Vad tror ni jag skulle landa på med denna setupen på en b230?

elgh33
4 februari 2012 · 266 Inlägg

Tjenare är så att jag tänkte börja bygga på första bilen nu har de flesta delarna hemma redan smile

orörd botten med 531 planad och portad, K-kam extraktor rör, 2.5 tumm avgas, Mikuni mc brygga med 40or, vad skulle ni gissa på?

skulle gissa på att den går skit under 2500 3000 varv eller?

Skriv gärna om ja borde använda annan kam eller något sånt, lite tips som inte kostar as:P

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
strande Automationselektriker och Svetsare
7 februari 2012 · 111 Inlägg

Jag skulle gissa på under 200hk iallafall, är osäker på om du ens passerar 170hk. Beror ju på hur pass mycket som är gjort på toppen? Men det är svårt att säga.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
NoFantasy Garaget Anhängare!
7 februari 2012 · 2 068 Inlägg

Vad heter motorn mer än b230?




[REDIGERA]
eller de var inget, såg nu att du ska köra med förgasare! big_smile

Senast redigerat av NoFantasy (7 februari 2012)

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
elgh33
7 februari 2012 · 266 Inlägg

om jag skulle skippa förgasarna och köra me ett sprut från b230E (ligger i garaget med) vad skulle hända då? mycke mindre effekt än me förgasare?  smile

i nuläget är de en b230F, ehm fast ja undrar om denna bilen någonsin kommer gå igenom besikning för lambda sonden funkar väll inte med något annat en F-motor?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
strande Automationselektriker och Svetsare
7 februari 2012 · 111 Inlägg

Förmodligen mer effekt med insprut, men man vet aldrig säkert, lambda sonden passar till vilken motor som helst bara styrsystemet stödjer det. Vad är det för bil du har/har tänkt sätta motorn i?

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
elgh33
7 februari 2012 · 266 Inlägg

Finns ju inget styrsystem till sprutet på en E maskin helt mekaniskt är de ju.

hahaha volvo 245 1991  racing skåp smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
strande Automationselektriker och Svetsare
7 februari 2012 · 111 Inlägg

Ja just det, ska du köra på mekaniskt insprut tror jag fyra förgasare är bättre:P

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
elgh33
8 februari 2012 · 266 Inlägg

med de mekaniska får man ju 131hk, och med F får man ju 115hk (unjefär)  och på de mekaniska kan man ju ställa in hur man vill ha de smile

men en trimmad bil som inte använder sej av styrboxen mer, borde ju aldrig få rätt lambda värden eller?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
careau
8 februari 2012 · 1 624 Inlägg

elgh33 skrev:
med de mekaniska får man ju 131hk, och med F får man ju 115hk (unjefär)  och på de mekaniska kan man ju ställa in hur man vill ha de smile

men en trimmad bil som inte använder sej av styrboxen mer, borde ju aldrig få rätt lambda värden eller?

Förlåt men ungefär cool

strande Automationselektriker och Svetsare
9 februari 2012 · 111 Inlägg

Det vet man ju aldrig, lambda är ju hur bra förbränningen är, vid optimal förbränning är ju lambda 1, så rätt inställt kan du ju få ett riktigt lambda värde:)

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
3CSi
9 februari 2012 · 77 Inlägg

Weber 45:or klarar max 180 hästar. Eftersom du har Mikuni som saknar spjäll borde dessa vara lika bra som Weber 45:orna. 170 hästar är nog max med dessa förgasare, ungefär vad du kan få med bra portning och din kam. VX3 och 530 topp ger runt 150 hästar med bra portning och K-kammen är vassare samt att 531-toppen är bättre. Sen krävs det ju alltid bra insug och grenrör.

Senast redigerat av 3CSi (26 mars 2012)

Rickard_240
10 mars 2012 · 15 Inlägg

3CSi skrev:
Weber 45:or klarar max 180 hästar. Eftersom du har Mikuni som saknar spjäll borde dessa vara lika bra som Weber 45:orna eller snäppet sämre. 170 hästar är nog max med dessa förgasare, ungefär vad du kan få med bra portning och din kam. VX3 och 530 topp ger runt 150 hästar med bra portning och K-kammen är vassare samt att 531-toppen är bättre. Sen krävs det ju alltid bra insug och grenrör.

Var har du fått din information om att inte ett par Weber 45:or skulle klara att leverera mer en 180hk?
Då jag själv haft en med 230hk med Weber 45.

VAnd3rsson
10 mars 2012 · 438 Inlägg

Rickard_240 skrev:

3CSi skrev:
Weber 45:or klarar max 180 hästar. Eftersom du har Mikuni som saknar spjäll borde dessa vara lika bra som Weber 45:orna eller snäppet sämre. 170 hästar är nog max med dessa förgasare, ungefär vad du kan få med bra portning och din kam. VX3 och 530 topp ger runt 150 hästar med bra portning och K-kammen är vassare samt att 531-toppen är bättre. Sen krävs det ju alltid bra insug och grenrör.

Var har du fått din information om att inte ett par Weber 45:or skulle klara att leverera mer en 180hk?
Då jag själv haft en med 230hk med Weber 45.

Tänkte precis samma sak. Min kusin kör med 40:or och han får ut 190 hk ur sin jetta.
Har sett papperna sen han bänkade den.
Då kanske du förstår att vi tvivlar?

Mvh VAndersson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
3CSi
11 mars 2012 · 77 Inlägg

Det finns olika typer av hästar. Dessa kan vara allt från shetlandsponier till fullblod. Dom kan också vara i-munnen, riktiga och på hjulen. 180 hästar är MAX med 45:or, mer räcker dom inte till.

Rickard_240
12 mars 2012 · 15 Inlägg

3CSi skrev:
Det finns olika typer av hästar. Dessa kan vara allt från shetlandsponier till fullblod. Dom kan också vara i-munnen, riktiga och på hjulen. 180 hästar är MAX med 45:or, mer räcker dom inte till.

Konstigt att min lämnade 230 i motorn i bromsbänken då men de är väl klart bromsbänken kanske trodde de satt 48 eller 50 på den eftersom de inte går att få de med 45or. Fast du kanske inte vet att det finns olika halsringar till Weber? Jag hade 40mm halsringar i mina och halsringen bromsar inte luften in i motorn utan skapar ett undertryck så att motorn ska få in luften snabbare vilket du inte kan skapa om det är t.ex  mikuni 38mm som är just 38 mm rätt igenom.

3CSi
13 mars 2012 · 77 Inlägg

Antagligen är det bromsbänken, det är ju bra att du kan inse det själv. Detta är ingen universell regel, jag vet av egen erfarenhet att flödet i 45:orna inte räcker för mer än 180 hästar även med 40mm:s halsringarna. Att sedan jämföra med Mikuni är helt fel eftersom dom inte har ett spjäll utan istället en väldigt liten nål som inte stryper lika mycket. Mikuni 48:or är ungefär lika bra som Weber 50:or. Believe it or not.

Senast redigerat av 3CSi (13 mars 2012)

Rickard_240
13 mars 2012 · 15 Inlägg

3CSi skrev:
Antagligen är det bromsbänken, det är ju bra att du kan inse det själv. Detta är ingen universell regel, jag vet av egen erfarenhet att flödet i 45:orna inte räcker för mer än 180 hästar även med 40mm:s halsringarna. Att sedan jämföra med Mikuni är helt fel eftersom dom inte har ett spjäll utan istället en väldigt liten nål som inte stryper lika mycket. Mikuni 48:or är ungefär lika bra som Weber 50:or. Believe it or not.

Du har inte en aning om vad du pratar om håll dig till din 19mm dellorto förgasare på din moped motor istället.
Du har varken någon motivering till varför en 45 mm weber förgasare inte skulle räcka till över 180 hk. Jag har de svart på vitt på ett flertal bromspapper där jag har använt weber 45:or och har även varit i 3 olika bromsbänkar där mina motorer lämnat en bra bit över 200hk.

Senast redigerat av Rickard_240 (13 mars 2012)

ekelund88
13 mars 2012 · 2 656 Inlägg

elgh33 skrev:
med de mekaniska får man ju 131hk, och med F får man ju 115hk (unjefär)  och på de mekaniska kan man ju ställa in hur man vill ha de smile

men en trimmad bil som inte använder sej av styrboxen mer, borde ju aldrig få rätt lambda värden eller?

fast att den lämnar mer hästar beror väl mest på att e motorerna inte är försedda med en kat tex

3CSi
19 mars 2012 · 77 Inlägg

Du har inte en aning om vad du pratar om håll dig till din 19mm dellorto förgasare på din moped motor istället.
Du har varken någon motivering till varför en 45 mm weber förgasare inte skulle räcka till över 180 hk. Jag har de svart på vitt på ett flertal bromspapper där jag har använt weber 45:or och har även varit i 3 olika bromsbänkar där mina motorer lämnat en bra bit över 200hk.

Då har du antagligen varit på bänkar som visar för mycket, det gör dom flesta. Flödet räcker inte i dom, men vill du inte tro på det så är det ditt problem. Det krävs mer än Dellorto 19 för att få någon effekt, verkar som om du ska gå tillbaka till det stadiet och lära dig något.

strande Automationselektriker och Svetsare
19 mars 2012 · 111 Inlägg

ekelund88 skrev:

elgh33 skrev:
med de mekaniska får man ju 131hk, och med F får man ju 115hk (unjefär)  och på de mekaniska kan man ju ställa in hur man vill ha de smile

men en trimmad bil som inte använder sej av styrboxen mer, borde ju aldrig få rätt lambda värden eller?

fast att den lämnar mer hästar beror väl mest på att e motorerna inte är försedda med en kat tex

Har nog inte mycket med saken att göra, tror inte att man tappar så mycket effekt på en kat som 16 hästar på en bil som har så lite effekt, blir ju ca 12%, känns mycket. Kan vara så att det är annan kam samt toppen kan vara en en annan modell än 530.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang