, så har jag faktiskt ett par idéer. En idé är att i nederkant på trattarna, alltså i spjällkropparna, bygga filter precis innan spjällen för att förhindra att gråsparvar och halväta kebabrullar slinker med. Fast det löser ju inte problemet som uppstår om bilen skulle köras eller stå ute när det börjar regna. Men då har jag en idé till. Eftersom det ska bli en 32a Ford av det hela och dom från början har 3-delad motorhuv, så tänkte jag att man kan till vardags köra med sidohuvarna av och ha bara översta locket på. Och då kan man i locket bygga en filterinsats som man lägger ner över trattarna. Då får man både regnskydd och filter samtidigt. Sen kan man bara lyfta av huven när man ska finåka och låta mycket smile

Jag har som sagt inte gjort överdrivet mycket på motorn sista månaderna, men lite har det hänt.

Styrsystemet har kommit hem och jag håller på för fullt med kabelhärva till detta. Jag har nu allt utan tändspole/spolar, bränslespridare och några givare. Och för er som undrar så kommer jag köra med MaxxECU-styrsystem (www.maxxecu.se). Riktigt fint system faktiskt, än så länge iaf. Har inte startat upp än tongue

Jag har också lämnat in insuget på fräsning av hålen för bränslespridarna och hoppas på att få tillbaka det under den här veckan. Då ska nipplarna svetsas och när det är gjort kan jag montera ihop insuget med spjällkroppar, länkage och hela köret för sista gången.

När det väl är klart sen så blir det att spara pengar och sen beställa remskivor (om jag nu inte får för mig att göra egna) och topplock.

Jag har också börjat snoka på en lösning att starta upp motorn och göra all låglast/körbarhetsmappning i en riktig motorprovcell med emissionsmätutrustning, bränslevåg och allt... kanske till och med cylindertrycksmätning och då mina vänner kan jag lova att körbarhet bara är förnamnet.

Jag ska fixa lite bilder när insuget kommer tillbaka och även på styrsystemsgrejerna så det finns något att titta på. Skäms lite över bristen på updates faktiskt, men det ska det bli ändring på.

Ha de!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

329 Inlägg
15 oktober 2012
#117
Trevligt med en uppdate som förklarar allt! wink
Och ett stort grattis till giftemålet!

Ser frammemot fortsättningen och såklart slutresultatet!

KörHårt!

MVH

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#118
Hej igen!

Jag har en fundering som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med. Jag funderar vidare på min motor och kom med hjälp av en kollega på en rätt frän sak. Vet ni varför en V8 från en Ferrari låter så otroligt olikt en gammal Cheva smallblock? Visst, andra insug, 4-ventilsteknik, högre varvtal osv, men i grund och botten samma. 8 cylindrar i vinkel, insug uppepå i mitten och ett grenrör per cylinderbank. Det som skiljer, iallafall ljudmässigt, är tändföljden, eller snarare hur tändföljden representeras i avgassystemet. Ferraris motorer har en annan tändföljd vilket ger att dom får i sina grenrör 180 vevaxelgrader mellan varje avgaspuls, vilket då i sin tur ger en annan ljudkaraktär. Chevas pulser blir väldigt ojämt fördelade, vissa 90 grader imellan och vissa 27o grader imellan. Detta ger då det rumblande ljudet.

Det finns dock vägar att gå om man vill komma närmare det högvarviga, rejsigare ljudet. I Chevas fall får man bygga grenrör som korsar mellan cylinderbankarna. Dom två mittersta cylindrarna i varje bank till dom två yttersta i den andra banken. En rördragningsmässig mardröm som ofta benämns som "Bundle of Snakes" eller "Plumbers Nightmare"

Men lyssna. Hör skillnaden. Första filmen är väl hur man är van att höra gamla jänkejärn. Andra filmen är, förvisso en Ford-maskin, men en motor byggd med dessa korsande grenrör. Det trötta V8-smattret är som bortblåst.
http://www.youtube.com/watch?v=9vXD6db2xPA

http://www.youtube.com/watch?v=nGNMEFjE … re=related

Frågan är ju vad ni tycker. Är det värt att lägga massa mer tid på att bygga grenrör som ger det lite ballare ljudet? I mina ögon känns det som att det skulle matcha mitt insug och allmänna stuk på motor ganska bra. Detta plus då förstås att motorn kommer gå jämnare tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#119
Ytterligare ett klipp på en motor med denna typ av avgassystem, fast denna gången på en Cheva-motor, inte helt olik min faktiskt. Liknande kompression, dock lite mindre volym.

http://www.youtube.com/watch?v=UsUaTPd1uRM

Låter ju inte gammal trött gjutjärnsvinkel iallafall tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 523 Inlägg
27 oktober 2012
#120
Så jäkla rent o snyggt ni har det på era arbetsbänkar!!!
Jobbar Mån-tors sen städning hela fredan? big_smile



Sök