Dummaste förslaget någonsin

Hilmer
22 januari 2012 · 1 792 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Hilmer skrev:

Volvo142_73a skrev:

Han har nog aldrig gjort ngt fel. Han har aldrig tagit en godis vid lösgodiset i affären, aldrig kört för fort, aldrig kört med dåligt skrapta rutor osv

Det är ju en enorm skillnad att stjäla lösgodis och lura försäkringsbolaget på en massa pengar (som vi andra i sin tur får hjälpa till att betala). Ett brott är ett brott förvisso, men straffskalan skiljer sig en del så ni förstår kanske min poäng...

NO SHIT det menar du inte? Det var principen att han spelar så duktig och ser ut som att han aldrig gjort ett enda fel.

Du lyckades trots allt missa poängen med mitt inlägg...

Evildan
22 januari 2012 ·

Hilmer skrev:

PHrnfeldt skrev:
Anledningen till att de är så dyrt för en ungdom är att försäkringsbolagen inte alls vill ha med dem att göra..

En anledningen till att det blivit så dyrt är bl a alla försäkringsbedrägerier, dom som är i den mest utsatta gruppen i olycksstatistiken betalar ju inte för det dom orsakar därför måste priserna höjas. Blir en ond cirkel det är nog de flesta överens om, men för att komma till rätta med problemet med skyhöga premier måste man börja i rätt ände, dvs se till att gruppen som står för olyckorna också är med och betalar notan.

Precis min mening det du skriver.
När jag fick körkortet -93 (shit, rejäl gubbvarning på mig) så var det inte så jäkla mkt dyrare att försäkra en normal svenssonbil (-75 245, -68 kadett coupe, -78 FIAT128 special, mfl mfl) för mig än för tex Farsan.
Skulle jag däremot försäkrat en "ball" bil hade prispåslaget varit betydligt högre procentuellt.
Varför? enkelt: unga nyblivna oerfarna körkorttagare är en större olycksrisk i trafiken och innebär därför större kostnader för bolagen och på så vis får de högre premier.
På samma vis får en specifik bilmodell som oftare är inblandad i försäkringsskador/höga reparationskostnader en högre premie då den anses vara ett högriskobjekt.

Evildan
22 januari 2012 ·

Puttejohnsson skrev:
Jag fyllde nyss 18 och har kollat på bil lite runtomkring. Jag är mycket inne på Peugeot 206 GTI. På Länsförsäkringar Skåne kostar en helförsäkring, för en -00 som gått ~17000 mil, runt 14000 kronor. Och då bor jag på landet, tre mil ifrån närmsta storstad (Helsingborg).
"Men idiot, du behöver ju inte köpa en GTI!". En som gått lika långt och samma årsmodell i 1,6L utförande kostar runt 11000:-. Det är svinigt rent ut sagt! Om min käre far (43 år, som även har två stora bilar + lantbruksfastigheten stående hos LF) ska stå på GTIn skulle det blivit ganska exakt 10000 kronor billigare. Men om min mor (38 år, har inga som helst försäkringar hos LF) skulle stått på GTIn hade det blivit 400:- billigare än om min far skulle stått på den. Lite konstigt...

Så Evildan, du anser att jag inte får sätta en bil på någon av mina föräldrar för att jag ska kunna åka till träningar fem gånger i veckan, till tåget varje morgon och hem (7km till tågstation) och för att vara social med mina kompisar? Men det är bra, tyck du att vi ungdomar bli tjocka, feta och ohälsosamma av att bli sittandes vid datorn för att vi inte har en bil att transportera oss med. Kanon! Då vet jag! smile

//
Putte

Du måste inte köpa en bil med högre försäkringpremie än du vill/kan betala, finns många billigare alternativ.
Jag åkte med nytaget körkort mkt bilar som var runt 20år gamla, delvis av den anledningen att det ofta är billigare att försäkra en gammal "gubbbil" än en typisk "ungdomsbil" och dels att det är en mindre ekonomisk insats när kortet är färskt och det pga orutin kan uppstå lite incidenter.
Att du som nyss fyllt 18 får betala mera än din far eller mor är ju självklart då du är ett "högriskobjekt" att försäkra i bolagens ögon, att just du kanske är lugn och sansad som bilförare har inte bolagen ngn aning om utan dom använder sig utav den statistik som finns och då är du i riskzonen.

Det är inte jag som anser att du inte "får" skriva en bil på mor eller far utan det är faktiskt ditt försäkringbolag som i avtalet skriver att det är
"den huvudsakliga brukaren som skall vara registrerad ägare på fordonet" just för att ni ungdomar som är överrepresenterade i olycksstatistiken skall betala för de kostnader ni ställer till med för FB och oss andra skattebetalare i samhället.

Med ditt resonemang kanske det är bättre att du säljer datorn och lägger dom pengarna på en bra cykel istället att använda som transport till ditt sociala umgänge då får du mycket motion så du inte behöver bli fet och förslappad samt friskluft så tankarna kanske klarnar, för jag anser att du inte låter riktigt klartänkt nog att inneha bil och körkort när du anser att försäkringbedrägeri är helt okej att begå för att spara pengar.
Be dina föräldrar hjälpa dig ekonomiskt istället för att begå brott?

Senast redigerat av Evildan (22 januari 2012)

Bojjann
22 januari 2012 · 474 Inlägg

Hilmer skrev:

Volvo142_73a skrev:

Hilmer skrev:

Det är ju en enorm skillnad att stjäla lösgodis och lura försäkringsbolaget på en massa pengar (som vi andra i sin tur får hjälpa till att betala). Ett brott är ett brott förvisso, men straffskalan skiljer sig en del så ni förstår kanske min poäng...

NO SHIT det menar du inte? Det var principen att han spelar så duktig och ser ut som att han aldrig gjort ett enda fel.

Du lyckades trots allt missa poängen med mitt inlägg...

Jag kanske kör som en biltjuv, det är väl skitsamma, men jag skryter fan inte om att jag har lurat försäkringsbolaget!
Om alla gör så, hur hög blir inte försäkringen då? Tänk på de så kanske ni också blir less när ni läser sånt här skit!

BMW E34 540 (1994)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Alkolås går jag verkligen med på. Tycker alla bilar borde ha det och ja, var och en bör vara skyldiga till att installera det och betala.
Har man inte råd med ett alkolås när man planerar på att köpa en bil så bör man inte heller köpa en bil. Blir samma som med försäkring och skatt, har man inte råd så skippar man.

Ingen passagerare är bara dumt. Låter bra i teorin att "Ja, inget grupptryck" men hur fan ser det ut när det är 5 ungdomar som istället för att samåka tar varsin bil hela tiden dit dom ska? Vad hände med miljötänkandet där?

Mörkerkörning är bara dumt som fan att förbjuda. Hur fan ser det ut om man tar bilen till skolan på morgonen men kommer inte hem för det har blivit mörkt?

Inbyggd hastighets spärr skulle jag ALDRIG gå med på... Speciellt inte om man t.ex kör dragracing med bilen. Kul att sitta på hastighetsspärring på 90km/h ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
xXSammy
22 januari 2012 · 6 595 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Inbyggd hastighets spärr skulle jag ALDRIG gå med på... Speciellt inte om man t.ex kör dragracing med bilen. Kul att sitta på hastighetsspärring på 90km/h ...

GT-R (R35) har ju inbyggd spärr till 180 som sedan försvinner om bilen känner av att den är på en bana

De/Dem
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Malheus skrev:

Thunderbird88 skrev:
Inbyggd hastighets spärr skulle jag ALDRIG gå med på... Speciellt inte om man t.ex kör dragracing med bilen. Kul att sitta på hastighetsspärring på 90km/h ...

GT-R (R35) har ju inbyggd spärr till 180 som sedan försvinner om bilen känner av att den är på en bana

Tvivlar på att den känner om man t.ex kör på Kjula roll

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
xXSammy
22 januari 2012 · 6 595 Inlägg

Ingen fara..de som kom med förslaget betalar.. :3

De/Dem
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Men seriöst, om dom kommer med det där så är det ju SÅÅÅÅ enkelt att bara koppla förbi!
Dom flesta av ungdomar som kör för fort kan simpel elektronik och kommer bara koppla bort skiten på en knapp så man kan stänga av och trycka igång systemet.
Vad tror dom? Klart som fan folk kommer ta bort det osv.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Eisenhut
22 januari 2012 · 1 827 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Malheus skrev:

Thunderbird88 skrev:
Inbyggd hastighets spärr skulle jag ALDRIG gå med på... Speciellt inte om man t.ex kör dragracing med bilen. Kul att sitta på hastighetsspärring på 90km/h ...

GT-R (R35) har ju inbyggd spärr till 180 som sedan försvinner om bilen känner av att den är på en bana

Tvivlar på att den känner om man t.ex kör på Kjula roll

Finns bara stöd för detta i Japan men japp det hade den kunnat känna utan problem. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Eisenhut skrev:

Thunderbird88 skrev:

Malheus skrev:

GT-R (R35) har ju inbyggd spärr till 180 som sedan försvinner om bilen känner av att den är på en bana

Tvivlar på att den känner om man t.ex kör på Kjula roll

Finns bara stöd för detta i Japan men japp det hade den kunnat känna utan problem. wink

Visst hade den kunnat det men vafan seriöst?
Tror du dom ska sitta och lägga in varenda lilla ställe i varenda land i världen?
"Oj, den 24:e augusti är det lagligt streetrace på ånghammargatan i Västerfärnebo, då tar vi bort fartspärren mellan *den* och *den* tiden den dagen!"

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Mattsson_91 Självlärd
22 januari 2012 · 3 083 Inlägg

Nu är det ju knappast troligt att dessa förslag ens går igenom. Men säg OM dom sätter in fartspärr i alla ungdomars bilar och om man sen säljer bilen till Kalle 45. Tvivlar ju på att han är sugen på o åka i 90KM/h

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Evildan
22 januari 2012 ·

Volvo142_73a skrev:
Nu är det ju knappast troligt att dessa förslag ens går igenom. Men säg OM dom sätter in fartspärr i alla ungdomars bilar och om man sen säljer bilen till Kalle 45. Tvivlar ju på att han är sugen på o åka i 90KM/h

då tar man väl bort fartspärren?
det som monteras dit går ju alltid att montera bort smile

Mattsson_91 Självlärd
22 januari 2012 · 3 083 Inlägg

Evildan skrev:

Volvo142_73a skrev:
Nu är det ju knappast troligt att dessa förslag ens går igenom. Men säg OM dom sätter in fartspärr i alla ungdomars bilar och om man sen säljer bilen till Kalle 45. Tvivlar ju på att han är sugen på o åka i 90KM/h

då tar man väl bort fartspärren?
det som monteras dit går ju alltid att montera bort smile

Är du verkligen säker på det? big_smile. Och då kna man ju ge sig fan på att dom i så fall modellanpassar grejjerna. Så då är det inte lönt o byta bil för man måste köpa en ny fartspärr. HA HA. Sicka tomtar

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Evildan
22 januari 2012 ·

Volvo142_73a skrev:

Evildan skrev:

Volvo142_73a skrev:
Nu är det ju knappast troligt att dessa förslag ens går igenom. Men säg OM dom sätter in fartspärr i alla ungdomars bilar och om man sen säljer bilen till Kalle 45. Tvivlar ju på att han är sugen på o åka i 90KM/h

då tar man väl bort fartspärren?
det som monteras dit går ju alltid att montera bort smile

Är du verkligen säker på det? big_smile. Och då kna man ju ge sig fan på att dom i så fall modellanpassar grejjerna. Så då är det inte lönt o byta bil för man måste köpa en ny fartspärr. HA HA. Sicka tomtar

vilken miljövinst utsläppsmässigt vi kommer att göra om ingen bil till slut gör över 90km/h, klart spärren ska giftas in i hela styrsystemet så det inte går att plocka bort, låter vettigt.
redan nu verkar det redan finnas en sådan fartspärr i samtliga Altosar, Fabior och Atosar för dom rör sig sällan över 75km/h med ett russin bakom ratten.

T_Duell Audi nörd
22 januari 2012 · 26 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

T_Duell skrev:
Det är ju fortfarande förbannat dyrt för ungdomar att försäkra bilar, speciellt om du vill ha någon roligare o finare, räcker inte det som straff?

Trygghansa ville ha 11 tusen för min 142a. Och den är varken rolig eller särskilt fin just nu. Vill inte ens veta va en Nissan 200 SX S14 skulle kosta

Min A4 går på 10 i helåret, är ju sådär, men på andra bolag är priset betydligt högre... Men men, som jag brukar säga, kostar att ligga på topp tongue

Volkswagen Golf GTI MK1 "1.8 K-Jet" (1983)
Mattsson_91 Självlärd
22 januari 2012 · 3 083 Inlägg

Evildan skrev:

Volvo142_73a skrev:

Evildan skrev:

då tar man väl bort fartspärren?
det som monteras dit går ju alltid att montera bort smile

Är du verkligen säker på det? big_smile. Och då kna man ju ge sig fan på att dom i så fall modellanpassar grejjerna. Så då är det inte lönt o byta bil för man måste köpa en ny fartspärr. HA HA. Sicka tomtar

vilken miljövinst utsläppsmässigt vi kommer att göra om ingen bil till slut gör över 90km/h, klart spärren ska giftas in i hela styrsystemet så det inte går att plocka bort, låter vettigt.
redan nu verkar det redan finnas en sådan fartspärr i samtliga Altosar, Fabior och Atosar för dom rör sig sällan över 75km/h med ett russin bakom ratten.

Haha va ja garva åt ditt inlägg big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
T_Duell Audi nörd
22 januari 2012 · 26 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Evildan skrev:

Volvo142_73a skrev:

Är du verkligen säker på det? big_smile. Och då kna man ju ge sig fan på att dom i så fall modellanpassar grejjerna. Så då är det inte lönt o byta bil för man måste köpa en ny fartspärr. HA HA. Sicka tomtar

vilken miljövinst utsläppsmässigt vi kommer att göra om ingen bil till slut gör över 90km/h, klart spärren ska giftas in i hela styrsystemet så det inte går att plocka bort, låter vettigt.
redan nu verkar det redan finnas en sådan fartspärr i samtliga Altosar, Fabior och Atosar för dom rör sig sällan över 75km/h med ett russin bakom ratten.

Haha va ja garva åt ditt inlägg big_smile

Det slår aldrig fel ne, när en bil ligger typ 15-20 under fartgränsen är föraren gråhårig... sen sitter dom 10mm från ratten och ser ut som dom sitter på nålar...

Volkswagen Golf GTI MK1 "1.8 K-Jet" (1983)
Bojjann
22 januari 2012 · 474 Inlägg

T_Duell skrev:

Volvo142_73a skrev:

T_Duell skrev:
Det är ju fortfarande förbannat dyrt för ungdomar att försäkra bilar, speciellt om du vill ha någon roligare o finare, räcker inte det som straff?

Trygghansa ville ha 11 tusen för min 142a. Och den är varken rolig eller särskilt fin just nu. Vill inte ens veta va en Nissan 200 SX S14 skulle kosta

Min A4 går på 10 i helåret, är ju sådär, men på andra bolag är priset betydligt högre... Men men, som jag brukar säga, kostar att ligga på topp tongue

Min golf kostar mig typ 12.000 om året, hel hos länsförsäkringar :p

BMW E34 540 (1994)
Emilius Avstängd
23 januari 2012 · 1 714 Inlägg

Förstå när jag blir lite äldre och har mer pengar så jag har råd att köpa en bil som går fort på riktigt,
då jävlar ska folk få se på livsfarlig bilkörning. Med bilarna jag har råd med nu är det ju knappt ens värt att köra fort, det går ju sällan över 200km/h när man stämplar fullt så ingen mening ens.

Idioter som tror att ungdomar i sina slöa häckar för 5000kr är farliga smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang