Mycket tjat om kapade fjädrar.

ttefwes
21 maj 2012 · 192 Inlägg

Tjenare, jo det tjatas ju en hel del om det här med kapade fjädrar och slangklämmor..
Många säger att det går igenom vissa inte? Kanske man har tur och får en snäll en på SBP men iallafall,

Det är 3 varv kapade på min 945a och satt dit fjädrarna rejält med slangklämmor (3 på varje så fjädrarna sitter fast.) har inte besiktat bilen sen jag köpte den sommarn -11

Har läst många trådar om detta med dom flesta är 1år om inte mer äldre, skulle gärna vilja ha ett fräscht svar om någon fått igenom bilen på SBP under 2012? Om de fortfarande godkänner detta med slangklämmor?

MVH//

cpu1337
21 maj 2012 · 766 Inlägg

ttefwes skrev:
Tjenare, jo det tjatas ju en hel del om det här med kapade fjädrar och slangklämmor..
Många säger att det går igenom vissa inte? Kanske man har tur och får en snäll en på SBP men iallafall,

Det är 3 varv kapade på min 945a och satt dit fjädrarna rejält med slangklämmor (3 på varje så fjädrarna sitter fast.) har inte besiktat bilen sen jag köpte den sommarn -11

Har läst många trådar om detta med dom flesta är 1år om inte mer äldre, skulle gärna vilja ha ett fräscht svar om någon fått igenom bilen på SBP under 2012? Om de fortfarande godkänner detta med slangklämmor?

MVH//

prova? ingen här kan säga vad just DIN besiktningsman kommer säga.. kostar ju bara 200kr ändå om de inte skulle gå:S

Bojjann
21 maj 2012 · 474 Inlägg

Alla besgubbar är olika, så prova smile

BMW E34 540 (1994)
ttefwes
21 maj 2012 · 192 Inlägg

okej får väl göra ett test, läste någonstans om att dom inte skulle godkänna det med slangklämmor nu 2012 men det va väl bara bullshit då som någon hostade ifrån sig?

Senast redigerat av ttefwes (21 maj 2012)

Bojjann
21 maj 2012 · 474 Inlägg

alla säger ju olika överallt, min polare besiktade så förra sommaren iaf, men dom kanske har förbjudit nu.. vad vet man?smile

BMW E34 540 (1994)
breesladd SKÅNING
21 maj 2012 · 1 215 Inlägg

jag hade som du 3varv på min 744 och fick på korta fjädrar och inget om att dom var lösa, fick även på fjädrarna bak för att han var väll lite extra känslig hmm så det beror nog mest på vilken gubbe du får, jag bessade nu i april 2012

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
JFfoto
21 maj 2012 ·

I Fagersta är dom schyssta, har kapat 2,5varv runt om, utan slangklämmor.. gick igenom, flera andra kompisars bilar med smile

blink_pj
21 maj 2012 · 477 Inlägg

som alla andra säger så beror det helt på VEM som gör kollen på din bil, och hur god hans lunchlåda var och om klockan strax slår om till 3-fika... tongue

förutom det som redan sagt med klammer runt fjädern så har ja även hört folk som fått anmärkning ändå för att fjädern inte sitter fast i övre fjäderskålen...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2012 · 13 749 Inlägg

dom ska ge 2:A på att fjädern inte sitter fast även om du sätter den med 20st slangklämmor ner till för den hänger löst i överkant istället

sen ser vissa det vissa skiter i det

men det ska bli en 2:a allt annat handlar bara om tur

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Diss Adrenaline Junkie
21 maj 2012 · 264 Inlägg

faktiskt så har en besiktningsmannen sagt till mig "sätt dit en slangklämma bara" en gång när man själv åkte med kapat, nu åker man ju utan ist wink i väntan på coilovers smile

Senast redigerat av Diss (21 maj 2012)

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2012 · 13 749 Inlägg

Diss skrev:
faktiskt så har en besiktningsmannen sagt till mig "sätt dit en slangklämma bara" en gång när man själv åkte med kapat, nu åker man ju utan ist wink i väntan på coilovers smile

men det är för att dom inte tänker på att fjädern inte sitter fast i överkant heller

men som sagt dom ska sätta en 2:A om fjädern inte sitter i sitt läge i båda ändarna när bilen är upphissad
då risken är stor att fjädern hamnar fel om man tex åker i ett gupp

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Diss Adrenaline Junkie
21 maj 2012 · 264 Inlägg

Growe skrev:

Diss skrev:
faktiskt så har en besiktningsmannen sagt till mig "sätt dit en slangklämma bara" en gång när man själv åkte med kapat, nu åker man ju utan ist wink i väntan på coilovers smile

men det är för att dom inte tänker på att fjädern inte sitter fast i överkant heller

men som sagt dom ska sätta en 2:A om fjädern inte sitter i sitt läge i båda ändarna när bilen är upphissad
då risken är stor att fjädern hamnar fel om man tex åker i ett gupp

jo fast sitter den fast i underkant så kan den ju iallafall inte lossna, det kan den ju i underkant smile "mac pehrsson fjäderben tex." och dom kanske släpper igenom de för att va snälla smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2012 · 13 749 Inlägg

fast det handlar om att fjädern ska sitta kvar i alla lägen i båda sina ändar och det kan den ej göra om man bara skruvar i nederkant...

lättaer att anpassa grejerna så allt sitter kvar

för vem vill åka en söndersänkt 740/940 som i bästa fall ligger mot genomslags gummina i värsta fall är även dom borta..blir totalt okörbart

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Diss Adrenaline Junkie
21 maj 2012 · 264 Inlägg

ändå har mina bilar gått hur fint som helst att köra i 3 års tid? konstigt dedär

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
gamlingen
21 maj 2012 · 5 198 Inlägg

Ni som säger att det går lika bra att åka utan.. varför tror ni då att fjädrarna sitter där ? för syns skull ?

CarpeDiem German Engineering
21 maj 2012 · 9 082 Inlägg

Så länge fjädrarna sitter fast när bilen är upphissad så är det godkänt.

Sitter dom löst så kan man svetsa fast dom, låter helt fel men funkar kanon.

smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Norstedt
21 maj 2012 · 24 Inlägg

Nackdelen med att åka helt utan fjäder är ofta med tiden spruckna fjäderbenstorn.
Och polisen sätter för det mesta spanska flaggan direkt på en som helt saknar fjädrar jämfört med en som har några varv kvar. Åtminstone har dom börjat göra de på sista tiden.

Diss Adrenaline Junkie
21 maj 2012 · 264 Inlägg

gamlingen skrev:
Ni som säger att det går lika bra att åka utan.. varför tror ni då att fjädrarna sitter där ? för syns skull ?

sämsta argumentet jag har hört, så enligt din mening så ska ingenting bytas på en bil, för att dom är ju helt perfekt orginal?

säger inte att det är optimalt att åka utan fjädrar men det är ju inte ens i närheten av "okörbart"

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2012 · 13 749 Inlägg

Diss skrev:

gamlingen skrev:
Ni som säger att det går lika bra att åka utan.. varför tror ni då att fjädrarna sitter där ? för syns skull ?

sämsta argumentet jag har hört, så enligt din mening så ska ingenting bytas på en bil, för att dom är ju helt perfekt orginal?

säger inte att det är optimalt att åka utan fjädrar men det är ju inte ens i närheten av "okörbart"

inte fasen kan du påstå att det är körbart när njurarna går sönder
och bilen hoppar okontrollerat upp och ner och över hela vägbanan

inget i mot sänkta bilar får gärna vara jättelåga
men då ska det vara bra fjädringsväg och bilen ska inte hoppa fram

syns direkt när någon åker runt i en för sänkt volvo eftersom ljusen för upp och ner ett antal gånger vid minsta ojämnhet

polisen sätter spansk flagga direkt om dom upptäcker det eftersom det är en trafikfara att köra utan fjädrar

och dom sätter knappast spanskflagg bara för att dom tycker det är skoj utan att bilen är så trafikfarlig att den inte ens får köras från platsen utan måste transporteras bort på bärgningsbil ellerr på kärra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Diss Adrenaline Junkie
21 maj 2012 · 264 Inlägg

Growe skrev:

Diss skrev:

gamlingen skrev:
Ni som säger att det går lika bra att åka utan.. varför tror ni då att fjädrarna sitter där ? för syns skull ?

sämsta argumentet jag har hört, så enligt din mening så ska ingenting bytas på en bil, för att dom är ju helt perfekt orginal?

säger inte att det är optimalt att åka utan fjädrar men det är ju inte ens i närheten av "okörbart"

inte fasen kan du påstå att det är körbart när njurarna går sönder
och bilen hoppar okontrollerat upp och ner och över hela vägbanan

inget i mot sänkta bilar får gärna vara jättelåga
men då ska det vara bra fjädringsväg och bilen ska inte hoppa fram

syns direkt när någon åker runt i en för sänkt volvo eftersom ljusen för upp och ner ett antal gånger vid minsta ojämnhet

polisen sätter spansk flagga direkt om dom upptäcker det eftersom det är en trafikfara att köra utan fjädrar

och dom sätter knappast spanskflagg bara för att dom tycker det är skoj utan att bilen är så trafikfarlig att den inte ens får köras från platsen utan måste transporteras bort på bärgningsbil ellerr på kärra

mina njurar är hela? blivit stoppad många gånger och aldrig en spansk flagga. om det nu är så farligt att köra en så låg bil varför har jag då aldrig orsakat en olycka? nej, kör folk med hjärnan när dom har sänkta bilar så går de hur bra som helst.

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang