2 februari 2012
Trådstartare
Jag har nu i veckan haft min ena 850 inlämnad för kylarbyte och för att byta handbromsvajrarna. När jag 4k fattigare hämtar ut bilen så noterar jag ganska kvickt att ABS-lampan inte slocknar. Pratar med en kille på verkstaden och han säger "Kör en liten bit så slocknar den nog."
Körde därifrån då jag var tvungen att ta mig till jobbet, och lampan var tänd hela vägen och nån fungerande ABS hade jag då inte. Kollar på lunchen att alla givare sitter, letar efter lösa kablar och kollade ABS-relaterade säkringar. Kör bort till verkstaden igen och pratar med de, kommer överrens om att jag ska lämna in bilen på måndag igen så att de får titta på det.
Nu under kvällen så hissade jag upp bilen och tittade undertill. Noterade då att de verkar ha gjort ett ganska kasst jobb med handbromsvajer. På vänstersidan vid bakhjulet ganska så nära änden så är höljet skadat ända in till en blottad och lätt skadad vajer. Så ska det väl inte vara när den är nyligen ditsatt och en helt ny vajer+hölje?
Men tillbaka till ABS-systemet, kollade även felkoder i diagnostikboxen längst fram till höger. Orkade bara ta fram 3st, men fick följande på hål A3:
1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas
1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning
3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
Hur bör jag handskas med verkstan? De lär ju få fixa detta gratis i och med att de är de som haft sönder det?
Och ska det verkligen vara ett så dåligt jobb med handbromsvajern?
Lampan har faktiskt under körningen hem nu på kvällen slocknat ibland, men tänds och släcks med ojämna intervaller.