Tjena alla glada!
Det var ett tag sen jag skrev sist och det har hänt myyycket!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a40a390c1a3b0834337b743b6b25d869_large.jpg]()
Till och börja med körde jag sönder ytterligare en hardyskiva, vilket gjorde att jag missade en del race i slutet av säsongen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e202d81203a1d42b837dcb95bc37dc4e_large.jpg]()
Efter mycket om och men bestämde jag mig för att bygga en bur. En skruvad bur. Så jag började riva inredningen och byggde en brandvägg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7c58a20b5569011499e5651bb24de092.jpg]()
Det blev en del asfaltsmatta över. Gjorde en tärning av dem:D
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4d81cc01046c7a71fc5dcb22be1b4636.jpg]()
När buren kom började jag i stort sätt med att måtta upp allt och att svetsa fast bältesröret i huvudbågen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c7295bd5eadc912daacde8a711f8dcc9.jpg]()
Medan svetsningen svalnade började jag med att fästa plattor i de bakre hjulhusen. Körde med M12 skruv, rakt ut i det fria. På baksidan satte jag stora karosseribrickor.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-06cdbe3eddd0ea0a9367df088b752cf5_large.jpg]()
Huvudbågen sval och redo för montering på plattorna som fästes precis under och strax bakom säkerhetsbältesinfästningen. Har tyvärr ingen bild på exakt det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-2304f71c12ebc649d470274981a184e5_large.jpg]()
Här står bågen punktad. Plattorna i golvet syns lite bättre på den här bilden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5d1a8316b9390dbd1d6e908cf6cae881_large.jpg]()
Punktade fast mina bakåtsträvor som jag i förväg hade skarvat med hylsor och notchat i rätt vinkel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-35397e268d1a3dec2000149b75bc360a_large.jpg]()
Svarvade hylsorna invändingt så att det verkligen skulle bli tight mot innerröret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-382b59be15c7ae7a905aeba3e33fe60b_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e37a3c0aa93ad0a9c03c346a0f7b8f84_large.jpg]()
Två bilder på skarvningen, som enligt reglementet måste vara i kryssmönster med totalt 4 skruvar/skarv. Minimumkravet var m8 skruv men jag körde M10.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-be07afb499b172f7cb279c58a9adfa5d_large.jpg]()
Vänster bakåtsträva punktad. Blev rätt bra enligt mig. Men fick nöja mig för dagen. Återkom veckan efter och satte i framåtsträvorna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-846449901702f5c64b473e8a26e4f67b_large.jpg]()
Framåtsträvorna monterade. Blev bra! MEN note to self; kontrollera alltid att huvudbågen står EXAKT i mitten på min bil skiljer det nu ca 10mm, vilket gör att passagerardörrsträvan nuddar dörren (dock ytterst lite).
Det var allt om buren. Men har även hållit på att forska lite i att bredda skärmar och annat för att få på större slicks. Har sett att en här på forumet kör med 10", 26" hoosier och det får plats på hans 940. (HUR FAN FÅR HAN IN DEM???)
Jag undersöker saken just nu.
Har lånat ett par fälgar som är tot 10" och 9" mellan "humparna". Problemet är att de bredda lite mycket utåt och hamnar typ 2,5 cm utanför skärmkanten medans det är typ 5,5cm inåt. Kanske kan man flytta centrumet, alt. vända på det så man får rätt ofset och så. Se bilderna nedan och kom gärna med funderingar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f5579af643da5d376ddaf33a20b24f52_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-93ffcb3e5ed051dbf57c113e1658fb0b_large.jpg]()
5-6cm inåt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8ae339e45a345026fddc783b9f4f9939_large.jpg]()
Frågan är om det går att flytta centrumet utåt? Får man svetsa centrumet i breddningen???
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-576536e10d6dd1ebcaafa06ca56b27a6_large.jpg]()
Det finns ju plats att flytta ut centrumet, frågan är om det verkligen är 100% att flytta centrumet där breddarremsan sitter? Alternativet är ju som sagt att vända centrumet och på så sätt flytta fälgbanan längre inåt...
Det var allt för den här gången. I helgen åker förhoppningsvis motorn ur och renovering och lite uppgradering väntar. Hörs snart.
Mvh // M