7239
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

turbojohan
20 juni 2012
fred89 skrev:
verkar ha varit det i många år:D
Pim_Pim skrev:
Blinkers är ju tydligen ett tillval på bilar.

Ja, folk som inte använder blinkers när det är annan trafik runtikring är nåt som jag personligen retar mig rätt mycket på. Hur svårt kan de va o peta till på den där spaken bredvid ratten när man ska svänga i ex en korsning eller rondell?

7 542 Inlägg
20 juni 2012
turbojohan skrev:
fred89 skrev:
verkar ha varit det i många år:D
Pim_Pim skrev:
Blinkers är ju tydligen ett tillval på bilar.

Ja, folk som inte använder blinkers när det är annan trafik runtikring är nåt som jag personligen retar mig rätt mycket på. Hur svårt kan de va o peta till på den där spaken bredvid ratten när man ska svänga i ex en korsning eller rondell?

är nog för att alla idioter ska pilla med mobilen samtidigt smile

239 Inlägg
21 juni 2012
Har varit så i Skåne också de senaste 3-5 åren. Väldigt ofta är det kvinnor eller gamla gubbar som håller på med detta. Annars är just företeelsen att människor envisas ligga kvar i vänsterfilen på motorvägen, kilometer efter kilometer en mycket irriterande grej. Vänsterfilen är för omkörning och ingenting annat! mad

PhR34k skrev:
Kom på en till grej som är väldigt populärt i Spanien men det har börjat smitta av sig hit också.
Bilar då och då till spanien och grymt irriterande sak är att man ligger i typ 120/130 på motorvägen och så ser man längre fram att det ligger 2 bilar som kör saktare på högersidan så man byter till vänsterfilen och när du närmat dig den första bilen dååå bestämmer han sig att köra om bilen framför sig och inte gör han det snabbt heller utan 2-3km/h snabbare än den andra bilen. Detta hände genom hela spanien, blev galen tillslut. Och det verkar bli populärt i Sverige med. Om du har leggat bakom en bil i x antal min och du bestämmer dig tillslut för att köra om, kolla ifall det inte ligger nån på vänsterfilen, sjukt irriterande att sabba ens tempo.

Always a better way - Toyota

1 436 Inlägg
21 juni 2012
RannerKing skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Jag brukar stanna en billängd för att se stolpen. Jag är lång och måste böja mig fram på många ställe annars så varför skulle jag då köra hela vägen fram för att de anpassar samhället åt dvärgar?

Samma här faktiskt. Vid många rödljus så har jag inte en suck att se när det blir grönt utan att böja mig alla möjliga konstiga ställningar om jag stannar "längst fram"

Ja, det förstår jag. Det gör jag också om stolpen är konstigt placerad. Men oftast är "problemet" dom som vill ha en eller ett par billängder till framförvarande bil. Då handlar det inte om att dom inte kan se när det bli grönt.

Var kanske otydlig från början...

Så gör min flickvän som tog körkort nyss, vilket gör mig galen men hon hävdar att så _ska_ man göra nuförtiden. Är det någon som kört lektion de senaste månaderna och kan bekräfta/dementera?

Är det sant blir man ju lack på att de lär ut ett sådant skitbeteende på körskolerna...

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Galning
33 Inlägg
21 juni 2012
Caffe skrev:
RannerKing skrev:
it_mutt skrev:

Samma här faktiskt. Vid många rödljus så har jag inte en suck att se när det blir grönt utan att böja mig alla möjliga konstiga ställningar om jag stannar "längst fram"

Ja, det förstår jag. Det gör jag också om stolpen är konstigt placerad. Men oftast är "problemet" dom som vill ha en eller ett par billängder till framförvarande bil. Då handlar det inte om att dom inte kan se när det bli grönt.

Så gör min flickvän som tog körkort nyss, vilket gör mig galen men hon hävdar att så _ska_ man göra nuförtiden. Är det någon som kört lektion de senaste månaderna och kan bekräfta/dementera?

Är det sant blir man ju lack på att de lär ut ett sådant skitbeteende på körskolerna...

/C

Tog körkort förra året och enligt körskolan ska jag ligga så nära som möjligt, men fortfarande se lite asfalt under framförvarande bil. Så gör dock inte jag, vet ju vart jag har min front och brukar lägga mig nån halvmeter bakom.

86 Inlägg
21 juni 2012
Södertäljes Poliskår.

http://www.standby.eu/support/img_gallery/2006-09-18-020_b600.jpg

Skapar mer stress och livsfara än alla före detta kamelförare... Jag får rysningar varje gång jag ser en. Helt oberäkneliga och har ingen respekt för människoliv.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
21 juni 2012
Mitt fruntimmer tog körkort för att par månader sedan och nog ställer hon sig med "lagom" avstånd. Max. en meter ifrån framförvarande bil.

Men det kanske är andra regler i södra Sverige... wink

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2012
RannerKing skrev:
Mitt fruntimmer tog körkort för att par månader sedan och nog ställer hon sig med "lagom" avstånd. Max. en meter ifrån framförvarande bil.

Är det jag som missuppfattat nu men är det inte avståndet till stopplinjen vid trafikljus det pratas om?

Men visst, att stanna 2 billängder bakom framförvarande bil är väl kanske inte heller helt klurigt tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 436 Inlägg
21 juni 2012
it_mutt skrev:
RannerKing skrev:

Är det jag som missuppfattat nu men är det inte avståndet till stopplinjen vid trafikljus det pratas om?

Men visst, att stanna 2 billängder bakom framförvarande bil är väl kanske inte heller helt klurigt tongue

Jo, fast jag blandade in avstånd mellan bilar vid stillastående då det är vad jag stör mig på. smile

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2012
Caffe skrev:
it_mutt skrev:
RannerKing skrev:

Jo, fast jag blandade in avstånd mellan bilar vid stillastående då det är vad jag stör mig på. smile

Ah, jamen då är jag med igen smile

1 938 Inlägg
21 juni 2012
På tal om avstånd, var igår ute och åkte på en landsväg, (70väg för övrigt), Bil nr 2 framför mig bromsar för att korsa vägen åt vänster för att komma in på sin lilla väg upp till huset, bilen mellan mig och den svängande verkar inte ha fattat att bilen bromsar och kör nästan in i den, bakomvarande bil bakom mig, en svart ford focus/fiesta med förare av kvinligt kön ligger och trycker mig i röven och verkar heller inte se när jag bromsar, bilen niger hela vägen fram till mitt arsle, stannar några meter ifrån mig. Bilen (beige v70n med gubbe i) bakom den svarta forden verkar också ha legat och sovit, såg i backspegeln hur den kom glidandes i diket, antagligen inte heller sett att forden bakom mig bromsade och kört ner i diket för att undvika en krock.

Det var gårdagen det.

Idag på jobbet, låg i lastbilen på e6an, framför mig ligger en annan lastbil som helt plötsligt står på hejdarn, jag ligger en 50-70 meter bakom och gör likadant, ser då en chrysler familjebuss-modellen av tidigt 2000tal komma glidande ut i omkörningsfilen med låsta bromsar.

Hur tänker folk? Är avstånd verkligen raketforskning?

Var finns respekten för varandra?

Bör man visa respekt i trafiken när man dagligen stöter på 20, ibland 30-40tals incidenter orsakade av ren dumhet trots att man visar stor respekt, släpper folk, vinkar fram folk i korsningar när det är kö istället för att blockera korsningen, och inte får någon som helst respekt eller tacksamhet tillbaka?

Man kommer på smal landsväg, möter någon där det är enfiligt och inte går att mötas, man får backa 50-100 meter till nån ficka/korsande väg/infart till hus (oftast smal som helvete att ta sig in på), bara för att folk är så korkade att dom inte vågar backa, antagligen kan dom, men är för rädda att något skall hända pga bristande självförtroende för att dom suttit på FB och fått nån nedlåtande kommentar och mår psykiskt dåligt eller något i denna pajas-värld vi lever i idag, jösses...

164 Inlägg
21 juni 2012
Glesmark skrev:
Hur tänker folk? Är avstånd verkligen raketforskning?
Var finns respekten för varandra?

Detta borde stå vid varje vägskylt!

sthlm

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 juni 2012
min mormor: bilen framför kör för nära mig!!

164 Inlägg
22 juni 2012
Alex-s skrev:
min mormor: bilen framför kör för nära mig!!

Haha smile

sthlm

1 833 Inlägg
22 juni 2012
Det värsta som finns i trafiken är Kvinnor och pensionärer.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juni 2012
På tal om ömsesidig respekt i trafiken, här om dagen var jag med om något jag aldrig upplevt förut och helst slipper uppleva igen...
Jag låg i 100 knyck på en 2+1-väg, vid tillfället på en enfilig sektion. Plötsligt hör jag att det brummar vid sidan av bilen och en plastraket blåser om strykandes bilen. Jag såg den inte i backspegeln 10 sekunder tidigare, den kom fort. Jag blev seriöst rädd. Hade jag vinglat det minsta, väjt för ett potthål (brukar jag göra om jag hinner) eller liknande så hade jag skickat in den fan i räcket och antagligen dödat honom. Och det vill inte jag leva med om jag kan undvika det. Jag ska nog börja slicka mitten istället...

3 151 Inlägg
22 juni 2012
Andromeda skrev:
På tal om ömsesidig respekt i trafiken, här om dagen var jag med om något jag aldrig upplevt förut och helst slipper uppleva igen...
Jag låg i 100 knyck på en 2+1-väg, vid tillfället på en enfilig sektion. Plötsligt hör jag att det brummar vid sidan av bilen och en plastraket blåser om strykandes bilen. Jag såg den inte i backspegeln 10 sekunder tidigare, den kom fort. Jag blev seriöst rädd. Hade jag vinglat det minsta, väjt för ett potthål (brukar jag göra om jag hinner) eller liknande så hade jag skickat in den fan i räcket och antagligen dödat honom. Och det vill inte jag leva med om jag kan undvika det. Jag ska nog börja slicka mitten istället...

Folk kör som idioter och dör oavsett hur bra man själv än kör... Det är ingenting som man ska låta tynga sitt eget samvete, så länge som man inte blockerat honom med flit. smile

5 Inlägg
22 juni 2012
Caffe skrev:
RannerKing skrev:
it_mutt skrev:

/C

enligt vissa trafikskolor/lärare skall man se linjen framför sin bil om man står först och asfalten om man står bakom en annan bil... vet att de påpekade detta när min syster tog kortet men ingen som sa det till mig och jag tog mitt i februari detta året....

Avstängd
10 388 Inlägg
22 juni 2012
Andromeda skrev:

Mellan ljungby och markaryd är där en sträcka som är 2+1 (tror det är där iaf...passerar bara där emellanåt, men skit samma).

Förra sommaren hade Kermit brakat ihop i Jönköping, påväg söderut i bilen som hämtade mig, kastar jag ett öga i backspegeln...o tänker först "nej nu såg jag fel"...tittar igen....nejdå;

En bmw försöker pressa sig om en Audi ett par hundra meter bakom oss...där det är enfiligt...på insidan dessutom.

Behöver väl knappast tala om hur det gick. BMW;n fick sladd i "dikesgruset" kastas in framför Audin som klipper den rakt i sidan.

Tanken nu i efterhand är, precis som då; hur i hela #%!&¤&%!½¤&¤!&%!!!½##"# tänkte BMWföraren där?

(apropå att visa respekt och puckade omkörningar)

Glad midsommar alles, och kör lugnt

86 Inlägg
22 juni 2012
Squadron skrev:
Det värsta som finns i trafiken är Kvinnor och pensionärer.

Pensionerade kvinnor då? Den ultimata ondskan?

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

Sök