Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett monster utan dess like.
  • 422 Följare
  • 505 205 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 januari 2019
Magistern Industritekniker
26 december 2015 · 433 Inlägg

Hej, alla Volvotrimmare. Månaderna går och nu är snart 2015 slut. Under året har jag hunnit med att bygga en helt ny bakvagn, helt ny motor och konceptet runt denna, samt att förändra väldigt mycket smådetaljer på bilen. Förhoppningsvis är detta ett vinnande koncept. Jag provar mig fram så som jag alltid gjort. Jag kör mitt eget race och vågar prova mycket som andra inte vågat testa.

Här kommer det som förmodligen är den sista uppdaterigen i år. Tyvärr har jag inte hunnit med så täta uppdateringar, då det helt enkelt prioriterats bort pga allt annat som kommer före. Jag lägger upp lite bilder och visar vad jag pysslat med de senaste månaderna.


Jag tackar mina sponsorer: Mattsons smides AB, Overboostracing.se, L-M-R.se. Oljemagasinet.se, Stockholms Bilbärgning & Yearwood Production. Jag vill också tacka de personer som på ett eller annat sätt hjälpt mig på vägen med bygget. Ni vet vilka ni är. Stort Tack!

Jag vill även passa på att tacka alla mina "fans" och följare. Jag får väldigt ofta mail med frågor och funderingar och jag försöker svara på dessa så ofta jag hinner med. Det är ni som gör att jag vill fortsätta. Det är kul att guida er på vägen mot era bildrömmar. Detta då jag själv ställt mig samma frågor mailen jag får innehåller. Fortsätt fråga och jag hoppas att jag fortsätter att inspirera. Det är lite av min tanke.


Följ mig gärna på instagram --> https://www.instagram.com/magisternsthlm/ & på Facebook -->https://www.facebook.com/Magistern-1076645329017271/


Kommentera gärna! smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-948e049bba859598bfa3f65c0560be4b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e3f0d5658b122d1d3d105644748fdbc3_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ec8d54b4db993daf5ded52139ee2f14a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f2e5cc74b4a82d58c321e67d8cb590f7_large.jpg

Där ser man maskinen på plats. Mycket småfix för att få det riktigt bra. Motorn bakflyttad 50mm.



https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-294f16d2db6f9f10386d619047419314_large.jpg
Byggde ett nytt expansionskärl i rostfritt. Det sitter så nära turbon att jag mistänker att det gamla i plast skulle skadas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e2bfa7e88997dfda93133b4da82d1dc4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-cf7d7c96fb90e7b5915f23dd51d8281b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-dfdf58c8c6e7270c4c7ecdb8c9c5abf5_large.jpg
Byggde även mig en ny vevhusburk på 2,5L i aluminium. Burken är 250mm hög och 110mm i diameter. Den bygger på cyklonfilterprincipen. (Finns beskrivet långt tidigare i min projekttråd här, för den som är intresserad)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5cb4548dc041919a530d5c682185be8f_large.jpg
Fick gänga om BTR:n, då det var m8x1 från början. Svårt att hitta push-in-kopplingar med den gängan. Gängade om till 1/8"BSP

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c457a0ade71f7926de7eb06ff87d463c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bbbcec1bf760531c8ffc2e6ff4dae045_large.jpg

Snickrade ihop en platta och fäste till matarpumpen till catchen. Fästena till förfilter och pump är från Kina. 2dollar styck tror jag de kostade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e0995274348d446bd7ddc5cdd0ad4853_large.jpg

Huvudkopplingscylindern glappade och var paj i "örat" så jag tillverkade ett nytt och svetsade på. En värd räddning, då en ny kostar 1300spänn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-6f657f9892c060ab70759778efdae088_large.jpg
4" Downpipe Lindad i avgasbandage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c13a2c19940882f7d5b3f0213a6a0073_large.jpg

Nya BTRn. Gängade ju som sagt om den och vände på locket så att anslutningen för luften hamnade mot insuget.  Loggan syns då inte heller. Mycket stilrent wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5ba1cdd7df5b107d8d97369bf17de253_large.jpg

Kör på speedings 10micronfilter på trycksidan. Man kan aldrig vara för safe.



https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-38f632b5d33ab1baa5e626ff49641e83_large.jpg
100 Micron förfilter. Mellan fuelcell och catchtank

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0e2e2af6f5bd279fe056979ad4bee9e6_large.jpg
Pumpstationen med 3 044or. Den 3e i mitten är endast aktiv när det är minst 0,5bar laddtryck. På så sätt finns soppa om det behövs. Det sitter backventil på denna så att inte soppan vill gå baklänges.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-183d665d59e673f6b7c1c984b0a120bc_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ff7323f4031d8bf01fd93307700a6b5e_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-af53d48d4cc8e1539151d6e2b7135e5f_large.jpg

Tillverkade ett eget Y-block. Built not bought!


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-380387d8b9053bcf3a438c3878a2bf9f_large.jpg
Flyttade mätare till mittutblåset istället för A-stolpen. Nu när jag ändå inte har värmepaketet kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7445ec66c7739c667fc9d71fb8c23a38_large.jpg
Fuelcell på plats och skuff klar och målad! Blev rätt bra faktiskt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-daebc74b8774c47d657978157b03f10c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e9c18991be7606aeebebf5001df925a1_large.jpg
Fästet för för panhardstaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f6c370b14f3080c461d3f52949dbc0cf_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4900c9f77e30dd176047958efe3d2cab_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b964af2e7dde0c87dbb0effbd0b4cfd8_large.jpg
Tankband måste man ha enligt reglementet och dessutom vill man ha det om man klotar i 200+. Fick göra egnadå det inte fanns att köpa till aluceller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-05ce9b6ba332176e648b648af722c6fa_large.jpg
Påbörjar nya golvet i skuffen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-2201925133f028fb2980d44f0f252b95_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-d5a65317b1c3c968685273c6ea3a0ce0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-fec7b0a4ac010e0c659fe969c7519f2c_large.jpg
Jag gillar alla färger. Så länge det är svart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-471a0d4e966ea5e7c8c563b4fe29195b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1ba443783d8d4083d65f755358fd758e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f79a2822148249f206444dad8f6022fc_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-2621467b3c39176a47a5719be422f036_large.jpg
Stagar alla tryckrör med Vantskruv så att det inte kan skjuta loss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-04fa99e92c745acc2aa0f89ce81d0f4d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1008a5619d3d2d906c6913b4323e9fbd_large.jpg
Downpipe 4"

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0f4056ceed96c5d12194c2a5532958ca_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1b832372b053c017d3c097bbb1ace143_large.jpg
Svarvade en svetsfläns för oring och v-band till turbon.


Ja som ni ser har det hänt mycket under dessa månader. Jag ska försöka uppdatera oftare under 2016.

Jag kan också varmt rekommender att gå in på -->https://www.facebook.com/YearwoodProduction/?fref=ts Han lägger upp videobloggar på mitt bygge om man vill få lite garagefeeling och sådär. Kika gärna in där!

Länkar till några av klippen på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=QlparOiP-34
https://www.youtube.com/watch?v=LAFwtw6bseU
Vi hörs och ses, på en avstängd motorväg nära dig wink

Senast redigerat av Magistern (26 december 2015)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Djo
26 december 2015 · 10 157 Inlägg

Snyggt byggt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
volvocola Volvo 4 life
26 december 2015 · 347 Inlägg

Härlig uppdatering  går framåt iaf...
När räknar du att den ska rulla då?

Magistern Industritekniker
26 december 2015 · 433 Inlägg

volvocola skrev:
Härlig uppdatering  går framåt iaf...
När räknar du att den ska rulla då?

Ja det händer mycket hela tiden. Uppstarten borde bli väldigt snart. Alla grejer finns. Men det är lite pill med el och ledningar.  Imorgon ska jag greja med det där. Vi får se hur långt jag kommer. big_smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
26 december 2015 · 433 Inlägg

Djo skrev:
Snyggt byggt smile

Tack! Kul att du gillar=)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
volvoglracing
27 december 2015 · 531 Inlägg

Hej, jag håller på att bygga en 740 och har tänkt lite på det här med deras värdelösa bakvagn. Så för att förstärka den så tänkte jag bygga en ny brygga i 20mm stålrör och med egna ställbara stag, lagrade med poly-bussningar. Så mina frågor är: tror du att denna lösning är fungerande för max 500hk?
Vad skulle du göra stagen i för material (rör/solid axel, dimesioner?)
Bör man förstärka/göra nytt panhardstag samt fäste eller håller original?
Tacksam för svar.
Ps! Din meddelandekorg är full så därför fick jag skicka här. smile

Magistern Industritekniker
28 december 2015 · 433 Inlägg

volvoglracing skrev:
Hej, jag håller på att bygga en 740 och har tänkt lite på det här med deras värdelösa bakvagn. Så för att förstärka den så tänkte jag bygga en ny brygga i 20mm stålrör och med egna ställbara stag, lagrade med poly-bussningar. Så mina frågor är: tror du att denna lösning är fungerande för max 500hk?
Vad skulle du göra stagen i för material (rör/solid axel, dimesioner?)
Bör man förstärka/göra nytt panhardstag samt fäste eller håller original?
Tacksam för svar.
Ps! Din meddelandekorg är full så därför fick jag skicka här. smile

Hej! Det där låter som att det kan funka. Problemet med orginalbryggan är att den blir förskjuten i sidled när kraften  ligger på. Därför bör den stagas i sidled liksom. Jag menar att du kan använda en orginalbrygga som du förstärker upp med 4kantsprofil utmed hela (se bilder på min brygga tidigare i tråden och i mina album). Sen bör du staga hela bryggan med ett enkelt stag till tex. domkraftsfästet. Så gjorde jag. "Hundbenen" kan du göra nya i 40x3mm rör och sen köra på bussningar från biltema (Jag har för mig att jag använde denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000024607/) Dessa är stenhårda. Du får korta bussningens ändar några mm bara så passar det perfekt! Min konstruktion höll och håller än för karatestarter med 5-600hjulhästar och slicks på klistrad bana. Jag sålde bryggan till en vän och han kör med den ännu och den är lika bra och fin som den alltid varit. Jag rekommendera också att du byter bussningarna i fästet till bryggan som skruvas i reservhjulsbaljan. Där kör du polyuretanbussningar. Och gör även stopp på "pinnarn" som sticker in i bussningarna så att bryggan inte kan slida ur bussningen om du nu mot förmodan skulle råka knäcka bryggan. Jag svetsade två stora brickor som stopp där.

Panhardstaget är helt orginal men med polyuretanbussningar. Det enda jag gjort är att göra det ställbart med 2st m20muttrar och m20gängstång. Detta för att kunna få axeln centrerad då min bil är mycket sänkt.

Hoppas detta ger svar på din fråga. Om inte så fråga igen:)

Rensar inkorgen nu lol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
volvoglracing
28 december 2015 · 531 Inlägg

Magistern skrev:

volvoglracing skrev:
Hej, jag håller på att bygga en 740 och har tänkt lite på det här med deras värdelösa bakvagn. Så för att förstärka den så tänkte jag bygga en ny brygga i 20mm stålrör och med egna ställbara stag, lagrade med poly-bussningar. Så mina frågor är: tror du att denna lösning är fungerande för max 500hk?
Vad skulle du göra stagen i för material (rör/solid axel, dimesioner?)
Bör man förstärka/göra nytt panhardstag samt fäste eller håller original?
Tacksam för svar.
Ps! Din meddelandekorg är full så därför fick jag skicka här. smile

Hej! Det där låter som att det kan funka. Problemet med orginalbryggan är att den blir förskjuten i sidled när kraften  ligger på. Därför bör den stagas i sidled liksom. Jag menar att du kan använda en orginalbrygga som du förstärker upp med 4kantsprofil utmed hela (se bilder på min brygga tidigare i tråden och i mina album). Sen bör du staga hela bryggan med ett enkelt stag till tex. domkraftsfästet. Så gjorde jag. "Hundbenen" kan du göra nya i 40x3mm rör och sen köra på bussningar från biltema (Jag har för mig att jag använde denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000024607/) Dessa är stenhårda. Du får korta bussningens ändar några mm bara så passar det perfekt! Min konstruktion höll och håller än för karatestarter med 5-600hjulhästar och slicks på klistrad bana. Jag sålde bryggan till en vän och han kör med den ännu och den är lika bra och fin som den alltid varit. Jag rekommendera också att du byter bussningarna i fästet till bryggan som skruvas i reservhjulsbaljan. Där kör du polyuretanbussningar. Och gör även stopp på "pinnarn" som sticker in i bussningarna så att bryggan inte kan slida ur bussningen om du nu mot förmodan skulle råka knäcka bryggan. Jag svetsade två stora brickor som stopp där.

Panhardstaget är helt orginal men med polyuretanbussningar. Det enda jag gjort är att göra det ställbart med 2st m20muttrar och m20gängstång. Detta för att kunna få axeln centrerad då min bil är mycket sänkt.

Hoppas detta ger svar på din fråga. Om inte så fråga igen:)

Rensar inkorgen nu lol

Detta var ett mycket utförligt och bra svar, ska följa detta exempel. Tack så hemskt mycket! smile
Gör du det big_smile

Magistern Industritekniker
28 december 2015 · 433 Inlägg

SuperUno skrev:
Kommer gå fort till sommaren detta big_smile grymt jobbat tur man inte kör samma klass längre tonguecool blir det mantorp 2016?

Ja jag hoppas på att köra en låg 10a eller allra hällst en hög 9a. Det vore kul som fan! Jag kommer definitivt till Mantorp 2016, dock bara för att åka rakt fram, inge Gatebil eller så, numer hinner jag ju åka hela parisern utan att få upp laddtrycket... lol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
passos bappelsin
28 december 2015 · 390 Inlägg

prem lagd.. grymt bra tråd som ger många tips för en annan som ska ge mej på min 940 sen tongue

Magistern Industritekniker
28 december 2015 · 433 Inlägg

passos skrev:
prem lagd.. grymt bra tråd som ger många tips för en annan som ska ge mej på min 940 sen tongue

Va kul! Om du undrar över något är det bara att fråga smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
passos bappelsin
28 december 2015 · 390 Inlägg

Magistern skrev:

passos skrev:
prem lagd.. grymt bra tråd som ger många tips för en annan som ska ge mej på min 940 sen tongue

Va kul! Om du undrar över något är det bara att fråga smile

Det kommer säkerligen wink som sagt jag går emot polarna som kör 16v med tongue

tpc_
28 december 2015 · 516 Inlägg

Smart byggt med fästena med vantskruv till tryckrör. vill gärna flytta sig när de laddas på annars.

Snyggt bygge!

Senast redigerat av tpc_ (28 december 2015)

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
karlzzoonn
29 december 2015 · 94 Inlägg

jävlar säger jag bara!  vilket bygge, riktigt roligt att följa mvh Erik smile

Volvo 16v Turbo "pekkas turbo" (1987)
Magistern Industritekniker
29 december 2015 · 433 Inlägg

passos skrev:

Magistern skrev:

passos skrev:
prem lagd.. grymt bra tråd som ger många tips för en annan som ska ge mej på min 940 sen tongue

Va kul! Om du undrar över något är det bara att fråga smile

Det kommer säkerligen wink som sagt jag går emot polarna som kör 16v med tongue

Det är bra! Det går att plocka mycket mos ur 8v. VV16V

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
29 december 2015 · 433 Inlägg

tpc_ skrev:
Smart byggt med fästena med vantskruv till tryckrör. vill gärna flytta sig när de laddas på annars.

Snyggt bygge!

Joo det har jag fått erfara. Det brukade skjuta loss vid turbon mest men det hände nån gång på andra ställen också så nu bör det inte kunna ske nåt mer. Mycket enkel lösning:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
29 december 2015 · 433 Inlägg

eriknisse1 skrev:
jävlar säger jag bara!  vilket bygge, riktigt roligt att följa mvh Erik smile

Kul att du diggar det. smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
lewwan Överladdad gröngöling
30 december 2015 · 1 302 Inlägg

Enkla lösningar är oftast dom bästa! Vad kör du med för slang från insuget till diverse? btr, dump osv

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Magistern Industritekniker
30 december 2015 · 433 Inlägg

lewwan skrev:
Enkla lösningar är oftast dom bästa! Vad kör du med för slang från insuget till diverse? btr, dump osv

Hej! Slangen är vanlig 6mm (4mm inv.) pneumatikslang. Jag kör push-in-kopplingar överallt så inga slangklammor eller så. På varma sidan av motorn har jag samma slang men i teflon som pallar lite mer värme. typ 200grader eller nåt. Blått på kalla sidan och svart på varma, enkelt att komma ihågsmile Detta finns att inhandla på hydroscand tex.

Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
lewwan Överladdad gröngöling
30 december 2015 · 1 302 Inlägg

Magistern skrev:

lewwan skrev:
Enkla lösningar är oftast dom bästa! Vad kör du med för slang från insuget till diverse? btr, dump osv

Hej! Slangen är vanlig 6mm (4mm inv.) pneumatikslang. Jag kör push-in-kopplingar överallt så inga slangklammor eller så. På varma sidan av motorn har jag samma slang men i teflon som pallar lite mer värme. typ 200grader eller nåt. Blått på kalla sidan och svart på varma, enkelt att komma ihågsmile Detta finns att inhandla på hydroscand tex.

Mvh

Tyckte jag kände igen dom! Ja jag körde liknande, men nu har jag silikon slang till allt förutom från insug till vakumstationen där kör jag med pneumatiskslang! Funkat bra att köra så från insug till dump osv? Tänkte hur bra kvalite är det på dom när dom är använda ett år eller så? smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang