För mycket rost vid bromsarna?

robbaen
11 maj 2012 · 15 Inlägg

Tjena, tänkte börja med att säga att jag kan 0 om bilar så har därför kanske en ganska dum fråga.

Har en BMW 320i M-sport, 03a. Bromsarna är bytta för något år sen. Min fråga lyder dock, är det för mycket rost här?

Den har stått hela vintern, är denna sortens rost vid hjulet vanligt? Den gick igenom besiktning i December och stor service i September.

Bifogar bild på hur det ser ut.

http://postimage.org/image/cpkw48h5x/

henke_99 Offroad Racing
11 maj 2012 · 3 122 Inlägg

Jaå då bromsdetaljerna ofta inte är lackade på nåt sätt så brukar det se ut så där. Det viktiga är att inte den delen av bromsskivan (den blanka delen som syns på bilden) som går mot bromsbackarna i bromsoket (den stora "klumpen") är rostig.

Edit: och det syns det ju att den inte är.

Senast redigerat av henke_99 (11 maj 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2012 · 26 178 Inlägg

Det är ju en del men tycker det ser ganska normalt ut ändå. En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
robbaen
11 maj 2012 · 15 Inlägg

Tack för svaren!

Vad rekommenderar du att jag ska smörja in med?

Grabber Dagdrömmare
11 maj 2012 · 2 836 Inlägg

Mack skrev:
En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Lägg till rengöring innan.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
robbaen
11 maj 2012 · 15 Inlägg

Grabber skrev:

Mack skrev:
En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Lägg till rengöring innan.

Beskriv gärna hur jag ska gå tillväga, aldrig gjort något sånt förut.

azid Det som inte dödar gör ont
11 maj 2012 · 2 668 Inlägg

robbaen skrev:

Grabber skrev:

Mack skrev:
En uppsmörjning skadar väl dock inte.

Lägg till rengöring innan.

Beskriv gärna hur jag ska gå tillväga, aldrig gjort något sånt förut.

Skaffa en verkstadsbok till din bil och läs. Bromsar är inget man ska hålla på med om man inte har någolunda koll.

2slow
robbaen
11 maj 2012 · 15 Inlägg

azid skrev:

robbaen skrev:

Grabber skrev:

Lägg till rengöring innan.

Beskriv gärna hur jag ska gå tillväga, aldrig gjort något sånt förut.

Skaffa en verkstadsbok till din bil och läs. Bromsar är inget man ska hålla på med om man inte har någolunda koll.

Förstår det, hade inte tänkt plocka isär hela bromsarna. Tänkte mera på om han menade en ytlig rengöring och sen smörja in, vad man ska använda för något osv.

henke_99 Offroad Racing
11 maj 2012 · 3 122 Inlägg

Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
robbaen
11 maj 2012 · 15 Inlägg

henke_99 skrev:
Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Okok! Så allt ser normalt ut då? Inget jag behöver göra?

henke_99 Offroad Racing
11 maj 2012 · 3 122 Inlägg

robbaen skrev:

henke_99 skrev:
Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Okok! Så allt ser normalt ut då? Inget jag behöver göra?

Hissar man upp hjulet i luften o testar att snurra det så ska det gå lätt. Gör det det så behöver du inte göra nåt nä. (skullee tro att det är så). Det brukar ju kännas på bilen om bromsarna ligger på, både genom att det går trögt o att nån broms blir varmare än dom andra när man varit ute o kört.

Edit: att smörja upp bromsarna för att oket är rostigt på utsidan är lite som att byta motorolja för att motorn är smutsig utanpå... wink

Senast redigerat av henke_99 (11 maj 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Smajly
11 maj 2012 · 3 059 Inlägg

robbaen skrev:

henke_99 skrev:
Man ska absolut inte ge sig på att smörja nåt i bromsväg om man inte har koll på vad man gör. Kommer det smörja på bromsklossarna eller skivorna så kan man nästan helt förlora bromsverkan... Och om allt funkar (hjulen snurrar lätt) så är det ingen mening i att smörja nåt.

Okok! Så allt ser normalt ut då? Inget jag behöver göra?

Nä, tuta o kör bara.

cheffer
12 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Ser bra ut tycker jag. Inte konstigt att ett olackat ok är rostigt efter 9 år smile Så länge det rullar lätt och fint så ska du inte behöva smörja. Lyft upp bilen och kolla på alla hjul med tanke på att den stått hela vintern.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Motionera bromsok (kolv, glidpinnar), rengöra runt bromsbelägg osv bör man nog nästan göra en gång per år om man vill slippa gnissel & elände wink Angående rost så är det ok så länge det inte är rostangrepp på själva anläggningsytan på bromsskivan.

TL_Lifestyle Tekniker
16 maj 2012 · 552 Inlägg

Åk ut och bromsa hårt några gånger så försvinner det smile

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
robbaen
27 juli 2012 · 15 Inlägg

Tack för svaren.

En sak bara, det ser ju inte allt för vackert ut. Man ser det tydligt genom fälgarna. Finns det något bra sätt att åtgärda det så det ser snyggt ut?

volvochefen
27 juli 2012 · 514 Inlägg

Som sagt, åk ut och bromsa hårt ett par gånger.
Sen tar du bara en stålborste o borstar av okena lite snabbt o köper nå färg, typ bengalack i nån snygg färg och målar upp oken

Volvo 945 "tdi" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang