3145
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
528 569 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#501
Tjena alla! Har monterat delar av buren och börjat koppla in motorn och lite annat. Allt går åt rätt håll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9d1f718f77aa8aa8c38756689aa79210.jpg
Fick flytta upp IC:n en aning. Nu kommer fronten att passa:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-935f09c739abb3005a10c5728c9bcbef_large.jpg
Tryckrören fick kapas och svetsas om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-84b32e49243dfcb2ce13be993f9b2bac.jpg
Håller på med nya vevhusburken/separatorn. Kommer blir bra tror jag:)


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e5716011318bda24ca94b1e9bc732354_large.jpg
Passade på att köpa lite ankopplingar till soppan. Beställde från Kina. Blev bra mycket billigare än här hemma:)

Vi hörs och ses!
Senast redigerat av Magistern (10 februari 2014)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#502
Tjena alla!

Det har gått en tid men bilen är kvar och det har jobbats frenetiskt för att få ihop den lagom till garageflytt och mappning.

http://distilleryimage2.ak.instagram.com/7ddc7a9eb5e711e39c1112d165668c06_8.jpg
Bilen med nya fronten på. Blev än mer sleeperaktig nu när icn inte syns:)

http://distilleryimage2.ak.instagram.com/b93d9138b43711e391b41276bce0956a_8.jpg
Nya vevhusventen! Med skiljeväggar inuti.

http://photos-b.ak.instagram.com/hphotos-ak-ash/1172106_293131060834657_898454680_n.jpg
Nya bälten blev det också!

http://distilleryimage8.ak.instagram.com/c05b87e0a0c311e399600eb5e76a152c_8.jpg
Stålomspunnet under hela bilen. teflon ska visst palla e85!

http://distilleryimage10.ak.instagram.com/a8d11deec59c11e3a4840002c9e0525e_8.jpg
Hemkommen från Bromsning och mappning! 611hk / 692 Nm på hjulen blev det!

http://distilleryimage0.ak.instagram.com/9de24e66c59811e39ca40002c9dd29d8_8.jpg
Lite snäv kurva men det blir ju så med den här kammen. Kikar på en som kan ge lite bredare register!



Har lite strul med min kardan. Hade samma fel förra året. Har vibrationer i bilen som uppstår efter att man gasat på lite. Om man kör lugnt ett tag avtar de. Ska undersöka saken!

På återseende.

Vem vet, vi kanske syns vid Barkarby...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 april 2014
#503
Hur mkt ladd å tändning? smile

...........Team T-Röd Racing.............

Industritekniker
433 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#504
StlpMK skrev:
Hur mkt ladd å tändning? smile

Har inte tändmappen framför mig men 2,8 bar och vet att tändningen inte var superaggresiv...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

246 Inlägg
24 april 2014
#505
Måste varit jävligt spännande varje pull när man laddar 2.8 bar i en gammal rödblockare smile Kul att det funkar, om man räknar bort mindre problem som kardan m.m.


81 Inlägg
24 april 2014
#506
Provade ni att ladda under 1 bar eller till och med helt utan laddtryck? Hur såg effekten ut då? Kul bygge för övrigt!

Industritekniker
433 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#507
Hextall skrev:
Provade ni att ladda under 1 bar eller till och med helt utan laddtryck? Hur såg effekten ut då? Kul bygge för övrigt!

Jag hade runt 400hk vid 1,45 bar som är grundtryck smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#508
NTCRS skrev:
Måste varit jävligt spännande varje pull när man laddar 2.8 bar i en gammal rödblockare smile Kul att det funkar, om man räknar bort mindre problem som kardan m.m.

Japp! Riktigt skönt! Har bytt kardan nu och det visade sig att den gamla hade vridit sig. SÅ nu funkar det perfekt igen:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 147 Inlägg
27 april 2014
#509
Grym din bil var IRL smile
riktigt imponerade vart man
älskade den stora turbon haha big_smile


Industritekniker
433 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#510
aqulio skrev:
Grym din bil var IRL smile
riktigt imponerade vart man
älskade den stora turbon haha big_smile

Hej! Kul att du gillade den! Trevligt att det kom så mycket folk och delade ett par ord. På återseende:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

17 Inlägg
27 april 2014
#511
Mycket intressant projekt. smile Jag börjar ångra att jag sålde min 940.

/Rolf S

Industritekniker
433 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#512
Rolf S skrev:
Mycket intressant projekt. smile Jag börjar ångra att jag sålde min 940.

Ja det är motorer och bilar som gå att plocka ur mycket effekt:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 147 Inlägg
Industritekniker
433 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#514
GreenDanger skrev:
Riktigt trevligt bygge :-) fick du till någon mer bra repa eller?

Jag körde 10.76 som snabbast. Bästa repan hoppade dock tryckröret av strax innan mål. Den hade kunnat gå riktigt fort annars.

Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

3 Inlägg
21 augusti 2014
#515
Ska du köra på stockholm open ??

1 485 Inlägg
23 augusti 2014
#516
läst igenom hela tråden...


och jag kan ju säga att det inte dröjer länge innan jag köper en 940 med FK-maskin igen wink

Grymt är vad det är!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Volvo 4 life
347 Inlägg
27 augusti 2014
#517
Grymt bygge tog lite  tid å läsa genom allt hehe  klart värt de

2 Inlägg
30 augusti 2014
#518
Vad sugen man blir när man läser denna tråd, grymt bygge wink


244 Inlägg
30 augusti 2014
#519
Va det dig jag snackade med på SO inatt? Jag hade en vit V70 å va från gbg tongue

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

Industritekniker
433 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#520
Hej gott folk!

Det var riktigt länge sedan jag uppdaterade tråden. Kalla mig lat men jag har helt enkelt haft så mycket annat för mig att jag inte har orkat hålla er uppdaterade på allt som har hänt under säsongen. Här kommer iaf en resumé med lite olika trevliga bilder och annat.

Jag började säsongen med att bromsa 611 hk på hjulen. Maskinen har presterat över förväntan och allt har faktiskt hållit ihop helt otroligt bra. Inga större överraskningar. Värre var det dock med transmissionen som började spöka direkt i början på säsongen.

Efter Valhalla Cup 1 så började kopplingen slira. Trots att den 2-skiviga tiltonen var renoverad med nya lameller och genomgången enligt konstens alla regler. Det visade sig att de lameller jag köpt från en viss firma, var Kinaskit, vilket gjorde att kopplingen inte orkade hålla emot under racet. Vinstgalen som man är så vägrade jag givetvis ge upp för det. Jag körde. Tills den slirade deluxe. Det gick bra att ta sig hem men synen var allt annat än fin när jag rev ned lådan. Det var helt paj alltihop. Det blev istället en Sachs 765 tryckplatta med 4-puckars sinter och ett nytt svänghjul från DannejDrift som fick ta Tiltonens plats. Den passade nästan perfekt. Jag var tvungen att slipa ur lådan för att den skulle få plats och inte ta i svepet på lådan.

Efter det mindre haveriet var jag på gatan igen inför Valhalla Cup 2 Det gick väldigt bra. Jag slog ut många snabba bilar och skulle i semifinalen skulle möta en välkänd Audi S2 härifrån Stockholm. När jag klev av kopplingen hörde jag två smällar med ca en halv sekunds mellanrum. Ajaj dubbelt drivaxelbrott tänkte jag, det skulle dock visa sig vara diffen som gett upp. Dreven sprängdes helt enkelt. Blev en ny bakaxel 1031 med 3.54 i utväxling (tidigare 3.31)

Fästet med mina nya slicks var fantastiskt och bra över förväntan. Under sommaren försämrades de snabbt, så som slicks gör på gatan och blev till sist väldigt hala, och vips såg det ut som det brukade göra förr när Magistern öste fram på rakorna, tyvärr. Jag höll mig bra i tävlingen dock och lärde mig mycket.

Jag körde Actionmeet på Mantorp och satte tiden 10.76 & 212km/h på 402m. Äntligen satt 10an. Det kändes så otroligt skönt. En milstolpe verkligen, även om jag vet att det hade gått att få till en ännu bättre tid!

Jag har även börjat att modifiera en Ford 8.8” bakaxel från en Ford Explorer som skall monteras på bilen. Det är vad jag pysslar med just nu.

Vi hörs och ses. Mvh // M


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-02f5b75bb683bca07941cc859764f362_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1868b3986d47740cf371843ed6dbb5a6_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-61c3c9584ccbd20a38485f20164490ba_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-db01694510497f6202cc664024560096_large.jpg
Kopplingsras i Valhalla1

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-69d9919b9e6604a8942e63261b56c4ad_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-fdf12db6e0be023fbb123d0b5cde3f45_large.jpg
Diffen som pajjade i Valhalla2

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7bfe36c666d4ca11efd272d41dcf8e1b_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-695a4899423fc25721d49403b4ef0602_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c43b8905a16031fbf15afeb669b97a8e_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a857d2694c9c28e2bf4fb3bcefe413f0_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-eb48de8378134ec85518ffb0a8df6eed_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-242bcfc2b31bf4d3126d470411f3c443_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-668923ed14aca7c96f6777ae17205f90_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e319fbe2adab308f19e1646484ae9b20_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a705a783b271777ef4971f34b8ef2571_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-6dc1763b8c3495192f0953764b4a9722_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-212ab390e171e63afe567d1a36889187_large.jpg
http://photos-f.ak.instagram.com/hphotos-ak-xaf1/10005468_593692644087565_2083322409_n.jpg
http://photos-d.ak.instagram.com/hphotos-ak-xaf1/10661293_535730739904587_444483544_n.jpg

Lite bilder på fordaxeln och hur jag har tänkt fästa in den. Det är ju inte svetsbart i diffhuset så jag fick fundera på lite andra lösningar...


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0ee009bc349f341399c28ce4201465ad_large.jpg
En smart grej jag snodde från en kompis. Kamremmen fladdrade lite ibland så det vart bra med en extra spännrulle.
Senast redigerat av Magistern (10 februari 2015)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök