3788
Sök

Ta bort sidopanel på låst dörr?

5 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Hej alla.

Har ett stort problem med min och frugans Hyundai Atos -00.

höger bakdörr har gått i bakås och det går inte öppna den på något sätt, så nu hade jag tänkt att ta bort sidopanelen för att sen försöka åtgärda problemet, men att ta bort sidopanelen när dörren är stäng är inte så lätt.

Är det någon som har skruvat med en Atos innan eller vet hur själva sidopanelen kan tas bort? Jag har hittat 3 skruvar, 2 på handtaget och 1 där man öppnar själva dörren, resten av sidopanelen sitter med clips.

Sen är det även en fönstervev som jag inte direkt vet hur man ska få bort.

Här är en bild på hur det ser ut: http://imageshack.us/photo/my-images/97/atosbak.jpg/

Har fått ombesiktning på problemet och vill helst inte lämna in på verkstad.
Senast redigerat av Mobled (28 december 2011)

309 Inlägg
27 december 2011
lättast när det gäller såna problem är att ta bort panelen på den bakdörr du kan öppna och så på sätt lättare se hur allting sitter istället för och bråka med den stängda dörren först. fönsterveven borde sitta med ett U format clips eller vad ska kalla det bakom veven. om du trycker in klädseln runt vevens axel så borde du se den

Läser och släcker felkoder. pm för info

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
27 december 2011
Tagbort det inre dörrhantaget, då brukar man kunna komma åt länkarmarna både till låset och för att öppna dörren, förmodligen har låset gått i baklås för att tex. Centrallåsmotorn givit upp, då kan du låsa upp dörren manuelt om du kommer åt länkarmarna i dörren.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

5 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
zovix skrev:
Tagbort det inre dörrhantaget, då brukar man kunna komma åt länkarmarna både till låset och för att öppna dörren, förmodligen har låset gått i baklås för att tex. Centrallåsmotorn givit upp, då kan du låsa upp dörren manuelt om du kommer åt länkarmarna i dörren.

Med vänlig hälsning, Magnus

Tack för att du ger mig råd, ska testa det på fredag då jag har tillgång till bilen under de ljusa timmarna på dygnet.

Centrallåsmotorn funkar ej på bilen och problemen började när vi fick låsa upp dörrarna en för en istället för att alla öppnades då bilen öppnades utifrån.

Själva "spaken" där man låser upp dörren bak går att dra upp så långt så man tror att hela grejen ska lossna när som helst och när man trycker ned och drar upp så går det inte trögt som på de andra dörrarna.

Ska som sagt kolla in på de tips och råd ni har gett mig.

Tack så mycket

-Willy med frugan

5 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
lättast när det gäller såna problem är att ta bort panelen på den bakdörr du kan öppna och så på sätt lättare se hur allting sitter istället för och bråka med den stängda dörren först. fönsterveven borde sitta med ett U format clips eller vad ska kalla det bakom veven. om du trycker in klädseln runt vevens axel så borde du se den

Allt är i plast så det är inte lätt att trycka in runt om veven, men jag läste någon annanstans att det skulle kunna gå att trycka in ett föremål vid sidan för att sedan ta bort u-ringen? jag vet inte men jag ska testa alla möjliga sätt

309 Inlägg
28 december 2011
http://opelsportclub.se/forums/showthread.php?p=381769 vet ej om dina ser exakt likadana ut men sådär har de jag bråkat med sett ut förutom såna som har skruv men då är det äldre bilar

Läser och släcker felkoder. pm för info

5 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
http://opelsportclub.se/forums/showthread.php?p=381769 vet ej om dina ser exakt likadana ut men sådär har de jag bråkat med sett ut förutom såna som har skruv men då är det äldre bilar

placera veven nedåt och pilla med något ovanför samtidigt som man trycker in panelen borde få till det!

edit: hittade detta " Nu vet jag hur man får bort fönsterveven, det sitter ett litet klipps bakom veven som man kan lyfta upp med t ex en spik men böjer till änden på ..... inte svårt när man vet "

ur http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat … 0005471798
Senast redigerat av Mobled (28 december 2011)

5 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Hej.

Nu har jag varit nere och kollat på bilen och jag tog bort dörrhandtaget på insidan,  låsmekanismen
som i detta fall var 2 smala järnpinnar som möttes vid en plastbit hade snurrats och det var därför det gick dra upp "spaken" så högt.  Nu är den som på de andra dörrarna men det går fortfarande inte att öppna dörren.

Har även konstaterat att ta bort dörrsidan då dörren är stängt är nog omöjligt med tanke på att det inte går att komma åt alls att med att börja lossa på panelen i stängt läge.
Senast redigerat av Mobled (30 december 2011)

Sök