3212
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
526 242 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
#581
lewwan skrev:
Tyckte jag kände igen dom! Ja jag körde liknande, men nu har jag silikon slang till allt förutom från insug till vakumstationen där kör jag med pneumatiskslang! Funkat bra att köra så från insug till dump osv? Tänkte hur bra kvalite är det på dom när dom är använda ett år eller så? smile

Det flesta slangarna har suttit i nästa 4 år nu och det är inga problem:) har inte påverkat nämnvärt av olja, värme osv.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
30 december 2015
#582
Magistern skrev:
lewwan skrev:
Tyckte jag kände igen dom! Ja jag körde liknande, men nu har jag silikon slang till allt förutom från insug till vakumstationen där kör jag med pneumatiskslang! Funkat bra att köra så från insug till dump osv? Tänkte hur bra kvalite är det på dom när dom är använda ett år eller så? smile

Det flesta slangarna har suttit i nästa 4 år nu och det är inga problem:) har inte påverkat nämnvärt av olja, värme osv.

Perfekt! Grymt jobbat smile


Industritekniker
433 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#584
Under veckan här har det hänt väldigt mycket. Jag är klar med inkoppling av pumpar och allt sånt och har nu dragit all el till detta. Jag har även kopplat in shiftcut och lite andra funktioner och hunnit med att montera min padda i bilen. Här kommer lite bilder.

Enjoy!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-6f4188909487559f12c04dd7f3a68333_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-628f2e3fff55fc19ab15e2484128b6a7_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-ea85947d960ee6a8b19f964f6f22b8a4_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c59f4453d5e323ef2944127d789e1d91_large.jpg

Är väldigt nöjd med resultatet trots en del nödlösningar här och var smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a8aa131d59c73fbd516baed943f09c5f_large.jpg

Cockpit! Det blir nog bra det där!

Mvh // M
Senast redigerat av Magistern (6 januari 2016)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 485 Inlägg
6 januari 2016
#585
Magistern skrev:
Under veckan här har det hänt väldigt mycket. Jag är klar med inkoppling av pumpar och allt sånt och har nu dragit all el till detta. Jag har även kopplat in shiftcut och lite andra funktioner och hunnit med att montera min padda i bilen. Här kommer lite bilder.

Enjoy!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Är väldigt nöjd med resultatet trots en del nödlösningar här och var smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Cockpit! Det blir nog bra det där!

Mvh // M

Kära Magistern..
Va bra de blir! cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

329 Inlägg
8 januari 2016
#586
Magistern skrev:
Under veckan här har det hänt väldigt mycket. Jag är klar med inkoppling av pumpar och allt sånt och har nu dragit all el till detta. Jag har även kopplat in shiftcut och lite andra funktioner och hunnit med att montera min padda i bilen. Här kommer lite bilder.

Enjoy!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Är väldigt nöjd med resultatet trots en del nödlösningar här och var smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Cockpit! Det blir nog bra det där!

Mvh // M

Hahahah, fan vad jag diggar att du har kvar stora klockan! Bra o veta om man har brått hem av någon anledning wink

Industritekniker
433 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
#587
MeRoll88 skrev:
Magistern skrev:
Under veckan här har det hänt väldigt mycket. Jag är klar med inkoppling av pumpar och allt sånt och har nu dragit all el till detta. Jag har även kopplat in shiftcut och lite andra funktioner och hunnit med att montera min padda i bilen. Här kommer lite bilder.

Enjoy!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Är väldigt nöjd med resultatet trots en del nödlösningar här och var smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Cockpit! Det blir nog bra det där!

Mvh // M

Hahahah, fan vad jag diggar att du har kvar stora klockan! Bra o veta om man har brått hem av någon anledning wink

haha ja vafan det är ju viktigt att passa tiden! lol Den har nog mest blivit kvar för att  jag inte vet vad jag kan sätta där istället samt att jag inte har någon anledning att ta bort den tongue

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#589
Hej alla!

Så idag var det dags. Jag tror inte jag behöver säga mer. Jag låter filmen tala för sig själv.

B230 8v är kärlek. Våga vägra 16v!

https://youtu.be/OFcDhCrIxdo

// M

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

10 164 Inlägg
7 februari 2016
#590
Snyggt filmat smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Industritekniker
433 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#591
Djo skrev:
Snyggt filmat smile

Ja jag håller med men kan inte ta åt mig av den äran lol

Kolla in Yearwood Produktion på Facebook. Han är grym!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 485 Inlägg
8 februari 2016
#592
Hipphipp!! big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

10 164 Inlägg
8 februari 2016
#593
Magistern skrev:
Djo skrev:
Snyggt filmat smile

Ja jag håller med men kan inte ta åt mig av den äran lol

Kolla in Yearwood Produktion på Facebook. Han är grym!

Må så vara men ibland är det bäst låta dom som kan få göra det smile

har ej facebook föresten wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

96 Inlägg
14 februari 2016
#594
Trots att jag inte är nån vän av Volvo, har jag nu streckläst din tråd.
Jag är positivt överraskad, jag GILLAR det jag läst och sett.
Stort GRATTIS till uppstarten, av vad som kommer att bli en riktig dräpar motor i en övrigt riktigt frän kärra.
Senast redigerat av Husse (17 februari 2016)

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.

Industritekniker
433 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#595
Husse skrev:
Trots att jag inte är nån vän av Volvo, har jag ni streckläst din tråd.
Jag är positivt överraskad, jag GILLAR det jag läst och sett.
Stort GRATTIS till uppstarten, av vad som kommer att bli en riktig dräpar motor i en övrigt riktigt frän kärra.

Kul att du diggar bygget! Jag har verkligen gjort mitt yttersta för att få det så bra jag kan förmå. Vi får se vad det blir för siffror på mappningen. cool

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#596
Mappningen hos PBZ i Uppsala
Vi började dagen med att kliva upp tidigt och bege oss mot Uppsala och PBZ.

Arash på PBZ välkomnade oss vi började med att provtrycka kylsystemet. Det visade sig att vi hade ett mindre men vitalt vattenläckage vid tempgivaren till vattenpumpen. Detta åtgärdades.
När vi väl börjat köra bilen på lägsta möjliga laddtryck blev väldigt snabbt något fel. Det visade sig att en pneumatikslang till Wastegate:n lossnat, varpå det skenladdade. Vi fick helt enkelt bege oss till närmsta slangfirma och fixa slang i teflon, som pallar lite mer värme.

Vi började sedan testa några svep på grundladd men ganska snabbt fick vi problem med att generatorremmen vred sig och hoppade loss. På grundladd gav bilen 640hk på navet. Den hoppade remmen resulterade i att vi åkte och köpte 2 nya. Vi monterade en och provade ETT svep. Den vred sig direkt så det var uteslutet. Vi åkte återigen iväg och köpte ytterligare en rem men denna gång en något bredare. Vi monterade den och körde ETT svep. Den vred sig direkt. Vi bestämde oss helt sonika för att köra med en till bil i bromscellen och ladda via den istället.

Effekten vid 2,45bars laddtryck är avsevärt högre än mitt effektmål. På det sista svepet gav dock min fuelrail upp och sprack vid en infästning, detta med bränsleläckage som följd. Vi fick avbryta dagen.
Summering. Vi har alltså laddat 0,5bar mindre än förra säsongen och på detta tryck har det gett avsevärt mycket mer effekt än vad som var mitt effektmål.

Jag ska försöka få ihop en ny fuelrail och multiremskivor och fortsätta där vi avslutade. Det kommer ge mer effekt. Jag tänker dock inte ta ut något i förskott gällande hur mycket. Vi skruvar lite i kommande vecka och gör nya försök. Jag har ju trots allt möjlighet att ladda på mer än 1 bar till och allt talar för att det kommer lira.

Jag håller er uppdaterade

Enormt stort tack till mina vänner för er oersättliga hjälp, support och stöd! Utan er är det inte möjligt. Tusen tack. Ni vet vilka ni är!

Kika gärna in på https://www.facebook.com/YearwoodProduction/?fref=ts & www.verboostracing.se

http://i67.tinypic.com/10mvv5c.jpg

Mvh // M

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

10 Inlägg
3 mars 2016
#597
Kom igen nu!! Ge oss fyrsiffrig effekt!! wink

Håller tummarna för dig!


512 Inlägg
4 mars 2016
#598
Trevligt med lite kräm! big_smile

Varför hoppar remmen, för snabb varvtalsändring eller?

Hade jag inte fastnat på annat hade jag nog trimmat en b230 jag med, blir ju rätt sugen nu om inte annat roll


4 670 Inlägg
4 mars 2016
#599
Tråkigt att du inte vill skriva ut effekten de gav vid det laddtrycket


10 164 Inlägg
4 mars 2016
#600
Trevligt men man är ju bra sugen på att få reda på effekten smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök