3661
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
528 580 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#401
Hej alla glada!

Det var ett tag sen sist!

Sedan jag gjorde om det nedre bätstaget håller bakvagnen ihop bra!

Har dock haft problem med haryskivan, som brast! Den är bytt.

Sedan blev det hål i en av kylarslangarna vid vattenpumpen så fick montera en annan lösning med värmetålig slang där istället. Hoppas det håller ihop!

I övrigt har jag köpt nya slicks 28" höga, så nu kanske jag inte spinner bort mig på gatan.

Håller även på att bygga en stege istället för den nyvarande bakvagnen. Blir m20 uniballs och grejjer. Borde va klar nästa vecka.


http://distilleryimage1.s3.amazonaws.com/9d77d7aecd3511e29ade22000a1f9bd0_7.jpg
Hardyskivan som pajjade, från bmw m5. Höll 1,5 säsonger

http://distilleryimage1.s3.amazonaws.com/7a1de7bcdea111e2800122000aeb0c37_7.jpg
M20 uniballs med svetsändar och kontramutter 1400kr hos snöballen:)

http://distilleryimage1.s3.amazonaws.com/4a809db6dc4311e2a54722000a9f1597_7.jpg
Nya däcken 9" breda 28" höga. Mkt gummi blire!

http://distilleryimage10.s3.amazonaws.com/c3c3356adf3811e2b19422000a1f9bc9_7.jpg
Fullt i hjulhusen! Dom fyller ut bra!

http://distilleryimage1.s3.amazonaws.com/250e3f70df3611e2be6b22000aa80214_7.jpg
Prepp för race!
Imorrn ska jag köra Strängnäs Shootout. Kom dit och peppa mig till en 10sek repa! Malmby flygfält. Mer info: www.landracing.se

Vi hörs och ses! Med vänlig hälsning,
Senast redigerat av Magistern (28 juni 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#402
Tjena alla glada!

http://distilleryimage9.s3.amazonaws.com/b59941aae08c11e2a30c22000a1f9683_7.jpg

Idag har jag kört på strippen för första ggn i år. Det gick hyffsat sånär som på några småjusteringar för att få plats med de nya, större däcken.

Resultatet:

http://distilleryimage6.s3.amazonaws.com/757fc3a8e0d411e28b0522000ae902d2_7.jpg
En brusten drivaxel. De höll ca 10-12 repor innan den brast. 6000rpm och 1 bar på launchen blev lite mycket. Men det bar av bra när allt lirade!

http://distilleryimage5.s3.amazonaws.com/f2ef8476e0d511e291a022000a9f13ef_7.jpg
Inga skryttider men helt ok för att bara vara preppat i starten.

I veckan väntar lite sköna moddar, en överaskning wink och förhoppningsvis lirar allt till nästa race.


Om det är någon som har bilder eller vet någon som tog bilder idag på malmby så kan ni väl hojta till! Vill gärna ha lite bilder på bilen!
Senast redigerat av Magistern (29 juni 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

244 Inlägg
30 juni 2013
#403
e de 11,3 sek på 402 meter? yikes

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

Industritekniker
433 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#404
mbadriver skrev:
e de 11,3 sek på 402 meter? yikes

Jajjamen!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Racebo
420 Inlägg
1 juli 2013
#405
60-fot är ju sky hög!!! O.o
spann elr slirade du iväg? tongue

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Industritekniker
433 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
#406
Racebo skrev:
60-fot är ju sky hög!!! O.o
spann elr slirade du iväg? tongue

Har aldrig kört en snabbare 60-fot än 1,6sek. Det är ganska svårt, då det antingen boggar eller spinner. Det är en hårfin gräns! smile
Senast redigerat av Magistern (1 juli 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

244 Inlägg
2 juli 2013
#407
Tyckerr ändå att 11,3 e rät bra wink

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

Industritekniker
433 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#408
mbadriver skrev:
Tyckerr ändå att 11,3 e rät bra wink

Ja det är helt ok med tanke på att det är 1,5ton jävligt icke aerodynamisk bil som skall accellerera fort. lol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Racebo
420 Inlägg
2 juli 2013
#409
Magistern skrev:
Racebo skrev:
60-fot är ju sky hög!!! O.o
spann elr slirade du iväg? tongue

Har aldrig kört en snabbare 60-fot än 1,6sek. Det är ganska svårt, då det antingen boggar eller spinner. Det är en hårfin gräns! smile

kom å tänka påt att du har ju trots allt en rätt "tung" bil ^^
sen är det som du säger, hårfint äre tongue

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Industritekniker
433 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#410
Tjena!

Har vart en jävla massa mek hela veckan. I söndags byggde jag färdigt min stege som i veckan har monterats istället för momentbyggan och bärstagen i bakvagnen. Jag gjorde en kopia av en polares egendesignade stag.

Efter körningen på Malmby gick ju även en drivaxel. Det visade sig tyvärr att den tagit med sig det vänstra diffdrevet i graven. Det var sprucket runt om. Fick fixa en ny diff att svetsa och nya drivaxlar. Kronhjulet klarade sig så det flyttade jag bara till den nya klumpen.

Åkte ut och testade några repor och allt funkade bra. Så det blev körning nattetid också;)

http://distilleryimage6.s3.amazonaws.com/d75807ace31311e2a6de22000a1fb5b7_7.jpg
Nya diffen, nysvetsad. Håller för mkt stryk. Behövs inte svetsas så mkt som många gör.

http://distilleryimage10.s3.amazonaws.com/0cf3261ae24411e2855d22000aeb0d0e_7.jpg
Såhär blev momentstaget /stegen.

http://distilleryimage2.s3.amazonaws.com/9f8f700ce4db11e2af5a22000a9f18fb_7.jpg
Blev en stum infästning i karossen, där hylsan med öron bankades in där gummibussningen till bryggan sitter. Genomgående skruv med ett kraftigt plattjärn på andra sidan konsolen blev det.

http://distilleryimage0.s3.amazonaws.com/6aedb6e2e34611e292d022000a1fcc15_7.jpg
Det mindre fyrkantsröret är det som skruvas sist. Stegen monterades och bilen ställdes på hjulen innan vi borrade igenom båda rören och drog ihop det med en kraftig skruv. Det blev en jävla chassi reaktion vill jag lova!

http://distilleryimage6.s3.amazonaws.com/e3f5fe06e34511e2af9822000a1f9331_7.jpg
Såhär ser det ut med uniballsen vid infästningarna i bakaxeln. Kralliga och bra!


På återseende.

Mvh // M

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

[HOONIGAN]
168 Inlägg
6 juli 2013
#411
Ser jäkligt bra ut :-)

Drift is The Shit!!!!

33 Inlägg
10 juli 2013
#412
Läste att du hade haft problem med bromsarna. Säg inte att det är biltemaskivorna? wink

Är det löst eller finns det något jag kan hjälpa till med?

Andreas
Bromsmannen.se

OBS. Jag är inte på garaget så ofta så har du bråttom så bara skicka ett mail eller ring 0707813548

Har du inte bråttom så kikar jag givetvis in och kollar ditt bygge lite då och då smile


Industritekniker
433 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#413
bromsmannen skrev:
Läste att du hade haft problem med bromsarna. Säg inte att det är biltemaskivorna? wink

Är det löst eller finns det något jag kan hjälpa till med?

Andreas
Bromsmannen.se

OBS. Jag är inte på garaget så ofta så har du bråttom så bara skicka ett mail eller ring 0707813548

Har du inte bråttom så kikar jag givetvis in och kollar ditt bygge lite då och då smile

Hej Andreas!

Nja, Det var en bromsslang som var igensatt, Det flödade helt enkelt inte igenom den. Fick givetvis en ny på garanti. Skivorna funkar bra! Inga problem med bromsarna faktiskt. Dom bettar riktigt bra:)

Kul att du kikar in ibland. Rekommenderar dina belägg till alla, då jag själv är väldigt nöjd med dem.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
#414
Hej!

Var ute och testade lite starter igår. Det gick bra, lite för bra!

http://distilleryimage2.s3.amazonaws.com/35d1d6c4ebf111e2b2c822000ae800bd_7.jpg

Byter axel och evt. till en större turbo i nästa vecka. Vi hörs!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

32 Inlägg
14 juli 2013
#415
Vad i axeln var de du skrotade?

169 Inlägg
Industritekniker
433 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#417
krabban251 skrev:
Vad i axeln var de du skrotade?

turbonissarna skrev:
Pinjongen ser de ut som :-P

Japp Pinjongen gick rakt av! big_smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

329 Inlägg
16 juli 2013
#418
Hehe klockrent klockrent! gillar hur du tar mindre motgångar! bakaxelras, då tar vi å svetsar en ny diff å byter till annan konstruktion på momentstagen, resulterar i knäckt pinjong, då byter vi axel å sätter på större turbo! big_smile va roligt å läsa det med den synen påt smile angående bromsoken så som jag frågade dig om så har jag löst det, det är olika diameter på kolvarna! 57mm och 60mm, och minns jag rätt har väl 940 57mm kolvar? där måste jag iaf ha samma annars blir det fel smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Industritekniker
433 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#419
hede_racing skrev:
Hehe klockrent klockrent! gillar hur du tar mindre motgångar! bakaxelras, då tar vi å svetsar en ny diff å byter till annan konstruktion på momentstagen, resulterar i knäckt pinjong, då byter vi axel å sätter på större turbo! big_smile va roligt å läsa det med den synen påt smile angående bromsoken så som jag frågade dig om så har jag löst det, det är olika diameter på kolvarna! 57mm och 60mm, och minns jag rätt har väl 940 57mm kolvar? där måste jag iaf ha samma annars blir det fel smile

Ingen aning faktiskt. Jag vet bara vikka ok jag har och det funkar perfa:) Stdoken passar alltså inte på den nya okhållaren.

Hehe inget är svårt bara man vill. Har svetsat en ny diff (igen) och fixat en ny axel idag. Ska bara kleta på lite färg så monteras den i helgen:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#420
Hej igen!

I veckan har jag jagat rätt på en ny bakaxel, svetsat diffen (den andra på 2 veckor), slipat rost och skit, samt målat hela axeln. Hade 2 färger att välja mellan; ljusgrå och Ferarriröd. Valet var enkelt.

http://distilleryimage3.ak.instagram.com/a1d787a6ef8411e2a9de22000a1f92c9_7.jpg
Axeln hade, enligt allbildelar, gått 32000mil Men den såg hyffsat fräch ut. Klisterlappen som säger vilken axeltyp och utväxling det är satt tom kvar:)


http://distilleryimage6.ak.instagram.com/5188341af06c11e2bbd822000a9f15da_7.jpg
Momentdraget och ny packning till difflocket. Imorrn monteras den:)


Raset:


Öppnade upp gamla axeln för att analysera innehållet. INGET gick att rädda. Ja ni ser ju själva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e8d1d43656ccb3fd49d8734fb0e04488_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-71779d45f5f26d61aa415728feac861e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-d9f2810b9d62777bc4a13be83cea3498_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7ce4ba5d24ab8f3771cbfd87a2a7a298_large.jpg

Vi ses på gatan. Snart;)
Senast redigerat av Magistern (19 juli 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök