7 januari 2012
Trådstartare
Uppdaterar lite: Växlar jag vid 5-6000 rpm och möter fullgasen med kopplingen (för att få en mjuk växling) så kan det hända att kopplingen inte greppar. Jag kan alltså behöva släppa upp kopplingen innan jag fortsätter gasa i nästa växel. Kör jag däremot vanligt och växlar vid 3000rpm så tar den alltid. Men den slirar lite grann; även om jag släpper upp kopplingen hastigt mot fullgas (2-3000 rpm) så blir det aldrig något ryck, utan den slirar i kanske 0,5s. Precis som det låter när man möter gasen försiktigt med kopplingen för att inte få något ryck.
Igen:
Kör i 2:an - växlar vid 3000rpm - frikopplar - ger fullgas tills motorn når ca 3000 rpm. - släpper upp kopplingen hastigt - växlingen blir mjuk, då lamellerna slirar i ca 0,5s. I andra bilar hade hela bilen ryckt till om man gjort såhär.
Kör jag i en växel (t.ex. 2500 rpm), frikopplar, låter varvet sjunka, och släpper upp kopplingen igen, så rycker det till i bilen som man förväntar sig. Det är alltså bara om jag möter fullgas som man märker att den är lite sliten.
Vad säger ni? Någon som har någon aning om hur lång tid till den kan tänkas hålla? Jag kommer köra normalt. Kör jag hårt så kommer jag att tänka på att släppa upp kopplingen innan jag börjar gasa i nästa växel för att undvika slir.