Honda Civic EG8 -92 "Turbo"

Turbokonverterad med dessa grejer. Jperformance grenrör, 16T Turbo, 2,5" avgas från turbo, Intercooler från saab 900, 2,5" tryckrör, Extrasprut, AEM bredbandslambda, Ladd och oljetrycksmätare, 2 grader kallare stift.
  • 64 Följare
  • 63 586 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 februari 2015
Alex-s Bakhjulskrafs
3 april 2012 · 1 479 Inlägg

är det särskilt smart att linda tryckrören? till skillnad från avgasröret vill man få bort värmen där.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ro6in
3 april 2012 · 150 Inlägg

Alex-s skrev:
är det särskilt smart att linda tryckrören? till skillnad från avgasröret vill man få bort värmen där.

Jag vet faktist inte hur det kommer fungera, tryckröret hamnade så nära turbon och downpipen. Det är därför jag testa och linda tryckröret också.

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
_Next_
3 april 2012 · 84 Inlägg

Alex-s skrev:
är det särskilt smart att linda tryckrören? till skillnad från avgasröret vill man få bort värmen där.

Tror inte det skiljer många grader på luften ut ur ic:n och i insuget smile

Ro6in
3 april 2012 · 150 Inlägg

Update.

Har satt dit luftfiltret, man skymtar det där nere. Svårt att ta någon vettig bild på det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103268/103268-9130a95051e129cf5ab92a4238cadecd.jpg
Kallstartspridarna på plats, ska kopplas in bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103268/103268-370ee9fe706d162a296209964c17eea5.jpg

Det mesta sitter på sin plats, ska som sagt bara koppla in kallstartspridarna och kolla så att det fungerar sen återstår det att byta till dom kallare stiften, sätta i bredbandslambdan, fylla på olja/kylarvatten. Efter det ska den nog gå att starta om jag inte kommer på något mer smile


Mvh
Robin Nordh

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
Alex_T
4 april 2012 · 150 Inlägg

Grymt bygge ser fram emot slutresultatet. Mvh

Volvo 944 (1992)
Volvo S70 T5 "Prinsen" (1998)
crx_jim
4 april 2012 · 440 Inlägg

kul det går frammåt sånt här började jag med med på första bygget... slutade som det gjorde men ja.. man måste börja någonstans:)

jim ..
Ro6in
4 april 2012 · 150 Inlägg

Alex_T skrev:
Grymt bygge ser fram emot slutresultatet. Mvh

Tack så mycket smile

crx_jim skrev:
kul det går frammåt sånt här började jag med med på första bygget... slutade som det gjorde men ja.. man måste börja någonstans:)

Tack så mycket, ja man lär ju börja någonstans det är ju första turbobygget för min del smile

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
myran Foto/Bilnörd
4 april 2012 · 1 541 Inlägg

Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Ro6in
4 april 2012 · 150 Inlägg

myran skrev:
Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!

Okej, ja det var det jag var rädd för också.. men vi får se.

Ja din såg skoj ut den med smile

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
myran Foto/Bilnörd
4 april 2012 · 1 541 Inlägg

Ro6in skrev:

myran skrev:
Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!

Okej, ja det var det jag var rädd för också.. men vi får se.

Ja din såg skoj ut den med smile

Jorå roligaste bilen jag haft faktiskt.

Låg vikt och lagom med effekt är hur kul som helst.. hoppas du blir nöjd me din med smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Ro6in
4 april 2012 · 150 Inlägg

myran skrev:

Ro6in skrev:

myran skrev:
Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!

Okej, ja det var det jag var rädd för också.. men vi får se.

Ja din såg skoj ut den med smile

Jorå roligaste bilen jag haft faktiskt.

Låg vikt och lagom med effekt är hur kul som helst.. hoppas du blir nöjd me din med smile

Okej, ja låg vikt är ju ett stort +. Ja det hoppas jag med smile

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
Ro6in
9 april 2012 · 150 Inlägg

Update.

Har kopplat in soppan till extraspridarna och även ström så att det fungerar med tryckvakt osv. Vred på tändningen för att få soppatryck och se så att allt var tätt... vilket det inte var, så får fixa det idag smile


Mvh
Robin Nordh

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
streetan
9 april 2012 · 127 Inlägg

Du kan linda tryckrören Robin som ligger nära grenrör/turbo och de tryckrör som går upp "bakom" motorn. Då all kalluft du pressar in fram ifrån drar med all motorns värme och vill sedan ut i bak kant genom all springor mellan huv framskärmar mm och då hettar du även upp luften i tryckrören som är på väg in eller ut ifrån icen. Givetvis behöver man inte klä frontrör (vid ic) eller andra rör som är heltäckta med direkt matande kall luft. Grenröret och dp lindar du ner under och förbi oljetråget så du får bort värmen från motorrummet. Dock så ska jag varna för att det grenröret du kör med har lätt till att spricka och än lättare om du lindar in det grenröret!! Du är inte den första som lindar tryckrör på det viset. Jag kommer sj göra det på mitt bygge. Jag ska lägga upp lite bilder på lite saker jag har tillverkat och ska köra med som ska hjälpa till att få ut så mycket varmluft som möjligt ifrån motorrummet nu när vi ändå pratar om det smile

Senast redigerat av streetan (9 april 2012)

Sluta vela ladda mera..
Honda Civic Coupe Turbo "TURBO FUN" (1994)
Hummer H2 "BIG BOY" (2004)
Honda Integra Type-R "RPM KILLER NR 2" (1998)
Ro6in
9 april 2012 · 150 Inlägg

streetan skrev:
Du kan linda tryckrören Robin som ligger nära grenrör/turbo och de tryckrör som går upp "bakom" motorn. Då all kalluft du pressar in fram ifrån drar med all motorns värme och vill sedan ut i bak kant genom all springor mellan huv framskärmar mm och då hettar du även upp luften i tryckrören som är på väg in eller ut ifrån icen. Givetvis behöver man inte klä frontrör (vid ic) eller andra rör som är heltäckta med direkt matande kall luft. Grenröret och dp lindar du ner under och förbi oljetråget så du får bort värmen från motorrummet. Dock så ska jag varna för att det grenröret du kör med har lätt till att spricka och än lättare om du lindar in det grenröret!! Du är inte den första som lindar tryckrör på det viset. Jag kommer sj göra det på mitt bygge. Jag ska lägga upp lite bilder på lite saker jag har tillverkat och ska köra med som ska hjälpa till att få ut så mycket varmluft som möjligt ifrån motorrummet nu när vi ändå pratar om det smile

Okej, tack för bra information. ser fram emot att se dina grejer du tillverkat och hur du kommer bygga smile

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
Ro6in
9 april 2012 · 150 Inlägg

Update.

Har varit ut och provkört den idag,gick bra förutom att den läckte lite olja vid oljefiltret så fick fixa det. Men får inte till soppan ordentligt. ska fortsätta kika på det imorgon.

Precis varit ute och provkört lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103268/103268-d42c24d3d3833f86177c5601606513cf.jpg

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
D-alvarsson
9 april 2012 · 550 Inlägg

Pren på denna tråden, skit bra ! smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Ro6in
9 april 2012 · 150 Inlägg

D-alvarsson skrev:
Pren på denna tråden, skit bra ! smile

Vad kul, tack så mycket smile

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
D-alvarsson
9 april 2012 · 550 Inlägg

Ro6in skrev:

D-alvarsson skrev:
Pren på denna tråden, skit bra ! smile

Vad kul, tack så mycket smile

Suttit hela kvällen och läst om turbo osv så ja hoppas jag lär mig lite smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
VMT I <3 my Honda
9 april 2012 · 483 Inlägg

Kul att det gick bra, lycka till med bilen.

Ro6in
9 april 2012 · 150 Inlägg

D-alvarsson skrev:

Ro6in skrev:

D-alvarsson skrev:
Pren på denna tråden, skit bra ! smile

Vad kul, tack så mycket smile

Suttit hela kvällen och läst om turbo osv så ja hoppas jag lär mig lite smile

Okej, ja du får fråga om du undrar något så kan jag väl försöka svara iaf. är rätt ny på turbo jag med smile

Toyota Supra Mkiv "Nordhs Supra" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang