Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett monster utan dess like.
  • 422 Följare
  • 505 396 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 januari 2019
Magistern Industritekniker
2 december 2013 · 433 Inlägg

ZZZADA skrev:

XXtreme skrev:
Som ja sa innan så har nu lmr tagit fram plast skärmar som e breddade bak till 740 vet inte alls hur dom passar 940 dock, troligen skit kass. De e breddade med 960 skärmkant:)

Aa dom e man bra sugen på wink

Kikade nyss. Jadu... frågan är om de blir snygga på utan att bredda dörren också. Och om de kommer finnas till 940 framöver. Priset var ju bra iaf:)

Senast redigerat av Magistern (2 december 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
rasurbo
6 december 2013 · 818 Inlägg

Tog ett tag, men läst igenom hela tråden nu. Riktigt grymt bygge! Gillar lösningarna du gör smile Blir inte dåligt sugen på att bygga någon rolig bil själv :p

XXtreme
7 december 2013 · 189 Inlägg

Skriv till lmr l fråga dom kan säkert skicka bilder:)

Magistern Industritekniker
8 december 2013 · 433 Inlägg

rasurbo skrev:
Tog ett tag, men läst igenom hela tråden nu. Riktigt grymt bygge! Gillar lösningarna du gör smile Blir inte dåligt sugen på att bygga någon rolig bil själv :p

Tack! Kommer snart en stor uppdatering. Har mycket på gång. Toppen på renovering, ny turbo, ombyggt grenrör, nytt soppasystem, ombygg fuelrail, större däck + en massa annat som borde bana väg mot 600whp:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
11 december 2013 · 433 Inlägg

Hej alla glada! Vintern är kommen, det är kallt som fan. Långkallingarna åker på och 11Kilowattsfläkten åker på i garaget.

Som jag tjatat om tidigare så är ju målet att plocka ytterligare 100whp till nästa säsong. Jag måste därför modda bränslesystem och annat för att nå dit. Byter samtidigt till stålomspunnen teflonslang T&T till soppan. Jag har moddad railen och orginal btr med AN8 kopplingar. för att kunna köra med pressade slangar. Jag vet att många säger att orginalbtren inte räcker till men det gör den visst det. Så jag skiter i vad dem säger:D

Sålde mina 1700cc spridare till en snubbe i Götet. Själv köper jag 2200cc spridare istället.

Har även rivit ner maskinen för att göra lite småmoddar på bla grenrör och insug. Måste flytta wg för att kunna dra wg-röret lite snyggare/bättre Har även skickat toppen på renovering hos OBR.se.

Jag har även hunnit beställa fälgar för mina 10" slicks som ska på till nästa säsong. Det blir 26" höga 10"breda Hoosier Drag. De ska in utan att modda hjulhusen nämnvärt.

Här kommer lite bilder. Enjoy!

Tack Alex för dina bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-2bc3cedbf4ef3b8720edd9f99e6b4197_large.jpg
Grenröret. Ska flytta wg så den blir "liggande" jämfört med nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-413662d060e8c4c86c56f6f009eba338_large.jpg
Nya och gamla turbon (till vänster) Storleken har visst betydelse! HA!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8427499d4f2d85530efd5e3c213d6c12_large.jpg
65mm in! Blir lite luft då. Fläktar fint i sommarvärmen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-3dae2e2a4b38bf6c1fc10df0d066e201_large.jpg
Blev problem direkt. Nya agget tar ju i grenröret! Måste flytta t4an uppåt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7fb568d149fa777466197fd53b204618_large.jpg
Annan vinkel!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9b3e6df03ed747fa87d2f7c2616e3c41_large.jpg
Hjärtat i bilen när jag rev ut det. Fan man börjar bli snabb. Ur med motorn på typ 1h.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9150df4e845056485db1800a4117d48b_large.jpg
Toppen av. Ser ut som det ska. Fräch

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b6c4dbb79569c2fd74de287c1ecfeb19_large.jpg
Blocket. Ser värre ut än vad det är. Dåligt bild

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4e79df6a91ced0c7198e34534cae014e_large.jpg
Fixade AN8 koppling på railen. Lödde fast den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b03b0d75ae99c256c9ff98e5df7a5217_large.jpg
Fastlött och orginal"pipen"  igenlagd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f592c59d23673f9ec6e7cb9458ebf845_large.jpg
ävenb btr-returen fick en AN8. Lödde med Tenn. Blev bra även om det ser risigt ut just nu. Dålig bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5884c1b54334258cddd6fda52d28c6cb_large.jpg
en annan vinkel

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ba49389eb9ada59877e2e1fef97ada3b_large.jpg
resultat. Redo för stålomspunnet. Och med flöde!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1a7509b32394f651d5e8ff52584474c3_large.jpg
Breddade fälgar. 15" med exakt rätt mått för mina slicks så de får plats utan stora moddar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-67929bd094e33a481fb50c67e14a2d12.jpg
Inte min bil/bild. Lånar den. Har dock köpt en r-front för en 5-hundring. Tänkte smacka dit den. Får se hur det blir. Antagligen som på bilden fast utan fula r-fälgar. lol



Det var allt för den här gången! Vi hörs och ses snart igen. Det händer mycket just nu. Mvh

Senast redigerat av Magistern (11 december 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Arn87
11 december 2013 · 402 Inlägg

Kul att du ska trycka ur ännu mer ur 8v. Har du nån aning om vad för laddtryck du kommer hamna på?

Magistern Industritekniker
11 december 2013 · 433 Inlägg

Hedlisch skrev:
Kul att du ska trycka ur ännu mer ur 8v. Har du nån aning om vad för laddtryck du kommer hamna på?

Lär ju bli nånstans runt 2,6bar för 600whp. Men laddar till max;) 3bar om det är meningsfullt lol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
NTCRS
12 december 2013 · 246 Inlägg

Tja! Jag har lite att fråga/säga smile

- Att kompressorhuset tar i grenröret, detta kanske är ett idiotiskt tips men går det inte bara att smacka på en extra fläns på den nuvarande, och svetsa runtom?

- Vad är det som ska fixas till med toppen? Ventiltätningar?

- Och snälla, sälj R-fronten till nån som ska styla 850 istl wink

Hade!

Magistern Industritekniker
12 december 2013 · 433 Inlägg

NTCRS skrev:
Tja! Jag har lite att fråga/säga smile

- Att kompressorhuset tar i grenröret, detta kanske är ett idiotiskt tips men går det inte bara att smacka på en extra fläns på den nuvarande, och svetsa runtom?

- Vad är det som ska fixas till med toppen? Ventiltätningar?

- Och snälla, sälj R-fronten till nån som ska styla 850 istl wink

Hade!

Hej! Exakt så som du sa med flänsen hade jag tänkt att göra. SKa dock sätta dubbla packningar imellan istället:)

Den ska renoveras. Styrningar, tätningar och sånt ska bytas. Alltid bra att renovera. kostar ju inte mycket.

Får se hur jag gör med fronten. Det som är bra är att jag kan behålla icn där den sitter idag. med 940 frånt får den inte plats. Men vi får se som sagt:) Fick dne för 500spänn och lack typ gratis. Så det är en bra deal

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
12 december 2013 · 369 Inlägg

Motorn ser nästan ut som en transformer..ish. Nä men riktigt mäktigt bygge!

huehue
Magistern Industritekniker
12 december 2013 · 433 Inlägg

jeppanh0e skrev:
Motorn ser nästan ut som en transformer..ish. Nä men riktigt mäktigt bygge!

Man tackar och bockar:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Hextall
13 december 2013 · 81 Inlägg

Riktigt intressant bygge! Kul att du bygger på en 8v och framför alla att det är en 940! Det vore riktigt intressant om du kunde filma lite inifrån kupen vid race och bus när säsongen drar igång.

Magistern Industritekniker
13 december 2013 · 433 Inlägg

Hextall skrev:
Riktigt intressant bygge! Kul att du bygger på en 8v och framför alla att det är en 940! Det vore riktigt intressant om du kunde filma lite inifrån kupen vid race och bus när säsongen drar igång.

Det låter riktigt mycket i cupén vill jag lova! Pangar fint imellanåt lol

Har ju bur i den nu och har fixat ett burfäste för min Gopro så det kommer:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
28 december 2013 · 433 Inlägg

Jag har återigen stött på föraktet och misstron mot SPMs grejer. (Sten Parner motor). Citerar mitt eget svar i frågan...

"Jag kör med SPMs ställbara kamdrev. Har funkat kalas i två säsonger med 500whp och massa svineri. Aldrig varit några som helst problem.
Har även SPMs ståldrev med lös kil. Det funkar också perfekt. Har aldrig varit några problem. Har inte varit glapp på nåt sätt snarare tvärt om, att kilen suttit lite väl tight men inget som stört mig.

Kan rekommendera hans grejjer.

Kan tillägga att jag kört med hans "högflödes"oljepump, SPM-kolvar och stakar, ramlager, vevlager, kolvringar och packningssats (förutom toppackning) tillsammans med de övriga grejerna i två säsonger utan några som helst problem what so ever. Det enda jag kan klaga på är min original Volvopackning som emellanåt började fukta lite och pissade olja. I övrigt har resten av grejerna fungerat perfekt.

Mycket skitsnack om hans grejer från en skara personer som har egna hypoteser och resultat, baserade på felaktiga uppgifter och tyckanden istället för att ha provat själva. Som dessutom alltid börjar sina påståenden med "Jag har hört att [...]"

Mvh
"

Kanske lättar det på osäkerheten för vissa. På återseende. Snart. Mycket snart!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
strandberg31
28 december 2013 · 2 419 Inlägg

är nog störst del såna som sitter här och inte kan nått själva som sprider rykten! testar man så får man väl svar?

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Magistern Industritekniker
28 december 2013 · 433 Inlägg

strandberg31 skrev:
är nog störst del såna som sitter här och inte kan nått själva som sprider rykten! testar man så får man väl svar?

Exakt! smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Nova-Jorgen
6 januari 2014 · 115 Inlägg

"Smygmekar" du och är hemlig eller ligger du på latsidan tongue Hur går det?

BKRacing
7 januari 2014 · 204 Inlägg

har du testat BTr en efter lödningen? hoppas bara du inte fått den att bli för varm för då e de bara köpa en ny smile

Mvh Mr F

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
Magistern Industritekniker
7 januari 2014 · 433 Inlägg

BKRacing skrev:
har du testat BTr en efter lödningen? hoppas bara du inte fått den att bli för varm för då e de bara köpa en ny smile

Mvh Mr F

Försökte kyla den så gott det gick! men jag provar att mäta upp trycket sen. Funkar det inte finns det alltid plan B, ombyggnadskit. Då kan du ju plocka isär BTR:en och svetsa ANkopplingen och sen montera ihop den igen:) Har dessutom en extra liggandes! Alles Got! big_smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
7 januari 2014 · 433 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
"Smygmekar" du och är hemlig eller ligger du på latsidan tongue Hur går det?

Lite smygmek är det nog:) Håller på att renovera hela motorn. Har den nedplockad just nu. Blocket ivägskickat på honing och toppen skickad på renovering. Allt borde komma nu i Jan. Sen är grejjerna ihop på en eftermiddag:)

Ang chassit letar jag efter dämpare fortfarande. Har lite idéer som jag ju fick av dig för en tid sedan. Måste ha ett par coilisar som är dubbeljusterbara men som endast har 1.625" kropp, annars får de inte plats där originaldämparen sitter. http://www.ebay.com/itm/Avo-Universal-T … 20d77d99db Vill ha nåt liknande som dessa men för dragrace!

Har iaf köpt nya fälgar. Beställde ett par breddade plåtisar som är 9,5" breda. De breddar så att fälgkanten går kant-i-kant med skärmkanten. SÅ tanken är att få på 10" breda slicks. Ska låna ett par av TTR-Jompa och provmontera.

Har även blivit utkörd ur mitt garage. Det är nåt företag som ska ha verkstad därsad SÅ jag ska va ute sista sista mars. Så nu letar jag garageplats också. Allt är intressant!

Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang