5064
Sök

Verkstaden hade sönder ABS-systemet

Galning
33 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Jag har nu i veckan haft min ena 850 inlämnad för kylarbyte och för att byta handbromsvajrarna. När jag 4k fattigare hämtar ut bilen så noterar jag ganska kvickt att ABS-lampan inte slocknar. Pratar med en kille på verkstaden och han säger "Kör en liten bit så slocknar den nog."

Körde därifrån då jag var tvungen att ta mig till jobbet, och lampan var tänd hela vägen och nån fungerande ABS hade jag då inte. Kollar på lunchen att alla givare sitter, letar efter lösa kablar och kollade ABS-relaterade säkringar. Kör bort till verkstaden igen och pratar med de, kommer överrens om att jag ska lämna in bilen på måndag igen så att de får titta på det.

Nu under kvällen så hissade jag upp bilen och tittade undertill. Noterade då att de verkar ha gjort ett ganska kasst jobb med handbromsvajer. På vänstersidan vid bakhjulet ganska så nära änden så är höljet skadat ända in till en blottad och lätt skadad vajer. Så ska det väl inte vara när den är nyligen ditsatt och en helt ny vajer+hölje?

Men tillbaka till ABS-systemet, kollade även felkoder i diagnostikboxen längst fram till höger. Orkade bara ta fram 3st, men fick följande på hål A3:

1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas

1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning

3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

Hur bör jag handskas med verkstan? De lär ju få fixa detta gratis i och med att de är de som haft sönder det?
Och ska det verkligen vara ett så dåligt jobb med handbromsvajern?

Lampan har faktiskt under körningen hem nu på kvällen slocknat ibland, men tänds och släcks med ojämna intervaller.

Smålänning
7 887 Inlägg
2 februari 2012
Verkar som om dom haft problem med handbromswierarna och på kuppen slitit för mycket i givarsladden.

Påpeka vajern också, det håller inte länge, det ska vara riktigt gjort.

Roligt för dom att byta ABS-givare gratis, det är inte kul på 850 smile

Laga bilar åt folk som egentligen kan själva är det värsta som finns...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Galning
33 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Ringde idag och förberedde verkstaden på att de måste titta på och åtgärda vajern också.
Pratade med ägaren och han verkade ta det hela på ett bra sätt, att han får titta på det och åtgärda det som orsakats. Han nämnde inte heller några kostnader alls under samtalet, får hoppas på att jag slipper tjafsa med de.

Tror inte det var han som gjorde jobbet tidigare i veckan, utan tror det gjordes av nån form av prao/apu (liten kille iaf) som jag också såg där då jag tidigare haft bilen inlämnad utan nåt strul alls. Detsamma med de vänner som använder samma verkstad.

Med tanke på att de är flera delar av ABS-systemet som genererat felkoder, samt att det funkar / inte funkar lite när det känner för det så tycker iaf jag att det känns mer som kabelglapp/kabelbrott?

Supraman
2 300 Inlägg
3 februari 2012
Va noga när du lämnar in den att påpeka att dom får stå för allt själva, du ska inte lämna verkstan med en ny räkning.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Galning
33 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Haft bilen inne idag och de har bytt vänster handbromsvajer, så det är klart på den punkten.

ABSen dock så påstod de nu helt plötsligt att inget är fel och att de därför inte gjort något.
Men när jag testar bilen igen sedan nu på kvällen så funkar ABS prima och växlade inte alls
mellan att funka/inte funka. Så nånting har de gjort, vad det är får jag dock aldrig veta. hmm

Sök