Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

Hej har som säkert alla andra b230 turbo åkare bekymmer med Oljereturen i blocket.

Nu har jag dock rivit ur motorn och byggt smidd botten osv och nu tänkte jag att jag skulle eliminera detta problem. Är ju självklart intresserad av hur ni har gjort och hur det funkar för er. Med hopp om goda svar kanske denna tråd kan hjälpa väldigt många andra som har samma bekymmer smile

Mvh Morgan

Senast redigerat av Mog1 (8 februari 2012)

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
8 februari 2012 · 1 201 Inlägg

vad är problemet??

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Xuri One Man Clan
8 februari 2012 · 4 287 Inlägg

Jag köpte en mässingshylsa med 3/4" invändig gänga på, från hydroscand. den är 26mm utvändigt, satte i svarven och körde ner till 25mm som hålet i blocket är, doppade i locticte fastsättning och tryckte ner i blocket... sitter forfarande efter 3 År och är tätt å bra
vill man kan man även ta å gänga i en "stoppskruv" från sidan.

sen kör jag bara färdigpressad hydralslang och teflontejp/gängtejp på anslutningarna så slipper man läckage och grejerna sätter sig inte så man kan lossan grejerna lätt.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
8 februari 2012 · 4 287 Inlägg

Xuri skrev:
Jag köpte en mässingshylsa med 3/4" invändig gänga på, från hydroscand. den är 26mm utvändigt, satte i svarven och körde ner till 25mm som hålet i blocket är, doppade i locticte fastsättning och tryckte ner i blocket... sitter forfarande efter 3 År och är tätt å bra
vill man kan man även ta å gänga i en "stoppskruv" från sidan.

sen kör jag bara färdigpressad hydralslang och teflontejp/gängtejp på anslutningarna så slipper man läckage och grejerna sätter sig inte så man kan lossan grejerna lätt.

EDIT:
De bästa är färdigpressad slang från hydralfirman, många köper gummislang å sätter med slangklämmor men olja + gummislang är ingen höjdare å olja letar sig ut vart fan som när den blir varm. riktig slang så slipper man läckage och bränder.....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

Xuri skrev:

Xuri skrev:
Jag köpte en mässingshylsa med 3/4" invändig gänga på, från hydroscand. den är 26mm utvändigt, satte i svarven och körde ner till 25mm som hålet i blocket är, doppade i locticte fastsättning och tryckte ner i blocket... sitter forfarande efter 3 År och är tätt å bra
vill man kan man även ta å gänga i en "stoppskruv" från sidan.

sen kör jag bara färdigpressad hydralslang och teflontejp/gängtejp på anslutningarna så slipper man läckage och grejerna sätter sig inte så man kan lossan grejerna lätt.

EDIT:
De bästa är färdigpressad slang från hydralfirman, många köper gummislang å sätter med slangklämmor men olja + gummislang är ingen höjdare å olja letar sig ut vart fan som när den blir varm. riktig slang så slipper man läckage och bränder.....

Jo tack att oljan letar sig ut överallt är jag alldeles för väl medveten om smile  det går inte köpa en hydraul hylsa med utvändig gänga då och gänga hålet istället? smile

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
DalleRacing
8 februari 2012 · 1 738 Inlägg

Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

DalleRacing skrev:
Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
turboforssen Telge Drifting Team
8 februari 2012 · 5 398 Inlägg

jag brukat ta en 3\4" tapp och gänga blocket och så har jag på loctite.
funkar skit bra smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

turboforssen skrev:
jag brukat ta en 3\4" tapp och gänga blocket och så har jag på loctite.
funkar skit bra smile

Japp, blir att göra så för min del med! verkar vara ett vinnande koncept smile

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Xuri One Man Clan
8 februari 2012 · 4 287 Inlägg

OM du gängar skulle du kört med en jic koppling sen smile de är hydralisk snabbkoppling utan oring eller dyl, bara stålkona. jävligt smutt å byta turbo sen smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

Xuri skrev:
OM du gängar skulle du kört med en jic koppling sen smile de är hydralisk snabbkoppling utan oring eller dyl, bara stålkona. jävligt smutt å byta turbo sen smile

Det var precis så som jag tänkte smile

Senast redigerat av Mog1 (8 februari 2012)

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
DalleRacing
8 februari 2012 · 1 738 Inlägg

Mog1 skrev:

DalleRacing skrev:
Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

DalleRacing skrev:

Mog1 skrev:

DalleRacing skrev:
Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink

Jo det vet jag.. men får jag inte gängan tillräckligt långt in så borrar jag upp hålet så det blir samma storlek hela vägen in smile

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
Xuri One Man Clan
8 februari 2012 · 4 287 Inlägg

Mog1 skrev:

DalleRacing skrev:

Mog1 skrev:

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink

Jo det vet jag.. men får jag inte gängan tillräckligt långt in så borrar jag upp hålet så det blir samma storlek hela vägen in smile

Bara tänk nu också på att om du ska köra med Orginal oljefilterflyttar så kan du inte ha hur grova grejer som helst för då kan du inte "vika" undan de innan filtret kommer i vägen.

Jag lekte lite med Jic kopplingar men de var svårt å få de å lira och lite svårt å komma åt.
åk till närmaste hydralfirma å låna lite delar av dom å klura först innan du gängar eller dyl


Jag fick köra med 1/2 slang eller 16mm slang för att jag skulle kunna vika undan skiten vid oljefiltret

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

Xuri skrev:

Mog1 skrev:

DalleRacing skrev:

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink

Jo det vet jag.. men får jag inte gängan tillräckligt långt in så borrar jag upp hålet så det blir samma storlek hela vägen in smile

Bara tänk nu också på att om du ska köra med Orginal oljefilterflyttar så kan du inte ha hur grova grejer som helst för då kan du inte "vika" undan de innan filtret kommer i vägen.

Jag lekte lite med Jic kopplingar men de var svårt å få de å lira och lite svårt å komma åt.
åk till närmaste hydralfirma å låna lite delar av dom å klura först innan du gängar eller dyl


Jag fick köra med 1/2 slang eller 16mm slang för att jag skulle kunna vika undan skiten vid oljefiltret

Ja precis. Jag har nämligen planer att bygga turbon neråt och då kommer jag ändra så oljefilter flytten kommer sitta framåt eventuellt, har inte kollat så noga på det ännu men det borde funka smile

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
8 februari 2012 · 1 201 Inlägg

Be om att få slangen pressat med en 1 ståls slang

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Mog1 High on diesel and gasoline
8 februari 2012 · 368 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
Be om att få slangen pressat med en 1 ståls slang

Tror knappast jag behöver 1 ståls slang till en retur...  nylonslangarna klarar ju 10 bar smile

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
Xuri One Man Clan
8 februari 2012 · 4 287 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
Be om att få slangen pressat med en 1 ståls slang

hydroscand har gummislang som är till för olja som funkar ypperligt.
sitter den å utsätts för extrem strålningsvärme så blir den lite torrsprucken efter nått år eller så men innanmätet behåller sig fint. den är armerad fast med väv å inte stål, dvs väldigt lätt å jobba med.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
henkemedpuffen
11 februari 2012 · 249 Inlägg

som xuri säger så svarva till en rörbit och slå ner den i blocket sen, så har jag på min sen kör jag slang och rör till retur funkar kanon bra läcker inte en droppe

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
N!cke Västra Wärmland
8 januari 2013 · 236 Inlägg

halvgammal tråd men nån som har bilder på va dem använt eller vart man kan köpa nå vettigt till oljereturen??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang