Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett monster utan dess like.
  • 422 Följare
  • 505 212 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 januari 2019
lewwan Överladdad gröngöling
12 april 2015 · 1 302 Inlägg

Magistern skrev:

lewwan skrev:

Magistern skrev:

Ponitus skrev:
"Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör.." Haha.

Suveränt bygge! Maffigare 940 får man leta efter!

Så sant! smile Händer mycket nu. Ny snurra på G, 2,5L och massa mer.

Vad blir det för snurra? smile

Ponitus skrev:

Magistern skrev:

Så sant! smile Händer mycket nu. Ny snurra på G, 2,5L och massa mer.

Spännandespännande!
När har man chans att se bilen "in action" så att säga?

Det blir en 2,5L helsmidd maskin med nya kolvar och stakar, racelager och mycket annat. Toppen blir uppdaterad med en vassare kam och annat. Jag bygger även om vevhusventilationen igen med retur ned i tråget. Det blir samma grenrör, dock ändrad wg-placering, samma insug och kringutrustning. Motorn flyttas bak 50mm också.

Bygger även nytt spakställ, ny kardan. Blir riktiga dubbeljusterbara coilovers bak tillsammans med de nya moddade bärarmarna som håller Fordaxeln på plats. Även infästningen för stegen i karossen byggs om och förstärks.

Prel. så blir bilen klar ngn gång i Juni månad tyvärr. Det har varit mycket strul med delar och så så det har tagit dubbelt så lång tid som beräknat tyvärr.

smile

Låter billigt.... wink Men låter förbannat najs!
Hur mycket kraft orkar ford axeln? smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
NTCRS
13 april 2015 · 246 Inlägg

Skulle bara... ? tongue

Nämen skämtåsido, kör på! Det blir ju oftast så, ska man göra nåt litet så för de med sig ganska mycket mer.

tobberobbe Laddtrycksgalen
19 juni 2015 · 49 Inlägg

Något som hänt mera under denna tid?

Volvo 940 "Ekonomiskt Misstag" (1998)
Magistern Industritekniker
24 juni 2015 · 433 Inlägg

tobberobbe skrev:
Något som hänt mera under denna tid?

Det har hänt väldigt mycket under denna tid och det är faktiskt därför jag inte har haft någon tid över till att skriva. Jag pysslar just nu med en stor uppdatering just nu smile Laddar upp den ikväll!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
tobberobbe Laddtrycksgalen
24 juni 2015 · 49 Inlägg

Magistern skrev:

tobberobbe skrev:
Något som hänt mera under denna tid?

Det har hänt väldigt mycket under denna tid och det är faktiskt därför jag inte har haft någon tid över till att skriva. Jag pysslar just nu med en stor uppdatering just nu smile Laddar upp den ikväll!

Äntligen!

Volvo 940 "Ekonomiskt Misstag" (1998)
Magistern Industritekniker
24 juni 2015 · 433 Inlägg

tobberobbe skrev:
Något som hänt mera under denna tid?

GreenDanger skrev:
Ska bli spännande å se vad då får för tider nu 😊 ses vi på mantorp?

Vi får se om den hinner bli klar men det vore kul!


Mycket har hänt med bilen under våren. Nya motorn har tagit form och bakvagnen är så gott som klar. Se bilder och text nedan  Kul att det är så många som mailar och skriver i nyfikenhet över vad som händer. Det ger mig motivation att skriva om vad jag gör för tillfället. Målet är ju att inspirera andra så det är jättekul när folk är genuint intresserade.

Om ni är intresserade av fler små uppdateringar men mer frekventa så kan ni kika på instagram/magisternsthlm eller på min sida på FB: https://www.facebook.com/pages/Magister … 71?fref=ts

Jag började med att färdigställa bakvagnen som jag börjat bygga om.
Infästningen för stegen svetsades i karossen. Så jag var tvungen att förstärka upp golvet/mittbalken för att det inte skulle ge med sig av krafterna. Plasmaskäraren var väldigt bra att ha. Blev en 6mm plåt som helsvetsades och pluggsvetsades på platsen. Sedan fäste jag främre infästningen till stegen i plattan. Se bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c7fc3297fa3cf49337642d8a1b39fe8a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-40991818e3b98dd80f9c26fc8b9cad3e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-864519c1f311aa77b8ae7df738bf0b89_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-89ccd3c0628812572188e4f1bfc78b61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ce8e003e60d9484cd71f55e6eee5dba8_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7cef55c07d6c0640547358ba278cb7bd_large.jpg
Jag passade också på att bygga ett nytt spakställ. Jag använde ett flänslager från JULA som infästning i karossen.  Under kulan gängade jag  i röret och har en m12 skruv som är svetsad i den nedre länken till växelföraren. Den delen kommer från ett Volvo spakställ. Gängade också ett hål upptill till launchknappen. Se bilder nedan
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9cb5f5c35ee1689db331d65ca55d08cc_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c19de328c2c4c975c4b1124ae2a41d58_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e6953dd84bb76540ec1308fc06ceb70b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5c00e524d2f7c306c31affe8e017d27e_large.jpg

Arbetet med motorn har gått framåt. Den nya maskinen blir en 2,5L. Nya stakar och JE kolvar. Blocket blev oringat och borrat till 96,5mm. Nytt för i år är också att jag kommer köra med tvärspolning av blocket och toppen, och det med hjälp av en elektrisk vattenpump.  Jag har gängat 1 ¼”R gänga i frostpluggshålen och satt i nipplar där för att få in vatten till alla 4 cylindrar. Detta kommer att spola genom hela blocket och upp i toppen. Även toppen kommer modifieras så att vatten tas ut i bakkant på toppen och fram till termostathuset.

Toppen är den samma men med nya säten och något mer portad. Den största förändringen är den nya kammen som är 274gr duration och 14,5mm lyft. Riktigt vass mao. Det kommer ge en jävla massa effekt. Lyftet är så högt att jag fick köra modellera på kolvarna för att se så inte ventilerna tar i kolvarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8d44f43248890e5911e415fcb567ecf1_large.jpg

Såhär ser det ut där jag och garagegrannen skruvar. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-02ad6bbed9767d92f83e37ec82521c71_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-260dccb407c9752bc20d96b1df216ae4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ddaf457c4212656c9203507e239471d7_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-fcceca922b39eac4aaea23e2a4a12623_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a56efa901663859120a39e5996f78754_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9af66b490454bac387fe0de04acee081_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a058aaabc98896053243061716e25abc_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-59fef5fae27bf6645cee07f4a9d1337b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5485f2b86476abfb99ef5b6df8e41d8a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1341e72d12a05a2417310f623e3b3c64_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-684f57ca97f15b59a7efaa6accf44792_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-19752f1a595bb80499345c18abb48ad1_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-996ea99be2990d5c408d69725041d5ea_large.jpg

Fick svarva en hylsa till spännrullen till kamremmen då remmen var en kugg för mycket. Jag löste det med att svarva en riktigt tight hylsa som jag limmade fast på rullen med flänslåsning. Blev kanon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-6beca2d7097a26d7db14c21a08d2f752_large.jpg
Kommer även köra med Volvos originaltermostat. Har tidigare kört utan termostat men då har motorn nästan varit för kall. Får se om det blir bättre med denna.

Jag fick också fixa lite med grenröret då jag vill ha möjlighet att mäta avgastemp och mottryck. Det blev lite svetsning av anslutningar. Dessa köpte jag på hydroscand. Billigt och bra Inte världens snyggaste grenrör men det gör sitt jobb! Passade även på att sätta WGn lite annorlunda. Så jag fick bygga ny skrikpipa och lite annat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c1afde456a18c2d192ea78ee6a365f8e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c55a59b4a5cd9fab550c0cd4f0d0fb8c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f22dc755b9533b829177b291886bbf53_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c303b23bdf9b7f13046fdbf7d15e4713_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4f44b6b52d7da977181cc39cdb912c03_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-834d143f4c42b0e6cac04f1b93c500ad_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-3a8c6d44265912ab071210f94b4b13ae_large.jpg

Jag ska linda röret med detta. Ett extra stort tack till Stockholms Bilbärgning för sponsen! Det gör stor skillnad!

Jag har också flyttat bak motorn 50mm med hjälp av LMRs grymma motorfästen. Det blir intressant att se hur stor skillnad det blir när motorn kommer lite längre bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-688ee7e45a8aff201cd7b3eee747e4ae_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-3d38dd2980b4542c5362f515db7de218_large.jpg


Så är läget just nu!
Det går sakta men säkert framåt. Bilen kommer bli riktigt awsome när den väl är klar. Vi får se om det blir nå köra under denna säsong men klar ska den bli iaf.

Vi ses på en raka nära dig wink

// M

Senast redigerat av Magistern (25 juni 2015)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
lewwan Överladdad gröngöling
24 juni 2015 · 1 302 Inlägg

Såg ju jävla bra ut! Jävlar vilken stadig gängtapp du hittade där! smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Nova-Jorgen
24 juni 2015 · 115 Inlägg

En liten fundering, har du motor och låda stumt monterade?
Om inte, kommer det kanske bli krångel med växellänkaget när spaken sitter fast i karossen och lådan rör sig.

Berglund_89
25 juni 2015 · 1 476 Inlägg

fy satan va stenhårt!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Magistern Industritekniker
25 juni 2015 · 433 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
En liten fundering, har du motor och låda stumt monterade?
Om inte, kommer det kanske bli krångel med växellänkaget när spaken sitter fast i karossen och lådan rör sig.

Jag har hört detta från flera men samtidigt är det många fler än jag som gjort exakt samma lösning som inte har några problem. Det återstår att se. I versta fall gör jag ett fäste för ledlagret på nån arm som är skruvad i lådan:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Arn87
25 juni 2015 · 402 Inlägg

Magistern skrev:

Nova-Jorgen skrev:
En liten fundering, har du motor och låda stumt monterade?
Om inte, kommer det kanske bli krångel med växellänkaget när spaken sitter fast i karossen och lådan rör sig.

Jag har hört detta från flera men samtidigt är det många fler än jag som gjort exakt samma lösning som inte har några problem. Det återstår att se. I versta fall gör jag ett fäste för ledlagret på nån arm som är skruvad i lådan:)

Jag hade likadant på min. Motor och låda satt med volvo valpkuddar och det var inga problem.

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
25 juni 2015 · 1 481 Inlägg

Snyggt byggt! Fräsig kärra!

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Hextall
29 juli 2015 · 81 Inlägg

Hur går det med bygget? Finns det någon chans att se bilen på Mantorp i helgen? smile

Magistern Industritekniker
30 juli 2015 · 433 Inlägg

Hextall skrev:
Hur går det med bygget? Finns det någon chans att se bilen på Mantorp i helgen? smile

Hej! Joo det framåt i rask takt. Missar tyvärr Mantorp MEN har andra planer för i år. Vill inte lova nåt men det är iaf planerat lite åka i år cool

Här är lite bilder på vad som hänt den senaste tiden. Håll till godo wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8e2bb527a2ddbe1ee3c69de9c8eb5a7a_large.jpg
Jag Har lindat grenröret i avgasbandage. Sånt där med vulkaniskt glas. Lätt värt varenda krona extra. Mycket bättre att pyssla med. Hatar fan glasfiber. (Hatar iofs avgasbandage i största allmänhet men,men) Är hyffsat nöjd med resultatet. Notera att det är 30m UTAN en endaste skarv, eller ja förutom mellan de två rullarna då. Tips inför framtiden: Var nyduschad, mätt, inte törstig, precis fått ligga, glad, vunnit på lotto eller andra bra saker inför lindande av bandage, då det lätt leder till våldsamma vredesutbrott annars...

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-634ba8ad65cbb5b639c74875cc8c7ad7_large.jpg
Här ser man hur jag har fåt dit lite slangar och AN10-kopplingar till frostpluggarna. Det blir ju som jag nämnt tidigare, elektrisk vattenpump och tvärspolning av blocket. Där ser vi även det lilla praktiska oljefiltret Mann W77 som finns att beställa på mekonomen. Det passar rakt på och har dessutom backventil så att visst tryck bibehålls vid stannad motor, 0,8bar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e2e4d1fd046f32bd0ffc1a0a38d47ef0.jpg
En annan vinkel. Kör med volvos orginal oljefilteradapter/sandwich. Den är termostatstyrd och öppnar vid 75grader. Notera att jag flyttat på oljetillförseln till turbo till oljetrycksgivarens plats och vice versa. Detta pga platsbrist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b58e1a920bec69f3498d39d77b8a6bbe_large.jpg
Borrade och gängade 2 st 1/8"NPT anslutningar i adaptern så att jag kan få dit oljetemp. Sen är det ju alltid bra med en extra anslutning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-35e665223b5c79924f38fca42780a9a1_large.jpg
Svetsade en AN10 i termostathuset. Ett helvete att svetsa i. Äckligt alu som är orent. Skitsvårt att få det snyggt och tätt! Denna ska förbindas med anslutningen i bak på toppen. Den ser du i bilden nedan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7db42bb82e72c823bb976aa38e6ee4e8_large.jpg
Även här en AN10 som med en slang skall förbindas med termostathuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-37054196b1de428ef5c4f5382fd3e2d0_large.jpg
Jag spolar alltså vatten från pumpen till vardera sida på blocket. 8 st munstycken genom frostpluggarna. Jag spolar vatten upp genom blocket och in i toppen. De främre 2 cylindrarnas vatten går ut genom termostathuset, de bakre cylindrarnas vatten går ut genom slangen i bakkant på toppen och fram till termostathuset via en slang. På så sätt blir kylningen mycket effektivare och värmeproblem är ett minne blott.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-16b2a6424dd4e9e4c40d767f6d645971_large.jpg
Såhär ser snurran ut just nu. Som ni ser är den "nästan" klar. Har ju lackat en del detaljer och det är lite kvar innan jag har allt i det skick jag vill. Ogillar att sätta ihop nåt som är ruffigt, även om det inte behöver va massa polerat skit överallt, sånt är för folk där man hinner se putsen på bilen...

Får en jävla massa mail om kamremmen. Den är 26mm bred, 124kugg, i Kevlar och specialbeställd från USA. Den passar INTE rakt på. Jag har modifierat spännrullen med en yttre hylsa bla och sen fått jaga rätt på kamdrev  till veven som passar och även svarvat av remskivan i bakkant så att generatorremmen styr som den ska.


Det var allt för nu. Hörs och ses. Jag kämpar. Om ni vet någon som kan vilja sponsra med en vattenpump så hojta till.


Jag vill även passa på att tacka Stockholms Bilbärgning, Mattssons smide, L-M-R och oljemagasinet för sponsring!

Kan varmt rekommendera Stockholms bilbärgning. Grym service och snabba som fyfan! Får du problem så tveka inte att höra av er till Jeff Täll på Stockholms bilbärgning.


En annan grej. Om du vill ha dagsfärska uppdateringar på vad som händer runt bilen så följ mig på Instagram www.instagram.com/magisternsthlm

Mvh // M

Senast redigerat av Magistern (30 juli 2015)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
lewwan Överladdad gröngöling
30 juli 2015 · 1 302 Inlägg

Vad är det för gängning på fryspluggarna? Vad är det för generator du kör med? hur många amp? '
Grattis till sponsoring och snyggt byggt! smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
30 juli 2015 · 369 Inlägg

Skapligt bygge med kylningen, ser coolt ut!

God lycka i framtiden smile)

huehue
Djo
30 juli 2015 · 10 157 Inlägg

Blir ju mumma det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Magistern Industritekniker
30 juli 2015 · 433 Inlägg

lewwan skrev:
Vad är det för gängning på fryspluggarna? Vad är det för generator du kör med? hur många amp? '
Grattis till sponsoring och snyggt byggt! smile

Gängade 1 1/4"R i frostpluggshålen. Generatorn är en Volvo orginal 100Amp. smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
1 augusti 2015 · 433 Inlägg

GreenDanger skrev:
Vart har du fått tag på din fina adapter till Oljetryckets givarna :-)

Den hittar du här: http://dalhems.com/sv/p/459cba20ea9b416 … 5-x-18-NPT

Eller här: http://www.carlab.se/shop/y-adapter-m14 … 0335p.html

Olika pris men frakten är billigare på Dalhems wink

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
StlpMK Team T-Röd Racing
1 augusti 2015 · 507 Inlägg

Magistern skrev:

GreenDanger skrev:
Vart har du fått tag på din fina adapter till Oljetryckets givarna :-)

Den hittar du här: http://dalhems.com/sv/p/459cba20ea9b416 … 5-x-18-NPT

Eller här: http://www.carlab.se/shop/y-adapter-m14 … 0335p.html

Olika pris men frakten är billigare på Dalhems wink

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000034117/

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang