Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett monster utan dess like.
  • 422 Följare
  • 505 367 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 januari 2019
duff
5 augusti 2013 · 65 Inlägg

vad blir det för turbo nu då?

Nissan S14 (1998)
Magistern Industritekniker
6 augusti 2013 · 433 Inlägg

duff skrev:
vad blir det för turbo nu då?

Det blir en hx52. 65mm in, 70mm ut cool

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
StlpMK Team T-Röd Racing
6 augusti 2013 · 507 Inlägg

Magistern skrev:

duff skrev:
vad blir det för turbo nu då?

Det blir en hx52. 65mm in, 70mm ut cool

En55a me samma mått leverarar nog bättre 52an e inte så effektvillig på höga varv

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Magistern Industritekniker
7 augusti 2013 · 433 Inlägg

StlpMK skrev:

Magistern skrev:

duff skrev:
vad blir det för turbo nu då?

Det blir en hx52. 65mm in, 70mm ut cool

En55a me samma mått leverarar nog bättre 52an e inte så effektvillig på höga varv

Okej Vad baserar du det på?
(NEJ usch säg inte sådär, nu blir det en månads googling (minst)) Jag har ju kikat på både kompressor och exducermapp på hx52an och det verkar funka perfekt ihop med det jag har nu. Tommy Luhr gav även mig sin välsignelse och trodde att effektkurvan inte skulle se annorlunda ut även om hx52 orkade ge mer mos längre ut i registret. Jag har ju redan nu 504hk/698nm på hjulen med en turbo som är 57mm in och 65ut så det lär ju funka. Det är dessutom avgashus 16 på hx52an och det ska enligt uppgift funka rätt bra.

Jag vill gärna höra mer, alla funderingar är starkt välkomnade:)

Edit:
Den här snubben verkar ju kunna pressa ut 703whp ur sin honda civic iaf... http://honda-tech.com/showthread.php?t=2663807

Senast redigerat av Magistern (7 augusti 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Toddemannen
10 augusti 2013 · 664 Inlägg

Så SMP kolvar och stakar är bra?! Är sugen på dom till ET motorn men priset känns för bra för och va sant, eller är det som sagt smuts kastning mot hans grejjer bara?

Magistern Industritekniker
10 augusti 2013 · 433 Inlägg

Toddemannen skrev:
Så SMP kolvar och stakar är bra?! Är sugen på dom till ET motorn men priset känns för bra för och va sant, eller är det som sagt smuts kastning mot hans grejjer bara?

Det är nog mycket skitsnack. Jag kör på hans stakar & kolvar och det funkar perfekt. Alldrig varit några som hälst problem.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
XXtreme
15 augusti 2013 · 189 Inlägg

Kan du köra med volvo orginal 16" fälgar med dom
Bromsarna fram?

Magistern Industritekniker
16 augusti 2013 · 433 Inlägg

XXtreme skrev:
Kan du köra med volvo orginal 16" fälgar med dom
Bromsarna fram?

Ingen aning har inte provat. Men det bör gå.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
XXtreme
16 augusti 2013 · 189 Inlägg

Man tar alltså ok från tex v50 och bygel från s70? Något speciellt man ska kolla efter? smile

Magistern Industritekniker
18 augusti 2013 · 433 Inlägg

XXtreme skrev:
Man tar alltså ok från tex v50 och bygel från s70? Något speciellt man ska kolla efter? smile

Nej. Asså det står exakt hur jag gjort om du läser min projekttråd. Finns bilder och allt. Men jag länkar till en guide bara för jag känner mig snäll och dessutom nyss fick ligga. Enjoy! lol

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=156900

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
StlpMK Team T-Röd Racing
18 augusti 2013 · 507 Inlägg

Magistern skrev:

XXtreme skrev:
Man tar alltså ok från tex v50 och bygel från s70? Något speciellt man ska kolla efter? smile

Nej. Asså det står exakt hur jag gjort om du läser min projekttråd. Finns bilder och allt. Men jag länkar till en guide bara för jag känner mig snäll och dessutom nyss fick ligga. Enjoy! lol

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=156900

Haha fint cool Sen en uppdatering mitt på natten runt fyra efter de wink wink

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
arne_moessa
18 augusti 2013 · 48 Inlägg

Såg bra ut inatt! wink rörde på sig lagom! Synd att du inte får mer fäste. sad

Plymouth Volare "Plyman" (1977)
Magistern Industritekniker
19 augusti 2013 · 433 Inlägg

arne_moessa skrev:
Såg bra ut inatt! wink rörde på sig lagom! Synd att du inte får mer fäste. sad

Ja asså mellan broarna är det skitdåligt fäste. Föredrar Torvalla! Det var jutyp blött fortfarande vid starten. Dessutom är det röd asfalt med stora korn:( men bättre lycka nästa ggn:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Europa
26 augusti 2013 · 59 Inlägg

Tjenare!

Har följt din tråd sedan starten och är väldigt imponerad över alla dina smarta lösningar, tycker stuket på din bil är riktigt fint. Det är även roligt att läsa de förklarande texterna du skriver för arbeten många är osäkra på.

Har två frågor till dig som jag hoppas du kan besvara, bygger själv en 740 med T5 effektmål 500 motorhästar.

Jag är verkligen osäker just nu på vilken lösning till bakvagnen jag skall välja. Att förstärka originalbryggan samt sidofixera denna verkar ju vara vettigast på alla sätt och vis. Därför blev jag lite fundersam när du nu valde att bygga en momentarm istället? Hur som helst, du som testat på förstärkt originalbakvagn samt momentarm, vilket föredrar du?

Samt, tycker du bromsarna du uppgraderat gör stor skillnad mot original och räcker att köra med till den effekt du har?

Mvh,
Johan

Volvo 740 T5 "Sleeper" (1989)
Magistern Industritekniker
9 oktober 2013 · 433 Inlägg

Tjena alla glada!

Det var ett tag sen jag skrev sist och det har hänt myyycket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a40a390c1a3b0834337b743b6b25d869_large.jpg
Till och börja med körde jag sönder ytterligare en hardyskiva, vilket gjorde att jag missade en del race i slutet av säsongen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e202d81203a1d42b837dcb95bc37dc4e_large.jpg

Efter mycket om och men bestämde jag mig för att bygga en bur. En skruvad bur. Så jag började riva inredningen och byggde en brandvägg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7c58a20b5569011499e5651bb24de092.jpg
Det blev en del asfaltsmatta över. Gjorde en tärning av dem:D

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4d81cc01046c7a71fc5dcb22be1b4636.jpg
När buren kom började jag i stort sätt med att måtta upp allt och att svetsa fast bältesröret i huvudbågen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c7295bd5eadc912daacde8a711f8dcc9.jpg
Medan svetsningen svalnade började jag med att fästa plattor i de bakre hjulhusen. Körde med M12 skruv, rakt ut i det fria. På baksidan satte jag stora karosseribrickor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-06cdbe3eddd0ea0a9367df088b752cf5_large.jpg
Huvudbågen sval och redo för montering på plattorna som fästes precis under och strax bakom säkerhetsbältesinfästningen. Har tyvärr ingen bild på exakt det.


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-2304f71c12ebc649d470274981a184e5_large.jpg
Här står bågen punktad. Plattorna i golvet syns lite bättre på den här bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5d1a8316b9390dbd1d6e908cf6cae881_large.jpg
Punktade fast mina bakåtsträvor som jag i förväg hade skarvat med hylsor och notchat i rätt vinkel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-35397e268d1a3dec2000149b75bc360a_large.jpg
Svarvade hylsorna invändingt så att det verkligen skulle bli tight mot innerröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-382b59be15c7ae7a905aeba3e33fe60b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e37a3c0aa93ad0a9c03c346a0f7b8f84_large.jpg
Två bilder på skarvningen, som enligt reglementet måste vara i kryssmönster med totalt 4 skruvar/skarv. Minimumkravet var m8 skruv men jag körde M10.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-be07afb499b172f7cb279c58a9adfa5d_large.jpg
Vänster bakåtsträva punktad. Blev rätt bra enligt mig. Men fick nöja mig för dagen. Återkom veckan efter och satte i framåtsträvorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-846449901702f5c64b473e8a26e4f67b_large.jpg
Framåtsträvorna monterade. Blev bra! MEN note to self; kontrollera alltid att huvudbågen står EXAKT i mitten på min bil skiljer det nu ca 10mm, vilket gör att passagerardörrsträvan nuddar dörren (dock ytterst lite).

Det var allt om buren. Men har även hållit på att forska lite i att bredda skärmar och annat för att få på större slicks. Har sett att en här på forumet kör med 10", 26" hoosier och det får plats på hans 940. (HUR FAN FÅR HAN IN DEM???)
Jag undersöker saken just nu.

Har lånat ett par fälgar som är tot 10" och 9" mellan "humparna". Problemet är att de bredda lite mycket utåt och hamnar typ 2,5 cm utanför skärmkanten medans det är typ 5,5cm inåt. Kanske kan man flytta centrumet, alt. vända på det så man får rätt ofset och så. Se bilderna nedan och kom gärna med funderingar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f5579af643da5d376ddaf33a20b24f52_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-93ffcb3e5ed051dbf57c113e1658fb0b_large.jpg
5-6cm inåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8ae339e45a345026fddc783b9f4f9939_large.jpg
Frågan är om det går att flytta centrumet utåt? Får man svetsa centrumet i breddningen???

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-576536e10d6dd1ebcaafa06ca56b27a6_large.jpg
Det finns ju plats att flytta ut centrumet, frågan är om det verkligen är 100% att flytta centrumet där breddarremsan sitter? Alternativet är ju som sagt att vända centrumet och på så sätt flytta fälgbanan längre inåt...

Det var allt för den här gången. I helgen åker förhoppningsvis motorn ur och renovering och lite uppgradering väntar. Hörs snart.

Mvh // M

Senast redigerat av Magistern (9 oktober 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Marlboroman
9 oktober 2013 · 8 233 Inlägg

Med rätt ET bör man få in 10" bak, men du bör fundera på något annat än plåtfälgar om du ska köra med slicks. Plåtfälgar har liten anliggningsyta mot bromsskivan vilket gör att om du har bra fäste och mycket effekt så kan fälgen börja röra sig och då klipper man av hjulbultarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Magistern Industritekniker
9 oktober 2013 · 433 Inlägg

Marlboroman skrev:
Med rätt ET bör man få in 10" bak, men du bör fundera på något annat än plåtfälgar om du ska köra med slicks. Plåtfälgar har liten anliggningsyta mot bromsskivan vilket gör att om du har bra fäste och mycket effekt så kan fälgen börja röra sig och då klipper man av hjulbultarna.

Ja det är ju ett problem som lär uppstå framöver. Hitills går "bara" drivaxlarna av:D

Frågan är bara hur mycket spel man måste ha inåt? 1 cm eller 2 borde ju räcka?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Marlboroman
9 oktober 2013 · 8 233 Inlägg

Magistern skrev:
Frågan är bara hur mycket spel man måste ha inåt? 1 cm eller 2 borde ju räcka?

Skulle sikta på 2 om möjligt. Sen lär man ju ha i beaktning att slicksen "växer" en del så man lär ju ha koll uppåt/framåt/bakåt också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Magistern Industritekniker
9 oktober 2013 · 433 Inlägg

Marlboroman skrev:

Magistern skrev:
Frågan är bara hur mycket spel man måste ha inåt? 1 cm eller 2 borde ju räcka?

Skulle sikta på 2 om möjligt. Sen lär man ju ha i beaktning att slicksen "växer" en del så man lär ju ha koll uppåt/framåt/bakåt också.

Asså jag har ju kört 2 säsonger med slicks tidigare så helt noob är jag inte wink

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
mattex
10 oktober 2013 · 118 Inlägg

Bredda skärmarna! Blir mycket snyggare och du får bra plats med däcken,smile så börja bredda nu!
Riktigt fint bygge också! (Y)

BMW E46 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang