4272
Sök

Byta spindelled Ford C-max 07

414 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Hej.

Fått uopdrag att byta en glappande spindelled. Men efter att jag tittat på nya delen och på den som sitter på så skiljer sig det lite.

Den som sitter på ser ut att vara 3 kilar som är pressad eller liknande. Men den nya är skruvad. Är det bara att banka ur dom och skruva fast den nya eller är det lättare att byta hela länkarmen?

Mvh Oskar

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
11 april 2012
Originalet som sitter där nu är troligen nitad i länkarmen, många biltillverkare brukar nita originaldelarna.

Innan du börjar!
Kontrollera så att hålen mellan originalet samt nya leden stämmer överens.

Borra bort dessa nitar och använd skruvarna/bultarna och dra fast den nya leden.

Mvh Thomas

414 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
MCMLXXXII skrev:
Originalet som sitter där nu är troligen nitad i länkarmen, många biltillverkare brukar nita originaldelarna.

Innan du börjar!
Kontrollera så att hålen mellan originalet samt nya leden stämmer överens.

Borra bort dessa nitar och använd skruvarna/bultarna och dra fast den nya leden.

Okej

Inte svårare en så, det va ju skönt!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 april 2012
Intressant att du råkat ut för glappande spindelled för på jobbet har vi nog aldrig råkat ut för det på en Focus/C-Max efter 2004/75 (auktoriserad Ford verkstad) , kört på nått kanske? wink

- Time Attack -

414 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
NIzmO skrev:
Intressant att du råkat ut för glappande spindelled för på jobbet har vi nog aldrig råkat ut för det på en Focus/C-Max efter 2004/75 (auktoriserad Ford verkstad) , kört på nått kanske? wink

Hissade upp bilen på jobbet och jaa.. man kunde skaka däcket ganska rejäl för handt, inte min bil men får ta och fråga!

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
13 april 2012
Ankmeister skrev:
NIzmO skrev:

Hissade upp bilen på jobbet och jaa.. man kunde skaka däcket ganska rejäl för handt, inte min bil men får ta och fråga!

Säker på att just spindelleden var den som glappade? Kan ju lika gärna vara hjullagret eller styrleden.

Eller såg du att spindelledens kula rörde sig?
Bara en fundering.

Mvh Thomas

414 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
MCMLXXXII skrev:
Ankmeister skrev:
NIzmO skrev:

Säker på att just spindelleden var den som glappade? Kan ju lika gärna vara hjullagret eller styrleden.

Eller såg du att spindelledens kula rörde sig?
Bara en fundering.

Japp vi såg spindelledens kula röra sig smile

Sök