4259
Sök

Volvo XC70 modifiera drivlina

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Låter ju otroligt att man tillverkar två typer av karosser med olika fästen, oftast brukar ju alla fästen och bulthål finnas för samtliga modeller så man använder dom man ska till respektive utförande..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Måste säga tack för tråden, helt plötsligt kan jag massa om viskon, och även en del om haldex wink

Nä men jag tror faktiskt det här är teoretiskt möjligt, frågan är ju bara om hållbarheten. Sen kommer den svåra frågan, kommer dessa glada gubbar på SBP tillåta det?

SBP kommer aldrig i livet att tillåta det som personbil iaf.. om man skulle ge sig på traktorregga med extra nedväxling till bakhjulen så har jag ingen aning om hur dom ställer sig till det, måste ju vara rimligt att göra så, men dom kanske tycker att det inte är hållbart nog för att kunna traktorregga den.. vet ej hur dom ser på det.

Plötsligt vet jag åxå en hel del av grunderna i hur Visco funkar.. ja lite Haldex åxå för den delen, har faktiskt haft planer på att bygga om en simpel V70N till AWD åxå.. genom att montera vinkelväxel och kardan samt passande bakvagn... visco allstå.. men tror inte det fanns på V70N det är nog Haldex o då blir det svårare med massa elektronik o grejer.. :S

443 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
reeLay skrev:
Måste säga tack för tråden, helt plötsligt kan jag massa om viskon, och även en del om haldex wink

Nä men jag tror faktiskt det här är teoretiskt möjligt, frågan är ju bara om hållbarheten. Sen kommer den svåra frågan, kommer dessa glada gubbar på SBP tillåta det?

SBP kommer aldrig i livet att tillåta det som personbil iaf.. om man skulle ge sig på traktorregga med extra nedväxling till bakhjulen så har jag ingen aning om hur dom ställer sig till det, måste ju vara rimligt att göra så, men dom kanske tycker att det inte är hållbart nog för att kunna traktorregga den.. vet ej hur dom ser på det.

Plötsligt vet jag åxå en hel del av grunderna i hur Visco funkar.. ja lite Haldex åxå för den delen, har faktiskt haft planer på att bygga om en simpel V70N till AWD åxå.. genom att montera vinkelväxel och kardan samt passande bakvagn... visco allstå.. men tror inte det fanns på V70N det är nog Haldex o då blir det svårare med massa elektronik o grejer.. :S

Då kommer vi till det här roliga, De första V70(N) AWD hade visko, alltså mellan 2000-2003, de som hette V70 XC. När man 2003 bytte till haldex bytte man också namn till XC70

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Men V70XC finns bara till 00 gamla karossen, sen blir det V70N nya karossen AWD och XC70...hade dom åxå Visco eller körde dom Haldex ? Vet ju att 850 och första generationens V70 körde visco.. men osäker på nya karossen..:S

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Står lite i denna tråden.. men med dubbla budskap hur vida man menar XC70 eller V70XC när man säger den äldre XC70.. många använder fel ord.. en XC70 är inte alls samma sak som V70XC och en skillnad som dag och natt ungefär..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=228418

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Jasså är det så det är ?  Visco upp till 2003 alltså.. den blir det haldex..

443 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Jasså är det så det är ?  Visco upp till 2003 alltså.. den blir det haldex..

Det är iallafall så jag har förstått det.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Intressant det där om att ersätta visco med kardan istället.. måste ju vara nån som har laborerat med sånt som vet hur det funkar.. men det vill ju till att man vänder exakt samma dimensioner på fälgar och däck osv så det inte blir en annan rullningsyta för då blir det knas, visco är ju totalt vädelöst då det kopplas ur under 40 eller vad det nu är.. då kommer man väl inte lös när man kört in i 4dm djupsnö heller.. eller kört fast i grustaget..

Vinkelväxels kommer nog ta enorm påfrestning om man ersätter visco med rakt rör för att få 50/50 på fram och bakhjul.. men o andra sidan, kör man med vett o etikett så kanske det håller endå om man får tag på nån vinkelväxel som är förstärkt eller nåt sånt..

443 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Intressant det där om att ersätta visco med kardan istället.. måste ju vara nån som har laborerat med sånt som vet hur det funkar.. men det vill ju till att man vänder exakt samma dimensioner på fälgar och däck osv så det inte blir en annan rullningsyta för då blir det knas, visco är ju totalt vädelöst då det kopplas ur under 40 eller vad det nu är.. då kommer man väl inte lös när man kört in i 4dm djupsnö heller.. eller kört fast i grustaget..

Vinkelväxels kommer nog ta enorm påfrestning om man ersätter visco med rakt rör för att få 50/50 på fram och bakhjul.. men o andra sidan, kör man med vett o etikett så kanske det håller endå om man får tag på nån vinkelväxel som är förstärkt eller nåt sånt..

Det är nog dumt att ta bort viskon om man hade tänkt ha fyrhjulsdrift, om man däremot plockar bort drivaxlarna fram(hur det skulle gå till är en annan historia) tror jag inte alls att vinkelväxeln kommer ta samma belastning.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Ja det är ju rent av intressant att vet hur det skulle funka i praktiken med tex en V70AWD från 2002 att ta bort drivaxlarna fram, skaffa en förstärkt vinkelväxel och montera nedväxling på axlarna till bakhjulen typ två M40 från Volvo 164 (som ska vara lite starkare än vanliga M40)... och såklart fimpa antisinnet...

443 Inlägg
8 mars 2012
Det jag funderar på då är hur diffen fram kommer bete sig. Om man nu fimpar drivaxlarna kommer ju den tro att hjulen spinner hela tiden. Diffen skickar ju kraften dit det går lättast(därför används ju diffspärr). Så som jag förstått det sitter ju röraxeln på ena sidan av diffen, vilket innebär att om den andra sidan är helt fri kommer ju diffen skicka dit kraften? Då behövs ju egentligen en till vinkelväxel där? Eller jag kanske är helt ute och cyklar.

4 299 Inlägg
8 mars 2012
Ska du göra denna modifiering bör du nog kika på annan diff till bakvagnen.
Ganska säker på att originaldiffen inte kommer tåla 100% drivning, oavsett hastighet och hur snällt du kör.

Jämför inte din tilltänkta modifikation med att plocka bort kardanen och enbart köra framhjulsdrift, för det är helt olika saker det handlar om i materialväg.

443 Inlägg
8 mars 2012
Rallyhalle skrev:
Ganska säker på att originaldiffen inte kommer tåla 100% drivning, oavsett hastighet och hur snällt du kör.

Jämför inte din tilltänkta modifikation med att plocka bort kardanen och enbart köra framhjulsdrift, för det är helt olika saker det handlar om i materialväg.

Så som jag har förstått det är diffen bak densamma som i 940 med några mindre modifikationer, den borde hålla med andra ord.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Du är nog inte ute och cyklar.. det stämmer nog rätt så bra med viss eftertanke.. kraften skickas till hjulet som går lättast, men med visco är fördelningen 95% på framhjulen och 5% på bakhjulen vilket innebär att du måste spinna som faan med framhjulen innan bakhjulen kommer börja snurra.. och det vill man inte, kör man fast i snö tex vill man ju smyga loss o då behöver man ju driv på alla hjulen, gasar man plattan i mattan för att få driva på hela AWD systemet så kommer man ju endå inte loss... :S  igentligen.. Visco är helt värdelöst.. :S  om man smyger sakta längs en skogsväg vill man ju att 4wd ska vara ikopplat hela tiden ju.. Visco= nån sorts halv 4wd eller nåt.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Rallyhalle skrev:

Ja det är inte samma sak som du säger, eftersom visco är helt mekanisk och omfattas inte av nån elektronik vilket framhjulen gör i form av bla antispinn och kraftfördelning

4 299 Inlägg
8 mars 2012
reeLay skrev:
Rallyhalle skrev:

Så som jag har förstått det är diffen bak densamma som i 940 med några mindre modifikationer, den borde hålla med andra ord.

Nej. I viskodiffen har du viskovätska samt koppling. Kopplingen tar mer och mer ju varmare viskovätskan och då får du mer och mer drivning på bakhjulen utöver dom konstanta 5%.

Grejen är viskovätskan på xc70 får ej bli överhettad, då är raset ett faktum. Med 100% drivning kommer viskovätskan bli överhettad och rasa ganska omgående. Därför tror jag inte alls på denna idé

940s diff består bara av kuggar och tilltänkt olja och är konstruerad för 100% drivning.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
reeLay skrev:
Rallyhalle skrev:

Nej. I viskodiffen har du viskovätska samt koppling. Kopplingen tar mer och mer ju varmare viskovätskan och då får du mer och mer drivning på bakhjulen utöver dom konstanta 5%.

Grejen är viskovätskan på xc70 får ej bli överhettad, då är raset ett faktum. Med 100% drivning kommer viskovätskan bli överhettad och rasa ganska omgående. Därför tror jag inte alls på denna idé

940s diff består bara av kuggar och tilltänkt olja och är konstruerad för 100% drivning.

100% drivning på bakhjulen blir det väl inte förens man tagit bort viscon och ersatt med vanligt kardanrör ?

443 Inlägg
8 mars 2012
Rallyhalle skrev:
reeLay skrev:
Rallyhalle skrev:

Nu tror jag vi pratar om olika saker här. Först har vi ju viskodiffen, den som vi isådanafall har pratat om att plocka bort(läs hela tråden). Sen i bakaxeln sitter ju bakaxeldiffen, vilken jag utgick från att du pratade om. Den är tydligen den samma på båda två.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Har kollat ett antal klipp på youtube med Volvo 855AWD/V70XC samt XC70 med Visco och det verkar som man får gasa rätt mycket för att det ska vara driv på bakhjulen, värdelöst i min mening, tittar jag på andra klipp med Haldex så funkar det mycket bättre och även när man smyger på låga varv. Det står ganska klart att ska man ha en 4wd bil som tar sig fram bra så är inte en äldre volvo ett alternativ, möjligen nyare än 2004 isånna fall där haldex är standard.

Sök