4264
Sök

Handbromsproblem S60

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Handbromsen tar ingenting på min S60. Den är spänd max vid mittkonsolen men vajern ligger ändå slapp när man släpper bromsen. Den tar bara ytterst lite när man drar spaken absolut längst upp.

Har rivit ner och gått igenom det mesta ganska grundligt innanför trumman bak. Det sitter nya belägg på och jag kan inte se att något verkar fel.

Jag har smort upp vajrarna och allt annat som rör på sig.

Kan det vara så att vajrarna som går bak har blivit utmattade och förlängda? Dom är ju inte helt av iaf för det rör på sig när man drar i spaken.

Handbromsen har aldrig fungerat mer än såhär under min ägo, så jag kan inte säga när felet uppstod.

Alla tips uppskattas!

Mvh

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

604 Inlägg
20 maj 2012
Biltema backar? Vart med om helt nya som inte bromsar alls.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
bronco_z skrev:
Biltema backar? Vart med om helt nya som inte bromsar alls.

Nej det är Volvo original!

604 Inlägg
20 maj 2012
Blir Vajern slapp efter du drar? En vajer blir inte längre nej. Enda jag kan tänka med just s60 är om fjäderkrokarna som håller backarna på plats är slacka blir det inge bra. Fråga mig inte varför men handbroms får du ej.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Okej kanske värt att testa med att byta ut monteringsdetaljerna till backarna då.

Ska kolla över backarna igen också. Dom är från en modell utan fjäderkrokar så jag har borrat egna hål i dom nya backarna. Hade dock andra belägg innan som inte heller fungerade.

Sök