Varje dag finns det ca 18 000 berusade förare på våra vägar och oftast märker man inte av det. En "tränad alkoholist" är många gånger så "rutinerad" när det gäller drickandet, att man inte märker av det varken på körsätt eller när de kliver ur bilen.
Däremot märks de som smsar och grejar med mobilen mycket tydligt. De har noll koll på var de befinner sig i sidled på vägen och kan lätt pendla mellan 45 och 80 km/h utan att själva verka vara medvetna om det.
Jag kör själv väldigt mycket, och vet inget värre än att vara på väg om en långtradare på 2+1-väg och nästan bli tryckt i vajerräcket, för att föraren sitter och leker med telefonen.
Personligen tycker jag att detta är ett mycket allvarligt och klart underskattat problem och är vansinnigt besviken på våra lagstiftare som inte ännu förbjudit denna galenskap.
Att använda handsfree tycker jag är helt ok, allt annat är mer än vad de flesta svenssons hanterar samtidigt med bilkörning.
Vanligaste "mobilfylleristen" jag brukar se på vägarna, är en tjej i 30-årsåldern, gärna med barnsits med litet barn bredvid sig. Med tanke på hur rädda alla småbarnsföräldrar är för allting idag, förvånar detta mig lite extra, med tanke på hur farligt detta trafikbeteende är.
Uppmärksamhet är A och O när man kör bil! Vill man ha bevis på ouppmärksamma förare [med eller utan mobil

] så är det bara att ta en tur till Lund eller Uppsala och köra runt en timme. Mer förvirrade bilförare än där tror jag inte finns i landet i övrigt.

Avslutningsvis är det förvånande att lagstiftningen inte står i paritet till försäkringsbolagens regler och rättsliga bedömningar. Krockar man medan man smsade, så är det osannolikt att man får någon ersättning från FB och högst troligt att man åker på vårdslöshet om det fanns polis och/eller vittnen vid olyckan.
tkd_rille skrev:
Korsriddaren skrev:
Allt beror på hur undersökningen eller experimentet genomförs, men att så kategoriskt som du säga att det skulle vara BS, det köper jag inte. Jag har sett flera olika undersökningar som visar på exakt samma sak. Alkohol sänker reaktionsförmågan och dämpar förarens uppmärksamhet. Mobilfiffel under färd tar i många avseende helt bort reaktionsförmåga och uppmärksamhet. Med andra ord lika säkert som att blunda hårt i mellan fem och tio sekunder medan man kör. Om du sen trots valida undersökningar väljer att inte tro på detta, eller hävda något annat, ja, det är ju ett fritt land...
En länk bland många:
http://www.attorneys.com/dui-dwi/study- … -than-dui/tkd_rille skrev:
Då vet du av egen erfarenhet att de vita linjerna inte är så villiga att vara stilla och att allt går mycket snabbare i din skalle även om föraren kör lagligt. Bara den erfarenheten talar för att en begåvad person klarar att pilla med något annat. Visst tar de koncentration från vägen om du sitter och läser och skriver något på telefonen men aldrig går jag med på att säga de är farligare än att va rattfull.
Ja man får tro vad man vill. Jag anser att en alkoholpåverkad person i alla lägen är farligare än en som är påverkad av mobilen. Alla blir påverkade av alkoholen medans kanske inte alla blir påverkade av mobilen. De är lite som fruntimmer man försöker kommunicera med när de tittar på favoritprogrammet på tv. De är avskärmade från omvärlden