3049
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
528 564 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#521
mbadriver skrev:
Va det dig jag snackade med på SO inatt? Jag hade en vit V70 å va från gbg tongue

Hej. Sent svar. Men ja det var jag;)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 861 Inlägg
23 september 2014
#522
Grattis till 10an! Måste känts grymt! big_smile


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
23 september 2014
#523
Fan vad skönt att det höll ihop någolunda ändå! Riktigt smart  där med en extra spännrulle!


Industritekniker
433 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#524
Dr_struts skrev:
Grattis till 10an! Måste känts grymt! big_smile

Joo då det kändes grymt skönt faktiskt! Så taggad inför den och när den väl satt, så kändes det redan vid 200m liksom. Den liksom kändes i kroppen! big_smile En barndomsdröm liksom!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#525
lewwan skrev:
Fan vad skönt att det höll ihop någolunda ändå! Riktigt smart  där med en extra spännrulle!

Ja det funkar kanon faktiskt. Fästet är skitenkelt  gjort av en bit aluplattjärn. Det finns dessutom 2 gängade hål i blocket precis just där och rullen kommer från en 16v tror jag!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#526
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bff340cdd6c324a3b1845904e4d4127d_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ed74890ba4543b9ea61174cc378a193c_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-493a68facc4d6a3c2fe0811ad53c4cf9_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0ec684fe5dc0bcc9267ee893165a51c7_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4e06ef229c67717800056e07a12592cb_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-caaa8afff663b2437d806494ff1427c4_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-172a14c088013906eb9376c2db202187_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bf16ec2b21f1bcb45584cb0fcd2b711d_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a604beb65f2903c953bb85a1a6c7ccd3_large.jpg

Här är lite fler bilder:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 Inlägg
23 september 2014
#527
Grattis till 10:an! Och den svarta 940'in är en helt klar favorit att se under sommarnätterna!


Laddtrycksgalen
49 Inlägg
7 december 2014
#528
Vad är planerna in för vintern?


Industritekniker
433 Inlägg
8 december 2014
Trådstartare
#529
tobberobbe skrev:
Vad är planerna in för vintern?

Hej. Kul att du frågar.

Jag håller på med ett bakaxelbyte till Fordaxeln som jag nämnt tidigare. Det blev lite besvärligare än jag först trodde. I övrigt lämnas allt orört. smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Laddtrycksgalen
49 Inlägg
8 december 2014
#530
Magistern skrev:
tobberobbe skrev:
Vad är planerna in för vintern?

Hej. Kul att du frågar.

Jag håller på med ett bakaxelbyte till Fordaxeln som jag nämnt tidigare. Det blev lite besvärligare än jag först trodde. I övrigt lämnas allt orört. smile

Okej, lycka till! Rätt så inspirirerande som 17-åring som försöker skrapa ihop till ev. en 940ltt i rätt skick. Kanske dags för dig att satsa på 700whp inför 2015? big_smile
Senast redigerat av tobberobbe (8 december 2014)


Industritekniker
433 Inlägg
8 december 2014
Trådstartare
#531
tobberobbe skrev:
Magistern skrev:
tobberobbe skrev:
Vad är planerna in för vintern?

Hej. Kul att du frågar.

Jag håller på med ett bakaxelbyte till Fordaxeln som jag nämnt tidigare. Det blev lite besvärligare än jag först trodde. I övrigt lämnas allt orört. smile

Okej, lycka till! Rätt så inspirirerande som 17-åring som försöker skrapa ihop till ev. en 940ltt i rätt skick. Kanske dags för dig att satsa på 700whp inför 2015? big_smile

Det är lockande. Var inne på det ett tag faktiskt. Jag renoverade ju dock motorn i vintras och känner att jag behöver spara pengar inför en 700whp maskin. Jag lägger ned det mesta på chassit i år. Problemet sitter inte i effekten utan i greppet. Så jag lägger energin där i vinter.

Kul att inspirera. Det är precis mitt syfte. Hoppas du får lite idéer och tankar och att du nån ggn själv bygger nåt liknande. Jag väntar. Än är det ingen annan Volvo som slagit mig på gatan. Gör mig en tjänst, bygg en rappare bil och ta ned mig på jorden. Just nu är jag alldeles för kaxig! lol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

81 Inlägg
9 december 2014
#532
Såg bilen på Mantorp i somras. Riktigt fränt bygge! Har nog några bilder som jag tog om du är intresserad. Den verkar vara helt vild att köra på gatan. Krävs det mycket modifieringar före besök hos bilprovningen? Det borde ju vara mycket enklare att du kör med 8v maskin.

Vad är det som är den svaga punkten i transmissionen som du upplever det? När började bakaxeln att protestera?

Industritekniker
433 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#533
Hextall skrev:
Såg bilen på Mantorp i somras. Riktigt fränt bygge! Har nog några bilder som jag tog om du är intresserad. Den verkar vara helt vild att köra på gatan. Krävs det mycket modifieringar före besök hos bilprovningen? Det borde ju vara mycket enklare att du kör med 8v maskin.

Vad är det som är den svaga punkten i transmissionen som du upplever det? När började bakaxeln att protestera?

Hej!
Jag tar mer än gärna emot bilder!

Ja det är motorbyte som gäller vid bilprovning. Men det blir nog inge mer av det en tid framöver. Dels för att jag mest kommer bruka den för bankörning och dels för att det är för mycket jobb nu när jag bytt bakaxel. I framtiden har jag dock planer på att regga den som ombyggt fordon.

Jag skulle säga att bakaxeln är den svaga punkten. Jag har haft sönder 3 st och för min del är det diffen som pajjat och/eller pinjongen som gått av. Hakar det i tvärstumt med 1031a så går nåt sönder. Så är det bara. Så det är viktigt att få till ett lätt men kontrollerat hjulspinn i starten så att det inte går sönder. I övrigt har det fungerat perfekt under alla år.

mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

130 Inlägg
11 april 2015
#534
"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör.." Haha.

Suveränt bygge! Maffigare 940 får man leta efter!


Industritekniker
433 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#535
Ponitus skrev:
"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör.." Haha.

Suveränt bygge! Maffigare 940 får man leta efter!

Så sant! smile Händer mycket nu. Ny snurra på G, 2,5L och massa mer.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
11 april 2015
#536
Magistern skrev:
Ponitus skrev:
"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör.." Haha.

Suveränt bygge! Maffigare 940 får man leta efter!

Så sant! smile Händer mycket nu. Ny snurra på G, 2,5L och massa mer.

Vad blir det för snurra? smile


130 Inlägg
11 april 2015
#537
Magistern skrev:
Ponitus skrev:
"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör.." Haha.

Suveränt bygge! Maffigare 940 får man leta efter!

Så sant! smile Händer mycket nu. Ny snurra på G, 2,5L och massa mer.

Spännandespännande!
När har man chans att se bilen "in action" så att säga?


10 Inlägg
11 april 2015
#538
Hoppas du slänger på en BW S300 snurra! wink


Industritekniker
433 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#539
lewwan skrev:
Magistern skrev:
Ponitus skrev:
"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör.." Haha.

Suveränt bygge! Maffigare 940 får man leta efter!

Så sant! smile Händer mycket nu. Ny snurra på G, 2,5L och massa mer.

Vad blir det för snurra? smile

Ponitus skrev:
Magistern skrev:
Ponitus skrev:
"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör.." Haha.

Suveränt bygge! Maffigare 940 får man leta efter!

Så sant! smile Händer mycket nu. Ny snurra på G, 2,5L och massa mer.

Spännandespännande!
När har man chans att se bilen "in action" så att säga?

Det blir en 2,5L helsmidd maskin med nya kolvar och stakar, racelager och mycket annat. Toppen blir uppdaterad med en vassare kam och annat. Jag bygger även om vevhusventilationen igen med retur ned i tråget. Det blir samma grenrör, dock ändrad wg-placering, samma insug och kringutrustning. Motorn flyttas bak 50mm också.

Bygger även nytt spakställ, ny kardan. Blir riktiga dubbeljusterbara coilovers bak tillsammans med de nya moddade bärarmarna som håller Fordaxeln på plats. Även infästningen för stegen i karossen byggs om och förstärks.

Prel. så blir bilen klar ngn gång i Juni månad tyvärr. Det har varit mycket strul med delar och så så det har tagit dubbelt så lång tid som beräknat tyvärr.

smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

130 Inlägg
12 april 2015
#540
Det låter ju helt suveränt. Man väntar aldrig för länge på någon gott, right..? smile



Sök