Hjulen raka men ratten sne efter rattbyte.

Native
9 april 2012 · 52 Inlägg

Japp som topic lyder.

Har nyligen bytt ratt och efterdess så är hjulen helt raka men ratten är lite lite sned och då har jag endå försökt centrera ratten efter ratt bytet så att ratten är rak förhållandevis till hjulen men endå blir ratten lite sned.

Någon som vet något bra tips eller är de som vissa säger att man måste göra en hjulinställning? tycker inte det ska behövas eftersom ja bara plockat av den gamle ratten o bytt till en nyare.

Nocturnal
9 april 2012 · 500 Inlägg

Antagligen har du fått på ratten en eller ett par splines fel. Bara att göra om och testa igen.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Native
9 april 2012 · 52 Inlägg

Nocturnal skrev:
Antagligen har du fått på ratten en eller ett par splines fel. Bara att göra om och testa igen.

Känns som jag finslipat de där ganska så noga men kanske ändå är en spline fel eller något som du säger smile

Men någon hjulinställning ska väll inte behövas? för det har ju lixom med ratten och göra eftersom det var den ja bytte.

Senast redigerat av Native (9 april 2012)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 april 2012 · 14 046 Inlägg

Native skrev:

Nocturnal skrev:
Antagligen har du fått på ratten en eller ett par splines fel. Bara att göra om och testa igen.

Känns som jag finslipat de där ganska så noga men kanske ändå är en spline fel eller något som du säger smile

Men någon hjulinställning ska väll inte behövas? för det har ju lixom med ratten och göra eftersom det var den ja bytte.

Absolut ingen hjulinställning, det är ju ratten du bytt. Den sitter nog 1 eller 2 splines fel. Eller som man brukar säga: Gör om, gör rätt!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (9 april 2012)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Native
9 april 2012 · 52 Inlägg

Vettemannen skrev:

Native skrev:

Nocturnal skrev:
Antagligen har du fått på ratten en eller ett par splines fel. Bara att göra om och testa igen.

Känns som jag finslipat de där ganska så noga men kanske ändå är en spline fel eller något som du säger smile

Men någon hjulinställning ska väll inte behövas? för det har ju lixom med ratten och göra eftersom det var den ja bytte.

Absolut ingen hjulinställning, det är ju ratten du bytt. Den sitter nog 1 eller 2 splines fel. Eller som man brukar säga: Gör om, gör rätt!

/Benny

Tack för jättebra svar!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
9 april 2012 · 1 594 Inlägg

Svårt att hitta rätt splines? Ta med en tejpbit och ut på vägen. Hitta en raksträcka och när bilen "går rakt" så sätter du tejpbiten "kl 12:00" på ratten. Sedan kan du åka hem, vrida ratten till tejpen står på tolv. Montera loss ratten och sätt tillbaka den rätt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang