Stagen är nu hemma! Var och hämtade dom efter jobb. Blev glatt överraskad av färgen, kommer lira skitbra med färgen på mina coilovers. Så snart får det börjas skruvas, ska fjäska lite för morsan och farsan så jag kan ockupera garaget..
När jag väl har den inne så blir det väl till att lyfta ut motorn direkt och sen börja med bak o framvagns-renovering. Blir nog blästring utav länkarmar samt bultar/muttrar och diffhus. Sen får jag nog ta och slipa ner framvagnsbalk och bakre subframe för hand. Allt blir svart för cleant utseende, kommer även gå över underrede och hjulhus.
Fan att man inte kan hålla sig alltså! Nu blev det en stor motordelsbeställning i alla fall.. Kunde inte hålla tassarna i styr när jag såg att priset var hälften av vad det brukar vara. Delarna dyker upp om 4-10arbetsdagar så då kommer en smaskig bild-update!
Nu har äntligen projektet tagit fart igen. Bilen står hemma igen och har börjat riva så smått, tanken är att ha motorn ur till helgen! Har idag endast plockat av det lätta (tryckrör och slangar o.s.v.) men rev också av bakbromsarna i och med att det ändå ska dit nya som snart är påväg. Blir Skyline r33 GTS-T bromsar runt om. Kom inte längre, hade tänkt ta frambromsarna också men kom inte åt med domkraften fram och ville inte chansa och lyfta vid skärmen då den är ny. Ska iväg och köpa en ny domkraft imorgon efter jobb så då kör jag vidare.
Frambromsarna är nu också av. Har även plockat av: front, innerskärmar, tömt ur olja+vatten, lossat hela kabelhärvan och tagit av downpipen. Så nu ska i princip bara lådan av sen blir det till att lyfta ur motorn.
Motorn ute, gick kanon. Rev av kylarslangar och oljekylare samt några andra smågrejer sen var det bara lådan kvar. Gick även det smidigt så jag är nöjd med dagen. När motorn väl var ute så gjorde vi ett leak-downtest för skoj skull, var lite nyfiken också på hur bra man lyckats med renoveringen. Resultatet var över förväntan så det var skönt.
Här går jag och Alex igenom en extremt bra metod för att måla motorutrymme. Man tar helt enkelt en burk svart målarfärg och en dynamitgubbe, alternativt handgranat sen är saken biff!
Det är princip ett komptest. Du sätter tryck genom tändstiftshålet och sen ser du på mätaren hur mycket av trycket som blir kvar. Har du läckande ventiler eller dåliga kolvringar så ser du och hör detta direkt.
Skruvade idag av sumpen samt plockade ur kolvar/stakar ur motorn. Allt såg väl ok ut men lite slitage på lagerna fanns. Lutar åt vevaxelslipning och 1:a ÖD-lager den här gången. Veven var på gränsen sist och nu när det blir smidd motor känns det dumt att snåla på detta. Har redan varit i kontakt med en motorrenoverare som kunde tänka sig att göra det.
Annars har jag inte mycket motormässigt kvar nu, ska se om jag kan få tvättat blocket så det blir fräscht sen blästra en del saker hos min polare Alex. Blir också ett täthetstest utav toppen i samma veva, så att alla ventiler är 100% täta. Här kommer lite bilder:
Finns en del små, små repor på tapparna som känns om man drar nageln över dom. Kan vara detta som skadat lagerna.