Rquired
Allmänt envis
28 december 2011
· 12 512 Inlägg
sN4P skrev:
Jag har ju haft en E39 kombi förut och det är en kanon fin bil så tänkte ev prova nästa generation nu och se om den kan leverera.
Jag har varit inne på autopower och läst en del om E60/E61 och dom tar ju upp alla möjliga små fel där, jag vill ju hellre veta om det är något särskilt man ska titta extra noga på som kan krångla mkt på dessa modeller.
Ja ägar historiken måste verkligen redas ut och jag tror dom skrivit fel ang lacken i annonsen. När jag kollade upp regg nr så står det Mblå och det borde ju stämma eftersom de står på vägverkets hemsida.
Men du tror bara att ägarhistoriken kan vara "problem" annars är det inget speciellt man ska kolla efter eller ? Förutom dom vanliga sakerna såklart
Nja Autopower´s begagnatguide tror jag är komplett, eftersom jag har två stycken E61 inom familjen är det en modell jag läst om och hållit lite koll på av intresseskäl men jag kan inte komma på något utöver guiden. De mest typiska felen bör vara om nivåregleringen bak krånglar eller att det blir glapp i framvagnen.
Fel på nivåregleringen beror på att slangen till kompressorns (Luftfjädring bak på alla E61) insug blir otät, en läcka i sig orsakar inga problem men risken finns att kompressorn suger in skit och grus på grund av sin placering i hjulhuset höger bak och riskerar att haverera. Att byta ut och/eller förstärka befintlig slang kostar inte många kronor, en ny kompressor kan dock kosta tusenlappar.
Glapp i framvagnen är tyvärr vanligt på E6x, framför allt på diesel, och kan resultera i anmärkning vid besiktning. Dock inget som är dyrt att reparera, och den här typen av glapp verkar vara vanligt på de flesta bilar idag och en teori är att det hänger ihop med Sverige´s undermåttliga vägar. E6x är dock lite extra känslig för detta, så kör hårt och försök framkalla vibrationer från framvagnen vid provkörning så har du om inget annat något att pruta på.
Angående lacken så tror jag inte dom har skrivit fel, BMW´s carbonsvart har ungefär samma nyans som ett gammalt karbonpapper man använder för kopiering. Är det lite mörkt ser den svart ut, men i ljus så har den en tydlig blå ton i lacken och kan helt klart uppfattas som mörkblå i vissa lägen.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.