AKUTHJÄLP - Bakbroms vänster överhettas, knastrar och luktar.

careau
16 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Hej!

Märkte för några dagar sen att det började lukta lite bränt i  bilen efter att jag kört i cirka 15 min.
Körde då in i ett parkeringshus för att försöka lokalisera vart det kom ifrån, det kom från vänster bak däck/skiva.
Ju närmare däcket jag kom med ansiktet, desto mer brändes det.

Idag var jag iväg på skroten och handlade mig ett "A4" OK, dvs "Bra bruksskick och provkörd".. Tänkte att det var mitt gamla ok som hade kärvat ihop.

Sagt och gjort, jag bytte hela oket och monterade ihop allt igen, rullade iväg..
Bromsarna tar knappt nu, det är först när jag kommer nästan längst ner i mattan bromsarna börjar ta.
Vill påpeka att jag bara hade tid för att lufta det oket jag bytte, alltså inte runt om.

Efter cirka 45 min körde sådär och jag skulle bromsa ner för en motorvägsavfart.. När jag då stannar vid första rödljus och en liten backe så var jag tvungen att hålla i bromsen, då känner jag lukten komma mer och mer och kollar i sidospegeln, då ryker det från däcket..

Snälla, kan någon säga vad jag kan göra? sad Jag kör med min son dagligen i bilen och vill inte att något skall hända..


Tacksam för snabba och seriösa svar..

xorox_88 Smack that ass!!
16 januari 2012 · 2 953 Inlägg

har du nå bromsvätska i behållarn? fast om den e tom så förklarar det fortfarande inte varför bakbromsen blev överhettad

Senast redigerat av xorox_88 (16 januari 2012)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
careau
16 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Jag har bromsvätska japp.

Kinnastreet
16 januari 2012 · 362 Inlägg

är det skivan som blir varm då eller navet? kan ju vara ett kass hjullager. det kan gå rätt varmt.

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
xorox_88 Smack that ass!!
16 januari 2012 · 2 953 Inlägg

skulle kunna va hjullagret, men det förklarar inte varför inte bromsarna tar som dom ska, fast kanske inte fick ur all  luft när han luftade

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
uhlin
16 januari 2012 · 2 834 Inlägg

Ja, som xorox_88 skrev så kan det va hjullager, men det borde du höra om det är oljud då du kör, annars tror jag på en bromsslang är tät, då du bromsar och sen släpper bromsen så går inte oljan tillbaka i slangen.

Lyft upp hjulet och känn om det går tungt nästa gång.

Ang. bromsen som tar långt ner har du säkert inte fått ur all luft ur systemet.

Senast redigerat av uhlin (16 januari 2012)

xorox_88 Smack that ass!!
16 januari 2012 · 2 953 Inlägg

tycker det borde vina/gnissla om hjullagret e dåligt

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Kinnastreet
16 januari 2012 · 362 Inlägg

xorox_88 skrev:
skulle kunna va hjullagret, men det förklarar inte varför inte bromsarna tar som dom ska, fast kanske inte fick ur all  luft när han luftade

kan ju vara så att lagret är kass, därför det blev varmt från första början och sen kan det ju blivit knas när oket byttes. kanske fortfarande är luft i systemet.
felet efter ok byte med pedalen i bott känns ju som luft. mitt tips är att lufta runt om för säkerhets skull och sen prova igen.

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
nesum
16 januari 2012 · 695 Inlägg

Vad för bil, samt hur gjorde du när du lufta? har du bromsslangar till oken bak? händer att slangarna pajar invändigt så oljan ej kan ta sig tillbaka med anliggande broms som resultat, kollas lättast genom att du trycker in kolven med en större polygrip, går de tungt så öppna avluftningen på oket och pröva igen, går de lätt nu har du med all säkerhet en rasad oljeslang, om där sitter oljeslangar.... Och kolla så du har tillräckligt med olja i behållaren samt lufta ordentligt, gärna båda sidor...

Senast redigerat av nesum (16 januari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
To fast yellow manta
16 januari 2012 · 23 Inlägg

cool

careau skrev:
Jag har bromsvätska japp.

sitter bromsrör eller bromslang där på ok? ibland kan det bli stopp i gammla broms slangar, har luftat båda sidor?
Jag har jobbat med bilar i13år,så lite broms problem har man stött på,

careau
16 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Hej igen, som jag skrev i mitt första inlägg hann jag bara lufta vänster bakbroms, inget annat.
Jag satte mig i bilen, pumpade upp tryck och så fick en ta bort nippeln, och stänga och bygga tryck osv osv osv..

Bilen är en primera p12, 2003.. Bromsslangar skall nog finnas bak då jag hittar det i reservdelskatalogen, dock inget bromsrör..

Jag tycker inte det viner/gnisslar om  bakdäcken iaf, så har svårt att tänka mig att de tär hjullagren..
Jag vet att skivan är stekhet eftersom jag spottade lite på den och det knastrade till, vet dock inte om skivan blir varm om hjullagret är varmt..

careau
16 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Kan även påpeka att däcket knappt gick att rubba när bilen var upphissad, så anliggande broms är det. Tror ej på lager.

xorox_88 Smack that ass!!
16 januari 2012 · 2 953 Inlägg

en nödlösning kan ju va att åka till närmaste verkstad imorrn å fråga smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
careau
16 januari 2012 · 1 624 Inlägg

En annan fråga, om jag byter ett OK, måste jag lufta alla bromsar runt om? Jag mena, det kanske är så mycket luft i system att kolven inte vill tillbaka?

xorox_88 Smack that ass!!
16 januari 2012 · 2 953 Inlägg

careau skrev:
Kan även påpeka att däcket knappt gick att rubba när bilen var upphissad, så anliggande broms är det. Tror ej på lager.

skär ett hjullager så blire ju samma sak... och ja på frågan ifall man måste lufta dom runtom oxå, men det e ju bara ifall det har kommit luft i hela systemet å det behöver det inte göra ifall du bara byter 1ok och du inte låter bromsvätskan rinna ur så du tömmer systemet smile

Senast redigerat av xorox_88 (16 januari 2012)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
careau
16 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Så vad tror ni? Skall jag testa att skruva i kolven utan bromsslang och se om det går lättare? Dum som jag är köpte jag ingen bromsslang först;(

zovix Maskinbefäl
16 januari 2012 · 1 038 Inlägg

careau skrev:
En annan fråga, om jag byter ett OK, måste jag lufta alla bromsar runt om? Jag mena, det kanske är så mycket luft i system att kolven inte vill tillbaka?

Ja om du lyckats få huvudcyl. tom.

Ett tips är att när du byter något i hydaulsystemet på bromsarna så låter du "Lill sune" delvis trycka ner bromspedalen. på så sätt "tätar" huvudcyl sig själv och ingen ytterligare luft kommer in. Blir som att sätt fingret på ett sugrör och hålla vätskan kvar. Blir mycket mindre att lufta sen...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Zak Proud Member of Kööken Racing!
16 januari 2012 · 1 056 Inlägg

Släpp handbromsen problemet löst wink

Nej men kolla så det inte är handbromsen som har hängt sig.
Behöver inte vara just bromsoket.

ta bort oket igen och känn om hjulet snurrar lätt.
Gör det inte det så lär det säkert vara handbromsbackarna.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
careau
17 januari 2012 · 1 624 Inlägg

zakademus skrev:
Släpp handbromsen problemet löst wink

Nej men kolla så det inte är handbromsen som har hängt sig.
Behöver inte vara just bromsoket.

ta bort oket igen och känn om hjulet snurrar lätt.
Gör det inte det så lär det säkert vara handbromsbackarna.

Jag har handbromsen i kolven smile Så inga backar eller nått sånt.. Men skall ta bort bromsslangen och se om kolven går lättare att trycka in än när den är med bromsslangen monterad. Får väl se smile

nesum
17 januari 2012 · 695 Inlägg

careau skrev:

zakademus skrev:
Släpp handbromsen problemet löst wink

Nej men kolla så det inte är handbromsen som har hängt sig.
Behöver inte vara just bromsoket.

ta bort oket igen och känn om hjulet snurrar lätt.
Gör det inte det så lär det säkert vara handbromsbackarna.

Jag har handbromsen i kolven smile Så inga backar eller nått sånt.. Men skall ta bort bromsslangen och se om kolven går lättare att trycka in än när den är med bromsslangen monterad. Får väl se smile

de räcker du släpper på luftnippeln. går kolven in MARKANT lättare än när lyftnippeln är stängd så röstar jag på bromsslangen. Skillnaden bör vara ENORM, inte lite.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang