6086
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

1 422 Inlägg
10 juli 2012
Nä, där är jag med dig faktiskt smile Blinka bara när man ska ut, placeringen visar vart man ska ändå.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 juli 2012
Ja, nej, jag självklassar mig som trög, då jag inte förstår vad det är att störa sig på att folk blinkar vänster, när de ska åt vänster eller tillbaka (däremot, blinka vänster och sen inte blinka höger när man ska ut, ja då kan jag förstå irritationen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Pim_Pim
10 juli 2012
Han blinkade inte alls innan rondellen, han tog tredje avfarten ut och blinkade vänster precis innan.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 juli 2012
Pim_Pim skrev:
Han blinkade inte alls innan rondellen, han tog tredje avfarten ut och blinkade vänster precis innan.

Ja nej, just det exemplet köper jag helt o fullt smile (tänkte mest på sen tidigare)

5 198 Inlägg
10 juli 2012
I en rondell åker man *rakt fram* till man ska ur rondellen därav man ska blinka höger.. dvs man svänger aldrig vänster igentligen förutom att man vrider ratten åt vänster precis som man gör när man svänger vänster i en kurva och då blinkar man ju inte heller.. men däremot blinka vänster om man byter fil före rondellen... En del blinkar ju hejvilt... hinner blinka 4 gånger  innan dom kommit ur rondellen.
Senast redigerat av gamlingen (10 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
10 juli 2012
Oki, fortfarande, ingen som har kunnat lägga fram vad det är att faktiskt är att störa sig på om någon blinkar vänster om de ska vänster eller tillbaka (åter igen, förutsatt att man nu blinkar höger när man ska ut).

Jag försöker bara förstå hur detta skulle kunna vara något att faktiskt störa sig på (då jag verkligen inte förstår problemet (jo, jag förstår problemet med att blinka "bara vänster" och sen glida ur ur rondellen, men inte att först blinka vänster och sen höger) )

- - Edit - -

Säger inte att man inte får störa sig på det, självklart får man det om man nu "vill", bara att jag verkligen inte förstår vad där är att störa sig på.

Däremot köper jag inte argumentet att det skulle ses som "rak väg" då den är där ist för en "vanlig korsning".
Senast redigerat av it_mutt (10 juli 2012)

5 198 Inlägg
10 juli 2012
näee it-mutt har rätt,, störningsmomentet när nån blinkar vänster och faktiskt INTE svänger HÖGER är ju i det närmaste obef.

Jag blinkar vänster i rondeller, upplever att det är färre som då chansar i tron om att man ska åka rakt fram smile sen självklart höger när man ska ut

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juli 2012
Otroligt tjafsande om hur man blinkar i rondeller. Det märks att många bor i städer där det finns 2-3 rondeller att oroa sig över. Det är väl mer irriterande att folk väljer vänsterfil och sedan kör rakt fram i de rondeller där vänsterfilen är avsedd för vänstersväng, och högerfilen är avsedd för både höger- och vänstersväng, eller rakt fram. Då är det smart att blinka vänster när man ligger i högerfil eftersom man annars riskerar att få ett 21 årigt förarproffs med tumring, keps och tribaltatuering i knät.
Senast redigerat av caromania (10 juli 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Vettemannen
10 juli 2012
caromania skrev:
Otroligt tjafsande om hur man blinkar i rondeller. Det märks att många bor i städer där det finns 2-3 rondeller att oroa sig över. Det är väl mer irriterande att folk väljer vänsterfil och sedan kör rakt fram i de rondeller där vänsterfilen är avsedd för vänstersväng, och högerfilen är avsedd för både höger- och vänstersväng, eller rakt fram. Då är det smart att blinka vänster när man ligger i högerfil eftersom man annars riskerar att få ett 21 årigt förarproffs med tumring, keps och tribaltatuering i knät.

Hahaha!!!!!

/Benny

1 532 Inlägg
10 juli 2012
Gött på g hem ifrån jobbet i Katrineholm idag åkte jag över Hävla-Rejmyre-Simonstorp-Norrköping.
Regnar riktigt bra så jag får sakta ner till ca 50km/h efter Rejmyre.
Ser ca 100m framför mig en konstig ställning på ett par bakljus.
När jag kommer fram står det en nyare Kia i diket och jag stannar bakom och kliver ut o går fram då sitter det en familj i bilen och har inte sätt att vägen svängde så jag bad dom sitta kvar och lägga i friläge, så jag rullade bak nån meter och hinka på vinchen på deras drag och drog upp dom på vägen igen. Sen kom killen ur bilen och vi tittade på den så inget hade gått sönder sen frågade han vad jag skulle ha i betalning men avböjde snällt det.
Hoppade in i min bil och rullade mot Simonstorp och stannade för att tanka då kom han bakom och insisterade på att få ialla fall tanka 500kr.
Det är då det känns bra att det fortfarande finns tacksamma människor i vårt avlånga land smile

Säger baa det skaffa en Ford Excursion dom är bekvämligheten själva och dom kan hjälpa människor i nöd hehe smile

Självlärd
3 083 Inlägg
10 juli 2012
Dirtymike skrev:
Gött på g hem ifrån jobbet i Katrineholm idag åkte jag över Hävla-Rejmyre-Simonstorp-Norrköping.
När jag kommer fram står det en nyare Kia i diket och jag stannar bakom och kliver ut o går fram då sitter det en familj i bilen och har inte sätt att vägen svängde så jag bad dom sitta kvar och lägga i friläge, så jag rullade bak nån meter och hinka på vinchen på deras drag och drog upp dom på vägen igen. Sen kom killen ur bilen och vi tittade på den så inget hade gått sönder sen frågade han vad jag skulle ha i betalning men avböjde snällt det.
Hoppade in i min bil och rullade mot Simonstorp och stannade för att tanka då kom han bakom och insisterade på att få ialla fall tanka 500kr.
Det är då det känns bra att det fortfarande finns tacksamma människor i vårt avlånga land smile

Säger baa det skaffa en Ford Excursion dom är bekvämligheten själva och dom kan hjälpa människor i nöd hehe smile

Hoppas du åker förbi den dagen jag ligger i diket. Men den chansen är nog ytterst liten. Grymt gjort smile.. Av båda parterna smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Forummoderator
26 581 Inlägg
10 juli 2012
Dirtymike skrev:

Bra gjort, men skulle inte detta ha varit i tråden "det bästa i trafiken"..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 046 Inlägg
10 juli 2012
För att lösa allt med blinkers o mög.. Kör med varningsblinkers istället så har alla rätt och fel smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

1 532 Inlägg
10 juli 2012
Mack skrev:
Dirtymike skrev:

FAIL från mig.
Men man kan ju säga så ändå hur dåligt vissa kör som inte saktar ner när man inte ser nåt tongue

1 532 Inlägg
10 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
Dirtymike skrev:

Hoppas du åker förbi den dagen jag ligger i diket. Men den chansen är nog ytterst liten. Grymt gjort smile.. Av båda parterna smile

Behöver du hjälp stannar jag i mån av plats smile

Pim_Pim
10 juli 2012
Dirtymike skrev:
Volvo142_73a skrev:
Dirtymike skrev:

Behöver du hjälp stannar jag i mån av plats smile

Det finns hopp! lol

Forummoderator
26 581 Inlägg
10 juli 2012
Dirtymike skrev:
Mack skrev:
Dirtymike skrev:

FAIL från mig.
Men man kan ju säga så ändå hur dåligt vissa kör som inte saktar ner när man inte ser nåt tongue

Haha, lugnt.
Och jo, jag håller med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

577 Inlägg
10 juli 2012
cheffer skrev:
risodlarn skrev:
cheffer skrev:

Väldigt konstigt ställe då det alltid ska fungera så vid 2+1 väg för att underlätta men skitsamma. Du ska inte bevisa någon ting om att alla som övningskör kör sakta, det är inte din uppgift utan det där är bara omoget beteende som inte är bra ute i trafiken. Om skylten kommer att det blir 100 samtidigt som det blir 2filigt får du accelerera upp till hundra i högerfilen även om någon lägger sig i vänstra. Även om de är ute efter att köra om så är ni i en sådan situation att det är en accelerations sträcka och du kan lugnt accelerera upp till 100 även om någon lägger sig i den vänstra filen för omkörning, det finns ställen där det är undantag. Du säger ju emot dig själv en hel del. Men ligger man bara på i stadig fart på vägen så är det olagligt att accelerera om någon börjar köra om dig, man ska underlätta för sina medtrafikanter men nu var det ju inte så men det du gjorde var ju att du hindrade ändå för du började köra alldeles för fort. Fokus på din körning och inte vad andra runt omkring kanske tycker eller tror. Det är inget som gör så det går sämre för dig bara för att någon kör om dig. Arbeta på engelskan också, den är inte bra. Bara för att vara lite jobbig tongue

@tkd_rille: Precis det jag syftat på, det är inte ett bra beteende och dessutom väldigt olagligt med tanke på de farter som måste ha körts om han hamnat så långt bakom och sedan kört om i extremt hög hastighet.

Det blev hundra jag accelererade kraftigare än vad en annan bil gjorde och sen höll jag en högre hastighet. Folk har gjort värre grejer i trafiken. Det är ju inte så att volvon låg några 230 blås när han körde om och det är ju inte så att när jag gasade så satte han efter som en tok, utan när jag saktade till 100 igen så tog det ju ett tag innan han kom ikapp och då kom han fort. Förstår inte vad ni hänger upp er på. Angående engelskan får du gärna förklara vad jag gjort fel så jag lär mig något istället. tongue

Du sa att den blåste om i 400 i ditt första inlägg(överdrivet ofc), dvs gick det väldigt fort och då går jag från att ni låg i ungefär 100 när han körde om, det var iaf en tabbe från din sida så det vi hänger upp oss på är bara att du bör ta det lugnare, speciellt när du övningskör. Det är farligt att köra som du gjorde och inte rätt heller, du accelererade inte bara snabbare utan till olaglig hastighet. Det bevisar dessutom att du inte kan hantera stressen som du bör klara av samt press från andra förare, som jag sa tidigare så gör det inget om du blir omkörd, du behöver inte bevisa något för någon. Angående engelskan så kunde du ha sagt "Can you se how you're confusing me?" - Ser du hur du förvirrar mig? Eller "Do you understand why you're confusing me?" - förstårdu varför du förvirrar mig? Så, nu har du lärt dig något tongue

Pim_Pim skrev:
Låg bakom en bil idag som blinkade vänster men tog höger i rondellen. big_smile

Är ju omöjligt att komma ur rondellen om man aldrig tar höger tongue

Jo nej man ska aldrig köra för fort, o sen att han stressade mig till o köra för fort är ju ett sätt o se på saken och det får du tro som du vill.

Men angående engelskan bara för att man inte kunde översätta min mening rakt över till svenska så antar du att den är fel? Har haft mvg i engelska genom hela grundskolan samt gymnasiet. o enligt mig är meningen helt ok. Därför jag undrar. Istället för att skriva Can you see så räcker det med See och sen förvirrade du inte mig jag var konfunderad över dig som individ. O då går det utmärkt o uttrycka sig som jag gjorde. Sen att du vill dra ut på meningarna som i dina exempel gör det väldigt tydligt att du översätter mer eller mindre rakt från svenska språket vilket tyder på att du är ovan med engelska. Så om du inte vet varför min mening är fel bara "att" den är fel så kan du ju inte vara helt säker på att den faktiskt är fel. Men men nog om detta. Beteendet var farligt och omoget visst men det var inte så farligt och omoget som du fått för dig. Mer orkar jag inte stri' om detta. Du får ha ett fortsatt trevligt liv smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 422 Inlägg
10 juli 2012
risodlarn skrev:
cheffer skrev:
risodlarn skrev:

Det blev hundra jag accelererade kraftigare än vad en annan bil gjorde och sen höll jag en högre hastighet. Folk har gjort värre grejer i trafiken. Det är ju inte så att volvon låg några 230 blås när han körde om och det är ju inte så att när jag gasade så satte han efter som en tok, utan när jag saktade till 100 igen så tog det ju ett tag innan han kom ikapp och då kom han fort. Förstår inte vad ni hänger upp er på. Angående engelskan får du gärna förklara vad jag gjort fel så jag lär mig något istället. tongue

Du sa att den blåste om i 400 i ditt första inlägg(överdrivet ofc), dvs gick det väldigt fort och då går jag från att ni låg i ungefär 100 när han körde om, det var iaf en tabbe från din sida så det vi hänger upp oss på är bara att du bör ta det lugnare, speciellt när du övningskör. Det är farligt att köra som du gjorde och inte rätt heller, du accelererade inte bara snabbare utan till olaglig hastighet. Det bevisar dessutom att du inte kan hantera stressen som du bör klara av samt press från andra förare, som jag sa tidigare så gör det inget om du blir omkörd, du behöver inte bevisa något för någon. Angående engelskan så kunde du ha sagt "Can you se how you're confusing me?" - Ser du hur du förvirrar mig? Eller "Do you understand why you're confusing me?" - förstårdu varför du förvirrar mig? Så, nu har du lärt dig något tongue

Pim_Pim skrev:
Låg bakom en bil idag som blinkade vänster men tog höger i rondellen. big_smile

Är ju omöjligt att komma ur rondellen om man aldrig tar höger tongue

Jo nej man ska aldrig köra för fort, o sen att han stressade mig till o köra för fort är ju ett sätt o se på saken och det får du tro som du vill.

Men angående engelskan bara för att man inte kunde översätta min mening rakt över till svenska så antar du att den är fel? Har haft mvg i engelska genom hela grundskolan samt gymnasiet. o enligt mig är meningen helt ok. Därför jag undrar. Istället för att skriva Can you see så räcker det med See och sen förvirrade du inte mig jag var konfunderad över dig som individ. O då går det utmärkt o uttrycka sig som jag gjorde. Sen att du vill dra ut på meningarna som i dina exempel gör det väldigt tydligt att du översätter mer eller mindre rakt från svenska språket vilket tyder på att du är ovan med engelska. Så om du inte vet varför min mening är fel bara "att" den är fel så kan du ju inte vara helt säker på att den faktiskt är fel. Men men nog om detta. Beteendet var farligt och omoget visst men det var inte så farligt och omoget som du fått för dig. Mer orkar jag inte stri' om detta. Du får ha ett fortsatt trevligt liv smile

Din reaktion visade ju på det, samt ditt första inlägg. Du behöll inte ditt lugn vilket är viktigt under övningskörningstiden, och därefter också såklart men om polisen skulle tagit er så skulle förmodligen din farsas körkort rykt samt ditt lämp blivit tillbakakallat. Det är bara ett tips för din fortsatta övningskörning och hoppas det går bra med körkortet för dig smile

Vad det gäller språket så har du fortfarande fel men det kan vi ta i PM smile Ännu mer fel nu ser jag när jag läser noggrannare vad du skriver.. "See why I'm confused about you?" Inte ett enda rätt. About har inget att göra i den meningen och det blir bara fel. Men som sagt, PM. Sorry för OT.

Sök