Volvo 240 bygga i en volvo t5 lista på vad som krävs

Melin82
11 juli 2012 · 513 Inlägg

sawander skrev:
Om man redan har en 240 med ventilerade skivor och 1031 bakaxel och vill stoppa i t5a (225hk) samt regga som ombyggt fordon, är det klart allt dedär med att bilen är anpassad för effekten?
så att det bara är att besikta trots effekten?

Om man går den långa vägen så man sfro besiktigar som ombyggt fordon så är det ju upp till den besiktningsmannen som utför sfro besiktningen att godta den extra effekten som en t5 har över vad som volvo godkänt. Men sfro och ombyggt fordon är en annan historia då man måste bygga om lite mer än bara hinka i en t5.
Pratar vi m att åka till bilprovningen med en 240 och regga den med en t5 och göra det lagligt så skiter det sig.
Och då pratar vi om hur lagen säger inte om det går att lura besiktningsmannen genom att slipa nr eller något sånt.

sawander
12 juli 2012 · 214 Inlägg

Melin82 skrev:

sawander skrev:
Om man redan har en 240 med ventilerade skivor och 1031 bakaxel och vill stoppa i t5a (225hk) samt regga som ombyggt fordon, är det klart allt dedär med att bilen är anpassad för effekten?
så att det bara är att besikta trots effekten?

Om man går den långa vägen så man sfro besiktigar som ombyggt fordon så är det ju upp till den besiktningsmannen som utför sfro besiktningen att godta den extra effekten som en t5 har över vad som volvo godkänt. Men sfro och ombyggt fordon är en annan historia då man måste bygga om lite mer än bara hinka i en t5.
Pratar vi m att åka till bilprovningen med en 240 och regga den med en t5 och göra det lagligt så skiter det sig.
Och då pratar vi om hur lagen säger inte om det går att lura besiktningsmannen genom att slipa nr eller något sånt.

men om dem ränkar på 15kw/100kg så får man ha 15% av vikten i kilowatt som blir 201 kw på en 1340kg 240

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Melin82
12 juli 2012 · 513 Inlägg

sawander skrev:

Melin82 skrev:

sawander skrev:
Om man redan har en 240 med ventilerade skivor och 1031 bakaxel och vill stoppa i t5a (225hk) samt regga som ombyggt fordon, är det klart allt dedär med att bilen är anpassad för effekten?
så att det bara är att besikta trots effekten?

Om man går den långa vägen så man sfro besiktigar som ombyggt fordon så är det ju upp till den besiktningsmannen som utför sfro besiktningen att godta den extra effekten som en t5 har över vad som volvo godkänt. Men sfro och ombyggt fordon är en annan historia då man måste bygga om lite mer än bara hinka i en t5.
Pratar vi m att åka till bilprovningen med en 240 och regga den med en t5 och göra det lagligt så skiter det sig.
Och då pratar vi om hur lagen säger inte om det går att lura besiktningsmannen genom att slipa nr eller något sånt.

men om dem ränkar på 15kw/100kg så får man ha 15% av vikten i kilowatt som blir 201 kw på en 1340kg 240

Helt rätt när du pratar om ett ombyggt fordon som då faller under sfro regler och ska bes hos dom innan vanlig regbes görs.

sawander
13 juli 2012 · 214 Inlägg

Melin82 skrev:

sawander skrev:

Melin82 skrev:

Om man går den långa vägen så man sfro besiktigar som ombyggt fordon så är det ju upp till den besiktningsmannen som utför sfro besiktningen att godta den extra effekten som en t5 har över vad som volvo godkänt. Men sfro och ombyggt fordon är en annan historia då man måste bygga om lite mer än bara hinka i en t5.
Pratar vi m att åka till bilprovningen med en 240 och regga den med en t5 och göra det lagligt så skiter det sig.
Och då pratar vi om hur lagen säger inte om det går att lura besiktningsmannen genom att slipa nr eller något sånt.

men om dem ränkar på 15kw/100kg så får man ha 15% av vikten i kilowatt som blir 201 kw på en 1340kg 240

Helt rätt när du pratar om ett ombyggt fordon som då faller under sfro regler och ska bes hos dom innan vanlig regbes görs.

då e det vell bara å besikta hos dem då smile?

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Seth
13 juli 2012 · 3 354 Inlägg

sawander skrev:

Melin82 skrev:

sawander skrev:

men om dem ränkar på 15kw/100kg så får man ha 15% av vikten i kilowatt som blir 201 kw på en 1340kg 240

Helt rätt när du pratar om ett ombyggt fordon som då faller under sfro regler och ska bes hos dom innan vanlig regbes görs.

då e det vell bara å besikta hos dem då smile?

men då måste du byta ut mer än till ventilerade skivor fram o 1031 axel för det ska gå under ombyggt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106706

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Melin82
13 juli 2012 · 513 Inlägg

Seth skrev:

sawander skrev:

Melin82 skrev:

Helt rätt när du pratar om ett ombyggt fordon som då faller under sfro regler och ska bes hos dom innan vanlig regbes görs.

då e det vell bara å besikta hos dem då smile?

men då måste du byta ut mer än till ventilerade skivor fram o 1031 axel för det ska gå under ombyggt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106706

Precis, det är en helt annan grej med amatörbyggt eller ombyggtt fordon. En helt annan kostnad med fast det går. Tex vill man ha en 940 T5 är det enda allternativet.

sawander
13 juli 2012 · 214 Inlägg

Melin82 skrev:

Seth skrev:

sawander skrev:

då e det vell bara å besikta hos dem då smile?

men då måste du byta ut mer än till ventilerade skivor fram o 1031 axel för det ska gå under ombyggt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106706

Precis, det är en helt annan grej med amatörbyggt eller ombyggtt fordon. En helt annan kostnad med fast det går. Tex vill man ha en 940 T5 är det enda allternativet.

är kräver amatörbyggt mer ändringar eller tvärt om ?

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Melin82
13 juli 2012 · 513 Inlägg

Ombyggt är kan man säga när man byter motor, växelåda, bromsar, bakaxel, hjulupphängning kan det inte exakt men låt oss säga att du tar en 940 och byter till en t5, moterar dit en bmw låda på den och byter till tex en ford bakaxel. och sen hänger du dit ett par s60/v70R bromsar så kan du boka tid hos sfro.
Det som ställer till det så du inte kan göra en vanlig reggbesikting på denna 940 är att du inte får byta växelåda efter -88 och 940 är lite yngre tyvärr, klart du kan ju göra en framhjulsdriven 940 T5. och det är pågrund av denna regeln du ser så många 740 T5 och inte så många 940 T5.
Amatörbyggt kan tex vara en chopper som du bygger, en super 7 eller där du bygger ett eget chassi eller delar av det med egna hjulupphängningar osv. alltså kraftiga ingrepp på bilen eller istort helt nya grejer.
Sen ska ju alla sfro besiktigade bilar göra en vanlig reg bes och en vanlig bes.

Det du kan göra om du vill ha en femma i din 240 är att du tar en 2.5t för den har tillräckligt lite effekt för en vanlig reggbes, och då kan du köra med vent bromsar och 1031 axel. sen om du trimmar den blir den ju enligt lagen olaglig men det blir ju en t5 med, fast vi pratar ju om vad lagen säger och vad som är möjligt innom dess ramar för ärligt hur många 240/740/940 T5 är orginal efter en regbes

sawander
13 juli 2012 · 214 Inlägg

Melin82 skrev:
Ombyggt är kan man säga när man byter motor, växelåda, bromsar, bakaxel, hjulupphängning kan det inte exakt men låt oss säga att du tar en 940 och byter till en t5, moterar dit en bmw låda på den och byter till tex en ford bakaxel. och sen hänger du dit ett par s60/v70R bromsar så kan du boka tid hos sfro.
Det som ställer till det så du inte kan göra en vanlig reggbesikting på denna 940 är att du inte får byta växelåda efter -88 och 940 är lite yngre tyvärr, klart du kan ju göra en framhjulsdriven 940 T5. och det är pågrund av denna regeln du ser så många 740 T5 och inte så många 940 T5.
Amatörbyggt kan tex vara en chopper som du bygger, en super 7 eller där du bygger ett eget chassi eller delar av det med egna hjulupphängningar osv. alltså kraftiga ingrepp på bilen eller istort helt nya grejer.
Sen ska ju alla sfro besiktigade bilar göra en vanlig reg bes och en vanlig bes.

Det du kan göra om du vill ha en femma i din 240 är att du tar en 2.5t för den har tillräckligt lite effekt för en vanlig reggbes, och då kan du köra med vent bromsar och 1031 axel. sen om du trimmar den blir den ju enligt lagen olaglig men det blir ju en t5 med, fast vi pratar ju om vad lagen säger och vad som är möjligt innom dess ramar för ärligt hur många 240/740/940 T5 är orginal efter en regbes

tackar förklarade mycket dedär smile

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang