4477
Sök

Audi 100-94 Abs givare defekt, problem med handbroms/bakbroms.

2 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Tjena, fick 4st 2or på besiktningen.

1. Styrled vä fram-BYTT
2. ABS-indikering, varnar för fel i systemet
3. Färdbroms bromskratfördelning, bak, bromsverkan ojämn
4. Parkerinsbroms bromsfunktion, höger, anliggning

Armen på oket släpper ej tillbaka, har prövat göra rent & smörja upp den, tänkte testa att släppa på handbroms vajern så att den inte drar armen så långt fram, om man med hand kraft för armen framåt verkar den låsa tillräckligt för att vara stumt och går sedan tillbaka som den ska, men drar man med handbromsen låsen den sig och blir kvar. Några bra tips??

Abs givare i fram, där kontakten har gått sönder i fjäderbenet, har spenderat lite tid på att försöka få ut den med hugg mejsel o hammare, klämhylsan sitter delvis kvar, ut kom en liten metall cylinder, men sitter en större kvar, har inte en aning om hur de ska se ut där nere. Är det möjligt att försöka få bort den inifrån drivknuten?

"Läste i andra inlägg att man ej behöver ha abs fungerande, nån som vet hur jag kan släcka lampan för fel indkering på nåt bra sätt? Och framförallt stämmer det att man inte behöver ha en fungerande abs?

Har till o med den 25e jan på mig sedan måste ny ombesiktning göras:/

Super tacksam för några bra tips så jag kan få det fixat i tid.

MVH Björn

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 januari 2012
Att bakbromsar och handbroms krånglar på dessa bilar är absolut inget ovanligt!
Det är oftast bara att byte alt. renovering av bromsoken som gäller, har du "tur" är det vajern/vajrarna som spökar.

ABS måste fungera på din bil. Det du läst handlar om bilar (tex äldre audi 100) där det finns en knapp där man kan slå av/på ABS. Det har du inte i din bil.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Tjena Tommy, tack för svar.
Får ta och slita ner oket & se över det lite.

Har du nån koll på hur abs givarn ser ut, om det går att få ur den från andra sidan på nåt sätt?
Det sitter liksom kvar en del i hålet..

Har tillsvidare skaffat mig en annan Audi 100 fast en kombi, denna är ännu besiktad, men märkte tyvärr idag att ett bensin rör läcker, tänkte lägga upp en annan tråd om det, ifall nångon har koll på hur svårt det är att byta, samt huruvida man FÅR montera vanlig slang istället för rör, alt. plastslang.
Något du vet?

Vh Björn

Gasglad
3 244 Inlägg
5 april 2012
te_wik skrev:
Det är oftast bara att byte alt. renovering av bromsoken som gäller, har du "tur" är det vajern/vajrarna som spökar.

ABS måste fungera på din bil. Det du läst handlar om bilar (tex äldre audi 100) där det finns en knapp där man kan slå av/på ABS. Det har du inte i din bil.

Mvh Tommy

Då behöver alltså inte min ABS fungera på min S4:a ? ^^

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
5 april 2012
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Då behöver alltså inte min ABS fungera på min S4:a ? ^^

//Carfreak

Sök