På tal om avstånd, var igår ute och åkte på en landsväg, (70väg för övrigt), Bil nr 2 framför mig bromsar för att korsa vägen åt vänster för att komma in på sin lilla väg upp till huset, bilen mellan mig och den svängande verkar inte ha fattat att bilen bromsar och kör nästan in i den, bakomvarande bil bakom mig, en svart ford focus/fiesta med förare av kvinligt kön ligger och trycker mig i röven och verkar heller inte se när jag bromsar, bilen niger hela vägen fram till mitt arsle, stannar några meter ifrån mig. Bilen (beige v70n med gubbe i) bakom den svarta forden verkar också ha legat och sovit, såg i backspegeln hur den kom glidandes i diket, antagligen inte heller sett att forden bakom mig bromsade och kört ner i diket för att undvika en krock.
Det var gårdagen det.
Idag på jobbet, låg i lastbilen på e6an, framför mig ligger en annan lastbil som helt plötsligt står på hejdarn, jag ligger en 50-70 meter bakom och gör likadant, ser då en chrysler familjebuss-modellen av tidigt 2000tal komma glidande ut i omkörningsfilen med låsta bromsar.
Hur tänker folk? Är avstånd verkligen raketforskning?
Var finns respekten för varandra?
Bör man visa respekt i trafiken när man dagligen stöter på 20, ibland 30-40tals incidenter orsakade av ren dumhet trots att man visar stor respekt, släpper folk, vinkar fram folk i korsningar när det är kö istället för att blockera korsningen, och inte får någon som helst respekt eller tacksamhet tillbaka?
Man kommer på smal landsväg, möter någon där det är enfiligt och inte går att mötas, man får backa 50-100 meter till nån ficka/korsande väg/infart till hus (oftast smal som helvete att ta sig in på), bara för att folk är så korkade att dom inte vågar backa, antagligen kan dom, men är för rädda att något skall hända pga bristande självförtroende för att dom suttit på FB och fått nån nedlåtande kommentar och mår psykiskt dåligt eller något i denna pajas-värld vi lever i idag, jösses...