risodlarn skrev:
incident, kommer och åker på motortrafikled är enda bilen. Ligger över hastighetsbegränsningen för jag hade bråttom och då trafiken var obefintlig bedömde jag det som säkert. Vid en korsning så smiter en bmw suv ut framför mig och självklart så måste jag bromsa men jag väntar lite tills jag är uppe i röven på honom och duttar lite på tutan. (hade även vart tvungen att bromsa om jag körde lagligt då bmw bara körde rakt ut i vägen utan att först titta om de kom någon) sedan bromsade jag in och bmw'n segade upp i fart för att helt plötsligt gasa på. Kanon tänkte jag och la mig i önskad fart. Låg ungefär lika fort som bmw'n som helst plötsligt bestämde sig för att sakta ner då det vart enfiligt. sedan vart de tvåfiligt men jag skulle ta nästa avfart så jag låg kvar bakom. Självklart ska bmw'n av på samma ställe och avfarten leder till en rondell och ur rondellen ska självklart bmw'n åt samma håll som mig. Först enfiligt ur rondellen sedan tvåfiligt med vajerräcke och 2+1 väg. Iaf så ligger bmw'n 50 ut ur rondellen när vi passerar 100 skylten så bestämmer jag mig för att köra om. Tro fan att gubbjuäveln som för övrigt hade BARN med sig i bilen gasar på så jag inte hinner om innan det blir enfiligt igen. Han kände sig säkert tuff när han körde ifrån en 740 GL, marginellt tål dock att tilläggas. Så höll han sedan på tills han skulle av. Sakta på enfiligt, fort på tvåfiligt. Ville ramma honom. Speciellt eftersom han låg 150-160 på en väg utan viltstängsel vid skymning med barn i bilen.
Jag höll på att åka på samma sak under jouren i veckan. Körde en Caddy TDI som gör 80-120 på 20-30 s sisådär. Körde bakom en nyare KIA Suv genom halva stan, en sån där riktigt tråkig jävel som segar fram i 40 på 50-väg, måste ner i krypfart i rondeller och korsningar för att inte bilen ska välta (eller vad nu grejen med det är?) väntar i korsningar och rondeller fastän ingen kommer osv. Genom 2 rondeller och 5 korsningar skulle den fan åt samma håll som mig, och när vi äntrade RV70 med 2+1 tänkte jag att nu jävlar ska jag förbi, jag hade 6-700 m 2-filigt på mig.
Och den fan som hade kört så jäkla sakta hela tiden gasade helt plötsligt på, här skulle minsann ingen om!
Jag fick klämma mig förbi surgubben med flint på halva huvudet med 10 m marginal när vägen blev enfilig och då var vi uppe i över 140 km/h. Jag fortsatte sedan i 100-110 och KIA'n låg flera hundra meter bakom nästa raka, så det var ju helt tydligt bara för att "markera" för då lär han ha varit nere i 80-90.
Jag hoppades att den fan skulle ringa min chef och gnälla över hur vi kör, men jag har inte hört något hittills.
Senare i veckan hamnade jag bakom en KIA Céed i stan (ett mönster börjar framträda

) som körde runt 30 knyck och krypfart i rondellerna och återigen skulle åt samma håll som mig. Nu började bilar bakom mig att tuta, och man såg att han började bli stressad. Han gjorde det enda vettiga och svängde av till en nerlagd mack och släppte förbi kön innan riksvägen. En gammal, gammal farbror.
Och en massa andra mer eller mindre irriterande bilister, men de två KI:orna satte sig i minnet.
Överhuvudtaget växer hornen fram under jourveckan. Man kan inte med att ligga och lulla 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen, stanna vid väjningsplikter där ingen kommer osv när man fått ett larm men inte vet riktigt vad det är som hänt, man vill dit så snabbt lagen tillåter.