5084
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

11 Inlägg
13 juni 2012
tkd_rille skrev:
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:

En fråga ang belysningen.  Gäller de dagtid med? Bakljus då.  Om du gör det får du skicka hatbrev till merca vw Audi med mera. För de är släckt på dagen

Bakljus och framljus, saknas DRL är det lag på att använda halvljus. Parkeringsljus räcker inte.

Även om släckt framljus absolut är störst problem, det är så lätt att tro att bilen är parkerad, speciellt på småvägar där folk parkerar längs vägen.

Min gamla Renault 5 från 1989 klarade av att ha dagläge och nattläge på ett vred, så man tycker att nyare bilare skulle klara det med.. Det roliga är att t.o.m dimljuslägen stämmer på den, även med modern lagstiftning.

(Det ska inte vara möjligt att använda dimljus med halvljus på en bil egentligen, vissa tillverkare har missat detta med)

Nu är det ju så att bilarna tillverkad för att de ska vara släckt fram och drl fram. Vid mörka moln tänds de dock på min.   Bromsljus finns såklart

Ja absolut, DRL och halvljus ska inte vara på samtidigt heller, men parkeringsljus (5w) är inte DRL.
Många verkar tro det. Belysning bak ska också vara påslagen, alltid.

Svensk lag gäller så, om nu tillverkarna inte gör såhär så borde det väl ligga på EU att lagstifta kanske?

Hur som haver så är det din skyldighet att ha rätt lampor tända, oavsett bil.

Muttley
13 juni 2012
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:
Shinobi skrev:

Bakljus och framljus, saknas DRL är det lag på att använda halvljus. Parkeringsljus räcker inte.

Även om släckt framljus absolut är störst problem, det är så lätt att tro att bilen är parkerad, speciellt på småvägar där folk parkerar längs vägen.

Min gamla Renault 5 från 1989 klarade av att ha dagläge och nattläge på ett vred, så man tycker att nyare bilare skulle klara det med.. Det roliga är att t.o.m dimljuslägen stämmer på den, även med modern lagstiftning.

(Det ska inte vara möjligt att använda dimljus med halvljus på en bil egentligen, vissa tillverkare har missat detta med)

Nu är det ju så att bilarna tillverkad för att de ska vara släckt fram och drl fram. Vid mörka moln tänds de dock på min.   Bromsljus finns såklart

Ja absolut, DRL och halvljus ska inte vara på samtidigt heller, men parkeringsljus (5w) är inte DRL.

Har inte orkat kolla upp och böterna betalar ej jag men lagen är som jag hört ändrat för nya bilar. Måste inte ha bakljus på. Har min på auto så sköter bilen resten lagligt

Svensk lag gäller så, om nu tillverkarna inte gör såhär så borde det väl ligga på EU att lagstifta kanske?

Självlärd
3 083 Inlägg
13 juni 2012
Små snorungar på sina trimmade asfula scootrar.

Kom en nyss när jag gick till willys. Han började köra om en bil som han till att börja med knappt kom om. Och lagom när han väl hade kommit om så var han 10 meter ifrån infarten han skulle in på och fick bromsa så han inte skulle klistras i bakrutan på framförvarande bil. Han var nog förövrigt runt 20-25 men betedde sig som om han precis fått hår på snabeln.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

11 Inlägg
13 juni 2012
tkd_rille skrev:
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:

Har inte orkat kolla upp och böterna betalar ej jag men lagen är som jag hört ändrat för nya bilar. Måste inte ha bakljus på. Har min på auto så sköter bilen resten lagligt

Detta var ju himla dumt, men;
Tydligen gäller nya regler för bilar tillverkade 2009 och framåt, hade jag inte hört talas om innan.

Gäller enbart om bilen har DRL (alltså LED fram)

DRL ska vara på, belysning bak ska vara avstängd, inklusive regplåtsbelysning.

De tycker att ett baklyse syns bättre om det går från inget till på. Något om koldioxid också.

Man kanske ser bromsljuset tidigare, men jag vet ju ändå inte om bilen är i rullning när jag kommer bakifrån?

Muttley
13 juni 2012
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:
Shinobi skrev:

Tydligen gäller nya regler för bilar tillverkade 2009 och framåt, hade jag inte hört talas om innan.

De tycker att ett baklyse syns bättre om det går från inget till på. Något om koldioxid också.

Man kanske ser bromsljuset tidigare, men jag vet ju ändå inte om bilen är i rullning när jag kommer bakifrån?

Du ser om den rullar ju på vägar, kanske värre om de är på smågator. Men bromsen lär du reagera direkt på istället.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 juni 2012
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:
Shinobi skrev:

Vad om koldioxid?

Finns det folk på riktigt som tycker att det är skitbra att spara in på 5 W effektförbrukning när en bil kanske gör av med 15 000 W för att hålla hastigheten i 90 km/h? Alltså 0,03% av bilens förbrukning i utbyte mot att riskera att bli påkörd bakifrån?

1 938 Inlägg
13 juni 2012
Andromeda skrev:
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:

Vad om koldioxid?

Finns det folk på riktigt som tycker att det är skitbra att spara in på 5 W effektförbrukning när en bil kanske gör av med 15 000 W för att hålla hastigheten i 90 km/h? Alltså 0,03% av bilens förbrukning i utbyte mot att riskera att bli påkörd bakifrån?

Tydligen.

Forummoderator
26 574 Inlägg
13 juni 2012
Glesmark skrev:
Andromeda skrev:
Shinobi skrev:

Vad om koldioxid?

Tydligen.

Det finns då folk till allt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 938 Inlägg
13 juni 2012
Mack skrev:
Glesmark skrev:
Andromeda skrev:

Vad om koldioxid?

Tydligen.

Det finns då folk till allt..

Tydligen. big_smile

Muttley
13 juni 2012
Andromeda skrev:
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:

Vad om koldioxid?

Alltså, blir man påkörd bakifrån DAGTID så är fan föraren blind. Borde inte sitta i en bil. Låsas in och aldrig mer få framföra ett fordon. 
Har aldrig haft problem med att folk tror man står still, och då har jag kört 4300 mil med bilen.  Man ska beakta att vw har varit duktiga och fixat sina värdelösa blinkers fram iallafall.

Forummoderator
26 574 Inlägg
13 juni 2012
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
Shinobi skrev:

Vad om koldioxid?

Alltså, blir man påkörd bakifrån DAGTID så är fan föraren blind. Borde inte sitta i en bil. Låsas in och aldrig mer få framföra ett fordon. 
Har aldrig haft problem med att folk tror man står still, och då har jag kört 4300 mil med bilen.  Man ska beakta att vw har varit duktiga och fixat sina värdelösa blinkers fram iallafall.

Detta spelar ju dock ingen roll i och med att vissa ägare av dessa bilar tycks tro att blinkers var ett tillbehör att köpa till bilen då den såldes ny..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Muttley
13 juni 2012
Mack skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Vad om koldioxid?

Detta spelar ju dock ingen roll i och med att vissa ägare av dessa bilar tycks tro att blinkers var ett tillbehör att köpa till bilen då den såldes ny..

Ja tyvärr är det så, de är störigt. Men de har ändå höjt blinkersen så den är i rätt höjd. 
Tyvärr går inte folk att ändra på.

Handledare
1 481 Inlägg
13 juni 2012
Ja, det är konstigt att blixtlåsprincipen fungerar i hela övriga världen men inte här i Sverige. Där ska några idioter leka poliser och hindra övrig trafik som LÄRT SIG köra rätt.........

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 juni 2012
När folk prata i mobilen utan bry sig om vad som händer vid sidanom. mad

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 532 Inlägg
13 juni 2012
34an idag från Linköping mot Vimmerby 2+1
90km/h kommer ifatt en Merca CLK som ligger i 65km/h där det inte går att köra om jag lägger mig ca 7m bakom.
Ser i spegeln hur det kommer en "stylad" 740 i bra fart bakom som inte verkar bromsa då jag tänder mina bromsljus ser jag grabben pallnitar o kasar ner i vägrenen halv vägs ner i diket o sen får sladd o upp på vägen igen.
Snäll som jag är stannar jag på en "hjälp ficka" o killen kommer in bakom o börja härja att jag är dum i huvet.
Då gick jag fram o fråga om han fått kortet i ett kornflakes paket och gick o satte mig i bilen o åkte.
Kom ifatt Mercan igen men har turen o åker om...... Agda 70+++
Pensionärer eller äldre ska göra om provet efter 45-50år fyllda.
Unga ska tänka o bli lite mer mogna innan dom börjar köra fort.
Jag är inget undantag jag har även kört fort o lekt men försöker tänka lite längre.
Inge skönt o bli påkörd bakifrån tyckte min nacke för 4år sen.
Nått jag aldrig kommer bli av med.
Senast redigerat av Dirtymike (13 juni 2012)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
13 juni 2012
Norskar på genomresa som inte kan använda backspegel.
Kulturenshus rondellen. 2 filig. Han ligger i innerspåret, jag ytter. Han kör rätt ut på min körbana så jag får pallnita. Ja då sitter han med GPSen och pillar då man kör om..

Evildan
13 juni 2012
it_mutt skrev:
Andromeda skrev:
Men du fattar ju verkligen inte. De enda som tjänar på trafik i båda filerna är de som kör i vänsterfilen. Kön stoppar ofta helt när de sedan ska över i rätt fil. Om alla ligger i rätt fil från början kan alla rulla på i skaplig hastighet. Vad är problemet, ska jag rita en bild?

Jag skiter faktiskt i om du får köra i vänsterfilen eller inte, kan du välja ett alternativ som skapar problem för andra och ett alternativ som får trafiken att flyta smidigt ska du ta det andra.

Tackar!

Vem som har den större förståelsekapaciteten kan vi diskutera länge, den som anser att det är bättre att bryta mot trafikreglerna när det passar ens eget behov eller den som anser att trafikreglerna skall följas då det är det vi har att använda som "verktyg" i trafikens alla situationer?

Rita på du, gissningsvis med kritor, då resonemanget ni för är på låg dagisnivå.

Det ÄR alltjämt tillåtet att köra i den vänstra filen tills det går ihop till en fil, oavsett om du skiter i det eller inte och anser att det är fel att köra efter trafikreglerna.

Fattar man inte trafikreglerna har man i mitt tycke inget i trafiken att göra då man är en trafikfara.

Hoppas att jag utryckt mig tillräckligt lättfattligt för att NI ska förstå reglerna oavsett era högst personliga ståndpunkter.
Sitta på ett forum och gnälla över att folk kör efter trafikreglerna är förbannat löjligt.

Evildan
13 juni 2012
horbybonnen skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:

Ja, det är givetvis bättre att hela kön blir lidande o står stilla för att folk längre bak "tränger sig". Tror ingen av de som flyttat sig sådär 150m på 30min suckade vidare mycket åt deras tilltag.

Saken är, att ingen blockade båda filerna, de rullade bredvid varandra, så att hela högerkön samtidigt kunde rulla med.

Och som sagt, innan tilltaget stod det mer eller mindre still och hände inget, tack vare folket som trängde sig via vänsterfilen,efter tilltaget rullade trafiken. Så, nej, jag ser inget problem i detta.

Trafikanarki är det som önskas alltså?
Vem bestämmer när det är legalt att bryta trafikreglerna?
Så jkl ledsamt/hycklande att vissa anser att man får göra som man vill när det passar ens egen situation men inte om man blir drabbad om ngn annan har samma tänk och drabbar en tillbaka såsom: halvljus/dimljus, omkörning vid möte, inte ge tecken vid sväng osv, märkligt tänk detta.

Att ligga två bilar i bredd på det viset är att hindra annan trafik då jag antar att det i vänstra körfältet inte var ngn bil framför vanen som låg där.
Att köra i vänstra filen vid dylik kö/trafikomläggning är inte att tränga sig, om man inte fick köra där hade det varit avspärrat.
Läs på om detta istället för att sitta och uppmuntra folk till trafikbrott och tröttsamt fritidspolisbeteende.

håller fullständigt med evildan

Tack! Flera här som tydligen kan trafikreglerna.

Fri fart för ett fritt folk!
14 968 Inlägg
13 juni 2012
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Andromeda skrev:
Men du fattar ju verkligen inte. De enda som tjänar på trafik i båda filerna är de som kör i vänsterfilen. Kön stoppar ofta helt när de sedan ska över i rätt fil. Om alla ligger i rätt fil från början kan alla rulla på i skaplig hastighet. Vad är problemet, ska jag rita en bild?

Jag skiter faktiskt i om du får köra i vänsterfilen eller inte, kan du välja ett alternativ som skapar problem för andra och ett alternativ som får trafiken att flyta smidigt ska du ta det andra.

Tackar!

Vem som har den större förståelsekapaciteten kan vi diskutera länge, den som anser att det är bättre att bryta mot trafikreglerna när det passar ens eget behov eller den som anser att trafikreglerna skall följas då det är det vi har att använda som "verktyg" i trafikens alla situationer?

Rita på du, gissningsvis med kritor, då resonemanget ni för är på låg dagisnivå.

Det ÄR alltjämt tillåtet att köra i den vänstra filen tills det går ihop till en fil, oavsett om du skiter i det eller inte och anser att det är fel att köra efter trafikreglerna.

Fattar man inte trafikreglerna har man i mitt tycke inget i trafiken att göra då man är en trafikfara.

Hoppas att jag utryckt mig tillräckligt lättfattligt för att NI ska förstå reglerna oavsett era högst personliga ståndpunkter.
Sitta på ett forum och gnälla över att folk kör efter trafikreglerna är förbannat löjligt.

fast om alla som kör i vänsterfilen vid dessa filer faktist skulle använda det lilla som dom har innanför pannbenet så skulle dom inse att den enda dom gynnar är sig själva medans ALLA andra får stå och vänta i jordens kö
för att några puckon inte förstår lite logik

kön flyter garanterat 100% bättre om alla så fort som möjligt går in i en fil vid kö bildning och väntar på sin tur

men varför bry sig om andra bara man själv kommer fram oavsätt priset..

en sak kan jag säga att jag släpper aldrig in någon varken framför eller bakom mig vid dessa tillfällen gör allt för att ingen tar sig in
om alla gjorde det skulle det sluta med en lång kö i vänsterfilen med puckon som får stå där och vänta tills kön är borta

tyvärr tänker inte folk och blockar alla luckor men dom borde det för sina medmänniskors skull

enbart själviskt att bränna förbi kön utan någon som helst medmänslighet eller logiskt tänkande

fast börjar förstå hur dessa tänker..och det är rätt tydlig att dom enbart tänker på sig själv och skiter i andra

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
13 juni 2012
Growe skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:

Tackar!

fast om alla som kör i vänsterfilen vid dessa filer faktist skulle använda det lilla som dom har innanför pannbenet så skulle dom inse att den enda dom gynnar är sig själva medans ALLA andra får stå och vänta i jordens kö
för att några puckon inte förstår lite logik

kön flyter garanterat 100% bättre om alla så fort som möjligt går in i en fil vid kö bildning och väntar på sin tur

men varför bry sig om andra bara man själv kommer fram oavsätt priset..

en sak kan jag säga att jag släpper aldrig in någon varken framför eller bakom mig vid dessa tillfällen gör allt för att ingen tar sig in
om alla gjorde det skulle det sluta med en lång kö i vänsterfilen med puckon som får stå där och vänta tills kön är borta

tyvärr tänker inte folk och blockar alla luckor men dom borde det för sina medmänniskors skull

enbart själviskt att bränna förbi kön utan någon som helst medmänslighet eller logiskt tänkande

fast börjar förstå hur dessa tänker..och det är rätt tydlig att dom enbart tänker på sig själv och skiter i andra

Trafikanarki är det som efterlyses återigen.
De trafikanter som inte kör efter trafikreglerna bör inte få vara i trafiken, oavsett hur mkt man anser och tycker att man får bryta mot gällande trafikregler.
Man får återigen inte hindra de som kör i vänsterfilen att komma in i den högra filen, hur jvl svårt ska det vara att begripa!
Svårt att ro att ni som opponerar er faktiskt lyckats att ta körkort då ni inte kan en så enkel regel som blixtlås/kugghjulsprincipen.

Jag lägger ned denna meningslösa diskussion nu då det inte går att förklara för folk som uppenbarligen inte begriper att det finns ett regelverk på våra vägar/gator som vi ska/får lov att rätta oss efter även om det kan kännas obekvämt.

Sök