3143
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
528 570 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
204 Inlägg
7 januari 2014
#481
Magistern skrev:
BKRacing skrev:
har du testat BTr en efter lödningen? hoppas bara du inte fått den att bli för varm för då e de bara köpa en ny smile

Mvh Mr F

Försökte kyla den så gott det gick! men jag provar att mäta upp trycket sen. Funkar det inte finns det alltid plan B, ombyggnadskit. Då kan du ju plocka isär BTR:en och svetsa ANkopplingen och sen montera ihop den igen:) Har dessutom en extra liggandes! Alles Got! big_smile

okej jag ser:)

men är det inte lättare att bara köpa en eftermarknads BTR istället för att hålla på å svetsa osv, desutom tycker jag att det är snyggare än en orginal men det är ju från person till person smile

/ Mr F

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

526 Inlägg
8 januari 2014
#482
Puffran ser ju bara såååå stöddig ut big_smile

Industritekniker
433 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#483
BKRacing skrev:
Magistern skrev:
BKRacing skrev:
har du testat BTr en efter lödningen? hoppas bara du inte fått den att bli för varm för då e de bara köpa en ny smile

Mvh Mr F

Försökte kyla den så gott det gick! men jag provar att mäta upp trycket sen. Funkar det inte finns det alltid plan B, ombyggnadskit. Då kan du ju plocka isär BTR:en och svetsa ANkopplingen och sen montera ihop den igen:) Har dessutom en extra liggandes! Alles Got! big_smile

okej jag ser:)

men är det inte lättare att bara köpa en eftermarknads BTR istället för att hålla på å svetsa osv, desutom tycker jag att det är snyggare än en orginal men det är ju från person till person smile

/ Mr F

Finns inge deg för sånt. Klart det är lättare. Men en bra eftermarknads kostar 2lax. + att det är roligare att göra grejjer själv!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#484
Tiiiseen skrev:
Puffran ser ju bara såååå stöddig ut big_smile

Hehe! Tackar. Tycker själv den ser rätt fet ut. Ännu värre blir det nu med en monsterturbo!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

T5 beroende
345 Inlägg
9 januari 2014
#485
Sen att bosch btr funkar sjukt mkt bättre än de flesta btr som finns att köpa är ju en till anledning till varför det är onödigt att byta bort den.


Industritekniker
433 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#486
ZZZADA skrev:
Sen att bosch btr funkar sjukt mkt bättre än de flesta btr som finns att köpa är ju en till anledning till varför det är onödigt att byta bort den.

Det är också en poäng. Varför bryta ett vinnande koncept? smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

T5 beroende
345 Inlägg
9 januari 2014
#487
Exakt...ingen idé att pilla på någon som funkar. Jag kommer köra 2 st bosch regulatorer smile


204 Inlägg
9 januari 2014
#488
Magistern skrev:
ZZZADA skrev:
Sen att bosch btr funkar sjukt mkt bättre än de flesta btr som finns att köpa är ju en till anledning till varför det är onödigt att byta bort den.

Det är också en poäng. Varför bryta ett vinnande koncept? smile

anledningen är väl för att en bosch 740 / 940 Btr ligger på ca 3 bar, om du har spridare som är byggda för vi säger 4 bar för att få rätt mäng / fin dimma då funkar det inte så bra??

// Mr F

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

T5 beroende
345 Inlägg
9 januari 2014
#489
BKRacing skrev:
Magistern skrev:
ZZZADA skrev:
Sen att bosch btr funkar sjukt mkt bättre än de flesta btr som finns att köpa är ju en till anledning till varför det är onödigt att byta bort den.

Det är också en poäng. Varför bryta ett vinnande koncept? smile

anledningen är väl för att en bosch 740 / 940 Btr ligger på ca 3 bar, om du har spridare som är byggda för vi säger 4 bar för att få rätt mäng / fin dimma då funkar det inte så bra??

// Mr F

Nej det är sant, tror han har koll på detta smile Men det finns ju även bosch btr i olika varianter upp till 6 bar.


Industritekniker
433 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#490
BKRacing skrev:
anledningen är väl för att en bosch 740 / 940 Btr ligger på ca 3 bar, om du har spridare som är byggda för vi säger 4 bar för att få rätt mäng / fin dimma då funkar det inte så bra??

// Mr F

ZZZADA skrev:
Nej det är sant, tror han har koll på detta smile Men det finns ju även bosch btr i olika varianter upp till 6 bar.

Bosch Btr:en på 940 har 3bars grundtryck och är linjär, dvs att soppatrycket ökar linjärt med trycket i insuget. 1 bar ladd=4bar soppatryck 2bar ladd= 5bar soppatryck osv. Precis som alla andra BTR:er (även om det finns progressiva.)

Har funkat kalas så länge jag har kört med motorn i det här utförandet och det kommer funka perfekt den här gången också. Mina nya 2200cc spridare ger 2200cc/min vid 3 bars tryck så det ska nog räcka så det blir över med tanke på att btr:en är linjär... Även om det funkar perfekt med min 1700cc spridare också.



Mvh
Senast redigerat av Magistern (9 januari 2014)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
11 januari 2014
#491
Inge snack om att man ska ha en linjär FFS. Progressiva är bara till för fultrimmare som inte har sprut att styra med.
Kom till först vid förgasarturbos och kompressorjänkare. Inget som vi "moderna" pillar med.


Industritekniker
433 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#492
Hej!

Har arbetat vidare med motorn. Blocket blev honat och toppen kom tillbaka från renoveringen, den är som ny!

Den nya turbon är ju så stor att jag var osäker på om den skulle få plats under huven. Kompressorn tog ju även i grenröret så det blev lite småmoddar för att den skulle passa men till sist lirade det. Och ja den fick plats under huven. Med 7mm marginal!wink Har även bytt till en 100A generator. SÅ nu bör den ladda ordentligt också.

Monterade det sista på motorn igår. Smällde även ihop Motor och låda och idag hängde jag och en vän i nya motorn i bilen. Stort tack. Du vet vem du är!

Målade även bilen invändigt och buren:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e097d2cc2d0d6d085389126bd62c2334_large.jpg

http://distilleryimage7.ak.instagram.com/8775597e8b8311e3928d12ca4fdf17b7_8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4eed7eb0c13316bd84ca44d666a0b40e_large.jpg
Vem fan behöver centreringsdorn?!? Vi satte ned den på lådans ingående axel och tejpade ihop paketet. Blev perfekt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e76b2663405606db747d031e5aa5b417_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-aeae66119cba936d6ce82fce53aafdf3_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-6278332da8a54b45bb4bd39079ebd63e_large.jpg
Passade på att byta till en kallare termostat. 74 graders!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0ef1c0d2fc8a31985098994c0bccd484_large.jpg
Monterade motorn i bilen

http://distilleryimage0.ak.instagram.com/b3f4c7fa820011e39c4c125921b75990_8.jpg
Svart! Snart är bilen murdered out!

http://distilleryimage6.ak.instagram.com/2a96ac52820111e3af5d121b1d436492_8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ad3183592434f0cf9f95c6d9fed617b5_large.jpg
Bra tips! Om du har biltema motorstativ. Ta "spaken" och sätt i röret på EN skruv i veven på svänghjulssidan. Då kan du dra remskivan fram till rätt moment utan problem!

Här kommer en liten timelapse från monteringen av motorn. Enjoy;)

http://youtu.be/najzFaNZKDA

På återseende!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

236 Inlägg
2 februari 2014
#493
Det var en jävla stor turbo det där. smile smile smile ... men kommer den inte bränna lacken på motorhuven, med tanke på att den ligger så nära?

Power is measured in dB

Industritekniker
433 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#494
CustomSS1 skrev:
Det var en jävla stor turbo det där. smile smile smile ... men kommer den inte bränna lacken på motorhuven, med tanke på att den ligger så nära?

Nä asså kompressorn ligger ca en cm från huven ju. Men avgashuset är det säkert 5-6cm och så har det varit tidigare. Så det är nog lugnt:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

236 Inlägg
2 februari 2014
#495
Magistern skrev:
CustomSS1 skrev:
Det var en jävla stor turbo det där. smile smile smile ... men kommer den inte bränna lacken på motorhuven, med tanke på att den ligger så nära?

Nä asså kompressorn ligger ca en cm från huven ju. Men avgashuset är det säkert 5-6cm och så har det varit tidigare. Så det är nog lugnt:)

Hoppas det smile
Förresten, är bilen fortfarande reggad som en original bil?
Jag har för mig att du förra året sa att du använde bilen som bruksbil, när den hade 500hk.
Senast redigerat av CustomSS1 (2 februari 2014)

Power is measured in dB

Industritekniker
433 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#496
CustomSS1 skrev:
Magistern skrev:
CustomSS1 skrev:
Det var en jävla stor turbo det där. smile smile smile ... men kommer den inte bränna lacken på motorhuven, med tanke på att den ligger så nära?

Nä asså kompressorn ligger ca en cm från huven ju. Men avgashuset är det säkert 5-6cm och så har det varit tidigare. Så det är nog lugnt:)

Hoppas det smile
Förresten, är bilen fortfarande reggad som en original bil?
Jag har för mig att du förra året sa att du använde bilen som bruksbil, när den hade 500hk.

Ja den är orginal på pappret. Nja asså använder den sällan som brukis pga ekonomin. Men den är fullt körbar på gatan och är dessutom ganska "snäll". Den har liksom en trevlig karaktär rent motormässigt. Ingen panik om man fastnar i en bilkö:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

81 Inlägg
3 februari 2014
#497
Kul och se hur bygget går! Vad har du för målsättningar på strippen i år? Får man se dig på Kjula?

Industritekniker
433 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#498
Hextall skrev:
Kul och se hur bygget går! Vad har du för målsättningar på strippen i år? Får man se dig på Kjula?

Ska försöka köra allt som går. Målet är en 10a på strippen:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

269 Inlägg
3 februari 2014
#499
Riktigt grannt big_smile men hittade du ingen mindre turbo ? tongue haha nej men de är ju så stor så man kan säga att du har monterat motorn på turbon tongue


Industritekniker
433 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#500
fille_142 skrev:
Riktigt grannt big_smile men hittade du ingen mindre turbo ? tongue haha nej men de är ju så stor så man kan säga att du har monterat motorn på turbon tongue

haha det ska jag fan börja säga! lollollollol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök