Reggbesiktning för stort avgasrör??

TC
31 december 2011 · 44 Inlägg

Vart stoppad och fick flygande besiktning på min bil (volvo 940 td)
Efter mycket tjaffs med polisen så slutade det med att dom krävde reggbesiktning på bilen på grund av att jag hade för stort avgassystem. Sitter 2.5 tum hela vägen, sitter en japps dämpare med 5tum´s utblås. Finns det några regler för det här ? Fick ingenting på för mycket buller, enbart på att det va för stort. Bilen är inport så det finns inga avgaskrav på den!

jon-as
31 december 2011 · 162 Inlägg

Det låter helt sjukt! Den bilen är väl inte ens helfordonsgodkänd?

TC
31 december 2011 · 44 Inlägg

Inportead 97, besiktad hela tiden och besiktades nu under hösten och blev godkänd

Senast redigerat av TC (31 december 2011)

driftking199
31 december 2011 · 322 Inlägg

TC skrev:
Inportead 97, besiktad hela tiden och besiktades nu under hösten och blev godkänd

fick du om bes så lär du väll göra den blir den godkänd där är de lugnt.
be dom skriva att röret är godkänt så gestapo poliser kan skita på sig:)

TC
31 december 2011 · 44 Inlägg

Det handlar inte om vanlig bes på bilprovningen, utan dom krävde en regg besiktning. Det är de jag tycker är så konstigt. Alla byter ju avgasrör till större, ja är ju inte precis den första! Aldrig hört talas om det här förut.

KHRacing
31 december 2011 ·

kontakta din lokala polisstation på plats, ej på tele, o förklara läget - enda sättet det kan gå att fixa seriöst på.

driftking199
31 december 2011 · 322 Inlägg

undvik snuten ta det med sbp istället dom är mer uppdaterade med regler än va snuten ärsmile

KHRacing
31 december 2011 ·

driftking199 skrev:
undvik snuten ta det med sbp istället dom är mer uppdaterade med regler än va snuten ärsmile

Besiktningen kan inte ta bort en regbesiktning i datan - bara den som utfärdat den kan det

antizz
31 december 2011 · 82 Inlägg

Låter som sagt rätt sjukt.. Jag besiktade min bil nyss med 2,5" egen byggt med biltema rör och en 3" fullflödes dämpare och kat då. Låter som fan enligt mig och besiktningsmannen också.. men var inget mer med det förutom att han tyckte att den lät högt. Gick igenom nästan blankt.

Edit: Läste på lite och vad jag fått fram får du ha 55" om du vill (dvs det finns ingen gräns) bara det inte låter FÖR mycket. Det är ju alltså DB krav vad det nu ligger på

Senast redigerat av antizz (31 december 2011)

KHRacing
31 december 2011 ·

antizz skrev:
Låter som sagt rätt sjukt.. Jag besiktade min bil nyss med 2,5" egen byggt med biltema rör och en 3" fullflödes dämpare och kat då. Låter som fan enligt mig och besiktningsmannen också.. men var inget mer med det förutom att han tyckte att den lät högt. Gick igenom nästan blankt.

Edit: Läste på lite och vad jag fått fram får du ha 55" om du vill (dvs det finns ingen gräns) bara det inte låter FÖR mycket. Det är ju alltså DB krav vad det nu ligger på

Reglerna är lite vilsna egentligen.. de säger enklast att ett fordon inte får låta mera än andra i allmänhet

men har TS 2,5 under bilen med en dämpare längst bak med 5" utblås så låter det ju inte mera för det. troligen trodde poliserna att TS fordon hade 5" hela vägen smile

henke_99 Offroad Racing
31 december 2011 · 3 122 Inlägg

KHRacing skrev:

driftking199 skrev:
undvik snuten ta det med sbp istället dom är mer uppdaterade med regler än va snuten ärsmile

Besiktningen kan inte ta bort en regbesiktning i datan - bara den som utfärdat den kan det

Bilen ska reggas eller återställas, sbp kan intyga att den "återställts". Så var det på min bil jag jag fick regbesiktning pga fel dragkrok (hade vanlig kula istället för triplex monterat). Lånade en sån som skulle vara där o åkte in, inga problem.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
KHRacing
31 december 2011 ·

henke_99 skrev:

KHRacing skrev:

driftking199 skrev:
undvik snuten ta det med sbp istället dom är mer uppdaterade med regler än va snuten ärsmile

Besiktningen kan inte ta bort en regbesiktning i datan - bara den som utfärdat den kan det

Bilen ska reggas eller återställas, sbp kan intyga att den "återställts". Så var det på min bil jag jag fick regbesiktning pga fel dragkrok (hade vanlig kula istället för triplex monterat). Lånade en sån som skulle vara där o åkte in, inga problem.

henke: om man får regbes i pappret från polisen så kan man inte bara återställa fordonet hemma o sedan åka in ju - man måste göra en regbesikting .- eller det var det du menade o inte att det var att återställa hemma & göra en ombesiktning ?

för det finns olika från polisen

reg...  ombes... m.fl (vet ej vad de sista heter, de som kräver intyg m.m)

Gott Nytt År

henke_99 Offroad Racing
31 december 2011 · 3 122 Inlägg

KHRacing skrev:

henke_99 skrev:

KHRacing skrev:

Besiktningen kan inte ta bort en regbesiktning i datan - bara den som utfärdat den kan det

Bilen ska reggas eller återställas, sbp kan intyga att den "återställts". Så var det på min bil jag jag fick regbesiktning pga fel dragkrok (hade vanlig kula istället för triplex monterat). Lånade en sån som skulle vara där o åkte in, inga problem.

henke: om man får regbes i pappret från polisen så kan man inte bara återställa fordonet hemma o sedan åka in ju - man måste göra en regbesikting .- eller det var det du menade o inte att det var att återställa hemma & göra en ombesiktning ?

för det finns olika från polisen

reg...  ombes... m.fl (vet ej vad de sista heter, de som kräver intyg m.m)

Gott Nytt År

Jag fick regbes på en flygande (inte ombes) då bilen hade en dragkrok den inte var reggad med. Satte dit en sån som skulle vara där o åkte in, inga problem. På sbp kunde dom ju helt enkelt bekräfta att bilen var återställd till skicket den skulle vara i. Det är ju reg-bes alternativt återställning som gäller.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
TC
31 december 2011 · 44 Inlägg

har pratat med en nu o han säger att jag ska byta till 3 tum o dom fälgarna  jag ville ha på o åka till sfro o få buller test sen registrerings besiktning o då blir den laglig med allt o då kan dom inte göra något mera o fråga även om man bytte front till 960 om man skulle ta med det med när man reggar då sa han att det är bara de kosmetika så det gör inget men polisen sa inte något om lysande usa blink han va rett upp rörd över att han inte kunde sätta ditt mig för den ( rök ) för mycket smile finns inga avgaskrav på den det tog typ en timme innan han fatta det o jag va rätt upprörd

KHRacing
31 december 2011 ·

TC skrev:
har pratat med en nu o han säger att jag ska byta till 3 tum o dom fälgarna  jag ville ha på o åka till sfro o få buller test sen registrerings besiktning o då blir den laglig med allt o då kan dom inte göra något mera o fråga även om man bytte front till 960 om man skulle ta med det med när man reggar då sa han att det är bara de kosmetika så det gör inget men polisen sa inte något om lysande usa blink han va rett upp rörd över att han inte kunde sätta ditt mig för den ( rök ) för mycket smile finns inga avgaskrav på den det tog typ en timme innan han fatta det o jag va rätt upprörd

Hur skall SFRO kunna hjälpa dig när du INTE har reggat som ombyggt/amatörbyggt fordon ?

plus att skall du göra bullerprov så är kraven HÅRDA med mkt låg ljudnivå.

TC
31 december 2011 · 44 Inlägg

ok det visste inte jag skulle ringa sfro på måndag tänkte jag o höra

henke_99 Offroad Racing
31 december 2011 · 3 122 Inlägg

TC skrev:
ok det visste inte jag skulle ringa sfro på måndag tänkte jag o höra

Sfro sköter bara sånt som har med ombyggnader till ombyggt eller amatörbyggt fordon att göra, övriga ärenden göra sig icke besvär så att säga.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2011 · 13 749 Inlägg

ta kontakt med bilprovningen och fråga hur du ska gå tillväga för att få allt rätt

dom kommer säkert ta bort det där ganska enkelt och godkänna agat på bilen som det är

det har hänt något skumt med dummhuvudena på senare tid
förstår inte att dom inte har bättre saker för sig

men nu vet du till nästa gång att köra ifrån dom direkt istället smile
polisen i kga är inga klipper på att köra så

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TC
31 december 2011 · 44 Inlägg

dom sejer att jag ska setta dit orgenal o reg bisikta den men ( jag hittar ingen lag på för stort avgos rör ) när man söker på det eller hur man ska göra för kunna regga den med större det var lite svårt för o köra i från dom för dom hoppa ut framför mig o jag va den enda bilen dom tog då den gången dom tycker ju inte om mig undr varför big_smile

Senast redigerat av TC (31 december 2011)

TC
31 december 2011 · 44 Inlägg

det va på karlsta vägen o dom va från k hamn tror jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang