road222 skrev:
Snubblade på denna tråd när jag googlade på ombyggda Duetter.
Har byggt en del bilar genom åren bl.a två volvo Pv med 140:ans framvagn och kuggstångsstyrning.
Vill bara tipsa om att det blir ett problem med framvagnsgeometrin i denna konstruktionslösning.
Mitt första bygge hade just kuggstången framför framvagnen som på ert bygge. Detta resulterade att kurvtagningsvinkeln (Ackermanprincipen) blev bakvänd. Ytterhjulet vred sig mera än innerhjulet vid kurvtagning och det skall ju vara tvärt om.
Vad jag känner till finns det 4 alternativ att åtgärda detta.
1. Skifta spindlarna hö till vä sida och vä spindel till hö sida. Då kommer styrarmarna att peka rätt, alltså mot en punkt strax framför bakaxeln och kurvtagningsvinkeln blir rätt. Montera kuggstången bakom framaxeln.
2. Snurra hela framvagnen och gör en framvagnsinställning. Annars står Caster fel. Montera kuggstången bakom framaxelbalken.
3. Värm och böj styrarmarna utåt så armarnas förlängda linje träffar en punkt strax framför bakaxeln. (Farligt att värma och böja!!)
4. Hitta armar/spindlar som redan har böjningen utåt. Yttre styrlederna tar ev. i fälgarna och man måste gå upp i fälgdiameter.
Lycka till i ert fantastiska bygge!