3584
Sök

Ombyggnation volvo Duett -64 från dr.K Customs

dR.K Customs lowrider duett!

279 165 Visningar
Uppdaterades senast 20 maj 2016
sunne
34 Inlägg
15 februari 2013
Prem lagd! Riktigt nice projekt som kommer följas! Tummen upp!!

1 Inlägg
20 februari 2013
Snubblade på denna tråd när jag googlade på ombyggda Duetter.
Har byggt en del bilar genom åren bl.a två volvo Pv med 140:ans framvagn och kuggstångsstyrning.

Vill bara tipsa om att det blir ett problem med framvagnsgeometrin i denna konstruktionslösning.

Mitt första bygge hade just kuggstången framför framvagnen som på ert bygge. Detta resulterade att kurvtagningsvinkeln (Ackermanprincipen) blev bakvänd. Ytterhjulet vred sig mera än innerhjulet vid kurvtagning och det skall ju vara tvärt om.

Vad jag känner till finns det 4 alternativ att åtgärda detta.

1. Skifta spindlarna hö till vä sida och vä spindel till hö sida. Då kommer styrarmarna att peka rätt, alltså mot en punkt strax framför bakaxeln och kurvtagningsvinkeln blir rätt. Montera kuggstången bakom framaxeln.
2. Snurra hela framvagnen och gör en framvagnsinställning. Annars står Caster fel. Montera kuggstången bakom framaxelbalken.
3. Värm och böj  styrarmarna utåt så armarnas förlängda linje träffar en punkt strax framför bakaxeln. (Farligt att värma och böja!!)
4. Hitta armar/spindlar som redan har böjningen utåt. Yttre styrlederna tar ev. i fälgarna och man måste gå upp i fälgdiameter.

Lycka till i ert fantastiska bygge!

120 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
road222 skrev:
Har byggt en del bilar genom åren bl.a två volvo Pv med 140:ans framvagn och kuggstångsstyrning.

Vill bara tipsa om att det blir ett problem med framvagnsgeometrin i denna konstruktionslösning.

Mitt första bygge hade just kuggstången framför framvagnen som på ert bygge. Detta resulterade att kurvtagningsvinkeln (Ackermanprincipen) blev bakvänd. Ytterhjulet vred sig mera än innerhjulet vid kurvtagning och det skall ju vara tvärt om.

1. Skifta spindlarna hö till vä sida och vä spindel till hö sida. Då kommer styrarmarna att peka rätt, alltså mot en punkt strax framför bakaxeln och kurvtagningsvinkeln blir rätt. Montera kuggstången bakom framaxeln.
2. Snurra hela framvagnen och gör en framvagnsinställning. Annars står Caster fel. Montera kuggstången bakom framaxelbalken.
3. Värm och böj  styrarmarna utåt så armarnas förlängda linje träffar en punkt strax framför bakaxeln. (Farligt att värma och böja!!)
4. Hitta armar/spindlar som redan har böjningen utåt. Yttre styrlederna tar ev. i fälgarna och man måste gå upp i fälgdiameter.

Hej tack för tipsen . Detta står även i sfro boken. vi har "lite" koll på detta. vi får de till att de styr lika mycket. kanske inte går de häller? bror min har bättre koll på detta. Han kanske kommenterar också. men tack för tips sånt behövs!

120 Inlägg
16 mars 2013
Trådstartare
Hej! vi har små pysslat lite med duetten nu i helgen. Har för jävla mkt annat för mig heletiden smile
och inte har några vettiga bilder åt folket häller.
men en tråkig bild ska ni väll få .

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135675/135675-822b06e46f8484964230f35e42e1d86c.jpg
Vi fick göra större bakre kardan tunnel för kardan tog i i lägsta läget.

Men nu på måndag ska vi iallafall åka till Borås och göra första byggbesiktningen på duetten:)
Vi får se vad "baronen" har för smart att säga !!
Jag ska bättra mig med bilder och updates ja lööver er!
tack och hej!

2 953 Inlägg
16 mars 2013
roligt å se en lite uppdatering iaf, satt å kikade igenom tråden igår igen å såg att det va ett tagsen sist smile lycka till på  besiktningen

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

32 Inlägg
29 mars 2013
Vilket grymt bygge:) tumme upp å kämpa på

120 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
tja! vi fick allt en lista från sfro gubben:) de va styrväxeln vi hade helt fel ackerman så vare de även panhardstaget satt fel skulle visst va vågrät när vi hade bilen i mitten läget. sen tyckte han även vårt kommande baksätte var för trångt. så stol och pedaler måste flyttas framåt smile de var väll dem stora grejorna. Sen vare några små som genomslagsgummin fram för korta osv.
Men men nu vet vi va vi har framför oss ialf smile dee är bra de!
Dock så är de just nu full fokus på min amazon. Motorn uppstartad i lördags efter renovering verka gå bra den korta stunden vi hade igång den för vi han ej få i något vatten i den. De blev sent:)
aja de är väldigt mycket annat just nu men de tar sig !

ni ska få en bonus bild på bror min och amazonen smile`
hejsvejs!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135675/135675-3ab474c8bfb902d7f4559872a0053509.jpg

118 Inlägg
12 april 2013
prem lagd! fint bygge!smile

70 Inlägg
13 april 2013
Nästan så de ser ut som punka på bakdäcket;)
Men blir fräsch!

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

95 Inlägg
13 april 2013
Tja! Vore intressant att höra hur ni löser ackermanproblemet! Har själv 142-framvagn med kortad kuggstång från opel manta på min PV men har inte kommit mig för att lösa detta än.. Har inte provkört med denna uppsättning heller men anar när man baxar runt den att det inte går att köra så.

Ddenka skrev:
road222 skrev:

Hej tack för tipsen . Detta står även i sfro boken. vi har "lite" koll på detta. vi får de till att de styr lika mycket. kanske inte går de häller? bror min har bättre koll på detta. Han kanske kommenterar också. men tack för tips sånt behövs!

120 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
mattex skrev:
prem lagd! fint bygge!smile

tack du! smile

120 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
AmazonIMittHjarta skrev:
Nästan så de ser ut som punka på bakdäcket;)
Men blir fräsch!

de är väldigt dåligt med luft i bakhjulet så du ser rätt! smile

120 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
HotrodPV skrev:
Tja! Vore intressant att höra hur ni löser ackermanproblemet! Har själv 142-framvagn med kortad kuggstång från opel manta på min PV men har inte kommit mig för att lösa detta än.. Har inte provkört med denna uppsättning heller men anar när man baxar runt den att det inte går att köra så.

Ddenka skrev:
road222 skrev:

hej! vi har tyvärr inte löst detta än smile vi måste antagligen hitta en annan styrväxel så vi kan sätta någon annan stans.

649 Inlägg
18 maj 2013
Hur går det med projektet? smile

120 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
DieLuftWaffe skrev:
Hur går det med projektet? smile

Hej ! de står ganska stilla de är mkt annat och så mekar vi med min amazon den måste ju ut på sommarvägarna snart:)

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
15 juli 2013
Dra åt helvete vad brutal!

Denna kommer ju bli en prisvinnare på hög nivå när den är klar! big_smile

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

135 Inlägg
22 juli 2013
Jäkligt kul projekt! Pren lagd
Jag kommer att göra nåt liknande, men mindre radikalt med min amerikanska motsvarighet till Duetten...
Ert projekt får fungera som inspiration!
Lycka till!

Jag är även medlem på
http://67-72chevytrucks.com/, fantastiskt forum för Chevy Trucks
Kolla in mitt -57 Cheva pickup projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277388

2 038 Inlägg
9 augusti 2013
Att Rikard höll på med bilar visste jag. Men inte att båda höll på med såna här projekt! Gillas. Prem lagd!
Senast redigerat av Nosliwe (9 augusti 2013)

12 Inlägg
16 augusti 2013
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76813/76813-d48ecd472571deac9a419c600156dd79.jpg

Tja med duetten har det inte hänt mycket men vi har flyttat till hus och renoverat garaget:) men nu börjar det bli ordning i det nya garaget .ska på lite gips och färg. sen kan det börja byggas bil igen smile

Sök