7418
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
27 juni 2012
Dirtymike skrev:
tkd_rille skrev:
Korsriddaren skrev:
Text.

Text.

Text.

Jag har märkt det med att fiffla mobil. När jag var nere i götet och hälsa på gamla vänner under midsommar var jag tvungen att använda gps att hitta omkring på trafiklederna (trots att jag hade bott där i fyra år, Göteborg och deras stadsplanering är som Ryssland och deras atombomber efter sovjetunionens fall; svåra att hitta). Då hade jag gps på mobilen. Då märkte jag att mobilhållare i rutan är bland det bästa som finns... inte att jag hade en, men jag var ju rätt nära olyckor några gånger för att jag behövde ha den mellan benen. Nu sitter en biltema hållare i bilen, och att titta på ena delen av rutan för att kolla gps:en men ha resten av vägen i periferiet gör en otrolig skillnad! Nu känner jag mig som en sådandär sällsynt person som kan framföra fordon säkert igen!
Senast redigerat av Eddy (27 juni 2012)

Muttley
27 juni 2012
Dirtymike skrev:
tkd_rille skrev:
Korsriddaren skrev:
Åkt bil full har jag. Kört bil full har jag aldrig. Jag tror inte att amerikanska undersökningar är sämre än något annat lands undersökningar. Det finns en anledning till att mobilfiffel vid körning är förbjudet i USA och i stort sett alla europeiska länder utom Sverige.

Nedan länk till hur smaskiga böter som delas ut.

http://bilder.egmont.se/cache/bf/bf87/b … 366c0a29f1

Då vet du av egen erfarenhet att de vita linjerna inte är så villiga att vara stilla och att allt går mycket snabbare i din skalle även om föraren kör lagligt. Bara den erfarenheten talar för att en begåvad person klarar att pilla med något annat.  Visst tar de koncentration från vägen om du sitter och läser och skriver något på telefonen men aldrig går jag med på att säga de är farligare än att va rattfull.

Känner en kille som pilla på mobilen o körde rakt in i häcken på en stilla stående Nissan 200a i 50blås.
Samma kille tog det bara 2månader för att krascha en 850 i häcken efter att ha pillat på stereon, då skyllde han på att bilen svängde ut framför honom..... en förarlös 850 som står stilla brevid vägen.......hmm
Han har inge körkort idag efter att ha missat att trafikljuset visade rött och körde rakt in i sidan på en polisbil.
Så ja att hålla på med en massa annat skit är som att köra på fyllan.
Jag har ett ställ i Excursionen för min hand dator och har handsfree för mobilen. Datorn använder jag bara när jag stannar på en lämplig plats typ en mack eller parkeringsficka. Ser otaliga yrkes chaufförer som sitter med mobilen, dator och tidning samtidigt typ varje dag.

Men jag skrev begåvad med. De var verkligen inte din vän, måste man ringa eller ta emot samtal så måste man vara koncentrerad på vägen.  Använder mobil dagligen i jobbet och har inga planer på handsfree förrän den dag lagen kommer och företaget får köpa ut de. 
Hoppas du har hållaren för datorn lågt monterad wink den får nämligen inte sitta i vindrutan

239 Inlägg
27 juni 2012
Allt beror på hur undersökningen eller experimentet genomförs, men att så kategoriskt som du säga att det skulle vara BS, det köper jag inte. Jag har sett flera olika undersökningar som visar på exakt samma sak. Alkohol sänker reaktionsförmågan och dämpar förarens uppmärksamhet. Mobilfiffel under färd tar i många avseende helt bort reaktionsförmåga och uppmärksamhet. Med andra ord lika säkert som att blunda hårt i mellan fem och tio sekunder medan man kör. Om du sen trots valida undersökningar väljer att inte tro på detta, eller hävda något annat, ja, det är ju ett fritt land...

En länk bland många:
http://www.attorneys.com/dui-dwi/study- … -than-dui/

tkd_rille skrev:
Korsriddaren skrev:
Åkt bil full har jag. Kört bil full har jag aldrig. Jag tror inte att amerikanska undersökningar är sämre än något annat lands undersökningar. Det finns en anledning till att mobilfiffel vid körning är förbjudet i USA och i stort sett alla europeiska länder utom Sverige.

tkd_rille skrev:

Provat att vara full och åka bil nångång?.  Kan du omöjligt ha varit om du tror på de undersökningarna. De måste mena att de är livsfarligt och vara full köra bil och smsa samtidigt.

Då vet du av egen erfarenhet att de vita linjerna inte är så villiga att vara stilla och att allt går mycket snabbare i din skalle även om föraren kör lagligt. Bara den erfarenheten talar för att en begåvad person klarar att pilla med något annat.  Visst tar de koncentration från vägen om du sitter och läser och skriver något på telefonen men aldrig går jag med på att säga de är farligare än att va rattfull.

Always a better way - Toyota

Muttley
27 juni 2012
Korsriddaren skrev:
Allt beror på hur undersökningen eller experimentet genomförs, men att så kategoriskt som du säga att det skulle vara BS, det köper jag inte. Jag har sett flera olika undersökningar som visar på exakt samma sak. Alkohol sänker reaktionsförmågan och dämpar förarens uppmärksamhet. Mobilfiffel under färd tar i många avseende helt bort reaktionsförmåga och uppmärksamhet. Med andra ord lika säkert som att blunda hårt i mellan fem och tio sekunder medan man kör. Om du sen trots valida undersökningar väljer att inte tro på detta, eller hävda något annat, ja, det är ju ett fritt land...

En länk bland många:

tkd_rille skrev:
Korsriddaren skrev:

Ja man får tro vad man vill. Jag anser att en alkoholpåverkad person i alla lägen är farligare än en som är påverkad av mobilen. Alla blir påverkade av alkoholen medans kanske inte alla blir påverkade av mobilen.  De är lite som fruntimmer man försöker kommunicera med när de tittar på favoritprogrammet på tv. De är avskärmade från omvärlden wink

239 Inlägg
27 juni 2012
Varje dag finns det ca 18 000 berusade förare på våra vägar och oftast märker man inte av det. En "tränad alkoholist" är många gånger så "rutinerad" när det gäller drickandet, att man inte märker av det varken på körsätt eller när de kliver ur bilen.

Däremot märks de som smsar och grejar med mobilen mycket tydligt. De har noll koll på var de befinner sig i sidled på vägen och kan lätt pendla mellan 45 och 80 km/h utan att själva verka vara medvetna om det.

Jag kör själv väldigt mycket, och vet inget värre än att vara på väg om en långtradare på 2+1-väg och nästan bli tryckt i vajerräcket, för att föraren sitter och leker med telefonen.

Personligen tycker jag att detta är ett mycket allvarligt och klart underskattat problem och är vansinnigt besviken på våra lagstiftare som inte ännu förbjudit denna galenskap.

Att använda handsfree tycker jag är helt ok, allt annat är mer än vad de flesta svenssons hanterar samtidigt med bilkörning.

Vanligaste "mobilfylleristen" jag brukar se på vägarna, är en tjej i 30-årsåldern, gärna med barnsits med litet barn bredvid sig. Med tanke på hur rädda alla småbarnsföräldrar är för allting idag, förvånar detta mig lite extra, med tanke på hur farligt detta trafikbeteende är.

Uppmärksamhet är A och O när man kör bil! Vill man ha bevis på ouppmärksamma förare [med eller utan mobil tongue ] så är det bara att ta en tur till Lund eller Uppsala och köra runt en timme. Mer förvirrade bilförare än där tror jag inte finns i landet i övrigt. wink

Avslutningsvis är det förvånande att lagstiftningen inte står i paritet till försäkringsbolagens regler och rättsliga bedömningar. Krockar man medan man smsade, så är det osannolikt att man får någon ersättning från FB och högst troligt att man åker på vårdslöshet om det fanns polis och/eller vittnen vid olyckan.

tkd_rille skrev:
Korsriddaren skrev:

En länk bland många:

tkd_rille skrev:

Ja man får tro vad man vill. Jag anser att en alkoholpåverkad person i alla lägen är farligare än en som är påverkad av mobilen. Alla blir påverkade av alkoholen medans kanske inte alla blir påverkade av mobilen.  De är lite som fruntimmer man försöker kommunicera med när de tittar på favoritprogrammet på tv. De är avskärmade från omvärlden wink
Senast redigerat av Korsriddaren (27 juni 2012)

2 046 Inlägg
27 juni 2012
Korsriddaren skrev:
Varje dag finns det ca 18 000 berusade förare på våra vägar och oftast märker man inte av det. En "tränad alkoholist" är många gånger så "rutinerad" när det gäller drickandet, att man inte märker av det varken på körsätt eller när de kliver ur bilen.

Däremot märks de som smsar och grejar med mobilen mycket tydligt. De har noll koll på var de befinner sig i sidled på vägen och kan lätt pendla mellan 45 och 80 km/h utan att själva verka vara medvetna om det.

Jag kör själv väldigt mycket, och vet inget värre än att vara på väg om en långtradare på 2+1-väg och nästan bli tryckt i vajerräcket, för att föraren sitter och leker med telefonen.

Personligen tycker jag att detta är ett mycket allvarligt och klart underskattat problem och är vansinnigt besviken på våra lagstiftare som inte ännu förbjudit denna galenskap.

Att använda handsfree tycker jag är helt ok, allt annat är mer än vad de flesta svenssons hanterar samtidigt med bilkörning.

Vanligaste "mobilfylleristen" jag brukar se på vägarna, är en tjej i 30-årsåldern, gärna med barnsits med litet barn bredvid sig. Med tanke på hur rädda alla småbarnsföräldrar är för allting idag, förvånar detta mig lite extra, med tanke på hur farligt detta trafikbeteende är.

Uppmärksamhet är A och O när man kör bil! Vill man ha bevis på ouppmärksamma förare [med eller utan mobil tongue ] så är det bara att ta en tur till Lund eller Uppsala och köra runt en timme. Mer förvirrade bilförare än där tror jag inte finns i landet i övrigt. wink

Avslutningsvis är det förvånande att lagstiftningen inte står i paritet till försäkringsbolagens regler och rättsliga bedömningar. Krockar man medan man smsade, så är det osannolikt att man får någon ersättning från FB och högst troligt att man åker på vårdslöshet om det fanns polis och/eller vittnen vid olyckan.

tkd_rille skrev:
Korsriddaren skrev:

En länk bland många:

Håller med, mobilen skapar olyckor. Dom sitter och kollar ner på telefonen istället för att ha den vid ratten så dom ser lite iaf. Tycker de borde vara lag på att inte få ha lur när man kör i sverige som de finns i tyskland danmark osv osv

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2012
Ja, det behöver väl knappast pekas på undersökningar osv, de bör vem som begripa att om man flyttar ögonen från vägen till mobilen för att ex.vis skriva sms, så kommer bilkörandet (eller; säkerheten i framförandet av kärran) bli lidande.

Vill man peka på undersökningar så finns det, som redan sagt, tonvis med undersökningar som visar på att det är "farligt". Allt från "det höjer din reaktionstid med...." till som påpekat "lika farligt som att köra packad".

Det är väl inte just pratandet i sig som är den stora boven, utan att ha en hand mindre tillgänglig, att skriva sms osv osv.

Personligen skulle jag gladeligen se en lag som förbjuder "fipplande med mobilen" eller om man så vill en "handsfreelag"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 juni 2012
Det svåra blir ju att efter en olycka bevisa att den skyldige satt och SMS:ade. Det är ju svårt att se säkert utifrån, ord mot ord osv.

111 Inlägg
27 juni 2012
Andromeda skrev:
Det svåra blir ju att efter en olycka bevisa att den skyldige satt och SMS:ade. Det är ju svårt att se säkert utifrån, ord mot ord osv.

Vill man bevisa sig oskyldig är det ju knappas någon större sak att göra ett utdrag ur samtalsregistret där ju även meddelandestatistik etc. finns med. Gå att få hur specat som helst bara man vill. Går säkert att få fram som bevis även om man för att fälla, någon sorts skyldighet att uppvisa logg från den misstänktes sida.

Kanske inte vore en dum idé att sätta detta som standard vid trafikolyckor, d.v.s. att ett utdrag presenteras i rätten för att kunna bortse från denna tyvärr ganska vanligt förekommande olycksorsaken.

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
27 juni 2012
Evil_E skrev:
Andromeda skrev:

Vill man bevisa sig oskyldig är det ju knappas någon större sak att göra ett utdrag ur samtalsregistret där ju även meddelandestatistik etc. finns med. Gå att få hur specat som helst bara man vill. Går säkert att få fram som bevis även om man för att fälla, någon sorts skyldighet att uppvisa logg från den misstänktes sida.

Kanske inte vore en dum idé att sätta detta som standard vid trafikolyckor, d.v.s. att ett utdrag presenteras i rätten för att kunna bortse från denna tyvärr ganska vanligt förekommande olycksorsaken.

Det tror jag dom redan gör i endel delstater i usa, om det är ord mot ord om att den som orsakade olyckan tjattrade i mobilen/sms:ade.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2012
Å andra sidan, är det olagligt att ha telefonen i handen (more or less) så kan ju helt sonika polisen ge böter om dom så bara kör förbi och ser någon sitta o babbla utan handsfree. Och här i ligger ju en del av effekten.

Men ja, att dra fram ett "samtals"register vid en olycka borde inte vara så toksvårt iofs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 938 Inlägg
27 juni 2012
Ha som försvar att din mobiltelefon var hemma vid tillfället för olyckan och att nån där hemma måste smsat/ringt ifrån den så är det beviset förstört, i åtminstone sverige krävs att straffet skall kunna ge minst 2 års fängelse för att man skall få spåra telefoner en telefon.

111 Inlägg
27 juni 2012
Glesmark skrev:
Ha som försvar att din mobiltelefon var hemma vid tillfället för olyckan och att nån där hemma måste smsat/ringt ifrån den så är det beviset förstört, i åtminstone sverige krävs att straffet skall kunna ge minst 2 års fängelse för att man skall få spåra telefoner en telefon.

Fast nu handlar det väl inte om att "spåra" en lur som vid ex. ett span. Kanske måste det till en lagändring och sedan att få den nya lagen bekräftad genom ett prejudicat innan man vid misstanke kan kräva uppvisande av tel.lista.

Som alltid är det ju så att en lag är skapad i förebyggande syften, d.v.s. de vill genom en lag förhindra brott / överträdelser och det kommer alltid finnas de som kommer på finurliga sätt att krångla sig runt straffskyldighet, men den stora massan skulle nog prestera ett utdrag.
Senast redigerat av Evil_E (27 juni 2012)

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

441 Inlägg
27 juni 2012
Hatar när folk ska tränga sig förbi bakom en när man backar med en skåpbil utan rutor bak. 3 av 5 gånger när man långsamt börjat att backa it och vrida ut bilen ur fickan så kommer någon dum fan som inte orkar att vänta och ska tränga sig förbi. Hur fan tror dem att man ska se att de kommer när man enbart har sidospeglar för sikten bakåt

76 Inlägg
27 juni 2012
De värsta ja vet är små miljöbilar.. Dom som oftast sitter bakom ratten har fyllt 95 för länge sedan och borde åka färdtjänst.. Eller så ligger dom typ 75-80 på motorvägen.

Ja e int bitter

164 Inlägg
27 juni 2012
dasboot skrev:
Hatar när folk ska tränga sig förbi bakom en när man backar med en skåpbil utan rutor bak. 3 av 5 gånger när man långsamt börjat att backa it och vrida ut bilen ur fickan så kommer någon dum fan som inte orkar att vänta och ska tränga sig förbi. Hur fan tror dem att man ska se att de kommer när man enbart har sidospeglar för sikten bakåt

+1
De fattar inte att man inte ser ett skit bakåt, de värsta med det hela är att om det smäller så åker vi på det... men de som ser en bil som bakar och kör ändå åker fria!

sthlm

239 Inlägg
27 juni 2012
Det är inte särskilt svårt att kolla var mobilen befann sig vid olyckstillfället, så där faller den ursäkten. ;smile

Glesmark skrev:

239 Inlägg
27 juni 2012
Tack och lov har vi inte omvänd bevisföring i svensk lag. Frågan är bara som någon säger, om polisen med lätthet kan få ut informationen från telefonoperatören, om bara böter finns i straffskalan. From första juli kommer åtminstone detta ändras när det gäller de som laddar ner film från nätet. Om det kommer att omfatta mobildata etc. vet jag inte.

Evil_E skrev:
Andromeda skrev:

Krösus
57 Inlägg
28 juni 2012
Det västra jag vet på vägarna?
Vem blir inte förbannad när man ser dessa hemskheter bakom, framför eller brevid en i trafiken. hmm
http://www.cars-directory.net/pics/volvo/740/1989/volvo_740_1986120_2_orig.jpg

Trucker
2 710 Inlägg
28 juni 2012
NeZZeR skrev:
Det västra jag vet på vägarna?
Vem blir inte förbannad när man ser dessa hemskheter bakom, framför eller brevid en i trafiken. hmm
http://www.cars-directory.net/pics/volv … 2_orig.jpg

Dont get it ?!

Fart missbrukare

Sök