Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Har pysslat lite med framvagnen i veckan Den lilla tiden jag fått över till Duetten
Fäste järn på bromsskivorna och mätade in så att framhjulen stod absolut parallellt
För att undvika bumpsteer så ska styrstagets infästning i styrarmen vara i linje mellan övre och undre länkarmsinfästningar och då kom lasern till nytta igen 140 styrstagen visade sig vara i rätt längd så slapp ändra dessa
Däremot så blev parallellstaget förkort, men bara i ena änden
Kapade parallellstaget och svarvade till en bit som är så pass tajt att den får pressas i, ska svetsas och sen borra i stift så att den absolut inte kan dela sig
Hejsanhejsan, vackert bygge! Har följt denna tråd ett tag. Håller själv på och pular lite med ett projekt, och fick en liten tankeställning när jag ser din framvagn. Finns det olika hjälpstyrarmar? Med olika mycket vinkel till yttre hålet på dem? Om man tittar på min ser det ut som att min är "rakare", kan det stämma? Har utgått från att första vinklade biten på styrarmarna, både den från servot och hjälpstryramen är parallella med rambenen.. En bild:
Ber om ursäkt om detta inte berör ditt bygge, men blev bara så fundersam..
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
9 november 2014
Paulit skrev:
Hejsanhejsan, vackert bygge! Har följt denna tråd ett tag. Håller själv på och pular lite med ett projekt, och fick en liten tankeställning när jag ser din framvagn. Finns det olika hjälpstyrarmar? Med olika mycket vinkel till yttre hålet på dem? Om man tittar på min ser det ut som att min är "rakare", kan det stämma? Har utgått från att första vinklade biten på styrarmarna, både den från servot och hjälpstryramen är parallella med rambenen.. En bild: http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-4fdad6f54fe79f24c2e90ce33d5eb62c.jpg
Mvh Paulit
Det vet jag att det finns, minns inte om det skiljer på nåt mer än vinkeln på armarna & längden på justerstaget, men från den tiden jag körde 140 så minns jag att det fanns olika, ändrades runt 70 nångång , minns inte exakt årtal. (hade glömt det igår när jag kommenterade här)
Är det placering av snäckan (rambredd) som gör att längden blir fel ?
Ska jag va ärlig så är det nog så att parallellstaget kanske kommer från en Amazon! Har en bunke blandade framvagnsdelar och försöker använda det jag har. Antagligen hade ett 140 stag passat direkt
Hejsanhejsan, vackert bygge! Har följt denna tråd ett tag. Håller själv på och pular lite med ett projekt, och fick en liten tankeställning när jag ser din framvagn. Finns det olika hjälpstyrarmar? Med olika mycket vinkel till yttre hålet på dem? Om man tittar på min ser det ut som att min är "rakare", kan det stämma? Har utgått från att första vinklade biten på styrarmarna, både den från servot och hjälpstryramen är parallella med rambenen.. En bild: http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-4fdad6f54fe79f24c2e90ce33d5eb62c.jpg
Mvh Paulit
Det vet jag att det finns, minns inte om det skiljer på nåt mer än vinkeln på armarna & längden på justerstaget, men från den tiden jag körde 140 så minns jag att det fanns olika, ändrades runt 70 nångång , minns inte exakt årtal. (hade glömt det igår när jag kommenterade här)
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
9 november 2014
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Är det placering av snäckan (rambredd) som gör att längden blir fel ?
Ska jag va ärlig så är det nog så att parallellstaget kanske kommer från en Amazon! Har en bunke blandade framvagnsdelar och försöker använda det jag har. Antagligen hade ett 140 stag passat direkt
Har en hög me stag liggande. Kan mäta & kolla om minnet är med, nog för att din skarv säkert håller men de känns väl tryggare & ha en oskarvad. ?