Byte av motor i beach buggy (Volvo)?

Grn_e34
31 januari 2012 · 220 Inlägg

Jag har en beach buggy med stum 1300 motor som jag tänkte byta ut mot en T4 från en V40 är det mycket jobb tror ni? Väldigt tacksam för svar:)!

Tesla Model S "Iceman" (2016)
Volkswagen Beach Buggy "The Red BitchBuggy" (1968)
Expoze
31 januari 2012 · 2 024 Inlägg

Ja, det lär vara en del jobb med det. Framförallt inpassning av Volvo-motorn mot växellådan. Troligen blir bilen omöjlig att besiktiga sen oxå. Känns som det vore smidigare att leta rätt på en 112hästars insprutningsmotor från en buss, brukar bli bra fart i en buggy med en sån.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Grn_e34
31 januari 2012 · 220 Inlägg

Expoze skrev:
Ja, det lär vara en del jobb med det. Framförallt inpassning av Volvo-motorn mot växellådan. Troligen blir bilen omöjlig att besiktiga sen oxå. Känns som det vore smidigare att leta rätt på en 112hästars insprutningsmotor från en buss, brukar bli bra fart i en buggy med en sån.

Okej jag får nog göra det istället passar dem bolt on?smile

Volkswagen Beach Buggy "The Red BitchBuggy" (1968)
Tesla Model S "Iceman" (2016)
KHRacing
31 januari 2012 ·

Expoze skrev:
Ja, det lär vara en del jobb med det. Framförallt inpassning av Volvo-motorn mot växellådan. Troligen blir bilen omöjlig att besiktiga sen oxå. Känns som det vore smidigare att leta rätt på en 112hästars insprutningsmotor från en buss, brukar bli bra fart i en buggy med en sån.

Ombyggt fordon, 200hk / 1000kg
större bromsar & ev en Transporter växellåda istället.
= "klart"

Grn_e34
31 januari 2012 · 220 Inlägg

KHRacing skrev:

Expoze skrev:
Ja, det lär vara en del jobb med det. Framförallt inpassning av Volvo-motorn mot växellådan. Troligen blir bilen omöjlig att besiktiga sen oxå. Känns som det vore smidigare att leta rätt på en 112hästars insprutningsmotor från en buss, brukar bli bra fart i en buggy med en sån.

Ombyggt fordon, 200hk / 1000kg
större bromsar & ev en Transporter växellåda istället.
= "klart"

600kg väger den just nu:)

Tesla Model S "Iceman" (2016)
Volkswagen Beach Buggy "The Red BitchBuggy" (1968)
Putteliten
31 januari 2012 · 9 083 Inlägg

Finns färdiga ombyggnadssatser för att stoppa i Volvo maskin i en bubbla. Väldigt många som kör folkrace med den kombon.

Expoze
31 januari 2012 · 2 024 Inlägg

Putteliten skrev:
Finns färdiga ombyggnadssatser för att stoppa i Volvo maskin i en bubbla. Väldigt många som kör folkrace med den kombon.

Till rödblock finns det men passar de till vitblock oxå?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Putteliten
31 januari 2012 · 9 083 Inlägg

Expoze skrev:

Putteliten skrev:
Finns färdiga ombyggnadssatser för att stoppa i Volvo maskin i en bubbla. Väldigt många som kör folkrace med den kombon.

Till rödblock finns det men passar de till vitblock oxå?

Vet inte hur det är, går väl inte att stoppa dit en M46 låda direkt på en vitblock va? Dalhems har i alla fall ett helt kit till rödblock.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
2 februari 2012 · 1 594 Inlägg

Grn_e34 skrev:
Jag har en beach buggy med stum 1300 motor som jag tänkte byta ut mot en T4 från en V40 är det mycket jobb tror ni? Väldigt tacksam för svar:)!

GLÖM!!! Inte besiktningsbart och den blir snudd på livsfarlig/okörbar på så sätt att vikt över framvagnen blir för låg och att den vill gå på bakhjulen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang