Köpråd till kille 19 bast

Rquired Allmänt envis
4 februari 2012 · 12 512 Inlägg

CHEEVA skrev:

Funkiee skrev:
volvo har rem, saab har kedja o bmw har väl också kedja på typ alla modeller. smile

har för mig m10 och m20 har rem, nyare än så har kedja

M20 och M40, M10 är den gamla fyran och den har kedja!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SportPilot Ubåtsingenjör
4 februari 2012 · 7 232 Inlägg

Rquired skrev:

CHEEVA skrev:

Funkiee skrev:
volvo har rem, saab har kedja o bmw har väl också kedja på typ alla modeller. smile

har för mig m10 och m20 har rem, nyare än så har kedja

M20 och M40, M10 är den gamla fyran och den har kedja!

så va de ja smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Grabber Dagdrömmare
4 februari 2012 · 2 836 Inlägg

warne skrev:
Vad underbara ni alla är!tongue skönt med tips i denna djungel smile jag står nog lite i valet och kvalet mellan tre modeller just nu s70,93 eller en 3 serie bmw smile såg även att man kan få en rikitgt fin c70 för under 40 tusen smile är det ett alternativ eller drar försäkringspengarna i väg?
funderar också på om det är rem eller kedja i den äldre 93 modellen ?

93: år med 4 cyl (316, 318, 518) är det rem i.
Dom funkar dom med men toppen är lite felkonstruerad så dom "äter upp" kamaxlar om dom inte sköts.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
PartilleMalm
5 februari 2012 · 318 Inlägg

9-3 är det kamkedja i smile ( som i nästan alla SAABar)

SylvesterStallone
5 februari 2012 · 1 433 Inlägg

Golf 3 vr6 kolla youtube klipp!

BMW 730D (2005)
RD_87 Skrotsamlare
5 februari 2012 · 4 031 Inlägg

CHEEVA skrev:

Grabber skrev:
E34 520 med M20 känns som ett flopp! Drar som en 525 men samma prestanda som en 518!
M50 (efter 91) drar lite mindre, strax under litern blandat.

Däremot E36 316/318 går att köra billigt men då ska det vara M43 motor i den dvs från 95!
Med min 318 tänker jag inte ens på förbrukningen när jag kör till o från jobbet då 10-15% av sträckan går via mindre orter, drar på ibland vid omkörningar osv o hastighet kring 100km/h kommer jag i snitt på 0,75l/m. Anstränger jag mig så kommer jag under 0,7 men det har jag inte lust med.

Min 318 kostar ca 1700 i skatt o 300kr/mån helförsäkring men det sist nämnda kan variera vääääldigt mycket!

var en 520 med m50 jag hade ... en 95a drack som sagt ca 1,2 blandat. Även vänners 520is har gjort detta... en 525 dricker inte mer men är mycket trevligare att köra

Jag fattar det inte? Min 728 E23 med M30 drog kring 1,1-1,2 blandat. Om en mindre motor med bättre motorstyrning av samma fabrikat drar mer så är det nåt som är fel...
Det tyckte jag förövrigt var det bästa med BMWn, pisslåg förbrukning på motorvägen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hool
5 februari 2012 · 1 067 Inlägg

En välskött 518 eller 520 körd med vett är snåla vagnar.. 

En våldtagen vagn som inte sett ny olja sedan den hade servicebok lär dricka en del sås ja.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Rquired Allmänt envis
5 februari 2012 · 12 512 Inlägg

RD_87 skrev:

CHEEVA skrev:

Grabber skrev:
E34 520 med M20 känns som ett flopp! Drar som en 525 men samma prestanda som en 518!
M50 (efter 91) drar lite mindre, strax under litern blandat.

Däremot E36 316/318 går att köra billigt men då ska det vara M43 motor i den dvs från 95!
Med min 318 tänker jag inte ens på förbrukningen när jag kör till o från jobbet då 10-15% av sträckan går via mindre orter, drar på ibland vid omkörningar osv o hastighet kring 100km/h kommer jag i snitt på 0,75l/m. Anstränger jag mig så kommer jag under 0,7 men det har jag inte lust med.

Min 318 kostar ca 1700 i skatt o 300kr/mån helförsäkring men det sist nämnda kan variera vääääldigt mycket!

var en 520 med m50 jag hade ... en 95a drack som sagt ca 1,2 blandat. Även vänners 520is har gjort detta... en 525 dricker inte mer men är mycket trevligare att köra

Jag fattar det inte? Min 728 E23 med M30 drog kring 1,1-1,2 blandat. Om en mindre motor med bättre motorstyrning av samma fabrikat drar mer så är det nåt som är fel...
Det tyckte jag förövrigt var det bästa med BMWn, pisslåg förbrukning på motorvägen.

Det är/var nog något som låg bakom den onormalt höga förbrukningen med, de flesta ägare till en E34 M50 anger en förbrukning på mellan 0.9 till ibland 1L/mil och dem med en M50tu (Som en 1995 är) påstår sig ibland ha ytterligare lite lägre förbrukning. Min far som hade ett par E34 när modellen var ny menar att hans 525i Touring utan Vanos ville ha 1L/mil som mest vid blandad körning.

Ytterst tveksamt om en motsvarande 520iT som dessutom har Vanos (Vilket gör en stor skillnad) dricker 2dl/mil mer utan att antingen vara sliten, defekt eller körd under speciella omständigheter. Men det är just det som är så svårt med gamla bilar, det kan uppkomma ett litet fel som inte märks på annat sätt än att bilen dricker 2-3dl/mil mer än normalt. Och eftersom bilen då fortfarande går som en klocka är det svårt att upptäcka felet om man inte sedan tidigare visste att den inte drack så mycket bränsle...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grabber Dagdrömmare
5 februari 2012 · 2 836 Inlägg

CHEEVA skrev:
...var en 520 med m50 jag hade ... en 95a drack som sagt ca 1,2 blandat. Även vänners 520is har gjort detta... en 525 dricker inte mer men är mycket trevligare att köra

Det är mer än vad min gamla 530iAT - V8 med automat! mad Jag klarade mig på 1,1-1,15l/m!
Måste ha varit nåt fel på den!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Jimmyboy94
5 februari 2012 · 137 Inlägg

Om du vill ha en så snabb bil som möjligt till ett så bra pris som möjligt måste jag tyvär erkänna att Saab är ett bra förslag just nu. På sisstonde har dom rasat i pris! Det gäller dock att inte ha allt för stora förhoppningar om man vill sälja den sen. Beror på om dom kommer tillbaks nu när kineserna har lagt ett nytt bud.

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
Andromeda Rumpmas
5 februari 2012 · 3 860 Inlägg

För det första; självklart är det en enorm skillnad i hur en Saab 2,3i och en 2,3T upplevs. Jag har haft flera 2,3i, och de känns väl lite pigga på 2:an, men vid omkörningar är de inte särskilt rappa. Jag skulle ta turbon alla dagar i veckan, men man får ta med i beräkningen att försäkringen blir högre. 2,3i är den 9000-motor som drar allra mest enligt instruktionsboken och 2,3t (lättryck 170hk) den som drar minst.

Sen tycker jag inte att kamkedja nödvändigtvis behöver vara en fördel på en äldre bil som samlat på sig några mil. Rem byter man enligt intervallet, och sedan är det lugnt. Att byta rem kostar en del, men behöver kedjan och kedjetransmissionen bytas drar det fort iväg över 5-siffrigt om man inte kan göra det själv. Och många 9000 för att inte tala og9-3 har tyvärr behövt få en ny kamkedja + transmission.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
warne
19 februari 2012 · 78 Inlägg

mycket intressanta förslag smile finns det någon chans att ni kan länka till bra bilar/förslag åt mig?

risodlarn
20 februari 2012 · 577 Inlägg

warne skrev:
mycket intressanta förslag smile finns det någon chans att ni kan länka till bra bilar/förslag åt mig?

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo … =7&w=3 eller något liknande kanske

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Scultura
7 mars 2012 · 72 Inlägg

vill du ha en 945 så har jag min till salu! wink ligger la runt 2000 papp i månaden skulle jag tro.

WhySoSerious Sa du sten?
20 mars 2012 · 189 Inlägg

Inte läst att förslag, men det finns ju en anledning till att de är väldigt många som väljer 740 eller annan volvo från sena 80-talet/tidiga 90.

Jag kan bara säga från min egen erfarenhet och har ägt 3st 740.
-Reservdelarna är inte särskilt dyra och finns gott om både nytt o begagnad från skroten.
-Det är bakhjulsdrift vilket är kul på vintern.
-Billiga vid inköp.
-Billig försäkring, är 19år och betalar 5000 om året för halvförsäkring. runt 7,6 låg det på för hel.
Drar inte särskilt mycket sopa. ligger runt 1l/mil.

Saab 9000 "Bark" (1995)
Ford Mondeo TDCi "Titanium Edition" (2008)
Volkswagen Golf 3 Variant "Zleeper" (1997)
Equality
28 juli 2012 · 17 Inlägg

Tjena snor tråden lite fort, tänkte köpa mig en Bmw 323ci e46 års modell 2000, Den har gått 21000mil, pytte lite rost som jag ska fixa så fort jag kan isf, känner han som säljer den och vet att han är pedant motorn e fin säger han, han vill ha runt 40000 alla jag snackat med säger att den kmr hålla lugnt 4år alltså jag ska ha den max 4år för att sedan byta till ngt dyrare finare osv, men ngn som är bra på det? smile

BMW 123d (2008)
Audi 80 2.0 (1994)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 juli 2012 · 7 232 Inlägg

är den väl skött kommer den hålla längre än 4 år till smile bara du fortsätter och sköta den väl

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

Bmw ÄR mycket trevliga bilar. Det kommer man inte ifrån. Men de ska vara skötta! Enligt bok! Vi har en 523 -99 i familjen och lägger man den i sportläge på automaten är den supertrevlig att piska på den lokala slingriga vägen... Men den har varit på verkstad 2 ggr på ett halvår. Full bok och en ägare... En liten slant över för diverse mindre problem är att rekommendera. Men piskar man skiten ur bilen kan man gott köra bayer. Kostar inte mer än någon annan vid rätt exemplar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kooza
28 juli 2012 · 234 Inlägg

Hmm, som vanligt spårar köpråds trådarna ut med en massa skit diskussioner om vilken av bmw/volvo/saab som är "bäst" och "snabbast"... Suck...

TS, kolla på någon bil du tycker verkar passa dig bra. Man behöver ju inte köpa den första man ser, kolla runt tills du hittar en som känns rätt. Ring till några olika försäkringsbolag för att kolla vilka som erbjuder bäst försäkring ( skydd kontra pris). Det kan vara värt att lägga några extra kronor i månaden för att få en bil man trivs med.

Det finns inga perfekta bilar, alla har brister mer eller mindre.
Du har ju frågat hur det är med lite olika volvo modeller, 850,v70,s60 och c70 rättare sagt om jag inte har läst fel. Volvo är bra bilar, de är sköna att åka i, säkra, är det t5:or så är de hyffsat roliga att köra, med en heinz verkstadshandbok kan man fixa det mesta själv. Saabar typ 9-5:orna kan man få för riktigt bra pengar, ofta mycket bil för pengarna, sköna att åka i.
Detta är mina åsikter, prova lite olika bilar och skaffa dig en egen uppfattning.

Annars är det bara att gå på att bilen är bra skött och att allting funkar som det ska.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

Kooza skrev:
Hmm, som vanligt spårar köpråds trådarna ut med en massa skit diskussioner om vilken av bmw/volvo/saab som är "bäst" och "snabbast"... Suck...

TS, kolla på någon bil du tycker verkar passa dig bra. Man behöver ju inte köpa den första man ser, kolla runt tills du hittar en som känns rätt. Ring till några olika försäkringsbolag för att kolla vilka som erbjuder bäst försäkring ( skydd kontra pris). Det kan vara värt att lägga några extra kronor i månaden för att få en bil man trivs med.

Det finns inga perfekta bilar, alla har brister mer eller mindre.
Du har ju frågat hur det är med lite olika volvo modeller, 850,v70,s60 och c70 rättare sagt om jag inte har läst fel. Volvo är bra bilar, de är sköna att åka i, säkra, är det t5:or så är de hyffsat roliga att köra, med en heinz verkstadshandbok kan man fixa det mesta själv. Saabar typ 9-5:orna kan man få för riktigt bra pengar, ofta mycket bil för pengarna, sköna att åka i.
Detta är mina åsikter, prova lite olika bilar och skaffa dig en egen uppfattning.

Annars är det bara att gå på att bilen är bra skött och att allting funkar som det ska.

Du kan få en bil i perfekt skick för en billig penning. Det gäller bara att hitta dessa. Pengar måste finnas hemma. Pratar du rikssvenska ligger du bra till redan i starten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang