5801
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

613 Inlägg
9 juli 2012
körde in till stan häromdagen 80 väg får en äldre herre som svänger ut från stopp utan att stanna fick tvärnita med ordentlig blårök.
gubben SÅG mig inte hans tant gestikulerar och skriker i bilen på honom men han såg mig inte förrens jag körde om hade jag inte haft grabben och sambon i bilen hade jag nog klått honom och dragit med gubbjäveln i näsan till stoppskylten och undrat hur i satan han kan sätta sig bakom ratten så jävulskt senil som han verkade vara.

vissa människor orsakar situationer som kan bli så sjuka olyckor att man blir galen..

918 Inlägg
9 juli 2012
Glesmark skrev:
WoozyDozz skrev:
gurragas skrev:
Rök ihop ordentligt med en limpraggare förra vintern, han stod så han blockade ingång, förbifart och lastporten till butiken, enbart bara för att slippa köra sitt bröd 10 meter extra på pirran, när jag bad honom att flytta sig så vägrade han och det blev ett litet *host* meningsutbyte av det mindre snälla typen, slutade med att jag åkte till mina andra stopp och fick åka tillbaka senare.

Två dagar senare så kom jag till coop marieberg, där är det två latsportar, precis när jag kom så backade coop bilen till den ena, och i den andra så stod min "vän" brödtattaren från innan, jag gick in och letade på honom i butiken, bad honom att flytta sig och fick "dra åt helvete" till svar, tyvärr för honom hade jag en väldigt bra dag just den dagen och hade bara det stoppet kvar, så jag backade så jag stod två centimeter framför hans front, väntade tills han var klar och satte på rast, han kom fram till hytten och skrek "flytta på dig då", tyvärr sa jag, jag har 45 minuters rast nu, vilket djävla liv det blev på honom smile

Jippi, "här kommer jag med min Mercedes Atego leksaksbil och tror att jag kan stå i vägen för vem som helst" När jag körde för posten så var jag ute på Orust varje dag.
Ica butiken i Henån skulle ha sin bur och tro på tusan att det stod 2-3 limpraggare där rätt som det var.

Är väl ganska nyligen Uddevalla börjat köra Orust? Ica pärlan e för övrigt alltid lika bra, vilsna själar som inte vågar skriva på och det tar 10 år innan dom öppnar porten, om dom öppnar. big_smile

2010 började dem med det, kom dit med 6 pall grillkol en gång, precis så att det fick plats :-)
Senast redigerat av WoozyDozz (9 juli 2012)

918 Inlägg
9 juli 2012
carroll skrev:
Idag kom nog det värsta jag varit med om på väldigt länge.

Kommer o ska köra på E18. Det är kort påfart pga vägarbete. Eftersom jag är rätt ordentlig o inte vill söla ut framför andra bilar så stannar jag till en bit innan, det är rätt lagom med trafik, mycket lastbilar. O mitt i alltihopa så blir jag omkörd, när jag tänker börja rulla PÅ HÖGER SIDAN AV BILEN!!!!!!!!!!! Jag saknar ord. Seriöst. Jag planerar så jag kan komma ut på ett smidigt sätt o hur fan får folk körkort nuförtiden. Eller detta va ju en gammal gubbe så hans bäst före datum hade gått ut för läääänge sen....
Helt j***a otroligt... Arga blickar fick han iaf. Undrar om han fatta varför?

Hallstahammar? Var en massa kö där idag pga vägarbete.
Senast redigerat av WoozyDozz (9 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2012
znozy skrev:
rikardbystrom skrev:
znozy skrev:
Men gud vilken rolig tråd smile finns tre saker jag hatar.

1) Vid den lokala matbutiken finns en parkering längs långsidan av butiken, när man står parkerad där har man en körfältsbredd bakom sig att kunna backa ut på.
Men allt som oftast (90%) av besökarna orkar inte parkera utan ställer sig bakom oss som parkerat.

Med följden av att när man skall ut och har bilar bredvid sig, finns inget utrymme att svänga ut.

Sist skulle jag ut o precis då kom tjejen till den svarat audin och satte sig i bilen, men trotts tutningar, evil eye, och nästan en MB i sidan så satt hon stilla kvar och bara tittade.

Så mogg parkerare är en sak.

2) Tjejer (18-30) som konstant skall prata i mobilen när dom kör bil är det största av alla hat smile
Totalt livsfarliga! Noll koll kör om utan att titta varken bakåt, framåt eller åt sidan.
Här i Gävleborg är singelolyckorna med unga kvinnliga förare en riktigt stor grupp. Hoppas polisen börjar jobba som i UK o kolla upp om deras telefoner varit aktiva under olyckstillfället.

Rätt vad det är drar dom ju med sig någon annan under sitt samtal om vad "Anna hade på sig i Fredags" o det kan ju kännas lite banalt att kanske ha ihjäl en barnfamilj för den typen av samtal.

3) De som INTE blinkar ut ur rondeller, lika mycket "ogilla" de som blinkar vänster. Skärp er för fan! big_smile

Håller med dig på alla punkter förutom den sista, kan ha missuppfattat men skriver ändå.

"lika mycket "ogilla" de som blinkar vänster"  hur menar du där? det är ganska självklart att trafiken flyter på bättre om man blinkar åt höger, när man ska till höger, så att inte den som står i nästa "utfart" stannar i onödan.

Lika så om man ska åka rakt fram i rondellen, då blinkar man endast ut ur rondellen, så dom som står i nästa "utfart" slipper stanna i onödan.

Och ska du sedan till vänster i rondellen, så blinkar man vänster och blinkar ut sig (även lägger sig i yttre filen om rondellen är uppdelad)

Många av köerna till rondeller klockan 16 på måndag eftermiddag skulle minska radikalt om dessa icke blinkande individer kunde göra enligt ovanstående instruktioner!

Såå, hur menade du? smile

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo... smile menar precis som du att man blinkar ut ur en rondell (höger), men inte att man blinkar vänster då rondellen är en förlängning av en rak väg. Så det blir hypotetiskt som att alla skulle börja blinka hö resp vä när man kommer på en väg som svänger/blir böjd åt endera hållet. big_smile

Skall man ut ur antingen första eller andra (rakt fram) skall man ligga så långt till höger i rondellen man kan, skall man ut i 3é hålet skall man ligga så långt till vänster man kan. Så slipper det uppstå frågetecken om var man skall ta vägen.

VH//Rondellernas mästare.

En rondell är väl mer av en "tillbökad" korsning. Blinka vänster när när man ska vänster (eller tillbaka) är det väl inget fel i? (eller så missuppfattar jag hela inlägget/inläggen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vettemannen
9 juli 2012
Du FÅR blinka vänster när du kör in i en cirkulationsplats men SKALL blinka höger när du kör ut ur den!

/Benny

Muttley
9 juli 2012
Mack skrev:
tkd_rille skrev:
Mervolic skrev:

Då kan man lugnt sätta upp varningstriangeln också, eller fortsätta 500-1000 meter till, så att man säkert kan parkera på rastplatsen? smile

Jo vi kan inte svara på vad som hände. Klart är de dumt att stå på en sådan plats om de bara var så att hon skulle hämta något "onödigt"  Om de däremot hade varit medicin eller liknande så är de inte dumt.
Vi låter väl detta vara ett olöst mysterium.

För den som inte vet, hur lång tid tar det från att symptomen visar sig till att personen faktiskt börjar krampa?
Med tanke på att ekipaget rullat förbi ett antal mer lämpliga ställen att stanna på då de kom från E45:an, så är det fortfarande konstigt ställe att stå på i mina ögon..

För ett ep anfall hinner du inte med. Den jag hade i min bil var de inget som varnade för de ens. Och man ska stanna om anfallen är kraftiga, är de långvariga ska vissa få sin medicin via stolpiller. Vissa har elchock. Sådär lite informativt för den som missat första hjälpen smile

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2012
Så som jag hade fått för mig då helt enkelt

(Jag tillhör skaran som hellre blinkar även om jag inte MÅSTE...då det knappast gör livet svårare för någon...och kanske för att jag stör mig så galet på de som "aldrig" blinkar)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
9 juli 2012
Något som irriterar mig något så gränslöst är när bilen bakom ska ligga och slicka mig i brygga när det kommer ett vägbygge.

Jag kör mestadels för fort på motorvägen, inte farligt fort, bara dyrt-för-plånboken-fort.
När man så har passerat någon som gärna håller 100kmh och närmar sig ett vägbygge, med t.ex 70kmh som högsta hastighet och börjar bromsa in, då kan man nästan garantera att tarmtrollet bakom fortsätter i sina 100 och lägger sig så nära man bara kan utan att byta färg. Så ligger dom gärna genom hela den reducerade sträckan fram tills det blir 110/120 igen....då smyger dom upp i 100 och myser vidare.

Egentligen ingen big deal, men jag menar att det är bättre att köra för fort än för nära (självklart inom rimliga gränser)

Vettemannen
9 juli 2012
Mikael1977 skrev:
Något som irriterar mig något så gränslöst är när bilen bakom ska ligga och slicka mig i brygga när det kommer ett vägbygge.

Jag kör mestadels för fort på motorvägen, inte farligt fort, bara dyrt-för-plånboken-fort.
När man så har passerat någon som gärna håller 100kmh och närmar sig ett vägbygge, med t.ex 70kmh som högsta hastighet och börjar bromsa in, då kan man nästan garantera att tarmtrollet bakom fortsätter i sina 100 och lägger sig så nära man bara kan utan att byta färg. Så ligger dom gärna genom hela den reducerade sträckan fram tills det blir 110/120 igen....då smyger dom upp i 100 och myser vidare.

Egentligen ingen big deal, men jag menar att det är bättre att köra för fort än för nära (självklart inom rimliga gränser)

Du har rätt! Vid vägbyggen och där det uppehåller sig bl.a. vägarbetare ska man vara noga med att hålla hastigheten och gärna lite lägre om det är arbetare precis där man kör. Det är naturligtvis för deras säkerhet på sin arbetsplats.

/Benny

Forummoderator
26 581 Inlägg
10 juli 2012
tkd_rille skrev:
Mack skrev:
tkd_rille skrev:
Jo vi kan inte svara på vad som hände. Klart är de dumt att stå på en sådan plats om de bara var så att hon skulle hämta något "onödigt"  Om de däremot hade varit medicin eller liknande så är de inte dumt.
Vi låter väl detta vara ett olöst mysterium.

För den som inte vet, hur lång tid tar det från att symptomen visar sig till att personen faktiskt börjar krampa?
Med tanke på att ekipaget rullat förbi ett antal mer lämpliga ställen att stanna på då de kom från E45:an, så är det fortfarande konstigt ställe att stå på i mina ögon..

För ett ep anfall hinner du inte med. Den jag hade i min bil var de inget som varnade för de ens. Och man ska stanna om anfallen är kraftiga, är de långvariga ska vissa få sin medicin via stolpiller. Vissa har elchock. Sådär lite informativt för den som missat första hjälpen smile

Ja, jag såg då inte till någon fler i bilen, men hon kan ju lika gärna ha haft någon liggande i baksätet eller framför bilen eller vad vet jag.
Jag skulle ha stannat, ställt mig rakt över E14, klivit ur och frågat om hon behövde hjälp, även fast hon inte visade ett endaste tecken på att där var något problem, förutom vad hon nu saknade i sin väska i skuffen.
Senast redigerat av Mack (10 juli 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Galning
33 Inlägg
10 juli 2012
Då var det dags igen. En nyare Ford lägger sig bakom, nära nog för att jag inte ska se huven på hennes bil i en hastighet av ungefär 130 km/h och hakar på lika jävla nära när jag gör en omkörning i cirka 160 km/h. Drar på lite till och får upp lite utrymme mellan. Kommer till en rondell och fanskapet lägger sig nästan lika nära efter den med så lackar ur och tvärnitar. Någon fick visst gira ut i vägrenen och såg lagom sur ut. Givetvis var det en kvinna...

Forummoderator
26 581 Inlägg
10 juli 2012
johanhedberg skrev:
Då var det dags igen. En nyare Ford lägger sig bakom, nära nog för att jag inte ska se huven på hennes bil i en hastighet av ungefär 130 km/h och hakar på lika jävla nära när jag gör en omkörning i cirka 160 km/h. Drar på lite till och får upp lite utrymme mellan. Kommer till en rondell och fanskapet lägger sig nästan lika nära efter den med så lackar ur och tvärnitar. Någon fick visst gira ut i vägrenen och såg lagom sur ut. Givetvis var det en kvinna...

Hon hade kanske ett akutfall i baksätet och skulle åt samma håll..?

Galning
33 Inlägg
10 juli 2012
Mack skrev:
johanhedberg skrev:

Fanns gott om fall att blåsa förbi mig med om det varit så. Och med tanke på att jag höll en bra bit över gränsen själv så finns det ingen anledningen att ligga så sjukt nära ändå.. (Var på 90/100 väg)

Forummoderator
26 581 Inlägg
10 juli 2012
johanhedberg skrev:
Mack skrev:
johanhedberg skrev:

Fanns gott om fall att blåsa förbi mig med om det varit så. Och med tanke på att jag höll en bra bit över gränsen själv så finns det ingen anledningen att ligga så sjukt nära ändå.. (Var på 90/100 väg)

Som vissa andra säger; inte kommer vi få veta varför personen hade så bråttom heller för du stannade inte och frågade..

67 Inlägg
10 juli 2012
Mack skrev:
johanhedberg skrev:

Troligtvis inte, men det får vi ju aldrig reda på smile

448 Inlägg
10 juli 2012
it_mutt skrev:
znozy skrev:
rikardbystrom skrev:

Håller med dig på alla punkter förutom den sista, kan ha missuppfattat men skriver ändå.

"lika mycket "ogilla" de som blinkar vänster"  hur menar du där? det är ganska självklart att trafiken flyter på bättre om man blinkar åt höger, när man ska till höger, så att inte den som står i nästa "utfart" stannar i onödan.

Lika så om man ska åka rakt fram i rondellen, då blinkar man endast ut ur rondellen, så dom som står i nästa "utfart" slipper stanna i onödan.

Och ska du sedan till vänster i rondellen, så blinkar man vänster och blinkar ut sig (även lägger sig i yttre filen om rondellen är uppdelad)

Många av köerna till rondeller klockan 16 på måndag eftermiddag skulle minska radikalt om dessa icke blinkande individer kunde göra enligt ovanstående instruktioner!

Såå, hur menade du? smile

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo... smile menar precis som du att man blinkar ut ur en rondell (höger), men inte att man blinkar vänster då rondellen är en förlängning av en rak väg. Så det blir hypotetiskt som att alla skulle börja blinka hö resp vä när man kommer på en väg som svänger/blir böjd åt endera hållet. big_smile

Skall man ut ur antingen första eller andra (rakt fram) skall man ligga så långt till höger i rondellen man kan, skall man ut i 3é hålet skall man ligga så långt till vänster man kan. Så slipper det uppstå frågetecken om var man skall ta vägen.

VH//Rondellernas mästare.

En rondell är väl mer av en "tillbökad" korsning. Blinka vänster när när man ska vänster (eller tillbaka) är det väl inget fel i? (eller så missuppfattar jag hela inlägget/inläggen)

blinkar bara vid filbyte samt när du ska ut(höger då givetvis).

Xzit

577 Inlägg
10 juli 2012
Mack skrev:

hahaha dagens garv! Tack så mycket! lol

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Pim_Pim
10 juli 2012
Låg bakom en bil idag som blinkade vänster men tog höger i rondellen. big_smile

1 422 Inlägg
10 juli 2012
risodlarn skrev:
cheffer skrev:
tkd_rille skrev:
Men du skrev väl innan att de kom om efter några km.  Då låg du antagligen i 100 ? Varför skulle du då höja din hastighet för att jävlas när du övningskör ? Med tanke på att ni är 2 stycken som ryker på det ifall ni blir stoppade.
Rent löjligt att göra på detta vis, koncentrera dig på din körning och skit i alla andra så funkar de bättre för dig.

Väldigt konstigt ställe då det alltid ska fungera så vid 2+1 väg för att underlätta men skitsamma. Du ska inte bevisa någon ting om att alla som övningskör kör sakta, det är inte din uppgift utan det där är bara omoget beteende som inte är bra ute i trafiken. Om skylten kommer att det blir 100 samtidigt som det blir 2filigt får du accelerera upp till hundra i högerfilen även om någon lägger sig i vänstra. Även om de är ute efter att köra om så är ni i en sådan situation att det är en accelerations sträcka och du kan lugnt accelerera upp till 100 även om någon lägger sig i den vänstra filen för omkörning, det finns ställen där det är undantag. Du säger ju emot dig själv en hel del. Men ligger man bara på i stadig fart på vägen så är det olagligt att accelerera om någon börjar köra om dig, man ska underlätta för sina medtrafikanter men nu var det ju inte så men det du gjorde var ju att du hindrade ändå för du började köra alldeles för fort. Fokus på din körning och inte vad andra runt omkring kanske tycker eller tror. Det är inget som gör så det går sämre för dig bara för att någon kör om dig. Arbeta på engelskan också, den är inte bra. Bara för att vara lite jobbig tongue

@tkd_rille: Precis det jag syftat på, det är inte ett bra beteende och dessutom väldigt olagligt med tanke på de farter som måste ha körts om han hamnat så långt bakom och sedan kört om i extremt hög hastighet.

Det blev hundra jag accelererade kraftigare än vad en annan bil gjorde och sen höll jag en högre hastighet. Folk har gjort värre grejer i trafiken. Det är ju inte så att volvon låg några 230 blås när han körde om och det är ju inte så att när jag gasade så satte han efter som en tok, utan när jag saktade till 100 igen så tog det ju ett tag innan han kom ikapp och då kom han fort. Förstår inte vad ni hänger upp er på. Angående engelskan får du gärna förklara vad jag gjort fel så jag lär mig något istället. tongue

Du sa att den blåste om i 400 i ditt första inlägg(överdrivet ofc), dvs gick det väldigt fort och då går jag från att ni låg i ungefär 100 när han körde om, det var iaf en tabbe från din sida så det vi hänger upp oss på är bara att du bör ta det lugnare, speciellt när du övningskör. Det är farligt att köra som du gjorde och inte rätt heller, du accelererade inte bara snabbare utan till olaglig hastighet. Det bevisar dessutom att du inte kan hantera stressen som du bör klara av samt press från andra förare, som jag sa tidigare så gör det inget om du blir omkörd, du behöver inte bevisa något för någon. Angående engelskan så kunde du ha sagt "Can you se how you're confusing me?" - Ser du hur du förvirrar mig? Eller "Do you understand why you're confusing me?" - förstårdu varför du förvirrar mig? Så, nu har du lärt dig något tongue

Pim_Pim skrev:

Är ju omöjligt att komma ur rondellen om man aldrig tar höger tongue
Senast redigerat av cheffer (10 juli 2012)

5 198 Inlägg
10 juli 2012
cheffer skrev:
risodlarn skrev:
cheffer skrev:

Väldigt konstigt ställe då det alltid ska fungera så vid 2+1 väg för att underlätta men skitsamma. Du ska inte bevisa någon ting om att alla som övningskör kör sakta, det är inte din uppgift utan det där är bara omoget beteende som inte är bra ute i trafiken. Om skylten kommer att det blir 100 samtidigt som det blir 2filigt får du accelerera upp till hundra i högerfilen även om någon lägger sig i vänstra. Även om de är ute efter att köra om så är ni i en sådan situation att det är en accelerations sträcka och du kan lugnt accelerera upp till 100 även om någon lägger sig i den vänstra filen för omkörning, det finns ställen där det är undantag. Du säger ju emot dig själv en hel del. Men ligger man bara på i stadig fart på vägen så är det olagligt att accelerera om någon börjar köra om dig, man ska underlätta för sina medtrafikanter men nu var det ju inte så men det du gjorde var ju att du hindrade ändå för du började köra alldeles för fort. Fokus på din körning och inte vad andra runt omkring kanske tycker eller tror. Det är inget som gör så det går sämre för dig bara för att någon kör om dig. Arbeta på engelskan också, den är inte bra. Bara för att vara lite jobbig tongue

@tkd_rille: Precis det jag syftat på, det är inte ett bra beteende och dessutom väldigt olagligt med tanke på de farter som måste ha körts om han hamnat så långt bakom och sedan kört om i extremt hög hastighet.

Det blev hundra jag accelererade kraftigare än vad en annan bil gjorde och sen höll jag en högre hastighet. Folk har gjort värre grejer i trafiken. Det är ju inte så att volvon låg några 230 blås när han körde om och det är ju inte så att när jag gasade så satte han efter som en tok, utan när jag saktade till 100 igen så tog det ju ett tag innan han kom ikapp och då kom han fort. Förstår inte vad ni hänger upp er på. Angående engelskan får du gärna förklara vad jag gjort fel så jag lär mig något istället. tongue

Du sa att den blåste om i 400 i ditt första inlägg(överdrivet ofc), dvs gick det väldigt fort och då går jag från att ni låg i ungefär 100 när han körde om, det var iaf en tabbe från din sida så det vi hänger upp oss på är bara att du bör ta det lugnare, speciellt när du övningskör. Det är farligt att köra som du gjorde och inte rätt heller, du accelererade inte bara snabbare utan till olaglig hastighet. Det bevisar dessutom att du inte kan hantera stressen som du bör klara av samt press från andra förare, som jag sa tidigare så gör det inget om du blir omkörd, du behöver inte bevisa något för någon. Angående engelskan så kunde du ha sagt "Can you se how you're confusing me?" - Ser du hur du förvirrar mig? Eller "Do you understand why you're confusing me?" - förstårdu varför du förvirrar mig? Så, nu har du lärt dig något tongue

Pim_Pim skrev:

Är ju omöjligt att komma ur rondellen om man aldrig tar höger tongue

Jo men man ska ju inte blinka vänster iaf... ;-)

Sök