Problem med D2 Hydralisk handbroms

RobinS2
26 februari 2012 · 1 067 Inlägg

Tja tänkte se om det finns fler här inne som har haft problem med D2 hydrauliska handbroms... har kopplat in min enligt 3 bilden : http://www.streetperformance.se/hydraul … t-/39864-0

Är en BMW e30 utan abs-system...

Har som bilden visar 1 bromsledning från huvudbromscylindern och bak till ett t-kors som sen delar sig bromsoken där bak. och mellan huvudbromscylindern och T-korset så sitter har jag satt D2 handbromsen en ingång och en utgång, väldigt enkelt..

Efter jag då luftat systemet och drar i handbromsen så känns den som den ska MEN när jag sen trycker ner fotbromsen så går ju ojan igenom D2 handbromsen innan den når oken där bak. Även där funkar det som det ska och oken nyper där bak MEN trycker försvinner sen inte och bromsarna förblir låsta där bak! Så det sitter ju då förmodligen en backventil i handbromsen som inte kan fungera som den ska? Trycket på oken ska ju försvinna efter man släpper fotbromsen igen men icke olja kommer inte tillbaka genom handbromsen!

Synpunkter och tips är varmt välkomna! Enligt min teori ska det funka som jag kopplat det så det borde vara något fabrikationfel på D2 bromscylindern..? hmm

// Robin

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
Dango
26 februari 2012 · 62 Inlägg

nu är inte jag så insatt i detta med hydraulisk handbroms, men fler har väl haft liknande "fel" och jag har för mig att man behöver ha en backventil/fördelningsventil som denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/hyd … entil.html

tror även att sellholms säljer sådana.

Hoppas det gav dig nått att forska vidare på iaf

Mvh Marcus

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
RobinS2
26 februari 2012 · 1 067 Inlägg

Dango skrev:
nu är inte jag så insatt i detta med hydraulisk handbroms, men fler har väl haft liknande "fel" och jag har för mig att man behöver ha en backventil/fördelningsventil som denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/hyd … entil.html

tror även att sellholms säljer sådana.

Hoppas det gav dig nått att forska vidare på iaf

Mvh Marcus

Okej ja det kan ju vara så! tack för tipset!  Får se om jag få fler svar här! Enligt deras skiss på streetperfomance så är där ju ingen sådanhär ventil inritad...inte för att jag är så imponerad av deras beskrivning....

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
AnesN Bilmekaniker
27 februari 2012 · 805 Inlägg

du måste ha backventil... går att koppla utan på något höger eller vänster vet att vissa gjort det.

Lemheden_
27 februari 2012 · 230 Inlägg

Ta kontakt med streetperformance annars. Dom måste kunna svara på det!

Livet är roligare när man ligger på ställ!
SPACER.SE
JJAUTOPARTS.SE
NIPOTRADING.SE
BMW e30 M50 Turbo "VSReloaded" (1990)
volyota
29 februari 2012 · 241 Inlägg

in på den blå den bakre  ut på den röda  främre

RobinS2
1 mars 2012 · 1 067 Inlägg

Ringde streetperformance i måndags och fråga ut dom och dom hade inget svar direkt varför det inte fungera...Först börja dom snacka om jag hade den nya eller gamla cylindern så förmodligen har dom haft problem med dom...
Men dom ringde tillbaka och hade en lösning på det dock en lösning som kostar ytterligare 1500kr...Inget som man direkt var beredd på när man kopplat det exakt som deras kopplingschema! men enda lösningen på detta är att köpa en fördelningsventil och en extern behållare för handbromsen....Kommer lägga upp det när jag fått sakerna så andra kan dra nytta av det och inte bli "lurad" som jag tycker att jag blivit...

Förstår inte hur man kan lägga upp ett kopplingschema som inte ens fungerar i verkligheten...

Over and out..

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
AnesN Bilmekaniker
1 mars 2012 · 805 Inlägg

Skicka tillbaka skitet? få pengarna tillbaka och köp en annan handbroms. Annars pröva med backventil om du inte har någon redan?

RobinS2
1 mars 2012 · 1 067 Inlägg

AnesN skrev:
Skicka tillbaka skitet? få pengarna tillbaka och köp en annan handbroms. Annars pröva med backventil om du inte har någon redan?

kan ju inte sätta en backventil? olja måste ju gå tillbaka igenom handbromsen efter jag tryckt ner fotbromsen annars förblir ju bromsarna bak låsta...sitter nån backventil inne i handbromsen och det är anledningen till det inte funkar...

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
AnesN Bilmekaniker
2 mars 2012 · 805 Inlägg

Man ska ha backventil någonstans.... eller man kan iallafall utan att bromsen fastnar hah fråga flugan han kan sånt...

Senast redigerat av AnesN (2 mars 2012)

bushmyra
2 mars 2012 · 782 Inlägg

jag har kopplat presic som du och det funkar klockrent .. jag tror att du helt enkelt har luft kvar i systemet.. gör så här..
bromsa upp tryck med fotbromsen, när du har tryck dra i handbromsen håll både h-broms och pedal person B släpper nu trycket börja med oket närmast T-korset .. när trycket har sjunkit släpp fotbromsen men håll kvar handbromsen.. bromsa sedan tillbaka handbromsen med pedalen håll i handbromsen hela vägen tillbaka till ändläge. upprepa många gånger ..
om du kopplat rätt ska handbroms spaken röra sig framåt när du bromsar med fotbromsen..
vidare så sitter ingen backventil i cylindern.
den ska vara justerad så att det finns ett litet glapp i cylindern ..den måste alltså vara i ändläge framåt
mvh jonas

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Volvo 745 "Epan" (1990)
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
2 mars 2012 · 1 201 Inlägg

hade ja gjort en sådan installation hade jag satt en sepparat behållare till H-bromsen, Sedan en backventil på utgående rör från H-bromsen så det bara kan flöda mot bromsoken.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
KHRacing
3 mars 2012 ·

StreetPerformance-skissen är felaktig.

Den visar att du skall sätta bromsröret som går framifrån till de främre hålet i handbromscylinder -
Detta är FEL  Det bakåtgående röret skall alltså sitta i det bakre hålet i handbromscylindern.
Sedan skall det röret som fortsätter bakåt alltså börja i det främre hålet i handbromscylindern.

MEN: För att det skall bli bättre, så skall man ha backventilen monterad,

Exempelvis så här som jag har.
På denna bilden har jag alltså en separat vätskebehållare som sitter på handbromscylindern.
Detta funkar "bättre" än att låta fotbromsen rusa genom handbromscylinder hela tiden vid
fotbromsanvändandet.
http://forumbilder.se/thumbs/2b201291329PM664b.jpg

MEN: på detta sättet så trycks det upp minimalt med bromsvätska genom "locket" i behållaren,
detta går ej att komma bort från. (det skapas ett övertryck alltså, något jag fick lära mig den
hårda vägen så att säga)

Backventilens montering på min bil:
http://forumbilder.se/thumbs/dc201290054PM58ae.jpg

MEN: för att det skall vara exakt rätt så skall man ha en separat 10mm (minst) ej trycksatt slang som går från
bromsvätskebehållaren i motorrummet, till handbromscylindern.

Såhär:
http://forumbilder.se/thumbs/5d201290647PMf242.jpg

Senast redigerat av KHRacing (5 mars 2012)

KHRacing
3 mars 2012 ·

Vill bara tillägga att själva bromscylindern på dessa handbromsarna är rena skiten oavsett vad "bromsen" kallas. de är tillverkade i samma fabrik ändå oavsett om det är K-sport, D2, XYZ, eller annan version.

Skruva loss cylinder o släng den all världens väg & köp en WillWood från GA1.se eller rallyshop.se istället

Senast redigerat av KHRacing (3 mars 2012)

RobinS2
4 mars 2012 · 1 067 Inlägg

Tackar så mkt för infon har fått den här separata vätskebehållaren och fördeliningsventilen så nu vet jag hur jag ska koppla! tackar smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
KHRacing
4 mars 2012 ·

RobinS2 skrev:
Tackar så mkt för infon har fått den här separata vätskebehållaren och fördeliningsventilen så nu vet jag hur jag ska koppla! tackar smile

Robin: Observera:

KHRacing skrev:
MEN: på detta sättet så trycks det upp minimalt med bromsvätska genom "locket" i behållaren,
detta går ej att komma bort från. (det skapas ett övertryck alltså, något jag fick lära mig den
hårda vägen så att säga)

Du kan inte täta&skruva åt locket så att det ej kommer sippra ut bromsvätska inne i kupen, det g¨år inte helt enkelt.. utan locket kommer tryckas av eller spricka av trycket till slut. satsa mkt hellre på att dra en slang från motorrummet till handbromsens bakre anslutning, så kommer jag göra numera.
för att totalt eliminera läckande bromsvätska inne i bilen

RobinS2
5 mars 2012 · 1 067 Inlägg

KHRacing skrev:

RobinS2 skrev:
Tackar så mkt för infon har fått den här separata vätskebehållaren och fördeliningsventilen så nu vet jag hur jag ska koppla! tackar smile

Robin: Observera:

KHRacing skrev:
MEN: på detta sättet så trycks det upp minimalt med bromsvätska genom "locket" i behållaren,
detta går ej att komma bort från. (det skapas ett övertryck alltså, något jag fick lära mig den
hårda vägen så att säga)

Du kan inte täta&skruva åt locket så att det ej kommer sippra ut bromsvätska inne i kupen, det g¨år inte helt enkelt.. utan locket kommer tryckas av eller spricka av trycket till slut. satsa mkt hellre på att dra en slang från motorrummet till handbromsens bakre anslutning, så kommer jag göra numera.
för att totalt eliminera läckande bromsvätska inne i bilen

Okej så jag struntar helt och hållet i den externa oljebehållaren till D2an?  Då är ju bara frågan hur man ska få det tätt uppe vid behållaren och ska man köra kopparör eller vanlig gummislang?

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
5 mars 2012 · 1 201 Inlägg

om man får tryck upp i behållaren så är ju backventilen av typ världelös typ, dvs bristande funktion...

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
KHRacing
5 mars 2012 ·

RobinS2 skrev:
Okej så jag struntar helt och hållet i den externa oljebehållaren till D2an?  Då är ju bara frågan hur
man ska få det tätt uppe vid behållaren och ska man köra kopparör eller vanlig gummislang?

Jag tänker använda nån form av skott-genomgång.
har funderat antingen på en tryckluftskoppling av typen Legris (snabbfäste/blåa halvhårda plastslangar)
de tåler E85 iaf för det har jag testat, men vet ej om de tåler bromsvätska ännu, eller så kanse en sådan skruvbar ventil som villsa "finare" bilfälgar har som sitter med mutter & gummipackningar istället för en idragen gummiventil.  Packningarna lär ju forma sig efter vätskebehållarens radie, annars får man slipa litte på gummipackningarna.. skruva fast ventilen & sedan slipa botrt de restrande gängorna  sman kan fäste an slang på det som sticker ur, slipar man inte bort gängorna så läcker det via gängorna hur hårt man än spänner en slangklämma.
http://forumbilder.se/thumbs/8c201222414AM0893.jpg

Senast redigerat av KHRacing (5 mars 2012)

KHRacing
5 mars 2012 ·

Mercedesturbodiesel skrev:
om man får tryck upp i behållaren så är ju backventilen av typ världelös typ, dvs bristande funktion...

Nej, det är så det fungerar. min handbroms/fotbroms funkar ypperligt, jag saknar bara slangen som skall sitta där upp till vätskebehållaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang