Nya lagen om rondellkörning, blinka ut vid endast utkörning.....

VLN denkz
21 mars 2012 · 323 Inlägg

Kan dessutom tillägga att jag kört yrkestrafik i 6 år , folk som inte blinkar överhuvudtaget i rondeller kan brinna i hälavätet!

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Maiz
21 mars 2012 · 60 Inlägg

Jag kör ofta i Västberga rondellen t.e.x. i Stockholm, och det gäller att blinka (göra sig förstådd) oavsett om reglerna säger annat så blinkar jag både höger och vänster (INTE samtidigt smile meddelar andra trafikanter vad min avsikt är, vart jag ska smile Vet själv hur mycket det underlättar om jag ser att en bil ska igenpm hela rondellen genom att han7hon blinkar I rondellen...men åsikterna är lika många som frågorna i "rondell frågor" oavsett VAD lagen säger...

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D
BMW 525IM (1993)
BMW 330Ci M "M-sport 2" (2001)
alain www.bimmerpower.org
22 mars 2012 · 3 995 Inlägg

Maiz skrev:
Appropå rondeller, lite off topic: Filmen ett päron till farsa i europa med Chevy Chase när han har hyrbil i london (vänstertrafik) och ej kommer ur rondellen, DEN scenen är underbar "look kids big ben"

*

Här också har du en rondell där man kan lätt köra in men när det gäller att komma ut, det är en annan fråga.
!0 filer in i rondellen, 12 avenues tunt om med 3 eller 5 filer på varje anenues.
Den som vill köra in måste vänta (som i Sverige) men in i rondellen är det höger regel som gäller.
Förmodligen är bilden tagen en söndag, inget trafik.
Där har jag kört varje dag i 7 år.
http://www.mapygon.com/france/ile-de-fr … -triomphe/

Senast redigerat av alain (22 mars 2012)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2012 · 13 746 Inlägg

-Michael skrev:
Blinkar inte mina medtrafikanter i rondellerna så kör jag bara rätt ut, måste dom nita så får dom väl göra det.
Jag skiter i vilket.

då kommer du få sjukt on om du gör det framför mig...siktar där det gör ondast så folk som inte följer regler lär sig dom på det hårda sättet smile

vet inte riktigt hur du menar men åker du framför folk som åker i rondellen och inte blinkar vänster så kan du nog åka till fonus och kolla vilken kista du vill ligga i fortfast möjligen..för gör du det framför fel lastbil eller buss så kommer du inte levande ur det

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VLN denkz
22 mars 2012 · 323 Inlägg

Growe skrev:

-Michael skrev:
Blinkar inte mina medtrafikanter i rondellerna så kör jag bara rätt ut, måste dom nita så får dom väl göra det.
Jag skiter i vilket.

då kommer du få sjukt on om du gör det framför mig...siktar där det gör ondast så folk som inte följer regler lär sig dom på det hårda sättet smile

vet inte riktigt hur du menar men åker du framför folk som åker i rondellen och inte blinkar vänster så kan du nog åka till fonus och kolla vilken kista du vill ligga i fortfast möjligen..för gör du det framför fel lastbil eller buss så kommer du inte levande ur det

Hög försäkringspremie? Om du straffar alla som inte följer reglerna genom att köra in i dem? wink

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
JPersson
22 mars 2012 · 20 Inlägg

VLN skrev:
Kan dessutom tillägga att jag kört yrkestrafik i 6 år , folk som inte blinkar överhuvudtaget i rondeller kan brinna i hälavätet!

+ 1 på den !

Det är ju trots allt 50 % chans att personen kör rätt fram om han/hon inte blinkar. Jag tror ju alltid att de ska rätt fram då givetvis ! Kan ju alltid hoppas att det är en 2 km lång backe efter med noll omkörningsmöjligheter, så kanske personen i bakomvarande bil ändå skulle ha blinkat.. big_smile

Sen finns det ju dom som ska krypa igenom rondellen (utan att blinka då givetvis!) bara för att vara säkra på att vi sett att dom ska svänga vänster, istället för att bara trycka ner den där otroligt tunga spaken på vänster sida om ratten, så hade vi sett det med en gång..

Lite samarbete i trafiken hade varit trevligt smile

Team Persson Racing - Motocross & Folkrace
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2012 · 13 746 Inlägg

VLN skrev:

Growe skrev:

-Michael skrev:
Blinkar inte mina medtrafikanter i rondellerna så kör jag bara rätt ut, måste dom nita så får dom väl göra det.
Jag skiter i vilket.

då kommer du få sjukt on om du gör det framför mig...siktar där det gör ondast så folk som inte följer regler lär sig dom på det hårda sättet smile

vet inte riktigt hur du menar men åker du framför folk som åker i rondellen och inte blinkar vänster så kan du nog åka till fonus och kolla vilken kista du vill ligga i fortfast möjligen..för gör du det framför fel lastbil eller buss så kommer du inte levande ur det

Hög försäkringspremie? Om du straffar alla som inte följer reglerna genom att köra in i dem? wink

hur ska min premie öka?
om någon annan gör fel lär knappast min premie öka men iövrigt så av någon jävla anledning styr jag tyvärr bort

men nu handlar det dessutom om en tomte som tror han kan åka ut framför fordon som inte blinkar vänster...och då lär han få fet ont och skulle det hända i en rondel så kommer jag nog bli så förbannat att jag kör på vederbörande

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Maiz
22 mars 2012 · 60 Inlägg

Alain: Den där rondellen du länkade till är ju ingen lek! Ser helt galet stor ut smile

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D
BMW 330Ci M "M-sport 2" (2001)
BMW 525IM (1993)
Maiz
22 mars 2012 · 60 Inlägg

Den här rondellen verkar inte vara någon lek heller, ser helt sjuuk ut, har en kompis som körde i den och han sa att det var lite halvjobbbigt: http://www.swindonweb.com/index.asp?m=8 … amp;ss=289

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D
BMW 525IM (1993)
BMW 330Ci M "M-sport 2" (2001)
Hydroh
22 mars 2012 · 13 Inlägg

På den lokala körskolan så har i alla fall jag fått tydligt klargjort för mig att det finns ingen lag som säger att man varken ska eller inte får blinka vänster vid rondell dock får man detta för att göra det tydligt för bakomvarande trafik vart man ska. Bästa sättet för detta är då att blinka vänster innan och genom rondellen och hålla vänster ända tills man passerat avfarten innan då man blinkar höger och placerar sig på höger sida av vägen. smile

kenth66
22 mars 2012 · 1 212 Inlägg

Hydroh skrev:
På den lokala körskolan så har i alla fall jag fått tydligt klargjort för mig att det finns ingen lag som säger att man varken ska eller inte får blinka vänster vid rondell dock får man detta för att göra det tydligt för bakomvarande trafik vart man ska. Bästa sättet för detta är då att blinka vänster innan och genom rondellen och hålla vänster ända tills man passerat avfarten innan då man blinkar höger och placerar sig på höger sida av vägen. smile

har ännu ej fått svar från transport styrelsen, satt och gogglade lite nu: http://www.unt.se/debattspecial/blinka- … fault.aspx

väntar spänt på ett svar:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
kenth66
22 mars 2012 · 1 212 Inlägg
vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
-Michael :-)
22 mars 2012 · 367 Inlägg

Growe skrev:

-Michael skrev:
Blinkar inte mina medtrafikanter i rondellerna så kör jag bara rätt ut, måste dom nita så får dom väl göra det.
Jag skiter i vilket.

då kommer du få sjukt on om du gör det framför mig...siktar där det gör ondast så folk som inte följer regler lär sig dom på det hårda sättet smile

vet inte riktigt hur du menar men åker du framför folk som åker i rondellen och inte blinkar vänster så kan du nog åka till fonus och kolla vilken kista du vill ligga i fortfast möjligen..för gör du det framför fel lastbil eller buss så kommer du inte levande ur det

Ja alltså, står jag o väntar vid en rondell och jag inte hittar någon som signalerar åt det hållet där jag står då kör jag bara.
Samma vid högerregeln, jag står inte o väntar på att en bil skall stanna och släppa ut mig, jag kör bara.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2012 · 13 746 Inlägg

-Michael skrev:

Growe skrev:

-Michael skrev:
Blinkar inte mina medtrafikanter i rondellerna så kör jag bara rätt ut, måste dom nita så får dom väl göra det.
Jag skiter i vilket.

då kommer du få sjukt on om du gör det framför mig...siktar där det gör ondast så folk som inte följer regler lär sig dom på det hårda sättet smile

vet inte riktigt hur du menar men åker du framför folk som åker i rondellen och inte blinkar vänster så kan du nog åka till fonus och kolla vilken kista du vill ligga i fortfast möjligen..för gör du det framför fel lastbil eller buss så kommer du inte levande ur det

Ja alltså, står jag o väntar vid en rondell och jag inte hittar någon som signalerar åt det hållet där jag står då kör jag bara.
Samma vid högerregeln, jag står inte o väntar på att en bil skall stanna och släppa ut mig, jag kör bara.

låter smart..som en filbunke ungefär...


så om jag åker in i en rondell med min buss du står och ska åka ut vid den första utfarten och jag ska ut i den 3:E så blinkar jag inte vänster när jag går in i rondellen åker du då ut framför mig?

personligen är jag ganska säker att du skulle fega ur..och förövrigt inte har några rondeller där du kör bil för annars hade du aldrig kunnat setat på detta forum och skrivit


jag tycker insändaren som postades här hade en jäkligt bra poäng varför reglerna har ändrats
och tydliggjorts och det är pga folk som inte förstår hur en rondell fungerar

kan säga att i verkliga livet har jag sällan problem med att folk åker ut framför mig i rondeller
kanske någon ensaka gång men mer som inte förstår hur man beter sig i rondellen då 2filiga rondeller..

dels folk som genar från innerfil till ytterfil mitt i rondellen och sen går in på innerfilen ur eller tvärsom..dom gångerna är det ofta livsfara att köra där samtidigt eftersom jag inte har en aning om vart idioten är på väg

och sen dessa som ligger i vänsterfil och svänger ur rondellen utan att titta om någon ligger i högerfilen

samma personer är ofta sånna som sällan blinkar eller blinkar otroligt sent och kör oftast lite märkligt både före och efter rondellen

jag tycker att rondeller behöver bevakas betydligt mycket mer av polisen så det blir lite ordning på att folk verkligen blinkar ur rondellerna

då försvinner behovet av vänsterblinket.. ge dom jävlarna 2500kr i böter och hårdbevaka rondellerna ett bra tag
så underlättar det för alla i trafiken eftersom folk lär sig att blinka ordenkligt när dom svänger ur rondellen
och man slipper stå och svära att man fått stannat helt i onödan
och vänsterblinket fyller då heller ingen funktion

polisen borde få rätt att skjuta varje jävel som blinkar vänster i rondeller men inte blinkar ur för dom är t.o.m mer idiotiska än dom som inte blinkar alls smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fullsize 4 Doors - No Waiting
22 mars 2012 · 100 Inlägg

På körskolan fick jag höra att vänster-blink var förbjudet med argumentet att äldre kan bli förvirrade av det, då man endast ska blinka när man svänger ut ur rondellen, och då blinkar man givetvis höger. Har aldrig någonsin blinkat vänster, inte för att hjälpa förvirrade åldringar (bör man ens köra bil om man är så "förvirrad"?) utan för att så länge jag är i rondellen anser jag att jag bara följer vägen, även om just denna väg går "runtrunt", och som i alla andra fall så blinkar jag inte förrän jag svänger av denna väg. Därmed så blir ju vänster-blink i rondell som att, om det nu hade gått, "blinka framåt" på en raksträcka. Förutsatt att alla gör rätt och blinkar höger när dom svänger ut så är vänster-blink helt onödigt.

Maiz
22 mars 2012 · 60 Inlägg

Never ending story det här med rondeller...  big_smile

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D
BMW 525IM (1993)
BMW 330Ci M "M-sport 2" (2001)
Alpinabiturbo Kulan
23 mars 2012 · 1 435 Inlägg

Jag blinkar alltid bara höger när man ska ut, det går inte att svänga vänster i en rondell så därför vänsterblinkar man inte.. smile De som borde ha stryk är ju de som aldrig blinkar när de ska ut ur rondellen.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (23 mars 2012)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
FordRSC Los geht's, Schumacher
23 mars 2012 · 1 510 Inlägg

Här kan man få lite huvudbry med vart man ska blinka! big_smile

http://www.damncoolpictures.com/2011/02 … about.html

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 mars 2012 · 13 746 Inlägg

FordRSC skrev:
Här kan man få lite huvudbry med vart man ska blinka! big_smile

http://www.damncoolpictures.com/2011/02 … about.html

på pappret förstår jag tanken..man kan helt enkelt gena genom innerrondellen som då går åt andra hållet?! smile

kommer man dit och ska köra är man fuckad direkt mest troligen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
habomaster
23 mars 2012 · 463 Inlägg

Growe skrev:

FordRSC skrev:
Här kan man få lite huvudbry med vart man ska blinka! big_smile

http://www.damncoolpictures.com/2011/02 … about.html

på pappret förstår jag tanken..man kan helt enkelt gena genom innerrondellen som då går åt andra hållet?! smile

kommer man dit och ska köra är man fuckad direkt mest troligen smile

Den är inte så komplicerad egentligen. Tänk dig en "vanlig" 2-filig rondell fast med refug mellan filerna. Innervarvet går motsols och yttervarvet medsols. Så det handlar mest om vilket håll trivs bäst att åka. Sen är det bara att åka ut där det passar big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang