Köpråd till kille 19 bast

Rquired Allmänt envis
28 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Att man sköter en bil är viktigt för att den skall må bra oavsett märke, men det är inte endast vanvårdade bilar som råkar ut för haverier utan det är viktigt att kontrollera bilens skick oavsett märke eller modell.

På en BMW E46 kan det vara en bra idé att ta en titt på följande:

-Du skriver att bilen har lite rost, det är inte konstigt på en tolv år gammal bil men om den sitter i skarvarna runt till exempel dörrarna eller bakluckan är det inte alltid enkelt att åtgärda. För att rosten inte skall komma tillbaka är det viktigt att man får bort varenda liten por, och i en trång skarv är det inte alltid lätt gjort.

-Fråga din bekant om han behöver fylla på vatten ibland, E46 har komponenter av plast i kylsystemet och när de blir äldre kan de spricka och läcka lite vatten. Det är enkla och billiga delar att byta, men läcker vatten ut kan även luft ta sig in det är BMW känsliga för och det kan orsaka att motortemperaturen inte är stabil. Kontrollera även att kylaren är ok och inte svullen i underkant, samt att kylfläkten startar om du låter bilen stå på tomgång några minuter.

-Under säkra omständigheter så accelerera hårt och lyssna efter missljud och/eller glapp, lägg gärna i en lägre växel som exempelvis den andra och gör några häftiga gasuppsläpp/pådrag på lite högre varv för att framkalla eventuella missljud. Om något glappar eller låter är det oftast bussningar i bakvagnen som behöver bytas, men det kan även vara slitna fästen för drivlinan som är problemet.

Ett annat test kan göras genom att accelerera upp i högre farter och bromsa fullt, var vaksam på eventuella vibrationer. Dessa kommer oftast från framvagnen, tyvärr är E46 lite dumt byggd på så vis att man behöver byta hela länkarmarna om något är slitet. Dock kan även dåliga (skeva) bromsar orsaka vibrationer, upptäcker du vibrationer hissa upp framhjulen och ryck i hjulet. Eventuella glapp i något led (Ex höjdled) är ett tecken på dåliga spindelleder.

Inga dyra reparationer som krävs i det här fallet heller dock, men det beror förstås på vad och hur mycket som är slitet. BMW uppmanar till och körs ofta hårt vilket kan sätta sina spår enligt ovan.

-Växellänkaget brukar kunna bli slitet på E46 vilket märks tydligast på att spaken lutar mot femte växeln även när du lagt i neutral, och drar mot femte växeln även om du i din tur försöker dra den mot mitten.

-Kontrollera fläkten om bilen har automatisk klimatanläggning, lever hastigheten sitt eget liv är det fläktmotståndet för några hundralappar som behöver bytas och det kommer du åt från handsfacket.

E46 en pålitlig och driftsäker grund att utgå från, och som Dieselsmurfen nämner mycket trevliga bilar om dom inte blivit dåligt skötta!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Kooza
28 juli 2012 · 234 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Kooza skrev:
Hmm, som vanligt spårar köpråds trådarna ut med en massa skit diskussioner om vilken av bmw/volvo/saab som är "bäst" och "snabbast"... Suck...

TS, kolla på någon bil du tycker verkar passa dig bra. Man behöver ju inte köpa den första man ser, kolla runt tills du hittar en som känns rätt. Ring till några olika försäkringsbolag för att kolla vilka som erbjuder bäst försäkring ( skydd kontra pris). Det kan vara värt att lägga några extra kronor i månaden för att få en bil man trivs med.

Det finns inga perfekta bilar, alla har brister mer eller mindre.
Du har ju frågat hur det är med lite olika volvo modeller, 850,v70,s60 och c70 rättare sagt om jag inte har läst fel. Volvo är bra bilar, de är sköna att åka i, säkra, är det t5:or så är de hyffsat roliga att köra, med en heinz verkstadshandbok kan man fixa det mesta själv. Saabar typ 9-5:orna kan man få för riktigt bra pengar, ofta mycket bil för pengarna, sköna att åka i.
Detta är mina åsikter, prova lite olika bilar och skaffa dig en egen uppfattning.

Annars är det bara att gå på att bilen är bra skött och att allting funkar som det ska.

Du kan få en bil i perfekt skick för en billig penning. Det gäller bara att hitta dessa. Pengar måste finnas hemma. Pratar du rikssvenska ligger du bra till redan i starten.

När jag sa att inga bilar är perfekta så menade jag slitagedelar och vanliga fel. Ex: På Volvo v70 slits spindelleder och styrleder hyffsat fort medans du på en Toyota Avensis inte behöver byta leder på kanske 10år eller mer. Men Avensisen rostar fortare än v70n.
Ja man kan få riktigt fina bilar som är i riktigt bra skick billigt om man letar.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

Rquired skrev:
Att man sköter en bil är viktigt för att den skall må bra oavsett märke, men det är inte endast vanvårdade bilar som råkar ut för haverier utan det är viktigt att kontrollera bilens skick oavsett märke eller modell.

På en BMW E46 kan det vara en bra idé att ta en titt på följande:

-Du skriver att bilen har lite rost, det är inte konstigt på en tolv år gammal bil men om den sitter i skarvarna runt till exempel dörrarna eller bakluckan är det inte alltid enkelt att åtgärda. För att rosten inte skall komma tillbaka är det viktigt att man får bort varenda liten por, och i en trång skarv är det inte alltid lätt gjort.

-Fråga din bekant om han behöver fylla på vatten ibland, E46 har komponenter av plast i kylsystemet och när de blir äldre kan de spricka och läcka lite vatten. Det är enkla och billiga delar att byta, men läcker vatten ut kan även luft ta sig in det är BMW känsliga för och det kan orsaka att motortemperaturen inte är stabil. Kontrollera även att kylaren är ok och inte svullen i underkant, samt att kylfläkten startar om du låter bilen stå på tomgång några minuter.

Rq är kunnig så lyssna på honom. Fick själv byta vad jag kallar "termostathuset" på vår BMW i veckan. Som tur var så visste föraren om att hålla koll på bilens temp och när den började stiga så stängdes bilen av och hjälp ringdes in. En frisk tusenlapp senare så rullar nu bilen återigen. Billigt tycker jag. Motorn tog ingen skada och den kommer att gå ett antal år till om man vill.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Equality
31 juli 2012 · 17 Inlägg

Bmwn ja/nej?smile

BMW 123d (2008)
Audi 80 2.0 (1994)
Rquired Allmänt envis
31 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Equality skrev:
Bmwn ja/nej?smile

Förutsatt att den är i ok skick enligt ovan så svarar jag "ja", det är i så fall en vettig och rolig bil till det priset.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DanneSundin
31 juli 2012 · 682 Inlägg

Har inte läst igenom tråden, men viktigaste frågorna imo..

Hur långt har du tänkt åka per månad? 
Hur är körstilen? gasglad? fisare?   

Jag hade köpt en trevligare äldre bil. Gärna någon som väger mindre då får du mindre i skatt.. och sen en motor med relativt låg effekt (billigare försäkring) och sen chippar du den, mer effekt och bränslesnålare.. går på kanske 6k.. 

Jag själv är 18 och om bilar ska stå på mig blir de jävligt dyrt.. en subaru impreza wrx sti type RA kostar mig om året cirka 30k för hel.. Löjligt dyrt. Dessutom måste den besiktas hos försäkringsbolaget innan dem kan tänka sig teckna försäkring tongue

Gamla 740's drar en del jämfört med effekten du får, men tycker att det är en skön bil med billiga reservdelar och nästan inget meck om du köper en fin. Jag tyckte att soppaförbrukningen blev försumbar iallafall. smile 

Vill du ha sedan eller kombi?

Jag tycker 9-3 har rätt schyssta modeller, nu även till helt okej pris!

Heter du muhammed är BMW självklara valet. (skämt åsido) 
Polarens bmw är riktigt mysig. Sköna bilar överlag vad jag märkt.. Dock gillar jag verkligen inte de äldre bmw-kombis. har sån extremt fult bakparti..

Jag hade nog köpt en tuff liten golf eller något. Vr6'an kanske.  Blir förvånad när jag ser hur billiga vissa fina golfar är! smile

Low
31 juli 2012 · 3 313 Inlägg

DanneSundin skrev:
Har inte läst igenom tråden, men viktigaste frågorna imo..

Hur långt har du tänkt åka per månad? 
Hur är körstilen? gasglad? fisare?   

Jag hade köpt en trevligare äldre bil. Gärna någon som väger mindre då får du mindre i skatt.. och sen en motor med relativt låg effekt (billigare försäkring) och sen chippar du den, mer effekt och bränslesnålare.. går på kanske 6k.. 

Jag själv är 18 och om bilar ska stå på mig blir de jävligt dyrt.. en subaru impreza wrx sti type RA kostar mig om året cirka 30k för hel.. Löjligt dyrt. Dessutom måste den besiktas hos försäkringsbolaget innan dem kan tänka sig teckna försäkring tongue

Gamla 740's drar en del jämfört med effekten du får, men tycker att det är en skön bil med billiga reservdelar och nästan inget meck om du köper en fin. Jag tyckte att soppaförbrukningen blev försumbar iallafall. smile 

Vill du ha sedan eller kombi?

Jag tycker 9-3 har rätt schyssta modeller, nu även till helt okej pris!

Heter du muhammed är BMW självklara valet. (skämt åsido) 
Polarens bmw är riktigt mysig. Sköna bilar överlag vad jag märkt.. Dock gillar jag verkligen inte de äldre bmw-kombis. har sån extremt fult bakparti..

Jag hade nog köpt en tuff liten golf eller något. Vr6'an kanske.  Blir förvånad när jag ser hur billiga vissa fina golfar är! smile

En vis ras kör lika mycket, volvo, merca, audi.

OpelP1
31 juli 2012 · 1 412 Inlägg

DanneSundin skrev:
Heter du muhammed är BMW självklara valet. (skämt åsido)

Ha!
Nu kommer du att få halva garagetligan efter dig. big_smile

Jag köpte nästan en BMW 750 i fredags, den hade förmodligen blivit kallad för kebaben. tongue



Men en E46 är väl najs, verkar ju vara sista BMW:n som ser fin ut.

Senast redigerat av OpelP1 (31 juli 2012)

WhySoSerious Sa du sten?
1 augusti 2012 · 189 Inlägg

OpelP1 skrev:

DanneSundin skrev:
Heter du muhammed är BMW självklara valet. (skämt åsido)

Ha!
Nu kommer du att få halva garagetligan efter dig. big_smile

Jag köpte nästan en BMW 750 i fredags, den hade förmodligen blivit kallad för kebaben. tongue



Men en E46 är väl najs, verkar ju vara sista BMW:n som ser fin ut.

fast E92 är sjukt snygg också tongue

DanneSundin
1 augusti 2012 · 682 Inlägg

När vi endå talar om bmw.. Någon som har lust att förklara vad deras olika beteckningar betyder? Står ju t.ex. bmw 320i E36 säger vi, ingen aning om det heter så.. Men varför 2 olika? Vad är skillnaden.. 

Hehe, bmw är fina bilar tycker jag allt, men ogillar bakdelen starkt, men framdelen är så jäkla snygg imo.. Har ett "aggressivt" utseende även org..

motorraZ
1 augusti 2012 · 578 Inlägg

DanneSundin skrev:
När vi endå talar om bmw.. Någon som har lust att förklara vad deras olika beteckningar betyder? Står ju t.ex. bmw 320i E36 säger vi, ingen aning om det heter så.. Men varför 2 olika? Vad är skillnaden.. 

Hehe, bmw är fina bilar tycker jag allt, men ogillar bakdelen starkt, men framdelen är så jäkla snygg imo.. Har ett "aggressivt" utseende även org..

E36 är ju karossmodellens namn. Och 320 visar att det är en 3 serie och 20 för en två liters motor smile

_perra
1 augusti 2012 · 14 Inlägg

Köp en Saab 9000 dom är billiga å köpa, ganska billig försäkring å drar ganska lite soppa.
Jag hade en 2,3lt den va dock trimmad och låg på 0,7 landsväg och 1 liter i stan:)

Volvo 850R "Team Tm Racing 519hk E85" (1996)
OpelP1
1 augusti 2012 · 1 412 Inlägg

WhySoSerious skrev:
fast E92 är sjukt snygg också tongue

Jag tycker dom ser ut som skit om jag ska vara ärlig. hmm
Men det är ju tydligen många som gillar dom.

Senast redigerat av OpelP1 (1 augusti 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang