3323
Sök

Saab 9000 2.3T MY91 Banbil-projekt

Målet, syftet med denna bilen är en bil att kunna ta till Saab Turbo Club of Sweden´s banträffar och ha kul. Ev åka på andra banträffar också om jag känner att de skulle suga i bankörnings tarmen. ;)

49 549 Visningar
Projektet avslutat 16 juni 2013
1 958 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Turbo_holm skrev:
Innebär det mer/mindre turbolagg och mer effekt på högavarv? smile

Vet att om man monterar i dessa på en original 2.3FTT så får du bättre laddtryck. Då den får in mer luft i cylindrarna, samt bränsle. wink Men det gäller bara på kortmotorerna. För på 2.3 lång så är det samma kammaxlar på insprutaren och turbon.

Skall prata lite mer med en jag känner som jobbade på motorutvecklingen på Saab. Behöver alla tips jag kan få.

//Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 958 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Humm kan inte bestämma mig om jag skall vara lat eller inte.. Tänker på downpipe till TD05:an. Kan ju köpa en lös fläns och bygga en egen downpipe. Eller om jag skall köpa avgashus locket till en T25 och använda downpipen som jag har idag.

Detta avgashus lock är det som jag menar.  http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … b2529.html

Men kan ju göra som så att jag kör på det jag idag och bygga under tiden.

1 958 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Ja för att visa att denna bilen inte är helt död så har jag fixat te den så jag inte fick en 2:a på att SRS lampan lös. Troligtvis var det coilspringen(kontaktrullen), som var dålig. Men denna enhet hade utgått i från lagret. Så jag beställde hem så jag kunde bygga om till vanlig ratt. Så när det kom hem så blev det montage och det gick fortare än vad jag trodde.

Så på besiktningen igår så sa de inget om att jag hade bytt de. Nämnde inte heller om det. Samt att besiktningsgubben blev nog lite överraskad när han drog handbromsen då han åkte av rullarna. Hahaha Men fick dock en 2:a. sad  Slangklämma till tankpåfyllningen som hade rostat av och det läckte bensin. Så detta har jag fixat. Så nu skall man bara beställa en ny bes tid.

Sen så håller jag på att leta en reservdelsbil för både denna kärran och min 9000 Aero. Är på jakt efter en 9000 2.3turbo 1994-98. Motorn behövs till denna bilen. Vxl och bakre skärmkanter till Aeron. tongue

Ja det var allt för denna gången.

//Mr_Lööf

589 Inlägg
18 oktober 2012
tydligen har man missat denna tråd, riktigt roligt med ett seriöst bygge!
snabb fråga, du funderade på att bygga egen downpipe, hur blir det men resterande avgassystem? bygga eller köpa eller låta orginal sitta kvar? jag har ingen aning var 9000'n klarar av med orginal system smile

saab turbo!

1 958 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
stojf skrev:
tydligen har man missat denna tråd, riktigt roligt med ett seriöst bygge!
snabb fråga, du funderade på att bygga egen downpipe, hur blir det men resterande avgassystem? bygga eller köpa eller låta orginal sitta kvar? jag har ingen aning var 9000'n klarar av med orginal system smile

Har idag Maptuns 3tums downpipe med racekisse och efter det simons 2½tums sport avgassystem. Så det jag menade var om jag skall bygga en ny downpipe som passar på TD05:an. wink Så Simons systemet får hänga i efter det. wink

Mvh Mr_Lööf

589 Inlägg
19 oktober 2012
okej smile jaa det var det jag undrade! riktigt fin bil hur som haver! måste vara roligt på bana!

saab turbo!

1 958 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
stojf skrev:
okej smile jaa det var det jag undrade! riktigt fin bil hur som haver! måste vara roligt på bana!

Haha ja det var spännande att köra med den på bana med std fjädrar och dämpare från 1991(troligtvis är dom från 1991). Var lite lutning på bilen i kurvorna haha. Men har som sagt bilstein dämpare och H&R fjädrar på min Aero som skall monteras på denna bilen. wink

Saab Freak
292 Inlägg
20 oktober 2012
trevligt ännu en tråd att följa smile

Mvh:Andreas

1 958 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
Hej hopp och snart Gott Nytt år.

Har fått hem min mätarhållare för 3 s mätare från Speedparts idag. Så senare 2013 blir det att skaffa de mätare som saknas. Vilket är oljetemp, lambda, sen vet jag inte mer vad för mätare man skall ha.

Ja det var allt för denna gången. Inte så möe till uppdatering men lite iaf. hehe

Ja som sagt sista inlägget 2012. Gott nytt år på er alla!

BILD

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7cdbe12eeb4fec58baffcbe43a88f552_large.jpg

Mvh Mr_Lööf

Mr TX
976 Inlägg
30 december 2012
Mr_Lööf skrev:
Hej hopp och snart Gott Nytt år.

Har fått hem min mätarhållare för 3 s mätare från Speedparts idag. Så senare 2013 blir det att skaffa de mätare som saknas. Vilket är oljetemp, lambda, sen vet jag inte mer vad för mätare man skall ha.

Ja det var allt för denna gången. Inte så möe till uppdatering men lite iaf. hehe

Ja som sagt sista inlägget 2012. Gott nytt år på er alla!

BILD

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Mvh Mr_Lööf

Är oxå sugen på sådan mätarhus, men vette fasan vilka mätare man ska ha xD

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

1 958 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
Turbo-X skrev:

Laddtryck, oljetryck och lambda. wink

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 december 2012
Mr_Lööf skrev:
Turbo-X skrev:

Laddtryck, oljetryck och lambda. wink

Helt rätt! Gott nytt på dig med! big_smile

5 710 Inlägg
7 januari 2013
Jag kör oljetryck, oljetemp och vattentemp. Laddtryck har jag vid ljusvredet.

MVH Jonas
..............

1 958 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Ja på den senaste tiden har det inte hänt mycket med mina bilar. Dock i veckan så kom tanken in på om man skall sälja denna bilen som förmån mot en annan.

Har insett att det är mycket jobb som skall göras om jag vill få det som jag vill. Och känner just nu att det har jag inte tid med just nu. Så då är det enklare att skaffa en bil som redan har Trionic5.

Men det som har hänt med denna bilen är att den har fått en röd DI/APC monterad. Så nu går den lite bättre. wink
220hk vid 5200rpm och 334Nm vid 2000rpm.

Så är det någon som är intresserad utav en 9000 CC 2.3T så är det bara att hojta till. Är dock ingen panik med att sälja bilen. Då jag inte riktigt har bestämt mig.

//Mr_Lööf

1 958 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Ja nu har jag bestämt mig. Projektet läggs ner och bilen är tillsalu!

Så om någon är intresserad utav den så är det bara att höra av sig.

Tackar alla som har följt denna tråden! smile

Mvh
Senast redigerat av Mr_Lööf (6 juni 2013)

Sök