Sätt att lyfta bilen för den som saknar garage.

arenwik
1 maj 2012 ·

Vi byggde en ganska stor ramp i trä. Annars kan du köpa en riktig domkraft! En sån man i princip kan välta biljävel med tongue

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
1 maj 2012 · 2 100 Inlägg

Vad är det för fel på domkraft och pallbockar? Ska du använda bilen dagligen? smile

Tja!
D-alvarsson
1 maj 2012 · 550 Inlägg

tobbeh78 skrev:
En kompis slog ihop ett par såna här av typ 2" x 5" plankor.
funkar finfint, dock lite tunga att lyfta.. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/43/42518/42518-6e7fff3ae22eabbf58a5a3b0d592d8ae.jpg

Ja förstod inte riktig uppbyggnaden på denna tongue smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
D-alvarsson
1 maj 2012 · 550 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Vad är det för fel på domkraft och pallbockar? Ska du använda bilen dagligen? smile

Domkraft är lite halv tråkigt då jag inte litar allt för mkt på skicket (rost) på bilens under rede smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Extrazz En 5a är Livet.
1 maj 2012 · 2 005 Inlägg

Domkraften ska man ändå inte lita på?

Bara hissa och dit med ett par pallbockar  är ju bara sätta de under någon balk eller bakaxlen och motor balken. lyckas du har sönder något där så kan du bara skrota bilen direkt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
1 maj 2012 · 2 100 Inlägg

D-alvarsson skrev:

Dennis_999 skrev:
Vad är det för fel på domkraft och pallbockar? Ska du använda bilen dagligen? smile

Domkraft är lite halv tråkigt då jag inte litar allt för mkt på skicket (rost) på bilens under rede smile

Litar du inte på att du kan hissa bilen på ett säkert vis föreslår jag att du skrotar den och letar efter bättre objekt wink

Tja!
D-alvarsson
1 maj 2012 · 550 Inlägg

okej, bak axel osv funkar prima och hissa i men de är trösklarna som ja måste hissa i till och börja med för att få under en vanlig domkraft.. ^^

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Extrazz En 5a är Livet.
1 maj 2012 · 2 005 Inlägg

Du hissar ju inte bilen i trösklen. dummer. det finns lyftpunkter. annars så är de bara lyfta rakt av under motorn eller bakaxel lite beroände hur de ser ut mellan olika bilar.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
D-alvarsson
1 maj 2012 · 550 Inlägg

Extrazz skrev:
Du hissar ju inte bilen i trösklen. dummer. det finns lyftpunkter. annars så är de bara lyfta rakt av under motorn eller bakaxel lite beroände hur de ser ut mellan olika bilar.

jag MÅSTE hissa där först för att jag ens ska få under en vanlig domkraft, så jooo sad

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Mickius
1 maj 2012 · 4 670 Inlägg

Köra över några plankor så kommer den upp en bit i luften?

Extrazz En 5a är Livet.
1 maj 2012 · 2 005 Inlägg

ja exakt. har man så dumt låg bil så får man antaligen köpa en lägra domkraft eller köra upp på ett par plankor eller liknande. fellyft inte en bil!  mycket kan gå fel och jag skulle aldrig köpa en bil som jag vet att klåpare har haft innan.

för om gör rätt.

Inget fel att lära sig men när det kommer till dumheter så tar det stopp.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
D-alvarsson
2 maj 2012 · 550 Inlägg

Extrazz skrev:
ja exakt. har man så dumt låg bil så får man antaligen köpa en lägra domkraft eller köra upp på ett par plankor eller liknande. fellyft inte en bil!  mycket kan gå fel och jag skulle aldrig köpa en bil som jag vet att klåpare har haft innan.

för om gör rätt.

Inget fel att lära sig men när det kommer till dumheter så tar det stopp.

Kallade du mig klåpare nu eller vaddå?
Kan hålla med om att bilen är dumt låg men gillar stuket,

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
alexxe En gång till nu
2 maj 2012 · 760 Inlägg

Antar bilen står på utsidan då du inte har garage.
Köp 2"x4" träbalk på trähandeln och några skruv och skruva ihop en ram, köp en pressening på biltema för småslantar och spänn över träramen.
du är nu väder skyddad för under 800kr.
köp gasolflaska med värmemunstycke alt varmluftspistol och börja skrapa bilen undertill.
byt all sönderrostade grejer vid dåligt skick.
spraya på ny underredsmassa.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
D-alvarsson
2 maj 2012 · 550 Inlägg

alexxe skrev:
Antar bilen står på utsidan då du inte har garage.
Köp 2"x4" träbalk på trähandeln och några skruv och skruva ihop en ram, köp en pressening på biltema för småslantar och spänn över träramen.
du är nu väder skyddad för under 800kr.
köp gasolflaska med värmemunstycke alt varmluftspistol och börja skrapa bilen undertill.
byt all sönderrostade grejer vid dåligt skick.
spraya på ny underredsmassa.

riktigt bra svar!! tack för förstående och givande svar ! de uppskattas verkligen smile funkar de med gasbrännare?

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
2 maj 2012 · 3 878 Inlägg

Men som sagts innan, kör upp den på brädor och lyft på något lämpligt ställe med domkraft smile Även ute på lite större motortävlingar är det många som har plankorna redo när bilen går in i depå när något hänt så man måste lyfta högt smile

FarmoR
2 maj 2012 · 149 Inlägg

Steg ett:
http://img403.imageshack.us/img403/1655/baraattdra.th.jpg
Steg två:
http://img812.imageshack.us/img812/9761/fs421206236733211257092.th.jpg
Steg tre:
http://img252.imageshack.us/img252/5462/fs421206285880641257092.th.jpg

bumpe Lastbilsmekaniker
2 maj 2012 · 3 878 Inlägg

FarmoR skrev:
Steg ett:
Steg två:
Steg tre:

Du måste för helvete ta med lackstift med smile

D-alvarsson
2 maj 2012 · 550 Inlägg

bumpe skrev:
Men som sagts innan, kör upp den på brädor och lyft på något lämpligt ställe med domkraft smile Även ute på lite större motortävlingar är det många som har plankorna redo när bilen går in i depå när något hänt så man måste lyfta högt smile

okej tack så mycket ! smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
kristofski Japansk
2 maj 2012 · 72 Inlägg

Men herregud... Kör upp på brädor (brukar köra med en 1"x 4" och en 2" x 4" under varje däck)  bak hissar du upp i bakvagnen på golfen och slänger in 2st pallbockar på samma balk. Släpp ner bilen, sedan i fronten ungefär i linje med kylaren finns rund luftpunkt. Hissa i den och sätt pallbockar i fästena för bärarmarna. DONE!

Då kan du lätt rulla runt under bilen, är du scaryfitted kan du köra med ramperna som någon länkade till under hjulen så att dom tar värsta smällen om den skulle rasa.

Du ska ALDRIG lyfta i sparklådorna......

Senast redigerat av kristofski (2 maj 2012)

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se
D-alvarsson
2 maj 2012 · 550 Inlägg

kristofski skrev:
Men herregud... Kör upp på brädor (brukar köra med en 1"x 4" och en 2" x 4" under varje däck)  bak hissar du upp i bakvagnen på golfen och slänger in 2st pallbockar på samma balk. Släpp ner bilen, sedan i fronten ungefär i linje med kylaren finns rund luftpunkt. Hissa i den och sätt pallbockar i fästena för bärarmarna. DONE!

Då kan du lätt rulla runt under bilen, är du scaryfitted kan du köra med ramperna som någon länkade till under hjulen så att dom tar värsta smällen om den skulle rasa.

Du ska ALDRIG lyfta i sparklådorna......

okej, användbart. TACK !
nej ja vet men ja måste till o börja med tyvärr.
Men ja har börjat o hissa i bakaxel iaf smile tack vare er här på garaget ! wink

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang