Mappningen hos PBZ i Uppsala
Vi började dagen med att kliva upp tidigt och bege oss mot Uppsala och PBZ.
Arash på PBZ välkomnade oss vi började med att provtrycka kylsystemet. Det visade sig att vi hade ett mindre men vitalt vattenläckage vid tempgivaren till vattenpumpen. Detta åtgärdades.
När vi väl börjat köra bilen på lägsta möjliga laddtryck blev väldigt snabbt något fel. Det visade sig att en pneumatikslang till Wastegate:n lossnat, varpå det skenladdade. Vi fick helt enkelt bege oss till närmsta slangfirma och fixa slang i teflon, som pallar lite mer värme.
Vi började sedan testa några svep på grundladd men ganska snabbt fick vi problem med att generatorremmen vred sig och hoppade loss. På grundladd gav bilen 640hk på navet. Den hoppade remmen resulterade i att vi åkte och köpte 2 nya. Vi monterade en och provade ETT svep. Den vred sig direkt så det var uteslutet. Vi åkte återigen iväg och köpte ytterligare en rem men denna gång en något bredare. Vi monterade den och körde ETT svep. Den vred sig direkt. Vi bestämde oss helt sonika för att köra med en till bil i bromscellen och ladda via den istället.
Effekten vid 2,45bars laddtryck är avsevärt högre än mitt effektmål. På det sista svepet gav dock min fuelrail upp och sprack vid en infästning, detta med bränsleläckage som följd. Vi fick avbryta dagen.
Summering. Vi har alltså laddat 0,5bar mindre än förra säsongen och på detta tryck har det gett avsevärt mycket mer effekt än vad som var mitt effektmål.
Jag ska försöka få ihop en ny fuelrail och multiremskivor och fortsätta där vi avslutade. Det kommer ge mer effekt. Jag tänker dock inte ta ut något i förskott gällande hur mycket. Vi skruvar lite i kommande vecka och gör nya försök. Jag har ju trots allt möjlighet att ladda på mer än 1 bar till och allt talar för att det kommer lira.
Jag håller er uppdaterade
Enormt stort tack till mina vänner för er oersättliga hjälp, support och stöd! Utan er är det inte möjligt. Tusen tack. Ni vet vilka ni är!
Kika gärna in på
https://www.facebook.com/YearwoodProduction/?fref=ts &
www.verboostracing.se![http://i67.tinypic.com/10mvv5c.jpg]()
Mvh // M