Hextall skrev:
Hur går det med bygget? Finns det någon chans att se bilen på Mantorp i helgen?

Hej! Joo det framåt i rask takt. Missar tyvärr Mantorp MEN har andra planer för i år. Vill inte lova nåt men det är iaf planerat lite åka i år

Här är lite bilder på vad som hänt den senaste tiden. Håll till godo

![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8e2bb527a2ddbe1ee3c69de9c8eb5a7a_large.jpg]()
Jag Har lindat grenröret i avgasbandage. Sånt där med vulkaniskt glas. Lätt värt varenda krona extra. Mycket bättre att pyssla med. Hatar fan glasfiber. (Hatar iofs avgasbandage i största allmänhet men,men) Är hyffsat nöjd med resultatet. Notera att det är 30m UTAN en endaste skarv, eller ja förutom mellan de två rullarna då. Tips inför framtiden: Var nyduschad, mätt, inte törstig, precis fått ligga, glad, vunnit på lotto eller andra bra saker inför lindande av bandage, då det lätt leder till våldsamma vredesutbrott annars...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-634ba8ad65cbb5b639c74875cc8c7ad7_large.jpg]()
Här ser man hur jag har fåt dit lite slangar och AN10-kopplingar till frostpluggarna. Det blir ju som jag nämnt tidigare, elektrisk vattenpump och tvärspolning av blocket. Där ser vi även det lilla praktiska oljefiltret Mann W77 som finns att beställa på mekonomen. Det passar rakt på och har dessutom backventil så att visst tryck bibehålls vid stannad motor, 0,8bar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e2e4d1fd046f32bd0ffc1a0a38d47ef0.jpg]()
En annan vinkel. Kör med volvos orginal oljefilteradapter/sandwich. Den är termostatstyrd och öppnar vid 75grader. Notera att jag flyttat på oljetillförseln till turbo till oljetrycksgivarens plats och vice versa. Detta pga platsbrist.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b58e1a920bec69f3498d39d77b8a6bbe_large.jpg]()
Borrade och gängade 2 st 1/8"NPT anslutningar i adaptern så att jag kan få dit oljetemp. Sen är det ju alltid bra med en extra anslutning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-35e665223b5c79924f38fca42780a9a1_large.jpg]()
Svetsade en AN10 i termostathuset. Ett helvete att svetsa i. Äckligt alu som är orent. Skitsvårt att få det snyggt och tätt! Denna ska förbindas med anslutningen i bak på toppen. Den ser du i bilden nedan...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7db42bb82e72c823bb976aa38e6ee4e8_large.jpg]()
Även här en AN10 som med en slang skall förbindas med termostathuset.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-37054196b1de428ef5c4f5382fd3e2d0_large.jpg]()
Jag spolar alltså vatten från pumpen till vardera sida på blocket. 8 st munstycken genom frostpluggarna. Jag spolar vatten upp genom blocket och in i toppen. De främre 2 cylindrarnas vatten går ut genom termostathuset, de bakre cylindrarnas vatten går ut genom slangen i bakkant på toppen och fram till termostathuset via en slang. På så sätt blir kylningen mycket effektivare och värmeproblem är ett minne blott.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-16b2a6424dd4e9e4c40d767f6d645971_large.jpg]()
Såhär ser snurran ut just nu. Som ni ser är den "nästan" klar. Har ju lackat en del detaljer och det är lite kvar innan jag har allt i det skick jag vill. Ogillar att sätta ihop nåt som är ruffigt, även om det inte behöver va massa polerat skit överallt, sånt är för folk där man hinner se putsen på bilen...
Får en jävla massa mail om kamremmen. Den är 26mm bred, 124kugg, i Kevlar och specialbeställd från USA. Den passar INTE rakt på. Jag har modifierat spännrullen med en yttre hylsa bla och sen fått jaga rätt på kamdrev till veven som passar och även svarvat av remskivan i bakkant så att generatorremmen styr som den ska.
Det var allt för nu. Hörs och ses. Jag kämpar. Om ni vet någon som kan vilja sponsra med en vattenpump så hojta till.
Jag vill även passa på att tacka Stockholms Bilbärgning, Mattssons smide, L-M-R och oljemagasinet för sponsring!
Kan varmt rekommendera Stockholms bilbärgning. Grym service och snabba som fyfan! Får du problem så tveka inte att höra av er till Jeff Täll på Stockholms bilbärgning.
En annan grej. Om du vill ha dagsfärska uppdateringar på vad som händer runt bilen så följ mig på Instagram www.instagram.com/magisternsthlmMvh // M