3874
Sök

Saab 9-5 Aero, Misständer vid laddtryck

144 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Tjena

Som rubriken lyder så har jag fått lite problem med Saaben, Gick ju igenom hela motorn förra vintern och fick ihop den och allt funka kanon. Sedan efter ett tag började den misstända när den fick laddtryck, är de någon som har någon ide om va de kan vara för fel då jag har fått idetorka???

Den ger inga felkoder och tändstift och kasset är bytt!

MVH Ted

Controlled Insanity
41 Inlägg
2 februari 2012
Hur märker du av misständningarna då? Hur många är det per cyl?
Kollat vevaxelgivaren?
Bränslepump och filter?
Vad kör du med för tändstift?

144 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
kommer inte ihåg antalet, var i höstas vi körde med datorn inkopplad men är ju typ som hela motorn slår i från...
Bränslepumpen och filter är nytt, Tändstift är de som saabverkstaden rekomenderar helt nya

Motormontör
437 Inlägg
14 februari 2012
misständningar brukar oftast vara tändning eller bränsle fel.
du hade inga felkoder så det låter ännu mera troligt.
Vart tankar du??
Hur mycket ladd har du?
Har du gjort någon trimning utan att uppdatera programvaran??
Det kan även vara så illa att det kan vara boxen men visst man tycker att den borde ge felkoder då.
Om du kan komma över så testa en annan box.
Det är ju som så att eftersom den inte har någon mekanisk fördelare med tex inbyggd tändspole så kan det bli om något går fel i komunikationen mellan ECU och tändsystem att den feltänder.
det är som så att ECU enheten tar värden från kam/vevaxelgivare.
Därefter vet motorn vilken cylinder som står redo för tändning och skickar ut impuls till den tändspolen som ska laddas med energi för att tända.
Om det sker för tidigt eller försent så kan det bli misständning.
Du nämnde att du hade gått igenom motorn, på vilket sätt gick du igenom den??
Servicemässigt eller har du plockat isär något??

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

5 710 Inlägg
16 februari 2012
Mazdakillen skrev:
misdet är som så att ECU enheten tar värden från kam/vevaxelgivare.
Därefter vet motorn vilken cylinder som står redo för tändning och skickar ut impuls till den tändspolen som ska laddas med energi för att tända.

Mmm...så funkar de på de flesta bilarna men inte på en SAAB av denna modell....den har nämligen ingen kamlägesgivare utan listar ut vilken cylinder som skall ha gnista genom DI-kasetten och joniseringsmätning.

Teddybearvby skrev:
och kasset är bytt!

Till en helt ny eller en som du vet fungerar 100?
När du beskriver problemet låter det precis som DI-kasettstrul.

MVH Jonas
..............

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 februari 2012
Om kassetten är bytt till en som du vet fungerar till 100%, rengjorde du kontakten till tändkassetten ?

Tog bort gammalt ärg osv ?

Det är ju en riktig långboll men jag vet själv hur dom där kontakterna kan se ut efter ett tag utan att vara inkopplade...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Controlled Insanity
41 Inlägg
16 februari 2012
Vad kör du med för tändstift?

Motormontör
437 Inlägg
19 februari 2012
jonTe skrev:
Mazdakillen skrev:

Mmm...så funkar de på de flesta bilarna men inte på en SAAB av denna modell....den har nämligen ingen kamlägesgivare utan listar ut vilken cylinder som skall ha gnista genom DI-kasetten och joniseringsmätning.

Teddybearvby skrev:
och kasset är bytt!

Men om den då misständer och inte har någon kam/vevaxelgivare... hur kan man då påverka motor så att den feltänder??
Frågar av lärdoms syfte då jag själv är intresserad i att skaffa en till bil i framtiden en Saab och ska plugga till fordonsingenjör.
Är mest erfaren på Mazda men ändå... ECU enheten måste väl ha någon koll på vilken cylinder det är som ska ha tändning och det finns väl inget mekaniskt som går att påverka??
En tanke skulle ju vara att joniseringsmätningen inte fungerar, entanke skulle ju väl kunna vara att det mste finnas en givare/värdesgivare för systemet.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 februari 2012
Teddybearvby skrev:
Tjena

Som rubriken lyder så har jag fått lite problem med Saaben, Gick ju igenom hela motorn förra vintern och fick ihop den och allt funka kanon. Sedan efter ett tag började den misstända när den fick laddtryck, är de någon som har någon ide om va de kan vara för fel då jag har fått idetorka???

Den ger inga felkoder och tändstift och kasset är bytt!

MVH Ted

CE Lampa? Felkoder?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Controlled Insanity
41 Inlägg
20 februari 2012
Mazdakillen: Saab har ingen kamlägesgivare, men dom har allt en vevaxelgivare som sitter på motorblocket till höger om turbon på alla modeller från -93 om jag inte minns helt fel.

5 710 Inlägg
20 februari 2012
Mazdakillen skrev:
jonTe skrev:
Mazdakillen skrev:

Teddybearvby skrev:
och kasset är bytt!

Men om den då misständer och inte har någon kam/vevaxelgivare... hur kan man då påverka motor så att den feltänder??
Frågar av lärdoms syfte då jag själv är intresserad i att skaffa en till bil i framtiden en Saab och ska plugga till fordonsingenjör.
Är mest erfaren på Mazda men ändå... ECU enheten måste väl ha någon koll på vilken cylinder det är som ska ha tändning och det finns väl inget mekaniskt som går att påverka??
En tanke skulle ju vara att joniseringsmätningen inte fungerar, entanke skulle ju väl kunna vara att det mste finnas en givare/värdesgivare för systemet.

Möjligt att det är lite offtopic men vi kör ändå.
4-taktaren når ju övre dödpunkt 2ggr under en cykel men det är ju bara under den ena gången tändstiftet skall tända.
För att lista ut detta har man som sagt en joniseringsmätning. Exakt hur denna går till får du nästan goggla men man har en spänning liggandes på stiftet och när trycket och temperaturen ändras ändras samtidigt förmågan för luftblandningen att leda ström. Iom att trycket är betydligt högre i cylindern i slutet av kompressionstakten än vid slutet av avgastakten kan man via mätningne identifiera vilken takt cylinderna är i.
Denna funktion kom i produktion 1988.
Året 1993 byggdes den på med ytterilgare en funktion nämligen med att kunna mäta knack och pre-ignition via joniseringsmätningen .
Detta gjorde att man kunde ta bort knacksensorn oxo.

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 februari 2012
Ser att du skrivit att du kör med öppen dump. Detta får mig att fundera på vad du mer gjort för förändringar i motorutrymmet som kan få det ena och andra att balla ur fullständigt.
Dumpventilen MÅSTE vara kopplad så den är återcirkulerande på din modell.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Motormontör
437 Inlägg
20 februari 2012
jonTe skrev:
Mazdakillen skrev:
jonTe skrev:
Mazdakillen skrev:

Möjligt att det är lite offtopic men vi kör ändå.
4-taktaren når ju övre dödpunkt 2ggr under en cykel men det är ju bara under den ena gången tändstiftet skall tända.
För att lista ut detta har man som sagt en joniseringsmätning. Exakt hur denna går till får du nästan goggla men man har en spänning liggandes på stiftet och när trycket och temperaturen ändras ändras samtidigt förmågan för luftblandningen att leda ström. Iom att trycket är betydligt högre i cylindern i slutet av kompressionstakten än vid slutet av avgastakten kan man via mätningne identifiera vilken takt cylinderna är i.
Denna funktion kom i produktion 1988.
Året 1993 byggdes den på med ytterilgare en funktion nämligen med att kunna mäta knack och pre-ignition via joniseringsmätningen .
Detta gjorde att man kunde ta bort knacksensorn oxo.

Jiises vilket komplicerat system.
Där ser man då har man lärt sig något nytt om Saab motorer, kul eftersom ja jag som sagt ska utbilda mig till fordonsingenjör.
Man vet ju aldrig... kan människor vakna ur koma så kan ju även Saab smile
Undrar i sådanafall om det ändå inte är tändkasettensom strular i det här fallet då eftersom det är ju då det enda som kan påverka tändingsförhållandet.

144 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
kör med orginal dump....

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 februari 2012
Teddybearvby skrev:
kör med orginal dump....

Må så vara, men den går att kopplas så den är öppen.
Du har skrivit i motorspecen att du kör med öppen dumpventil.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 062 Inlägg
22 februari 2012
Behöver ju inte vara kassettens jonströmkrets som fallerar. Kan vara så enkelt att en eller flera tändspolar tappat kapacitet och inte orkar tända bränsleblandningen när den blir för fet vid mycket laddtryck (för hög densitet).

Annars kan man ju gissa att den får fel bränsleblandning, för fet. Har man inte rätt sorts tändstift så kan man också få fel på tändsystemet.

M.V.H.

Sök