4319
Sök

Volvo XC70 modifiera drivlina

3 292 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Danne_1977 skrev:
Busgrabb skrev:
STC och TRACS är olika system så ni har koll på det.
STC stryper motorns effekt eletroniskt, sitter bara på bilar med elektroniskt gasspjäll och ME7 styrsystem.
TRACS nyper till med bromsarna för att få kraften att gå över till det hjul med bäst grepp och även minska spinnandet.

Jag har nog inte tracs på min tror jag.. fast bromsarna nöp ju till när jag hissade upp den och la i D

Nej inga V70N har det, men bromsarna kan nog även hjälpa SCT systemet, det är en kombination av att sänka effekten och bromsa upp har jag för mig.

Ja det ligger nog en del logik i det nu när jag tänker efter..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 april 2012
Finns ju DSTC på en del v70N, det är väl i princip samma sak som tracs ( antisladd... )

Har man antispinn brukar de ju vara antisladd också.

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Jag har en knapp det står STC på eller DSTC eller nåt sånt tror jag..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 april 2012
Bensinskallen skrev:
Finns ju DSTC på en del v70N, det är väl i princip samma sak som tracs ( antisladd... )

Har man antispinn brukar de ju vara antisladd också.

DSTC är samma antispinn som STC men inehåller även antisladd.
Var tillval dom första åren på V70/S60 men belv standard 03 el 04 tror jag.
Senast redigerat av Busgrabb (24 april 2012)

Autotech

2 763 Inlägg
24 april 2012
Busgrabb skrev:
STC stryper motorns effekt eletroniskt, sitter bara på bilar med elektroniskt gasspjäll och ME7 styrsystem.
TRACS nyper till med bromsarna för att få kraften att gå över till det hjul med bäst grepp och även minska spinnandet.

Min har elektroniskt gasspjäll, hur är det på min då?! yikes

Volvo - For Life

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 april 2012
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:

Min har elektroniskt gasspjäll, hur är det på min då?! yikes

Heter det STC el TRACS?

Autotech

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Det är här relativt intressant.. kass kvalité och lite dåligt ljud men tillräckligt för att man ska höra och se vad som försigår, observera att dom tycks göra testet i närheten av nån motorbana eller linande för man kan höra andra bilar och MC gasa på som faan ibland..

Antar att Volvon har Visco....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=XyLgYskj-oc[/youtube]

Forummoderator
26 606 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Det är här relativt intressant.. kass kvalité och lite dåligt ljud men tillräckligt för att man ska höra och se vad som försigår, observera att dom tycks göra testet i närheten av nån motorbana eller linande för man kan höra andra bilar och MC gasa på som faan ibland..

Antar att Volvon har Visco....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=XyLgYskj-oc[/youtube]

Den där filmen är en klassiker.
Och jag skulle då säga att det måste ha varit nåt fel på den fyrhjulsdriften på Volvon, för så kass är den inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Detta är åxå nåt jag funderar över.. den verkar ju inte driva alls på bakhjulen, så mycket snö att den släpar i underredet är det ju inte..

Forummoderator
26 606 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Detta är åxå nåt jag funderar över.. den verkar ju inte driva alls på bakhjulen, så mycket snö att den släpar i underredet är det ju inte..

Tycker det hellre ser ut som att personen i bilen är helt värdelös på att köra..men det är min åsikt.
Grejen med viscon är att det är bara att stå på, och man får ändra sin körstil en aning, för att man bäst ska kunna utnyttja fyrhjulsdriften. Att bara dutta på gasen som den där gjorde..då händer liksom inte så mycket..

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Tycker det hellre ser ut som att personen i bilen är helt värdelös på att köra..men det är min åsikt.
Grejen med viscon är att det är bara att stå på, och man får ändra sin körstil en aning, för att man bäst ska kunna utnyttja fyrhjulsdriften. Att bara dutta på gasen som den där gjorde..då händer liksom inte så mycket..

Visco är alltså nåt man måste lära sig att köra och inget som tex min farmor eller morfar kan sätta sig i och köra på fisketuren ? Om dom nu hade levt vill säga.

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Här har vi ju nåt som tydligen funkar jävligt bra iaf....

Forummoderator
26 606 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Visco är alltså nåt man måste lära sig att köra och inget som tex min farmor eller morfar kan sätta sig i och köra på fisketuren ? Om dom nu hade levt vill säga.

Man lär sig med tiden, om inte annat.
Det är i alla fall min erfarenhet av viscon.

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Det är fel att marknadsföra en bil som är ett av världens ledande märken samt att det är en familjebil, vem som helst ska kunna köra den och vara säker på att ta sig fram (inom rimliga gränser såklart), om så inte är fallet så anser jag att denna bil med Visco lämpar sig endast till en mycket begränsad målgrupp.

Jag kan ju ha fel.. kanske är det väldigt få bilar med Visco som verkligen funkar som dom ska, !?

Forummoderator
26 606 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Det är fel att marknadsföra en bil som är ett av världens ledande märken samt att det är en familjebil, vem som helst ska kunna köra den och vara säker på att ta sig fram (inom rimliga gränser såklart), om så inte är fallet så anser jag att denna bil med Visco lämpar sig endast till en mycket begränsad målgrupp.

Jag kan ju ha fel.. kanske är det väldigt få bilar med Visco som verkligen funkar som dom ska, !?

Missförstå mig rätt. Alla kan köra dem, men man lär sig med tiden. Inte på direkten.

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Då måste ju Haldex vara mycket mycket bättre.. som videon lite längre upp med Haldex testet tex.. verkar ju hur stabilt och bra som helst..

Forummoderator
26 606 Inlägg
24 april 2012
På denna verkar viscon funka bra..

..och denna..

..eller denna..

..och så vidare..

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Så länge man håller höga varv så funkar det nog, men som jag sagt tidigare så vill man ju att awd ska funka när man krypkör och verkligen behöver ta sig fram.. då vill man inte hålla 3000 varv direkt.. enligt uppgift jag fått tag på så måste man gasa mer för att effektivt kunna använda Visco.. då har framhjulen redan grävt ner sig och kan man inte tokgasa där man ska ta sig fram så är visco således heller inget alternativ..

Även här kan jag såklart ha fel.. men där det verkar funkar med Visco där verkar det åxå vara ganska höga varv, ett bra fäste får man inte med höga varv, låga varv och awd måste vara optimalt väste på dom flesta underlag..

Forummoderator
26 606 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Så länge man håller höga varv så funkar det nog, men som jag sagt tidigare så vill man ju att awd ska funka när man krypkör och verkligen behöver ta sig fram.. då vill man inte hålla 3000 varv direkt.. enligt uppgift jag fått tag på så måste man gasa mer för att effektivt kunna använda Visco.. då har framhjulen redan grävt ner sig och kan man inte tokgasa där man ska ta sig fram så är visco således heller inget alternativ..

Även här kan jag såklart ha fel.. men där det verkar funkar med Visco där verkar det åxå vara ganska höga varv, ett bra fäste får man inte med höga varv, låga varv och awd måste vara optimalt väste på dom flesta underlag..

Det är det jag menar. Det är en viss teknik man lär sig med tiden, för att få ut det mesta av viscon.
Lär man sig tekniken, så behöver man inte gasa som en vilde, etc, etc - för att få det att funka.

Det är en myt att hjulen hinner borra ner sig innan bakhjulen kommer igång..snälla förstå det.

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Det är det jag menar. Det är en viss teknik man lär sig med tiden, för att få ut det mesta av viscon.
Lär man sig tekniken, så behöver man inte gasa som en vilde, etc, etc - för att få det att funka.

Det är en myt att hjulen hinner borra ner sig innan bakhjulen kommer igång..snälla förstå det.

Det är rätt så intressant med Visco och Haldex faktiskt. big_smile  big_smile

Jag tolkar det som att det är nåt man lär sig med tiden i förhållande till grepp och underlag så lär man sig hur man ska köra och gasa.. förutsatt att Viscon funkar som den ska rent praktiskt alltså.

Sök